Elbil eller inte?

Diess har varit för långsam med att få all elektronik att fungera i ID-familjen och när det drabbade den elektriska Macan blev det för mycket. Den är tänkt att generera massor av pengar till Porsche och får inte försenas ytterligare.
 
Diess har varit för långsam med att få all elektronik att fungera i ID-familjen och när det drabbade den elektriska Macan blev det för mycket. Den är tänkt att generera massor av pengar till Porsche och får inte försenas ytterligare.

Ja, det var väl inte han personligen som skulle koda programvaran och löda ihop komponenterna, men han har ju uppenbarligen inte klarat av att rekrytera kompetent personal till det, och ska någons huvud rulla så är det kanske hans.
 
Ryssland stryper gasen till Europa på nytt.

Nu varnar experter för elnätskollaps, uppsägningar och chockpriser.

– I ett skräckscenarion kan det kosta uppåt 100 000 kronor i månaden för ett hushåll, säger råvaruanalytikern Christian Kopfer.

IX_2aoEhSqK3.jpg


Knappt en procent av den svenska energiförsörjningen kommer från rysk gas, men Gazproms nya besked kan ändå leda till stora problem i vinter, enligt Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer.

– Jag vill inte låta alarmistisk, men rent elförsörjningsmässigt är det en väldigt problematisk situation inför vintermånaderna, säger han.


Det svenska importbehovet i kombination med elbristen i Europa kan göra att priserna skjuter i höjden i Sverige, framför allt i landets södra delar.

– Rent teoretiskt kan det bli hur dyrt som helst. Elen ligger en bra bit under en krona per kilowattimme, men under extrema förhållanden kan det bli sju-åtta kronor. Det är en helt otrolig ökning som inte gäller på någon annan råvara i hela världen, säger han och tillägger:

– I ett skräckscenarion kan det kosta uppåt 100 000 kronor i månaden för ett hushåll. Om priset sticker i väg uppåt tio kronor per kilowattimme kan även industrier bli olönsamma och tvingas göra sig av med arbetskraft.

Vladimir Putin. Arkivbild
Vladimir Putin. ArkivbildFoto: Alexei Druzhinin / AP

Kan bli blackout​

Förra veckans värmebölja gjorde att det brittiska elnät bara var en hårsmån från kollaps. Efter att ha köpt in el från Belgien för över 5 000 procent högre än snittet lyckades man till slut undvika en blackout.

Christian Kopfer befarar att det ryska gasstoppet kan leda till en liknande utveckling i andra europeiska länder.


– Man måste upprätthålla spänningen i elnätet för när det faller för lågt kan det kollapsa. Det finns en risk att det kan hända i Europa när konsumtionen dras ner, säger han.

”Är ekonomisk krigföring”​

Hur länge gaskranarna kommer att vara avstängda är ännu inte känt. Vladimir Putin erkände nyligen att sanktionslistan mot Ryssland orsakat ”kolossala problem”, men det behöver inte betyda att man väljer att öppna dem igen.

– Kriget i Ukraina är inte heller någon billig historia, men det gör det av andra skäl uppenbarligen. Att stoppa gasleveranserna till Tyskland, som är en viktig kund, innebär en stor kostnad och är en form av ekonomisk krigföring. Men det ställer till än mer elände för fienden och då kanske de anser att det är värt det, säger Kopfer.

Som sagt ett diesel elverk framstår som en lönsam investering.?.
 
Ryssland stryper gasen till Europa på nytt.

Som sagt ett diesel elverk framstår som en lönsam investering.?.

I dag meddelade Tyskland att man kanske väntar lite med nedstängningen av dom sista reaktorerna, och kanske rent av startar upp dom som står stilla.

Så räkna med att el-kokplattor och el-element säljer slut i Tyskland närmaste tiden.
Det finns ett litet hopp att hålla köket varmt i alla fall.
 
I dag meddelade Tyskland att man kanske väntar lite med nedstängningen av dom sista reaktorerna, och kanske rent av startar upp dom som står stilla.

Så räkna med att el-kokplattor och el-element säljer slut i Tyskland närmaste tiden.
Det finns ett litet hopp att hålla köket varmt i alla fall.
Man kan ju hoppas att de omedelbart börjar förbereda för att starta upp reaktorerna, för det tar en stund att få fart på dem.
 
Man kan ju hoppas att de omedelbart börjar förbereda för att starta upp reaktorerna, för det tar en stund att få fart på dem.

Ja, men dom två som skulle stängas till årsskiftet har ju fortfarande ångan uppe s.a.s
Dom har väl bara dragit ner effekten än så länge.
 
