Elbil eller inte?

Jag har en inverter på 150w som omvandlar till 240 volt. Med den driver jag laddaren som laddar mina 18v batterier. Dessa batterier driver sen min : skruvdragare mutterdragare tigersåg lövblås och röjsåg. Go green or go home! ?

Jag har tänkt byta ut även gräsklippare samt Åkgräsklippare och snöslunga till batteridrift. Jag har några kunder som jag sköter grönytor åt. Jag bytte till batterröjsåg nu när säsongen drog igång och det var ett riktigt bra beslut.
Låter som att mc-verkstan du driver går grymt bra! ? Vet hur det är att köra eget. Man tänkte en sak sen blev det som det blev. Follow the money
 
@Knoddas Ja i min sprinterbuss har jag mera kräm i invertern så den driver micro kokplatta samt kovektorelement och kaffebryggare. Hemelektronik i bilen är lite mind Fu*k
Det blir en Ford F150 Lightning för dig, du får leva med att det är amerikansk skit.

Jag läste någonstans att det kanske kommer en billigare och robustare variant, tack vare pipeline svetsarna i North Dakota.
Dom skiter i eljusterbara mittkonsoller och elektriskt nedfällbara växelspakar, dom vill ha mera markfrigång, grövre däck och bladfjädrar.
Dom vill också ha gott om eluttag, både inne i bilen och på flaket.
 
Det blir en Ford F150 Lightning för dig, du får leva med att det är amerikansk skit.

Jag läste någonstans att det kanske kommer en billigare och robustare variant, tack vare pipeline svetsarna i North Dakota.
Dom skiter i eljusterbara mittkonsoller och elektriskt nedfällbara växelspakar, dom vill ha mera markfrigång, grövre däck och bladfjädrar.
Dom vill också ha gott om eluttag, både inne i bilen och på flaket.
Tror du verkligen att den kommer till Sverige?. Jag är inte helt säker på det iaf.
 
Min gissning här:
Man kan inte få ut 240V någonstans när bilen är helt avstängd, för då bryts kontaktorerna till driv-batteriet.

Man kan koppla en egen inverter till 12V batteriet och omvandla därifrån, men då tömmer man det och sedan kan man inte "starta" bilen eftersom 12V batteriet är tomt och inte orkar dra kontaktorerna.

Siderant:
Det är ju därför långtidsparkerade elbilar ibland får ta bärgare från Arlanda, trots att dom var fulladdade när dom parkerades, det är alltså det lilla 12V batteriet som har dött.

Jag har för mig att någon pingade Elon i en arg tweet och han lovade att titta på att införa automatisk laddning av 12V batteriet från driv-batteriet om bilen långtidsparkeras.

Förslaget var att den skulle gå in och ladda 12V en stund en gång i veckan eller nåt.
Så funkar det på min Model 3. Den drar kontaktorerna och drar dc-dc laddning av 12v acket när det behövs. Ett annat sätt att hålla bilen vaken är att den är olåst eller har sentry mode till.
 
Så funkar det på min Model 3. Den drar kontaktorerna och drar dc-dc laddning av 12v acket när det behövs. Ett annat sätt att hålla bilen vaken är att den är olåst eller har sentry mode till.

Det var väl den lösning dom sa skulle införas.

Det något förvånande är ju att det inte var infört från fabrik, innan bilarna släpptes ut.
Någon måste ju ha satt en Ampére mätare på kabeln till 12V batteriet och konstaterat att all elektronik drar en massa även när bilen står stilla.
Och dom brukar ju inte direkt överdimensionera 12V batteriet i elbilar eftersom det inte behöver kunna kallstarta en surdiesel
 
Fast Maxxus, en ren kinaprodukt, men till premiumpris?
Det jag har sett av den (skåpbilarna) på YouTube (finns ingen återförsäljare här vad jag vet) verkligen skriker Kina-kvalitet
Jag har ingen aning om pris kontra kvalitet på dem. Kan bara konstatera att de är jäkligt vanliga här i krokarna. Vet inte om det är så stor skillnad mellan amerikanskt junk och kinesiskt.
 
Det var väl den lösning dom sa skulle införas.

Det något förvånande är ju att det inte var infört från fabrik, innan bilarna släpptes ut.
Någon måste ju ha satt en Ampére mätare på kabeln till 12V batteriet och konstaterat att all elektronik drar en massa även när bilen står stilla.
Och dom brukar ju inte direkt överdimensionera 12V batteriet i elbilar eftersom det inte behöver kunna kallstarta en surdiesel

Det har varit så från början och model 3 drar knappt något när den står avstängd.

Du skall inte tro allt du hör i fem år gamla youtubefilmer… eller ser du bara på gamla hederliga journalfilmer?
 
Jag har ingen aning om pris kontra kvalitet på dem. Kan bara konstatera att de är jäkligt vanliga här i krokarna. Vet inte om det är så stor skillnad mellan amerikanskt junk och kinesiskt.

De börjar komma både här och var, även i nordligaste Sverige. Ägarna är då nöjda, särskilt när de kollar soppakontot.

Varje tusenlapp man slipper lägga ut som egenföretagare hamnar ju direkt i den egna fickan.
 
Det har varit så från början och model 3 drar knappt något när den står avstängd.

Du skall inte tro allt du hör i fem år gamla youtubefilmer… eller ser du bara på gamla hederliga journalfilmer?

Nej, jag tänkte inte på att Teslor skrotas efter 4½ år, så inga teslor äldre än så kan finnas kvar på våra vägar.
 
De börjar komma både här och var, även i nordligaste Sverige. Ägarna är då nöjda, särskilt när de kollar soppakontot.

Varje tusenlapp man slipper lägga ut som egenföretagare hamnar ju direkt i den egna fickan.
Nej. Såssarna ska ha minst 500kr. Så nästan rätt ?
 
Elskåpan håller laddningen bra, hoppas jag iaf eftersom den står på långtidsparkeringen nu :gnissla

Närå, beprövat sedan tidigare så det ska vara safe.
 
Nej. Såssarna ska ha minst 500kr. Så nästan rätt ?
Men det är ju inte riktigt sant va, i alla fall om Du har AB. Det finns ju även möjlighet till utdelning enligt 3:12, om än vinsten först ska beskattas i firman innan utdelning.
 
Det var ju mest ett skämt. Men jag har enskild så det är ju typ en kr till mig en kr till skatteverket. Men jag är inte bitter, friare liv får man leta efter.
 
Det var ju mest ett skämt. Men jag har enskild så det är ju typ en kr till mig en kr till skatteverket. Men jag är inte bitter, friare liv får man leta efter.
Du måste bo i en kommun med extremt låg beskattningen.
Jag har 61% utan att räkna med jobbskatteavdraget, statlig inkomstskatt, punktskatter, avgifter eller moms (aka dubbelbeskattning).
 
rackvidd.png

Norskt test i regn och 10-15 grader. Det man ser är att många bilar idag klarar av att hålla WLTP-förbrukning i verkligheten, en del överträffar den medan några har en bit kvar vad gäller just förbrukningen - oavsett storlek på batteriet. Den verkliga förbrukningen på Tesla Y LR var som synes lägst av samtliga testade bilar, trots att många är betydligt mindre och lättare.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top