Elbil eller inte?

Skaver och skaver, det är mer som kostar med en snåldiesel - service tex. Blir några kronor per mil det med. Det som blir RIKTIGT mycket billigare är ju alla resor där du laddat hemma och för de flesta är det nog de allra flesta. 2kr/mil istället för kanske 15 kr/mil. 2000 mil/år så är det mer än 2000 kr/mån lägre driftskostnad och det täcker ju ganska mycket i kapitalskillnad med dagens räntor...
Nja i de flesta ingår servicekostnad på priset idag, om du vill.
Därtill blir det också lite minus om man tar kapitalskillnad på avkastning. Om du köper en snåldiesel och sätter 200k i rimliga fonder har du 300k efter tre års ägande. 100k som kan täcka 15kr/mil i tre år om du kör uppåt 2200/år.
 
och sätter 200k i rimliga fonder har du 300k efter tre års ägande. 100k som kan täcka 15kr/mil i tre år om du kör uppåt 2200/år
En fond som ger 50% på tre år (~15% per år) lär ha en viss risk. Dvs dina 200K kan även vara 100K efter tre år. Även om det är mer sannolikt att de går upp.

Går man på mer garanterad avkastning eller åtminstone låg risk är det inte så många procent som man får idag.
 
Alternativt kan vi vänta på att vi får ett par nya reaktorer. Visserligen kan man i totalitära länder i Yttre Långtbortistan bevisligen bygga en sån på 5 år. Men det är inte i Europa. Det är definitivt inte i Sverige. Jag har tidigare tagit upp Olkiluoto 3 som exempel https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Further-delay-in-commissioning-of-Finnish-EPR men det är precis likadant med Flamanville 3 https://news.yahoo.com/snag-hit-french-nuclear-power-station-delayed-further-082444469.html och Hinkley Point C https://www.theguardian.com/uk-news...rise-by-500m-covid-crisis-nuclear-power-plant.
Visserligen kan man tänka sig att de lärt sig en läxa på de byggena och att nästa kan komma på plats på utsatt tid och budget. (Parallelen att man inte ska bygga fler sjukhus för att Nya Karolinska var en flopp). Men då ska vi först komma igenom ett regeringsskifte, grundlagsändring och allsköns byråkrati och jävelskap. Innan vi ens kan lägga en beställning. Realistiskt sett kan vi inte se en driftsatt ny reaktor förrän tidigast 2040. Om allt går väl.
Tvärtemot vad du kan tro hade få blivit gladare än mig om MP sparkats, på permanent basis, ur riksdagen. För de, i maskopi med sossarna, saboterar (bland annat, långtifrån endast) vårt elnät på ideologiska grunder utan se till konsekvenserna. Det hade kunnat lösas på mycket smartare sätt. Så det är därför jag vill ha in energilagring omedelbart. För vi kan installera det omedelbart. Det finns beprövad teknik i drift idag. Och vi kan få de första systemen på plats inom tidsramen ett år eller två som omedelbart kommer stabilisera och effektivisera nätet med befintlig infrastruktur.
Vi har byggt och driftsatt reaktorer på 5 år i Sverige, det går, om man inte konstant ändrar sig under byggets gång och utgår från en beprövad konstruktion.
Anledningarna till förseningarna är oftast att man inför förbättringar löpande under byggets gång, för att ha den absolut senaste och säkraste tekniken när man driftsätter.

Om vi bygger en gammal beprövad reaktor (eller omstartar dom vi redan har) så kan vi hålla på att utveckla en ny reaktor i 20 års tid på ett annat ställe, och då kan vi stänga ner en av dom äldsta, utan att det gör något att det tar tid.

Vart har du beprövad energilagring som kan ersätta en reaktor, och som kan installeras omedelbart?

Du brukar ta upp pumpkraftverk, dom ställer man dit över natten eller?
 
