Elbil eller inte?

Farthållaren hittar på egna fartgränser här och där så plötsligt bromsar den till 60 på 90-väg eller liknande.
Så gör min Passat GTE också, helt livsfarlig, man får sitta på helspänn om man kör på farthållare.
Bromsar till 70 på 110-väg utanför Örebro, likadant varje gång.
Drar på till 90 på 50-väg på ett annat ställe.
Och tycker ibland att "hastigheten är för hög" och bromsar trots att det går i den fart bilen själv tycker det ska vara.
Och flera andra skumma beteenden.
Antagligen samma mjukvara i alla tyska bilar.
Driving assist eller nåt sånt heter det, möjligen dödshjälp då.
 
Du bortser från det hela situationen och riktar in dig på ordet diesel. Hela driften där är miljöfarlig och kommer att så förbli så länge de tjänar pengar på det. Fortsätta lär de göra också eftersom efterfrågan går upp.
Sen var det ju det här med att Nornickel är världens största utsläppare av svaveldioxid. Fast det kanske inte var så farligt?
Det löser marknaden förstår du, den löser alla problem.
 
Respektabel tid och inte direkt förvånande att det gick snabbt men jag undrar om batteriet räcker för ett till varv i det tempot?
Tror de får "tanka", men å andra sidan kör ju inga bensinbilar med full tank heller. De stannar nog och låter bilen svalna lite och fyller på tanken de med.
Skall bli intressant vad Rimac kommer att lyckas med på Ringen
 
En kille som bankör med sin Ferrari (minns inte modell) berättade att den drar ca 8 liter/mil vid bankörning. Inte så imponerande räckvidd den heller när man ligger på.

Elbilen har ju den fördelen att den regenererar energi tillbaka in i batteriet vid varje inbromsning. Sparar både bromsar och ökar räckvidden.

Nordschleife är ca 20 km lång och det innebär att man förmodligen kör 7-8 varv innan det är dags för en halvtimmes laddsejour. Och då lär man behöva en rast som förare också gissar jag…

Det finns 4 st 250kW Tesla Supercharger på Nürburgring, lämpligt nog.
 
En kille som bankör med sin Ferrari (minns inte modell) berättade att den drar ca 8 liter/mil vid bankörning. Inte så imponerande räckvidd den heller när man ligger på.

Elbilen har ju den fördelen att den regenererar energi tillbaka in i batteriet vid varje inbromsning. Sparar både bromsar och ökar räckvidden.

Nordschleife är ca 20 km lång och det innebär att man förmodligen kör 7-8 varv innan det är dags för en halvtimmes laddsejour. Och då lär man behöva en rast som förare också gissar jag…

Det finns 4 st 250kW Tesla Supercharger på Nürburgring, lämpligt nog.
Killen med Ferrarin borde helt klart tänka på att få ned förbrukningen så han inte framstår som ett miljösvin .
Mjuka accelerationer, motorbromsa länge och i god tid innan kurvor och hålla sig under 110 km/h skulle göra mycket där :rofl :tungan

Du tror en Testa som kör fullt ut klarar 7-8 varv på ringen..?
 
Porsche har varit tydliga med att Taycan ska klara att användas fullt ut utan att få problem med värmen. Här ser man att accelerationen tappat orken på slutet.
Dessutom går det sakta när det svänger. Med andra ord är det framförallt kraftig acceleration som kapar tid.
 
Porsche har varit tydliga med att Taycan ska klara att användas fullt ut utan att få problem med värmen. Här ser man att accelerationen tappat orken på slutet.
Dessutom går det sakta när det svänger. Med andra ord är det framförallt kraftig acceleration som kapar tid.
Påfallande långsamt i apex. Antar att man åker med gatdäck?

Angående batterikapaciteten så tror jag inte det är den som begränsar hur många varv på raken du kör. Precis som på de flesta andra bilar är det bromstemperatur, däck mm som begränsar det.
Med en lite överviktig Audi A6 kom jag ungefär 5km på ringen innan bromsarna var väldigt tydliga med att användningen var utanför spec.
 
En kille som bankör med sin Ferrari (minns inte modell) berättade att den drar ca 8 liter/mil vid bankörning. Inte så imponerande räckvidd den heller när man ligger på.

