Elbil eller inte?

Ännu en anledning till att byta till elbil.

Höjda bränslepriser i dag igen
Bensinbolagen höjde sina priser under måndagen, och i dag, tisdag, är det dags igen.
Hos Circle K höjs priset på 95-oktanig bensin med 45 öre, nu kostar den 23:18 kronor litern.
Dieseln höjs med 10 öre till 26:31 kronor. (TT)
 
Tittade på nytt elavtal, blir 1:- dyrare per Kwh hur jag än vrider och vänder på allt.
Får nog se över förbrukningen, kanske ha kallt vatten i spat. Och bara små bubblor.
Men först ska jag sätta en liten vindsnurra på biltaket så jag kör billigre.
 
Tittade på nytt elavtal, blir 1:- dyrare per Kwh hur jag än vrider och vänder på allt.
Får nog se över förbrukningen, kanske ha kallt vatten i spat. Och bara små bubblor.
Men först ska jag sätta en liten vindsnurra på biltaket så jag kör billigre.
Ät mycket kål o bada då är bubblorna stora och varma. Kål e billigt.

Penupemobil? evighetsmaskin är imot fysikens lagar vet du?
 

Hackad Tesla slog hastighetsrekord – 348 km/h​

0x0-ModelSPLAID-1.jpg
Aktivera Talande Webb
De sprängde ”drömgränsen” på 200 mph genom att ta bort restriktionerna på en Tesla Model S Plaid.

GO
När Tesla lanserade fartmonstret Tesla Model S Plaid lovade biltillverkaren en topphastighet på 200 miles per timme (mph), motsvarande runt 322 km/h. Men när bilen lanserades var topphastigheten mjukvarulåst till ”bara” 262 km/h.
Sedan dess har Tesla släppt en uppdatering som tillåter hastigheter upp till 282 km/h, men löftet från lanseringen har ännu inte infriats. Så nu har det kanadensiska bolaget Ingenext tagit saken i egna händer, rapporterar Electrek.
Genom att installera en hårdvaruenhet i bilen har Ingenext lyckats kringgå Teslas hastighetsrestriktioner. Bolaget har också installerat nya bromsar från Mountainpass Performance och satt på Michelin Pilot Super Sport-däck. I övrigt är den en vanlig produktionsbil.

Läs mer: Provkörning: MG5 – ”El-kombin levererar på förväntningarna”

Överträffade ambitionerna​

Ingenexts vd Guillaume André satt själv bakom ratten vid rekordförsöket på flygplatsen Trois-Rivières i Québec. De använde den tre kilometer långa startbanan, varav André hade ungefär två kilometer på sig att accelerera innan han behövde inleda inbromsningen.

Försöket blev minst sagt lyckat. Bolaget lyckades inte bara slå drömgränsen på 322 km/h. Innan André behövde trycka på bromsen var bilen uppe och nosade på 216 mph, motsvarande nästan 348 km/h.
Electrek skriver att det är första gången som en Tesla når sådana extrema hastigheter, och förmodligen första gången en eldriven produktionsbil kör i så snabbt.
 
Ja, jag vet att man bara ska vänta och se när den kommer. Men som skeptisk Tesla-kund blir man ju inte direkt imponerad över hur förväntade leveranstider varierar. Även om de skulle ha matchat mig med en avbeställd bil. Kanske vore bättre att hålla originaltid tills de verkligen hade något att levera.

Förväntat leveransdatum
Vid beställning: Maj 2023
B+2v: Jul-Sep 2022 (hepp, kapning 9 månader bara sådär? Matchad med befintlig bil)
B+3v: Nov-Dec 2022 (någon med dyrare tillval som gick före i matchningskön? :))
B+4v: Jan-Feb 2023
B+5v: April-Jun 2023 (notera: beställde man ny fick man tidigare förväntat datum)
B+7v: SMS inkommer från privat nummer med fråga om jag vill ha den i augusti. Samtidigt som April-Jun 2023 står kvar som förväntat datum på kontot.
B+8V: Förväntad leverans Aug-Sep 2022. (8-10 månader kapning igen!)

Man kan såklart även ha synpunkter på att vid beställning faller förväntad leveranstid rejält om man väljer dyrare lack eller dyrare fälgar. Men de vill såklart prioritera kunder de tjänar pengar på och visar man det i förväg får man väl tycka det är ok.

