Elbil eller inte?

Alltså, är inte det sjukt billigt att leasa en elbil för 2000sek/mån? Jag kör upp den summan i diesel varje månad och då drar bilen 0.5l/milen

Anmälde intresse för en MG men dom är slut. Jag måste ha bakdörrar och vi åker ofta korta sträckor med 5 personer i bilen. Finns det ngn modell med drag?
Då elbilar är tyngre så lär det bli svårt att hitta någon med meningsfullt dragvikt.
 
Då elbilar är tyngre så lär det bli svårt att hitta någon med meningsfullt dragvikt.
De är inte tyngre rent generellt, däremot är elektrifierade ICE-bilar tyngre.

Vill man ha hyfsad dragvikt på elbilar kommer man inte undan med 2000 kr/mån. Det är hela problemet egentligen.
 
Ok, glöm draget. Det är inte viktigt

Det blir intressant att se hur mycket MG ZS kostar när -22 modellen kommer i oktober/november
 
Jag antar att elbilar är för storstadsbor som inte gillar att åka skidor i svenska fjällen. I vilket fall inte bila dit. Läste en reportage om stockholmare som åkt på semester till västkusten i elbil. Hemresan tog 2,5 extra timmar med köande till laddare. Han lovade en 'något' upprörd fru att aldrig mer åka på semester i elbil.

Ska bli kul när det blir sportlov i vår och stockholmarna ska till Sälen.
När vi var nyinflyttade till Dalarna så lärde vi oss snabbt att vanlig vänstersväng ut på riksväg 70 går inte att göra på lördagar när det är sportlov. Strömmen av bilar sinar aldrig. Man fick ta sig runt så att det gick att göra högersväng. Trafikintensiteten är lindrig sagt hög. För att vara Dalarna. Inför kommande sportlov har säkert en och annan stockholmare skaffat elbil. Om inte batteriet räcker hela vägen till Sälen i kylan så lär det bli spännande i Borlänge.

Dalarna har inga större städer. Borlänge är störst i länet men fortfarande en relativt liten stad. Det finns inte så många laddplatser där. Troligen för att borlänge-bor inte äger så många elbilar. Det är en typisk arbetarstad där påfallande mycket äldre bilar rullar. Så var ska alla stockholmarna på väg till Sälen ladda sina elbilar? Någon grannstad? De är ännu mindre. Kommer garanterat att leda till spännande konflikter i kampen om laddplatserna... :rofl

Ju mer elbilar det blir, ju mer växer behovet att bygga ut elnätet för att kunna mata alla laddare. Investeringar i den skala kommer nog att ta sin tid. Speciellt när det finns politiker som tror att man kan komma förbi elnätets överföringsbegränsningar genom att använda "smarta nät". Hur nu en dator ska kunna få mer ström genom ett nät där transformatorerna redan har maximal last. Överlast på en trafo minskar livslängden exponentiellt. Och då pratar vi bara några futtiga procent.

För närvarande pågår utbyggnad av elförsörjningen till Stockholm. Vi på landet lär få vänta på större investeringar. Vi har ström så att vi klarar oss till vardags. Kan även ladda en och annan elbil. Fast kommer det hundratals elbilar från Stockholm som behöver laddas så är varken utbyggnaden av laddare eller elnät dimensionerat för det.
 
Nja, det där var nog länge sedan. Elbilar är vanligast per capita i Norrlands inland. Överkalix och Östersund vill jag minnas leder ligan.

Det mesta av dina påståenden är avhandlade flera gånger tidigare i tråden så förslaget är att läsa tråden från början om du nu är intresserad. Eller var det bara en brandfackla?
 
Jag antar att elbilar är för storstadsbor som inte gillar att åka skidor i svenska fjällen. I vilket fall inte bila dit. Läste en reportage om stockholmare som åkt på semester till västkusten i elbil. Hemresan tog 2,5 extra timmar med köande till laddare. Han lovade en 'något' upprörd fru att aldrig mer åka på semester i elbil.

Ska bli kul när det blir sportlov i vår och stockholmarna ska till Sälen.
När vi var nyinflyttade till Dalarna så lärde vi oss snabbt att vanlig vänstersväng ut på riksväg 70 går inte att göra på lördagar när det är sportlov. Strömmen av bilar sinar aldrig. Man fick ta sig runt så att det gick att göra högersväng. Trafikintensiteten är lindrig sagt hög. För att vara Dalarna. Inför kommande sportlov har säkert en och annan stockholmare skaffat elbil. Om inte batteriet räcker hela vägen till Sälen i kylan så lär det bli spännande i Borlänge.