Någon är inte riktigt nöjd med en Zoe...
Då är ju ändå Alrik elbilsfanatikern på redaktionen :hihi

Jag läste den där, och han har ju helt rätt, även i slutklämmen att Zoe inte är tänkt som långfärdsbil, men det är inte en Nissan Micra bensinare heller, men jag gör hellre den där resan i en sån...

Man måste få upp batterikapaciteten och ner laddtiderna på dom billiga elbilarna.
Dom som köper dom billiga elbilarna gör det ofta för att det är vad dom har råd med, dom har inte råd med två bilar för att ha en som klarar långresorna.

Kunde man ladda Zoe på halva tiden hade det varit rätt okej ändå, samma sak om man kunnat köra dubbelt så långt på en laddning.

Någonting måste bli bättre på dom billiga elbilarna, man kanske kunde skippa annan skit som gör bilarna dyra istället, och stoppa i ett tillräckligt batteri/ett batteri som går att ladda mycket snabbare?

jag behöver inga bildskärmar med dålig GPS som måste uppdateras på märkesverkstad, jag har GPS i mobilen med omedelbar trafikinformation, jag behöver inget "Infotainmentsystem" det räcker med en FM radio med AUX ingång eller bluetooth, jag har Spotify i mobilen....
(jag behöver inte ens radiodelen, jag skulle klara mig med en förstärkare och ett par högtalare att koppla mobilen till)

Vad som behövs är en Folkvagn (i den yttersta definitionen) en enkel (el)bil som gör det den ska som är så billig att vi får ut massor på vägarna, kraven har väl ändrats sedan Hitler beordrade den första att tas fram, men bygg efter dagens minimikrav, och bygg smart.

Det finns fortfarande elbilar med vanliga glödlampor i belysningen, eller som inte har värmepump för värmen, det är inte speciellt smart i en batteribil, det finns elbilar med glastak som släpper ut/in värmen i bilen obehindrat, som sedan måste kompenseras med batterikraft för att hålla en dräglig temperatur, ren idioti.
 
Last edited:

och 2030 är det klippt. Så frågan lyder, kommer man snabbt vrida om till biodrivmedel? Kommer begagnade fossildrivna bilar skena i pris?
För elbil åt folket har ju gått sådär hittills.. Tesla har ju ändå pratar om det i snart 10år men det verkar svårare än väntat.

700GWh batterier, bara till bilar i EU om omsättningen på bilar sker i samma takt som idag (nybilsförsäljningen, 10milj, 70kWh/bil snitt). Tjoflöjt.
 

och 2030 är det klippt. Så frågan lyder, kommer man snabbt vrida om till biodrivmedel? Kommer begagnade fossildrivna bilar skena i pris?
För elbil åt folket har ju gått sådär hittills.. Tesla har ju ändå pratar om det i snart 10år men det verkar svårare än väntat.

700GWh batterier, bara till bilar i EU om omsättningen på bilar sker i samma takt som idag (nybilsförsäljningen, 10milj, 70kWh/bil snitt). Tjoflöjt.

Därför Northvolt, Tesla, Panasonic...
 
Därför Northvolt, Tesla, Panasonic...
Ja, det blir säkert bra. Eller så går prisutvecklingen mer mot ”efterfrågansflexibilitet” #miljöpartiet.
Dvs det blir såpass dyrt med elbil att det tvingar fram biodrivmedel blixtfort. Man når en så kallad effektbalans när batterierna bibehåller sitt höga pris, efterfrågan hålls nere på grund av detta och det hela stagnerar. Bara för att politikerna vill, betyder inte att råmaterialproduktion hänger med. Man kan snabbt dra sig till minnes rådande kiselkomponentproblematik.

Nyckeln i både Norges. Sveriges, Belgiens, Österrikes... är dock ”fossil..”.
 
Det mesta tyder snarare på att kostnaden för batterier minskar ganska drastiskt. Det är i vart fall det som de stora fordonstillverkarna bygger sina långsiktiga strategibeslut på.
 
