Elbil eller inte?

Fick 645:-/Mån på en Tesla 3 Performance 2020. Var väl inte så hårigt jämfört med 2178:-/mån för en S1000RR 2020. Kollade på IF också.
Då är det halvförsäkring, antar jag? Jag tittade på begagnade fordon och då har jag gärna helförsäkring.
 
Kollade på en 2020 årsmodell och jag hoppas Tesla har vagnskadegaranti längre än 1 år... (ingen aning vad de har iofs)
Men det var If:s stora halvförsäkring ja.
Helförsäkring var 1428:-/mån. Så billigare än Beemern dock.
 
Den röda var tjusig

ACE+PERFORMANCE+3.468.jpg
.
Väldigt lik Ford eskort mk 2-3 med Ban kitt
 
Kollade på en 2020 årsmodell och jag hoppas Tesla har vagnskadegaranti längre än 1 år... (ingen aning vad de har iofs)
Men det var If:s stora halvförsäkring ja.
Helförsäkring var 1428:-/mån. Så billigare än Beemern dock.
Närmre 20 lök/år för en biljävel?! Vaihe..
 
Trygg-Hansa försäkrar Tesla och första tre åren behövs bara halvförsäkring.
Beroende på körsträcka, bostadsort osv så hamnar man normalt mellan 4000-8000 kr/år för en Tesla 3LR/Performance vilket är, sett i jämförelse med bilar i motsvarande pris- och prestandaklass, ändå rätt hyfsat. Betalade motsvarande summa för min tidigare Opel...

SR+ är något billigare.
 
Jag tittar på begagnade bilar och vill då ha helförsäkring. En bil på två ton blir ju aldrig sportig att köra så då vill jag inte betala sportbilspremie på försäkringen. Att man kan tänka sig en Tesla är pga energieffektivitet och laddnätverk. Personligen struntar jag i om bilen gör 0-100 på två eller sex sekunder.
Jag hamnar alltså på 28 kkr/år i försäkring på en vardagsholk.
 
Kolla med flera olika försäkringsbolag! Precis som med lite motorstarka hojar skiljer det sig vitt och brett..
Beroende på var du bor kan LF vara mindre dyr. TH har standard-försäkringen, kan vara värt att kolla upp. Kan du ta den på företag så kan moderncargroup vara ett alternativ.
 
Hos TH hamnade jag på 1800 kr/mån för en Tesla S60 med 4000-4500 mil/år och en 3 LR ser ut att få samma premie när helförsäkring behövs.
 
Jag är fortfarande lite ny här, och jag kan tänka mig att det redan diskuterats i tråden. Hur som helst vill jag varna för elbilen som transportmedel pga dess frekventa laddbehov.

Jag har nästan 30 elbilar i mina hyllor här hemma, alla har samma problem; dom drivs av batterier och dom måste laddas, vilket i sig inte är något problem, men att ladda kräver laddstation. I mitt fall har jag ett antal laddare så att jag kan ladda flera batterier samtidigt. Hur som helst, även dom mest effektiva LiPo-batterier tar slut snabbt och måste laddas igen, att ladda tar tid! Och *ta slut* gör dom när jag ofta som mest behöver dom.

Samt det faktum att batteridrift i stora bilar med dess räckviddsmätning och kördistansprognoser är lynnig, distanslöftet varierar under körningen beroende på flera faktorer så som; upp/nedförsbackar, temperatur, last / bagage / släp / husvagn, batteristatus och hur jag accelererar, eventuellt annat i bilen som drar ström.

I sådana fall är det bättre med hybrider, dvs både en förbränningsmotor och en elmotor under huven. Där balanseras drivtekniken mellan bränsleåtgång och ström, tills den dag batterierna blir mest en "extra last", och man antigen byter ut dom eller bara slänger dom / ersätter med vanligt bilbatteri, och gör bilen några hundra kilo lättare.

Och sedan designen på våra vanliga eldrivna bruksbilar. OK, Tesla är inte ful, men varför har tillverkarna inte större variation i sina bilmodeller? När det gäller motorcyklar har man tillämpat 'retrostil' i utseendet, många modeller ser lika festliga ut som på 50-60-70 talen. Men det blir väl ett annat kapitel.
 
Är ju fortfarande en klump till bruksholk det handlar om. Är det verkligen folk som köper dessa just för prestandan eller är det mer än sak som kom på köpet?
Prestandan har väl varit det som fått folk att notera märket från början, men nu är det nog inte många som nyttjar accelerationen till fullo regelbundet.
 
