Elbil eller inte?

Varför skulle man vilja göra det?
Jag har beställt en laddhybrid till hustrun och har börjat tröttna på den fast den ska tillverkas i oktober.

För att man har betalat av på bilen i 3 år och kanske inte behöver byta om 3 år?

Hur tröttnar man på en bil man inte ens har kört än? Köp kärringen en trampcykel, hon ska fan inte ha bil om hon bara ska ha den som statussymbol.
 
Smalare hjul och aerodynamiska fälgar kan absolut spara förbrukning. Fälgens utformning påverkar mer i hög hastighet. Bredden påverkar rullmotståndet som ju inte beror på hastigheten utan är konstant och beror på däckbredd, tryck i däcken och fordonets vikt. Sen är det ju grejen med att om du skall hålla en bil på drygt 2 ton uppe så kan man inte har för smala däck eftersom dom då inte kommer att hålla för belastningen.
Smalare däck bör ju resultera i sämre grepp, har bakhjulsdrift på min och det är redan lätt att få släpp på bakhjulen.
Hade absolut inte velat ha smalare däck även om det innebar lite lägre förbrukning, möjligtvis sommardäcken isåfall.
 
Smalare däck bör ju resultera i sämre grepp, har bakhjulsdrift på min och det är redan lätt att få släpp på bakhjulen.
Hade absolut inte velat ha smalare däck även om det innebar lite lägre förbrukning, möjligtvis sommardäcken isåfall.

Rallybilar med 500hk har smala vinterdäck för bättre grepp.

Breda vinterdäck är så dumt att klockorna stannar...
 
Tillbaka till elbil här nu då; imorgon ska jag köra för lite semester i gamla hembyn i Sverige. Har en sådär 130mil att ta mig genom 5 länder. Återkommer med tider och så vidare så får ni en verklig onyanserad bild av hur det funkar, eller inte funkar.
Startar på 95% med hemmaboxen under natten. Hastigheten är 130-140 på motorvägen och jag håller det.
Ok boys & girls;
Första etappen. Ganska exakt 60mil.
Snittförbrukning 204wh. Hastighet, 100-140 85% av tiden.Resten 80-100. Men det är jäkligt svårt att få till nåt flyt då det är tät och tung trafik som måste köra om, tydligen.. Tjeckien nerlusat med poliser. Pust..

Första laddstoppet lunch efter två timmar körning. På 15 minuter ville bilen vidare. Vi hade precis fått in maten på bordet… 257kr för elen och 450kr för mat (4pers).

Påt igen. Europa.. vägarbeten avlöser varandra, Prag var dessutom behäftat med trafikolyckor.
2,5 timme senare.;
Nytt laddstopp! Kaffesugen som en bjärv! Efter 7 minuter plingade appen att nu var bilen klar för vidare färd. Chill, har knappt smuttat på koppen!
Bilen han smaska i sig 20kW extra, det får bli morgondagens fördel. 238kr för elen. Kaffe, gratis. Sladdar in på hotellet en timme senare. Fick plats i garaget, ingen laddare. 47% kvarstår.

5,5timmar körning. Laddtiden som behövts:19min.
Bara Tesla V3 laddare.

Vi var begränsningen, inte bilen idag..
 
Last edited:
Rallybilar med 500hk har smala vinterdäck för bättre grepp.

Breda vinterdäck är så dumt att klockorna stannar...

Du har iofs rätt men jag får ofta problem för att mina vinterdäck är för smala relativt tyngden på bilen.

Det är nämligen så att snön som packas på vägen bär grannarnas bilar hela vintern och dom kör liksom ovanpå snön. Men tunga mina skåpbilar med ungefär samma däckdimension eller rent av smalare bryter ibland igenom den packade snön vilket gör att jag då tvingas backa och ta fart flera gånger för att succesivt via farten ta mig några meter längre varje gång i takt med att jag bryter nya hjulspår i den packade snön. Det har hänt att jag tvingats gå och hämta spaden för att ta mig de sista 100 metrarna hem.
 
