Josef
Blicken framför allt!
- Gick med
- 20 Dec 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är inte direkt insatt i effektiviteten hos likriktare generellt men kan konstatera att med en 22kW laddare ombord skulle det vid 80% verkningsgrad bli 4,4kW att kyla bort vilket är helt orimligt mycket.Ja det är precis det jag menar, vid AC-laddning så måste strömmen likriktas.
Ett systems verkningsgrad är produkten av verkningsgraden av dess komponenter. Det innebär att om verkningsgraden på en likriktare är drygt 80% så kan alltså inte verkningsgraden på hela systemet vara högre än så. Jag förstår därför inte tabellen vilket är anledningen till att jag antar att det finns effektivare likriktare.
Är det någon som känner till något sätt att likrikta som är väsentligt effektivare än drygt 80%?
Mvh,
Ingvar
Svenska kraftnät verkar anse att verkningsgraden i en liknande applikation ska ligga >90% så jag antar att det inte finns tekniska hinder för detta. https://www.svk.se/siteassets/4.akt...a-riktlinjer/tr02/tr02-09-03-6-2020-08-11.pdf