Nu sitter jag med en gammal häck som jag kan köra i botten och som förhoppningsvis inte tänker tillbringa fler treveckorsperioder på verkstad (tre de senaste två åren :-( ). Men hur tusan planerar man om man går mellan leasingkontrakt? Korttidsleasar en Lynk & CO i några månader emellan? Och med förändringar av bonusar så blir det lite svettigt när fel sida om ett datum kan innebära 20K för mig. Hade det varit en M3P hade fel sida Juli i år kunnat innebära 70K i skillnad då bonus försvann helt för bilar över 700K.
 
Last edited:
Beställ dyrare fälgar - sälj dem vid leverans… du kanske förlorar 5000 spänn men vinner 70.000…
Ja för en M3P kunde det ha varit ett alternativ innan den gränsen, för det är väl redan avskaffat för > 700K?

Men givet hur mycket deras uppskattningar varierar med min bil undrar jag hur mycket det skiljer i praktiken. När det gäller färg och om det nu är att man får tidigare för att man blir "matchad" borde det vara större chans att beställa det som är vanligast. Vilket jag tycker verkar vara vit och mörkgrå. Fast de vore såklart inte bra säljargument för att sälja den dyrare lacken. Men givet detta kanske de hellre matchar folk som beställt dyra fälgar, så det kan fortfarande ge en poäng.

Nåja, nu kanske man borde ta tag i det där med laddare hemma. Tesla laddare eller något som kan lastbalansera.... :fyllisar
 
Ja en sak står helt klart: Bilföretagen (och särskilt Tesla) tar ingen som helst hänsyn till svenska påhitt... Dessutom är nog frakttider det som är absolut svårast att uppskatta just nu med tanke på omständigheterna i Världen.
 

Hackad Tesla slog hastighetsrekord – 348 km/h​

0x0-ModelSPLAID-1.jpg
Aktivera Talande Webb
De sprängde ”drömgränsen” på 200 mph genom att ta bort restriktionerna på en Tesla Model S Plaid.

GO
När Tesla lanserade fartmonstret Tesla Model S Plaid lovade biltillverkaren en topphastighet på 200 miles per timme (mph), motsvarande runt 322 km/h. Men när bilen lanserades var topphastigheten mjukvarulåst till ”bara” 262 km/h.
Sedan dess har Tesla släppt en uppdatering som tillåter hastigheter upp till 282 km/h, men löftet från lanseringen har ännu inte infriats. Så nu har det kanadensiska bolaget Ingenext tagit saken i egna händer, rapporterar Electrek.
Genom att installera en hårdvaruenhet i bilen har Ingenext lyckats kringgå Teslas hastighetsrestriktioner. Bolaget har också installerat nya bromsar från Mountainpass Performance och satt på Michelin Pilot Super Sport-däck. I övrigt är den en vanlig produktionsbil.

Läs mer: Provkörning: MG5 – ”El-kombin levererar på förväntningarna”

Överträffade ambitionerna​

Ingenexts vd Guillaume André satt själv bakom ratten vid rekordförsöket på flygplatsen Trois-Rivières i Québec. De använde den tre kilometer långa startbanan, varav André hade ungefär två kilometer på sig att accelerera innan han behövde inleda inbromsningen.

Försöket blev minst sagt lyckat. Bolaget lyckades inte bara slå drömgränsen på 322 km/h. Innan André behövde trycka på bromsen var bilen uppe och nosade på 216 mph, motsvarande nästan 348 km/h.
Electrek skriver att det är första gången som en Tesla når sådana extrema hastigheter, och förmodligen första gången en eldriven produktionsbil kör i så snabbt.
216mph? Mission motors 218 lyckades ju komma upp i 218mph, och det är ju ett elektriskt fordon. Gatlaglig och allt. Sedan finns det garanterat en hög med andra prototypmojänger som gått fortare.
Elmotorer är häftiga.
 
216mph? Mission motors 218 lyckades ju komma upp i 218mph, och det är ju ett elektriskt fordon. Gatlaglig och allt. Sedan finns det garanterat en hög med andra prototypmojänger som gått fortare.
Elmotorer är häftiga.
”Electrek skriver att det är första gången som en Tesla når sådana extrema hastigheter, och förmodligen första gången en eldriven produktionsbil kör i så snabbt.”

Så det tycks vara ett rekord för Tesla och ett ”förmodligenrekord” för elfordon, alltså inget rekord.