Lite annan teknik att köra rally. Först, långdubb, sen konstens hjulspinn x4. Det går inte alltid att applicera den sortens teknik på landsvägen..
 
Nu börjar beslutsångesten.
Tesla är ute ur önskelistan, hamnar över 700000:- och då blir det inget bidrag.
En IDbuzz är förhandsbeställd men oklart med formell beställning och leveranstid.
En Passat GTE eller Tiguan laddhybrid kan jag nog få till årsskiftet om jag är snabb. Oklart om hundburen går in i en Tiguan, och laddhybriden är bara framhjulsdriven, så ingen direkt vinst mot en Passat.
Skoda Superb toppar laddhybridlistan men troligen omöjlig att få till årsskiftet, ev kan en Octavia komma i tid men samma bekymmer där med buren.
En Cupra Leon Sportstourer verkar kul, men burjäveln!
Någon Kia kanske, får kolla.
Måste bestämma mig snart. (nyss)
 
Nu börjar beslutsångesten.
Tesla är ute ur önskelistan, hamnar över 700000:- och då blir det inget bidrag.
En IDbuzz är förhandsbeställd men oklart med formell beställning och leveranstid.
En Passat GTE eller Tiguan laddhybrid kan jag nog få till årsskiftet om jag är snabb. Oklart om hundburen går in i en Tiguan, och laddhybriden är bara framhjulsdriven, så ingen direkt vinst mot en Passat.
Skoda Superb toppar laddhybridlistan men troligen omöjlig att få till årsskiftet, ev kan en Octavia komma i tid men samma bekymmer där med buren.
En Cupra Leon Sportstourer verkar kul, men burjäveln!
Någon Kia kanske, får kolla.
Måste bestämma mig snart. (nyss)

Det finns nya, modellanpassade hundburar...

Får hunden plats så finns det bur
 
Det finns nya, modellanpassade hundburar...

Får hunden plats så finns det bur
Det är två hundar och för att uppfylla kraven på utrymme så år det åt sådana burar som vi har.
Är utrymmet mindre så blir också platsen för varje jycke mindre och det funkar inte.
 
Det är två hundar och för att uppfylla kraven på utrymme så år det åt sådana burar som vi har.
Är utrymmet mindre så blir också platsen för varje jycke mindre och det funkar inte.

Det kan ju vara samma mängd utrymme men annorlunda utformat.

Opel hade en reklamkampanj med en mått-tillverkad pappkartong man fick provlasta i olika bilar, den passade såklart perfekt i Opeln, men i många större bilar gick den inte in, trots att dom rymde fler liter på papperet.

Jag tänkte att problemet med hunburen kunde vara att den var skräddarsydd för en viss bil men inte funkade i andra som förvisso är större.

Sen så har ju många moderna (elbilar) ett korkat dubbelgolv med en låda under (för laddsladdar och annan skit) som går att ta bort och vips så har man mycket större skuff, fast med lite last-tröskel
 
För att man har betalat av på bilen i 3 år och kanske inte behöver byta om 3 år?

Hur tröttnar man på en bil man inte ens har kört än? Köp kärringen en trampcykel, hon ska fan inte ha bil om hon bara ska ha den som statussymbol.
Leasar man betalar man ju egentligen inte av utan bara betalar ändå.
Jag har tröttnat på bilen, inte hon.
Jag byter helst bil tre-fyra gånger per år, men det har blivit dyrt.
---

Fick erbjudande om att jag kunde beställa en Renault Megane eTech nu och få leverans före årsskiftet. Njae
 
Leasar man betalar man ju egentligen inte av utan bara betalar ändå.
Jag har tröttnat på bilen, inte hon.
Jag byter helst bil tre-fyra gånger per år, men det har blivit dyrt.
---

Fick erbjudande om att jag kunde beställa en Renault Megane eTech nu och få leverans före årsskiftet. Njae

Ja, det låter ju som den sämsta affär man kan göra ungefär.
Största värdeminskningen sker ju när den rullar över tröskeln, då rasar ju direkt en massa pengar av...
 