Elbilen har ju den fördelen att den regenererar energi tillbaka in i batteriet vid varje inbromsning. Sparar både bromsar och ökar räckvidden.

Nordschleife är ca 20 km lång och det innebär att man förmodligen kör 7-8 varv innan det är dags för en halvtimmes laddsejour. Och då lär man behöva en rast som förare också gissar jag…

Det finns 4 st 250kW Tesla Supercharger på Nürburgring, lämpligt nog.

Så den där Ferrarin tar sig kanske 5 varv i racingtempo medans elbilen tar sig 7-8 varv, lika många mil som i marschfart på landsvägen.

Jag tror inte att du tänkte riktigt färdigt nu.
 
Last edited:
Så den där Ferrarin tar sig kanske 5 varv i racingtempo medans elbilen tar sig 7-8 varv, lika många mil som i marschfart på landsvägen.

Jag tror inte att du tänkte riktigt färdigt nu.

Mnja, jag tror som sagt inte heller att en Tesla tar sig 7-8 varv utan en mängd värmeproblem. Men att påstå att den har 16,5 mils räckvidd vid normalt motorvägstempo indikerar att det är fler än en som inte tänkt klart.
 
Påfallande långsamt i apex. Antar att man åker med gatdäck?
Michelin Pilot Sport 4 sägs det.

De flesta bromsproblemen på Ringen beror på felaktig teknik. Många bromsar för försiktigt och för länge så värmen hinner byggas upp.

Jag är ganska säker på att det är batteriet som blir för varmt efter nästan ett varv så elektroniken styr ner uteffekten.
 
Michelin Pilot Sport 4 sägs det.

De flesta bromsproblemen på Ringen beror på felaktig teknik. Många bromsar för försiktigt och för länge så värmen hinner byggas upp.

Jag är ganska säker på att det är batteriet som blir för varmt efter nästan ett varv så elektroniken styr ner uteffekten.

Det tror jag med.
Jag tror också att bromsarna inte går med originalbelägg.

Den bittra sanningen är att det är ett ytterligt litet fåtal bilar som direkt ur bilhallen klarar bankörning så långt som ett ringen-varv utan bromsproblem. Och definitivt inte bilar ur familjesegmentet.
Mina egna empiriska studier bekräftar det. Teknikmässigt tror jag mig klara körskolenivån.
 
Så den där Ferrarin tar sig kanske 5 varv i racingtempo medans elbilen tar sig 7-8 varv, lika många mil som i marschfart på landsvägen.

Jag tror inte att du tänkte riktigt färdigt nu.

Nu kommer man ungefär 40 mil i motorvägshastighet, så 14-16 mil på en bana med många inbromsningar känns kanske inte helt ouppnåeligt.

Du kanske skulle prova en modern elbil själv så du ser hur det funkar i praktiken?
 
Det tror jag med.
Jag tror också att bromsarna inte går med originalbelägg.

Den bittra sanningen är att det är ett ytterligt litet fåtal bilar som direkt ur bilhallen klarar bankörning så långt som ett ringen-varv utan bromsproblem. Och definitivt inte bilar ur familjesegmentet.
Mina egna empiriska studier bekräftar det. Teknikmässigt tror jag mig klara körskolenivån.

Bromsarna är största problemet, absolut. Och däcken. Mest pga vikten. Just bromsarna klara då en elbil bättre, iom att de inte behöver belastas lika hårt.
 
Den Tesla Model Y jag testade i morse ska vara 0,6s snabbare noll till 100 än min MB C300e, men det kändes som mycket större skillnad i fart. Elbilen reagerar direkt när man flexar fotleden och laddhybriden ska starta motorn, bygga laddtryck och försöka bestämma sig för vilken växel som ska användas.
 
Bromsarna är största problemet, absolut. Och däcken. Mest pga vikten. Just bromsarna klara då en elbil bättre, iom att de inte behöver belastas lika hårt.

Nej, det gör de inte.
Den skillnaden du får i bromstemperatur med regenerering är inte ens av akademiskt intresse och den antaget högre vikten är en mycket större nackdel.
 
Ja så är det nog, men regenereringen är rätt kraftig. Skulle gissa på 100-150 kW som mest och det slipper då bromsarna ta.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top