”kör i så snabbt”[sic]?
 
När Tesla lanserade fartmonstret Tesla Model S Plaid lovade biltillverkaren en topphastighet på 200 miles per timme (mph), motsvarande runt 322 km/h. Men när bilen lanserades var topphastigheten mjukvarulåst till ”bara” 262 km/h.
Sedan dess har Tesla släppt en uppdatering som tillåter hastigheter upp till 282 km/h, men löftet från lanseringen har ännu inte infriats. Så nu har det kanadensiska bolaget Ingenext tagit saken i egna händer, rapporterar Electrek.

Ja, det är ju bra att tredjepartsfirmor "hackar" grejorna så att dom håller vad Elon lovar, men jag antar att det blir krångel med garantierna på den bilen sen.
 
Det är väl så att man måste ha speciella däck för att köra så fort, vill minnas att Tesla själva sade att det kräver ett ”kit” (som säkert lär bli dyrt).
 
Det är väl så att man måste ha speciella däck för att köra så fort, vill minnas att Tesla själva sade att det kräver ett ”kit” (som säkert lär bli dyrt).
Du är nog inne på rätt spår. Extrema däck brukar vara extremt dyra, ett däck byte på Ferrari /lambo/egget/mclaren/ R8 osc osv handlar ju om 100,000 om däck skall limmas mot fälgar. O dessutom är det ju en del fälgar som bara får bytas däck på ett visst antal gånger innan fälgar skall skrotas pga försvagning. Tror eggets carbon fälgar med däck var 600k vid utbyte.

Sedan kommer väll fjädring in ju fortare ju högre krav på hur snabbt fjädring reagerar hjulsläpp från markytan i 300 plus är ju troligen sjukt obekvämt o tar en ganska lång strecka/tid innan fordonet står still. Har det släppt så har det o då kanar det till saker o ting står fast mot jorden igen.

Även bromsar krävs ganska mycket mera av med en blygsam höjning av farten med 50-70 km i farter över 300 km enorm skillnad på vilka temperaturer som skall hanteras under en kortare tid.

Så högst troligt är det väll en konsekvens av att tesla anser att farten bör spärras vid en viss fart med original komponenterna prestanda, kanske tycker inte tesla att det är värt att höja priset på bilen med 500,000 för en komponent uppgradering för att passera 200 miles.

Kostnad/prestanda/kundens vilja att betala.
 

Hackad Tesla slog hastighetsrekord – 348 km/h​

0x0-ModelSPLAID-1.jpg
Aktivera Talande Webb
De sprängde ”drömgränsen” på 200 mph genom att ta bort restriktionerna på en Tesla Model S Plaid.

GO
När Tesla lanserade fartmonstret Tesla Model S Plaid lovade biltillverkaren en topphastighet på 200 miles per timme (mph), motsvarande runt 322 km/h. Men när bilen lanserades var topphastigheten mjukvarulåst till ”bara” 262 km/h.
Sedan dess har Tesla släppt en uppdatering som tillåter hastigheter upp till 282 km/h, men löftet från lanseringen har ännu inte infriats. Så nu har det kanadensiska bolaget Ingenext tagit saken i egna händer, rapporterar Electrek.
Genom att installera en hårdvaruenhet i bilen har Ingenext lyckats kringgå Teslas hastighetsrestriktioner. Bolaget har också installerat nya bromsar från Mountainpass Performance och satt på Michelin Pilot Super Sport-däck. I övrigt är den en vanlig produktionsbil.

Läs mer: Provkörning: MG5 – ”El-kombin levererar på förväntningarna”

Överträffade ambitionerna​

Ingenexts vd Guillaume André satt själv bakom ratten vid rekordförsöket på flygplatsen Trois-Rivières i Québec. De använde den tre kilometer långa startbanan, varav André hade ungefär två kilometer på sig att accelerera innan han behövde inleda inbromsningen.

Försöket blev minst sagt lyckat. Bolaget lyckades inte bara slå drömgränsen på 322 km/h. Innan André behövde trycka på bromsen var bilen uppe och nosade på 216 mph, motsvarande nästan 348 km/h.
Electrek skriver att det är första gången som en Tesla når sådana extrema hastigheter, och förmodligen första gången en eldriven produktionsbil kör i så snabbt.
Ungefär lika spännande som de där raketdrivna skapelserna de slår hastighetsrekord i öknen med…

vad är grejen?
Det går att köra jättefort med en elbil? Ganska självklart med tanke på verkningsgrad jämfört med en bil med förbränningsmotor…

Mer intressant vore om de kunde köra jättelångt på en laddning eller klarade av att faktiskt dra något efter bilen.