Det blir intressant att se hur mycket dom kommer att köra med oljekraftverket i Karlshamn denna vintern. Dom brände mycket olja redan förra året blir nog mer nu

Japp, av strikt ekonomiska skäl eftersom elpriset var så högt på kontinenten.
 
Japp, av strikt ekonomiska skäl eftersom elpriset var så högt på kontinenten.

Stämmer men det lär ju inte bli billigare denna vinter.
Så förutsätter att det kommer att bli full drift. Måste kännas bra för alla miljöpartister och centerpartister som kämpade så hårt på att stänga fullt fungerande kärnkraft
 
Ja det är nog många som får omvärdera sin ”miljövänlighet” nu, Schröder han drog till Moskva han…
 
Ja det är nog många som får omvärdera sin ”miljövänlighet” nu, Schröder han drog till Moskva han…

Jo jag såg det, dom skickar nog alla gamla Putinpolare och Kommunistkramare för att se om dom kan få bunkerdvärgen att öppna gaskranen lite mera.

Berlin börjar släcka ner allt onödigt redan nu för att förbereda folket på att spara energi.
 

Från Ystad till Haparanda med elbil – så fort går det​

Att elbilar blir allt bättre på att klara av längre resor tack vare en allt bättre laddinfrastruktur är ingen större nyhet. Tesla Club Sweden, som varje år anordnar Swedish Electric Car Championship (SECC), har i år återigen varit i farten och här har vi resultaten.
Av Jan Stepan
Publicerad 2022-08-05 10:03.

Det slogs rekord under årets upplaga av SECC, en tävling för elbilar där deltagarna kör på tid från Ystad ända upp till Haparanda och tillbaka, en sträcka på sammanlagt 326 mil. Tävlingen anordnas varje år sedan 2018 av Tesla Club Sweden, som trots sitt namn även välkomnar ägare av andra elbilar än Teslas.
Det är ett race som varje år visat hur pass mycket bättre laddinfrastrukturen håller på att bli i Sverige jämfört med tidigare år, enligt TCS ordförande Tibor Blomhäll.
2018 var den snabbaste tiden upp till Haparanda (163 mil) 20 timmar och 51 minuter. I år hann vinnaren Joacim Eriksson i mål med sin Tesla Model 3 Long Range från 2021 på bara 18 timmar och 22 minuter. Laddtiderna låg på 15–20 minuter för de tävlande, tider som begränsades något av att det fortfarande är "lite långsammare och glesare" i norra Sverige.
"Även om man körde avgasbil skulle bensträckarna blivit sammanlagt 50 minuter på en så lång färd som Ystad-Haparanda. Därför menar vi att det går lika snabbt med elbil", skriver Tibor Blomhäll.
Tävlingen går naturligtvis ut på att komma först i mål, men man måste hålla sig till hastighetsgränserna. Därmed spelar vägval och laddstrategier en direkt avgörande roll i hur det går.

Här är resultatet från tävlingen:​

Ystad-HaparandaModellFörbrukningTotal laddtid
18.22Model 3 LR 2021 18" aero 149 Wh/km 1:29
18.58Model 3 LR 2020 18" aero 164 Wh/km 1:10
19.30Ioniq 5 LR RWD 196 Wh/km 1:58
19.33Kia EV6 -22 189 Wh/km 2:01
19.34Model S 90D -17 178 Wh/km 2:23
19.34Polestar 2 LRDM 19" 198 Wh/km 2:21
19.35VW ID.4 196 Wh/km 2:37
19.41Model 3 LR 2021 18" ej aero
20.02Ioniq 5 AWD Advanced
20.06Model S P85+ 2014 170 Wh/km 2:43
22.20Model S P85 2014
 
Lägg märke till snittförbrukningen på moderna elbilar - trots den totala tiden…
 
Lägg märke till snittförbrukningen på moderna elbilar - trots den totala tiden…
Jag läste kommentarer om detta o trots klara papper så hävdar en väldig Massa att det går fortare med diesel.. Japp laddtiden går att kapa, men så enormt många kör ju inte 15 Tim i streck.

Sedan om man värderar in skillnaden i att tanka en diesel 3 gånger på denna TOR Ystad happaranda eller ladda en elbil 10 gånger då är ju kostnaden för att köra denna resa med diesel rätt mycket högre o Tim priset för dessa möjligt sparade 5 Tim under förutsättning att streck köra 15 upp o 15 Tim hem blir tämligen kostsam.

Mat o pisse paus lär behövas oavsett bränsle om man inte kör kateter.


Elbilar funkar bra nu mera.
 
Lägg märke till snittförbrukningen på moderna elbilar - trots den totala tiden…

Snittförbrukningen hos dom som försöker köra snålt och klara sig med få/korta laddpauser.

 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top