Det mesta tyder snarare på att kostnaden för batterier minskar ganska drastiskt. Det är i vart fall det som de stora fordonstillverkarna bygger sina långsiktiga strategibeslut på.
Utbud och efterfrågan, tror den modellen är ganska statisk? Se till kiselprodukterna, beräknas gå upp med 15%.
Återigen, vad har de baserar sina strategier på? Har du ingångsvärden? 15%av nybilsförsäljningen? 50%av nybilsförsäljningen? Eller 100%?
...
 
Utbud och efterfrågan, tror den modellen är ganska statisk? Se till kiselprodukterna, beräknas gå upp med 15%.
Återigen, vad har de baserar sina strategier på? Har du ingångsvärden? 15%av nybilsförsäljningen? 50%av nybilsförsäljningen? Eller 100%?
...
De stora tillverkarna har väl kommunicerat delar av sina mål publikt, den planerade ökningen är rätt stor.

Investeringskostnaden är hög för att etablera tillverkning av fordonsbatterier så majoriteten av effektiviseringsvinsterna lär vara skalfördelar (fasta kostnaderna fördelas på större volym) och att finansiella avskrivningar löper ut. Jag tror denna typ av kostnader är betydligt högre än råvarukostnaden i nuläget.
Det finns hur mycket som helst att läsa om reduktionen av batterikostnad/kWh på nätet, de flesta prognostiserar en fortsatt reduktion även de kommande åren, med priser i närheten av 100$ 2023 och därefter reduktion nedåt 80$ kring 2025 och nedåt 60$ 2030 enligt bl a länkad artikel.

Men visst är kostnad för råmaterialet en osäkerhetsfaktor, och när anläggningarna börjar vara avskrivna och skalfördelarna nyttjade kommer prisreduktionen att plana ut. Det finns artiklar som spekulerar i att de stora batteritillverkning kommer att behöva etablera egna gruvor för att klara fortsatta reduktioner.

 
Jäklar, Hyundai Ioniq 5, ser ju bra ut :)


509559_1280.jpg


509578_1280.jpg
 
Den är inte dum av det som går att få fram om den.
Nu hoppas vi på under 500 för LR 4wd då!

Hoppas och verkar inte orealistiskt.

i Norge verkar den landa på 499 900 NOK, vilket blir ca 489 000 SEK
i England säger rykten 48 000 pund, vilket blir ca 560 000 SEK

Så med bonus/malus-systemet a'la 60 000 kr så kan det nog mycket väl bli så att en LR 4wd version landar strax under 500k.
 
Hoppas och verkar inte orealistiskt.

i Norge verkar den landa på 499 900 NOK, vilket blir ca 489 000 SEK
i England säger rykten 48 000 pund, vilket blir ca 560 000 SEK

Så med bonus/malus-systemet a'la 60 000 kr så kan det nog mycket väl bli så att en LR 4wd version landar strax under 500k.
70kkr i bonus nuförtiden ? dvs listpriset kan mycket väl landa på 569’

vi får se.. eller vänta, snarare.
 
Ooops, Hyundai återkallar bilar för batteribyte, tydligen har dom problem med batteribränder.

Delade inte Kia batterier med Hundai också?

Dom använder sig av LG-celler i sina pack, men om det var cellerna, eller monteringen till batteripack som var orsaken var väl inte riktigt klarlagt, Cheva Volt har ju också haft problem med batteribränder och använder sig av LG celler...

Är det LG's fel och det är cellerna som är felaktiga så är det många tillverkare som kommer att drabbas, uppstår felet när cellerna monteras till batteripackar så har både Cheva och Huyndai gjort fel, men det drabbar IAF färre bilar.

En fördel kan ju vara att det kommer att finnas begagnade bilar med nybytta batteripack på begagnatmarknaden snart, för några kommer garanterat att sälja/byta in sina bilar efter det här...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top