Jag tittar på begagnade bilar och vill då ha helförsäkring. En bil på två ton blir ju aldrig sportig att köra så då vill jag inte betala sportbilspremie på försäkringen. Att man kan tänka sig en Tesla är pga energieffektivitet och laddnätverk. Personligen struntar jag i om bilen gör 0-100 på två eller sex sekunder.
Jag hamnar alltså på 28 kkr/år i försäkring på en vardagsholk.

Det är ju därför en Tesla3 säljer allt de tillverkar. Kalkylen blir bra vid dina mil, inklusive allt. Även på en ny.
 
Det är ju därför en Tesla3 säljer allt de tillverkar. Kalkylen blir bra vid dina mil, inklusive allt. Även på en ny.
Jag sitter i rävsaxen med att ha förmånsbil där jag betalar bränslet. För mig skulle en elbil vara vettig ekonomiskt, men företaget sparar inget på att ge mig en bil med 50% högre pris.
 
Nä då är det ju så. Men kör du mycket i tjänsten är egen bil och milersättning kanske attraktivt? Förmånsbil drabbar ju dig som minskad inkomst, minskad pension mm mm.
 
Tyvärr lägger jag de flesta milen utanför arbetstid och max 5-600 mil i tjänsten ett normalår.
 
Vi har en av de bästa gen 1 elbilarna, BMW i3s -19 som andrabil, supernöjda. Tyckte designen var svårsmält men man vänjer sig. 20 mils räckvidd vinner inga priser idag men räcker för våra behov. Vi har gjort några längre roadtrips men ärligt talat passar den bäst i stan, precis som BMW marknadsförde den vid lanseringen. S-modellen har dessutom ännu fastare fjädring än standardmodellen så det blir lite hoppigt på landsväg även om komforten i övrigt är bra (låg ljudnivå, fina stolar)

Bilen känns generellt väldigt välbyggd, en tydlig skillnad mot tex Nissan Leaf, Kia e-Niro mfl, och går som ett skott. Inte Teslafart men det är jävligt kul att låta batteriet jobba ;-) På minuskontot ligger att den är rent fyrsitsig, att den har "suicide doors bak" (du måste öppna framdörren för att få upp bakdörren) och att bagageutrymmet är väldigt begränsat. BMW har utnyttjat ytorna maximalt och bilen är rymligare än den ser ut. Men jämfört med den Golf vi hade innan så är det här en mindre bil, tror tom Polon är större.

Trots en kall och snörik vinter har vi inte haft några problem, vare sig med batterikapacitet, värme eller det faktum att den på BMW manér är bakhjulsdriven. Jo förresten: vindrutorna fram saknar ram och går alltså upp i taket. Så när man låser upp bilen, åker rutan ned 5 cm för att man ska kunna öppna dörren.

Funkar sådär när det är är 15 minus, snö och is....
 

Som vanligt drar det iväg med "alternativa fakta" (dvs rena lögner) så fort det är Tesla. Clickbait, någon?
Det spelar väl egentligen mindre roll. Enligt vad jag förstått det så kräver man att det sitter någon vid ratten som är beredd att gripa in även om man har en självkörande Tesla. Dvs hade det varit så att bilen kört själv och dom satt i passagerarsätet respektive baksätet så är det ju i alla fall frågan om idioter.
Nu var det ju inte så eftersom autopiloten inte ens går att aktivera på den aktuella sträckan. Så det är glasklart att det är frågan om en förare som klantat sig. Men det var ju oavsett frågan om klanteri.
 
Det spelar väl egentligen mindre roll. Enligt vad jag förstått det så kräver man att det sitter någon vid ratten som är beredd att gripa in även om man har en självkörande Tesla. Dvs hade det varit så att bilen kört själv och dom satt i passagerarsätet respektive baksätet så är det ju i alla fall frågan om idioter.
Nu var det ju inte så eftersom autopiloten inte ens går att aktivera på den aktuella sträckan. Så det är glasklart att det är frågan om en förare som klantat sig. Men det var ju oavsett frågan om klanteri.
Ifall det hade varit en självkörande Tesla hade det väl varit OK att sitta där bak. (Dock inte med autopiloten, ej självkörande, aktiverad.)

Så det spelar ju roll. Bilen hade ju varit ansvarig om den varit självkörande. Visserligen kallas autopiloten ofta för självkörande i dagligt tal, men den tillhör ju kategorin förarhjälpmedel.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top