Det här testet verkar visserligen sponsrat av GMC men det verkar som Fords F150 Lightning har en bit kvar… 2 millar för en pickis som går 8 mil med en fullstor trailer, inget för hästfolket iaf.:gnissla
 
Ungefär lika spännande som de där raketdrivna skapelserna de slår hastighetsrekord i öknen med…

vad är grejen?
Det går att köra jättefort med en elbil? Ganska självklart med tanke på verkningsgrad jämfört med en bil med förbränningsmotor…

Mer intressant vore om de kunde köra jättelångt på en laddning eller klarade av att faktiskt dra något efter bilen.

Det här testet verkar visserligen sponsrat av GMC men det verkar som Fords F150 Lightning har en bit kvar… 2 millar för en pickis som går 8 mil med en fullstor trailer, inget för hästfolket iaf.:gnissla
Nä i vissa fall är nog en högpresterande diesel att föredra.
 
Ja, då var det ju väldigt dumt att lova det innan försäljning då:

"När Tesla lanserade fartmonstret Tesla Model S Plaid lovade biltillverkaren en topphastighet på 200 miles per timme (mph), motsvarande runt 322 km/h. Men när bilen lanserades var topphastigheten mjukvarulåst till ”bara” 262 km/h.
Sedan dess har Tesla släppt en uppdatering som tillåter hastigheter upp till 282 km/h, men löftet från lanseringen har ännu inte infriats. "

Man undrar hur dom räknade ut att däcken skulle hålla för 20km/h till när dom uppgraderade den, men inte för ytterligare 40km/h för att infria löftet?
 
Ja, då var det ju väldigt dumt att lova det innan försäljning då:

"När Tesla lanserade fartmonstret Tesla Model S Plaid lovade biltillverkaren en topphastighet på 200 miles per timme (mph), motsvarande runt 322 km/h. Men när bilen lanserades var topphastigheten mjukvarulåst till ”bara” 262 km/h.
Sedan dess har Tesla släppt en uppdatering som tillåter hastigheter upp till 282 km/h, men löftet från lanseringen har ännu inte infriats. "

Man undrar hur dom räknade ut att däcken skulle hålla för 20km/h till när dom uppgraderade den, men inte för ytterligare 40km/h för att infria löftet?
Plaid har väl haft en del spektakulära krascher på bana när bromsarna inte håller måttet, så det kan ju vara en anledning.

Sen finns det gott om däck godkända för 270 men över blir urvalet tunnare och prislappen större.
 
Ja, då var det ju väldigt dumt att lova det innan försäljning då:

"När Tesla lanserade fartmonstret Tesla Model S Plaid lovade biltillverkaren en topphastighet på 200 miles per timme (mph), motsvarande runt 322 km/h. Men när bilen lanserades var topphastigheten mjukvarulåst till ”bara” 262 km/h.
Sedan dess har Tesla släppt en uppdatering som tillåter hastigheter upp till 282 km/h, men löftet från lanseringen har ännu inte infriats. "

Man undrar hur dom räknade ut att däcken skulle hålla för 20km/h till när dom uppgraderade den, men inte för ytterligare 40km/h för att infria löftet?
Tillomed en Opel opc unlimetid gör 286km på GPS enligt säkra källor från skelefteå?
 
Tillomed en Opel opc unlimetid gör 286km på GPS enligt säkra källor från skelefteå?

Jag passerar ganska ofta flygrakan i Åmsele, och där brukade topphastigheten prövas på alla fordon.

Nu senast jag passerade den körde jag under 110, för annars får jag rattskak på grund av obalans.
Och fortare behöver man ju aldrig köra... längre...
 
VW o Porsche har tydligen sparkat hjärnan Herbert diech som ligger bakom VW id o alla andra el bilar i koncernen.

Porsche verkar samtidigt bestämt att taykan skall få en turbo matad bensin motor.

O tyska metall facket jublar då det blir färre personal ned dragningar.

Herbert diech blev erbjuden Elon musk jobb som VD på tesla för ett antal år sedan. Blir det tesla nu tro?

En sak är klar VW o Porsche group gjorde nog ett misstag till likt diesel gate just nu.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top