Rallybilar med 500hk har smala vinterdäck för bättre grepp.

Breda vinterdäck är så dumt att klockorna stannar...
Ska väl erkänna att jag inte följer rally, men brukar man köra på saltade/plogade asfalterade landsvägar där?
 
En kompis köpte en begagnad Renault Zoe i april och sålde den igår. Normalt pris för marknaden i båda affärerna, men han fick 54000 mer än han gav. Dagens marknad är inte sund.
 
En kompis köpte en begagnad Renault Zoe i april och sålde den igår. Normalt pris för marknaden i båda affärerna, men han fick 54000 mer än han gav. Dagens marknad är inte sund.

Näe, och det kan fort vända åt andra hållet, när fordonskostnaderna börjar kännas betungande då boendekostnaderna stiger.

IOFS kanske vattenskotern, motorcykeln och båten säljs innan bilen, men om boendekostnaderna blir dyra ett längre tag så kommer nog folk att sälja av även bilar.

IOFS är det nog bensin/dieselbilar i första hand som kommer att avyttras, men även den där gamla elbilen som används som andrabil kommer nog ut till försäljning
 
Det kan ju vara samma mängd utrymme men annorlunda utformat.

Opel hade en reklamkampanj med en mått-tillverkad pappkartong man fick provlasta i olika bilar, den passade såklart perfekt i Opeln, men i många större bilar gick den inte in, trots att dom rymde fler liter på papperet.

Jag tänkte att problemet med hunburen kunde vara att den var skräddarsydd för en viss bil men inte funkade i andra som förvisso är större.

Sen så har ju många moderna (elbilar) ett korkat dubbelgolv med en låda under (för laddsladdar och annan skit) som går att ta bort och vips så har man mycket större skuff, fast med lite last-tröskel
Sänker jag ner buren får jag inte upp burdörrarna.
Burarna vi har är universalburar men passar utmärkt i normala kombibilar.
I volvon är det sugpassning, man får fälla baksätet, putta in ena buren och sedan andra och så dra dem bak på plats.
Men då har hundarna maximalt med utrymme.
I Passaten är det en något mindre dubbelbur och det är den som ska passa i nästa bil också, mindre så får inte jyckarna plats på ett anständigt sätt.
Därför ligger ju en Passat GTE eller Skoda Superb bra till.
Ska låna en Tiguan och prova i också.
Skulle man få en Buzz så kan man ju kasta in buren från 3 meter :-)
 
Ok boys & girls;
Första etappen. Ganska exakt 60mil.
Snittförbrukning 204wh. Hastighet, 100-140 85% av tiden.Resten 80-100. Men det är jäkligt svårt att få till nåt flyt då det är tät och tung trafik som måste köra om, tydligen.. Tjeckien nerlusat med poliser. Pust..

Första laddstoppet lunch efter två timmar körning. På 15 minuter ville bilen vidare. Vi hade precis fått in maten på bordet… 257kr för elen och 450kr för mat (4pers).

Påt igen. Europa.. vägarbeten avlöser varandra, Prag var dessutom behäftat med trafikolyckor.
2,5 timme senare.;
Nytt laddstopp! Kaffesugen som en bjärv! Efter 7 minuter plingade appen att nu var bilen klar för vidare färd. Chill, har knappt smuttat på koppen!
Bilen han smaska i sig 20kW extra, det får bli morgondagens fördel. 238kr för elen. Kaffe, gratis. Sladdar in på hotellet en timme senare. Fick plats i garaget, ingen laddare. 47% kvarstår.

5,5timmar körning. Laddtiden som behövts:19min.
Bara Tesla V3 laddare.

Vi var begränsningen, inte bilen idag..

Så nu är du också köpt av sekten och sitter och ljuger på forum med påhittade siffror för att inte erkänna att du gjort bort dig genom att skaffa Tesla? :va



Det har jag läst på bränsleupproret.
 
Första dagen med Leaf. Snittar 1,7kWh/mil med lite plus på skyltningen, men lugn färd. Provat olika laddställen och femtioelva appar för de olika bolagen...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

Back
Top