Dalarna har inga större städer. Borlänge är störst i länet men fortfarande en relativt liten stad. Det finns inte så många laddplatser där. Troligen för att borlänge-bor inte äger så många elbilar. Det är en typisk arbetarstad där påfallande mycket äldre bilar rullar. Så var ska alla stockholmarna på väg till Sälen ladda sina elbilar? Någon grannstad? De är ännu mindre. Kommer garanterat att leda till spännande konflikter i kampen om laddplatserna... :rofl

Ju mer elbilar det blir, ju mer växer behovet att bygga ut elnätet för att kunna mata alla laddare. Investeringar i den skala kommer nog att ta sin tid. Speciellt när det finns politiker som tror att man kan komma förbi elnätets överföringsbegränsningar genom att använda "smarta nät". Hur nu en dator ska kunna få mer ström genom ett nät där transformatorerna redan har maximal last. Överlast på en trafo minskar livslängden exponentiellt. Och då pratar vi bara några futtiga procent.

För närvarande pågår utbyggnad av elförsörjningen till Stockholm. Vi på landet lär få vänta på större investeringar. Vi har ström så att vi klarar oss till vardags. Kan även ladda en och annan elbil. Fast kommer det hundratals elbilar från Stockholm som behöver laddas så är varken utbyggnaden av laddare eller elnät dimensionerat för det.
Finns en 10-12 laddare vid Burger King.
Finns 5-6 vid parkeringen vid turistbyrån.
Några vid Ikea och några vid kupolen.
Brukar vara kö till alla dem vid lov.
Många laddar också i Enköping där det finns fler laddare.
 
De är inte tyngre rent generellt, däremot är elektrifierade ICE-bilar tyngre.

Vill man ha hyfsad dragvikt på elbilar kommer man inte undan med 2000 kr/mån. Det är hela problemet egentligen.
Elektrifierade ICE-bilar är per definition elbilar. Upplys mig gärna vad en riktig elbil är, enligt dig. Att du godtyckligt väljer att omdefiniera hör inte hit. Påminner om…
Nja, det där var nog länge sedan. Elbilar är vanligast per capita i Norrlands inland. Överkalix och Östersund vill jag minnas leder ligan.

Det mesta av dina påståenden är avhandlade flera gånger tidigare i tråden så förslaget är att läsa tråden från början om du nu är intresserad. Eller var det bara en brandfackla?
…när du påstådde att ingen mer el behövs och att vi inte har elbrist. Effektbrist och brist på elnät är inte elbrist enligt din definition. Tillhör du elbilslobbyn eller har du blivit så indoktrinerad att du måste omdefiniera vedertagna begrepp för att göra en poäng?

För övrigt har du helt fel gällande elbilar i Norrlands inland. De har tveklöst minst antal elbilar både i absoluta tal och per capita. Överkalix ligger sist i hela Sverige. https://blipp.se/magazine/topplista-kommuner-elbilar
Jag sticker ut hakan och gissar att du kommer omdefiniera Överkalix till Danderyd eller göra en tolkning av statistiken som visar att listan är omvänd. Prove me wrong.
 
Jag antar att elbilar är för storstadsbor som inte gillar att åka skidor i svenska fjällen. I vilket fall inte bila dit. Läste en reportage om stockholmare som åkt på semester till västkusten i elbil. Hemresan tog 2,5 extra timmar med köande till laddare. Han lovade en 'något' upprörd fru att aldrig mer åka på semester i elbil.

Ska bli kul när det blir sportlov i vår och stockholmarna ska till Sälen.
När vi var nyinflyttade till Dalarna så lärde vi oss snabbt att vanlig vänstersväng ut på riksväg 70 går inte att göra på lördagar när det är sportlov. Strömmen av bilar sinar aldrig. Man fick ta sig runt så att det gick att göra högersväng. Trafikintensiteten är lindrig sagt hög. För att vara Dalarna. Inför kommande sportlov har säkert en och annan stockholmare skaffat elbil. Om inte batteriet räcker hela vägen till Sälen i kylan så lär det bli spännande i Borlänge.

Dalarna har inga större städer. Borlänge är störst i länet men fortfarande en relativt liten stad. Det finns inte så många laddplatser där. Troligen för att borlänge-bor inte äger så många elbilar. Det är en typisk arbetarstad där påfallande mycket äldre bilar rullar. Så var ska alla stockholmarna på väg till Sälen ladda sina elbilar? Någon grannstad? De är ännu mindre. Kommer garanterat att leda till spännande konflikter i kampen om laddplatserna... :rofl

Ju mer elbilar det blir, ju mer växer behovet att bygga ut elnätet för att kunna mata alla laddare. Investeringar i den skala kommer nog att ta sin tid. Speciellt när det finns politiker som tror att man kan komma förbi elnätets överföringsbegränsningar genom att använda "smarta nät". Hur nu en dator ska kunna få mer ström genom ett nät där transformatorerna redan har maximal last. Överlast på en trafo minskar livslängden exponentiellt. Och då pratar vi bara några futtiga procent.

