Elbil eller inte?

Intressant är att tråden förändras lite för varje månad som går i takt med att fler får egen erfarenhet av hur det fungerar med elbil.

Tror ni mig inte, så läs om tråden från början. :)
 
Jag tycker inte det är så stor skillnad på MINA åsikter nu som då...fast jag åker med två drivkällor sen snart fem år tillbaka. Det fungerar tydligen inte alls och är bara bökigt, har jag läst. Fast det är rätt skönt med ett snitt på 0,18 liter/mil över de 2260 mil jag kört.
 
Jag jobbar som resemontör och ligger ute på jobb i veckorna. Började fundera på hur det fungerar att ladda bilen. Går det att ansluta en kabel som är 16A trefas i en bygg central och stoppa i bilen? Känner bilen av och styr laddningen eller måste det gå igenom en riktig laddbox? Om det inte går kan man ha en lös laddbox liggandes bak i bilen med en skarv kabel och stoppa i centralen?
 
Jag jobbar som resemontör och ligger ute på jobb i veckorna. Började fundera på hur det fungerar att ladda bilen. Går det att ansluta en kabel som är 16A trefas i en bygg central och stoppa i bilen? Känner bilen av och styr laddningen eller måste det gå igenom en riktig laddbox? Om det inte går kan man ha en lös laddbox liggandes bak i bilen med en skarv kabel och stoppa i centralen?
Det finns laddkablar med standard trefas som du bara kopplar in. Det är en laddbox i miniatyr typ.
Edit: Ibland skickar de med en sån när du skaffar bilen, annars finns det att köpa separat lite varstans.
 
Då ska ju tilläggas att det inte är skitsvårt att lyfta en bil, el eller ej, på rätt sätt.
Men sätter du domkraften lite var som, då går saker sönder.
Ja det är ingen rymdforskning att lyfta en bil, dom flesta har väl tom. en pil som markerar vart under tröskeln som lyftpunkten sitter. Men tydligen så lyfts det lite här och där :eek:
 
Intressant är att tråden förändras lite för varje månad som går i takt med att fler får egen erfarenhet av hur det fungerar med elbil.

Tror ni mig inte, så läs om tråden från början. :)
Jo, det är ju det som gör det roligt och lärorikt! Jag har själv "ändrat" en hel del åsikter angående elbilar de senaste åren, mestadels på grund av stora framsteg i branschen.
Dock så tycker jag fortfarande att de största problemen med elbilarna är olösta. Det är för krångligt att ladda om man inte har möjlighet hemma (höghus, i städer, alla jäkla appar). Och så är marknaden inte ännu tillgänglig på många år för den stora massan.
 
Ja det är ingen rymdforskning att lyfta en bil, dom flesta har väl tom. en pil som markerar vart under tröskeln som lyftpunkten sitter. Men tydligen så lyfts det lite här och där :eek:

Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...
 
Jo, det är ju det som gör det roligt och lärorikt! Jag har själv "ändrat" en hel del åsikter angående elbilar de senaste åren, mestadels på grund av stora framsteg i branschen.
Dock så tycker jag fortfarande att de största problemen med elbilarna är olösta. Det är för krångligt att ladda om man inte har möjlighet hemma (höghus, i städer, alla jäkla appar). Och så är marknaden inte ännu tillgänglig på många år för den stora massan.

På många år… :)

TOC för en 15 år gammal Haldex-V70 om man pendlar 6 mil om dagen hamnar kring 5000/mån. Om inget går sönder.

För 1000kr MINDRE än så kan man leasa en ny MG Marvel i tre år. Lägg på några hundringar för fler mil, lägg till elkostnad osv så kör man nytt för samma pengar som gammalt och riskerar ingenting som växellådsras och liknande som kan dra iväg uppåt 50.000 utan vidare.

Passar inte alla men troligen de allra flesta. Framtiden är redan här.
 
Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...

Ja alltså, det är ju inte smart att lyfta en bil fel oavsett vad det är för sorts bil…
 
Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...

Det är väl den rimliga förklaringen, alltså något av ovanstående.
Men det jag menade var den springande punkten är att det inte är svårare eller enklare att göra sönder en elbil än en fossil dito. Trösklarna blir buckliga oavsett.
Det är nog enklare att förstöra ett batteripack än en motsvarande dyr komponent i en fossil dock.

Men en riktigt händig mek kan säkert lyckas med det med...
 
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.
 
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.

Jag tar en sådan det är vad jag vill ha. Planerar att byta bil framöver men det känns som att det kommer hända mycket de närmaste åren
 
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.

Köp en Hyundai Ioniq 5.
Då är du bara ett år efter tillverkarna.
 
Jobbar man med att kränga däck så måste man bara veta det där, jag tror nog att det bara skett en olyckshändelse av någon anledning.

Kanske dom av någon anledning "bara" siktat fel och missat lyftpunkten.
Kanske någon kund som är där och ska hjälpa till
Kanske bilen eller domkraften obemärkt råkar flyttas precis innan det lyfts
Eller nåt annat...
Jag tror att yrkesskickligheten i tälten på stormarknadsparkeringar skiljer sig en del åt från de fasta verkstäderna som arbetar mer än några veckor varje år.
 
Tillverkarna har ett år på sig att få fram en el-kombi som drar 1500kg, går 400km utan laddning vid normal körning och kostar max 5500:- inkl tutti.
Julen 2022 ska Passaten tebax, då får jag nog ingen ny av jobbet så jag får slanta upp själv.

 
Det är väl den rimliga förklaringen, alltså något av ovanstående.
Men det jag menade var den springande punkten är att det inte är svårare eller enklare att göra sönder en elbil än en fossil dito. Trösklarna blir buckliga oavsett.
Det är nog enklare att förstöra ett batteripack än en motsvarande dyr komponent i en fossil dock.

Men en riktigt händig mek kan säkert lyckas med det med...

:tummenupp Ja, det är inte enklare, bara dyrare att göra fel.
 
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top