För närvarande pågår utbyggnad av elförsörjningen till Stockholm. Vi på landet lär få vänta på större investeringar. Vi har ström så att vi klarar oss till vardags. Kan även ladda en och annan elbil. Fast kommer det hundratals elbilar från Stockholm som behöver laddas så är varken utbyggnaden av laddare eller elnät dimensionerat för det.
Tesla 3 LR behöver 5 minuter i Mora på sträckan Stockholm->sälen vid normal körning/väder: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=faab18b7-bcf0-4269-bb46-452869011996 Prova gärna era egna sträckor med olika bilar som ni eventuellt är intresserade av. Den ruttplaneraren är faktiskt väldigt träffsäker.

Vintertid behöver man sannolikt stanna lite längre (säg 10-20 min gissningsvis).

Har man ett annat bilmärke är det snålt med laddstolpar. Det ska man absolut inte sticka under stol med. Utbyggnaden kommer med största sannolikhet ligga i ofas under ett antal år framöver. Bl.a därför jag personligen inte rekommenderar någon att köpa något annat märke om man har behov av långfärd och det är enda bilen i hushållet..

Angående extremfall (ex. sälen på sportlovet) s såg något försök till att ha mobila lösningar där man kan ställa ut batteribank+extra stolpar där/när det behövs. Kommer inte ihåg vilket bolag det var eller hur långt de kom med införandet, men en potentiell lösning.
 
Elektrifierade ICE-bilar är per definition elbilar. Upplys mig gärna vad en riktig elbil är, enligt dig. Att du godtyckligt väljer att omdefiniera hör inte hit. Påminner om…

…när du påstådde att ingen mer el behövs och att vi inte har elbrist. Effektbrist och brist på elnät är inte elbrist enligt din definition. Tillhör du elbilslobbyn eller har du blivit så indoktrinerad att du måste omdefiniera vedertagna begrepp för att göra en poäng?

För övrigt har du helt fel gällande elbilar i Norrlands inland. De har tveklöst minst antal elbilar både i absoluta tal och per capita. Överkalix ligger sist i hela Sverige. https://blipp.se/magazine/topplista-kommuner-elbilar
Jag sticker ut hakan och gissar att du kommer omdefiniera Överkalix till Danderyd eller göra en tolkning av statistiken som visar att listan är omvänd. Prove me wrong.

Till skillnad från ganska många andra har jag ju levt i elbilsvärlden nu några år och har fått omvärdera ungefär allt jag trodde på - innan jag tog reda på hur det faktiskt är.

Det är ofta roande för oss som har egen erfarenhet att höra av okunniga "hur det är" - när de inte har den minsta aning.

"Elbrist" är som sagt onyanserat eftersom frågan är - föga förvånande - mer komplex än vad många verkar förstå. Och du har alltså inte fattat än. Humor igen.
 
Tesla 3 LR behöver 5 minuter i Mora på sträckan Stockholm->sälen vid normal körning/väder: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=faab18b7-bcf0-4269-bb46-452869011996 Prova gärna era egna sträckor med olika bilar som ni eventuellt är intresserade av. Den ruttplaneraren är faktiskt väldigt träffsäker.

Vintertid behöver man sannolikt stanna lite längre (säg 10-20 min gissningsvis).

Har man ett annat bilmärke är det snålt med laddstolpar. Det ska man absolut inte sticka under stol med. Utbyggnaden kommer med största sannolikhet ligga i ofas under ett antal år framöver. Bl.a därför jag personligen inte rekommenderar någon att köpa något annat märke om man har behov av långfärd och det är enda bilen i hushållet..

Angående extremfall (ex. sälen på sportlovet) s såg något försök till att ha mobila lösningar där man kan ställa ut batteribank+extra stolpar där/när det behövs. Kommer inte ihåg vilket bolag det var eller hur långt de kom med införandet, men en potentiell lösning.
Tesla satte upp en portabel anläggning i Sveg vid sport+påsklov för några år sedan innan de byggde en egen fast Supercharger. Det är service.
 

Till skillnad från ganska många andra har jag ju levt i elbilsvärlden nu några år och har fått omvärdera ungefär allt jag trodde på - innan jag tog reda på hur det faktiskt är.

Det är ofta roande för oss som har egen erfarenhet att höra av okunniga "hur det är" - när de inte har den minsta aning.

"Elbrist" är som sagt onyanserat eftersom frågan är - föga förvånande - mer komplex än vad många verkar förstå. Och du har alltså inte fattat än. Humor igen.
Du är rätt och du vet med din erfarenhet hur det är. Jag visar ny statistik över elbilsförsäljningen. Du visar gammal. Den gamla är aktuell. Du vet ju hur det faktiskt är.

Det finns ingen elbrist, bara effektbrist och elnätsbrist = inget problem.
 
Du är rätt och du vet med din erfarenhet hur det är. Jag visar ny statistik över elbilsförsäljningen. Du visar gammal. Den gamla är aktuell. Du vet ju hur det faktiskt är.

Det finns ingen elbrist, bara effektbrist och elnätsbrist = inget problem.
Rekommenderar att du läser tråden från början så klarnar det nog.
 

Så att de flesta förstår vad vi pratar om.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top