Elbil eller inte?

Som att låna motorvärmaren när det är -20 ute... Är det att snylta?

Det skulle inte falla mig in heller. Jag skulle inte ens komma på tanken att fråga om jag ska vara ärlig. Men det är sällan -20 på mina breddgrader, så det kanske faller sig mer naturligt norröver. Fast hur är detta jämförbart menar du? Att få motor och kupé varm nog så att bilen startar och man kan sätta sig utan att frysa fast med händerna på ratten är ju en helt annan sak än att gästerna skitit i att ladda sin bil, bara för att be om ström hos den de besöker. Det är ju att likaställa med att gästerna anländer i en bensinbil med tom tank och ber att få bensin av mig istället för att tanka på en mack. Två vitt skilda saker tycker jag.
 
Tja, jag tror att det för de flesta inte gör någon skillnad alls. Men vi är väl olika gnidiga...
 
Tja, jag tror att det för de flesta inte gör någon skillnad alls. Men vi är väl olika gnidiga...

Jag är extremt ognidig och bjussar på det mesta. Men jag skulle faktiskt bli förvånad om det dök upp folk med tomt elbilsbatteri och ville ha ström från mig. Det om något är gnidigt.
 
Det skulle inte falla mig in heller. Jag skulle inte ens komma på tanken att fråga om jag ska vara ärlig. Men det är sällan -20 på mina breddgrader, så det kanske faller sig mer naturligt norröver. Fast hur är detta jämförbart menar du? Att få motor och kupé varm nog så att bilen startar och man kan sätta sig utan att frysa fast med händerna på ratten är ju en helt annan sak än att gästerna skitit i att ladda sin bil, bara för att be om ström hos den de besöker. Det är ju att likaställa med att gästerna anländer i en bensinbil med tom tank och ber att få bensin av mig istället för att tanka på en mack. Två vitt skilda saker tycker jag.

Har du ens motorvärmare monterad i bilen?

Uppe i norr är det nästan det normala att man lånar motorvärmaren vid ett besök ifall det är -20 som Brooklyn skrev. Skulle någon vilja låna motorvärmaren vid plusgrader så skulle jag ju börja undra lite om han inte har någon bra förklaring.

Skulle jag få besök av någon med elbil som bor på inom ett par mils radie så skulle jag också undra varför han inte laddar hemma, men skulle jag få besök från någon som bor 20 mil bort skulle jag se det som ganska självklart att låna ut eluttaget. Att skicka honom på macken för att ladda bilen vore ju som att skicka iväg honom till restaurangen när det är dags för middag.

Liknelsen med bensinbil haltar då det kostar över tusingen att tanka bilen medans det kostar ett par kronor att ladda en elbil.
 
Jo, precis så. Jag tror att olika preferenser råder beroende på var man bor i Sverige.

Det är klart, om "grannen Ove" vill ladda bilen hos mig av pur snålhet blir det nej...
 
Har du ens motorvärmare monterad i bilen?

Uppe i norr är det nästan det normala att man lånar motorvärmaren vid ett besök ifall det är -20 som Brooklyn skrev. Skulle någon vilja låna motorvärmaren vid plusgrader så skulle jag ju börja undra lite om han inte har någon bra förklaring.

Skulle jag få besök av någon med elbil som bor på inom ett par mils radie så skulle jag också undra varför han inte laddar hemma, men skulle jag få besök från någon som bor 20 mil bort skulle jag se det som ganska självklart att låna ut eluttaget. Att skicka honom på macken för att ladda bilen vore ju som att skicka iväg honom till restaurangen när det är dags för middag.

Liknelsen med bensinbil haltar då det kostar över tusingen att tanka bilen medans det kostar ett par kronor att ladda en elbil.

Klart jag har motorvärmare i bilarna. Förr var det ju kallt även här nere, så jag ser till att ha det av gammal vana :).
Jag är helt med på resonemanget om långväga gäster. Jag såg framför mig hur våra mer normalt gästande vänner från några mils radie började tigga ström.

Jo, precis så. Jag tror att olika preferenser råder beroende på var man bor i Sverige.

Det är klart, om "grannen Ove" vill ladda bilen hos mig av pur snålhet blir det nej...

Jag inser att du nog inte hade samma typ av gäster i åtanke som jag, dvs mer eller mindre grannar med ett par mils resa. Jag är helt med på resonemanget om att långväga gäster ska få ladda utan knussel.
 
Jag laddade min gamla elbil hos brorsan fem mil bort. Min bil hade en räckvidd på 11-14 mil beroende på väder så det var inte 100% nödvändigt, men de gånger jag kom hem med 0% räckvidd på mätaren var inte så uppmuntrande.
Full tank i den var ström för några tior. Inte något jag "behöver sno" för att klara livhanken utan bara praktiskt att komma hela vägen.
 
Det är ju att likaställa med att gästerna anländer i en bensinbil med tom tank och ber att få bensin av mig istället för att tanka på en mack. Två vitt skilda saker tycker jag.

Nja. För att likställa det behöver både du och din gäst ha bensinpumpar hemma där ni kunde sälja bensin för två kronor utan förlust. Om din gäst behövde 10 liter för att komma hem igen så kunde han tankat för 20 kronor hos dig istället för att betala 160,- på bensinstationen. I tillägg hade din gäst sparat tid och kanske en omväg på hemresan.
 
Nja. För att likställa det behöver både du och din gäst ha bensinpumpar hemma där ni kunde sälja bensin för två kronor utan förlust. Om din gäst behövde 10 liter för att komma hem igen så kunde han tankat för 20 kronor hos dig istället för att betala 160,- på bensinstationen. I tillägg hade din gäst sparat tid och kanske en omväg på hemresan.

Tar de 8ggr elpriset för att ladda i en laddstation!?
 
Det är bara ionity som har den prissättningen ännu. Troligen för att göra det attraktivt att teckna abonnemang istället för något lägre pris .

Teslaowners be like LÖL - ännu mer än förr...
 
Det är bara ionity som har den prissättningen ännu. Troligen för att göra det attraktivt att teckna abonnemang istället för något lägre pris .

Teslaowners be like LÖL - ännu mer än förr...

Lite så. Och att bara hälften av befolkningen bor i småhus (i sak vad som behövs för att ladda hemma idag) varav ca 1/3 är under 18år så blir ju elbil lite, problematiskt som helhet?

Något är ca 1/3 av priset för medlemmar. Men man är ju lika mycket beroende av ett oligopol oaktat märke..
 
Last edited:
Lite så. Och att bara hälften av befolkningen bor i småhus (i sak vad som behövs för att ladda hemma idag) varav ca 1/3 är under 18år så blir ju elbil lite, problematiskt som helhet?
Idag ja. Det som behövs i sak är laddstolpe för nattladdning när bilen ändå står parkerad, vilket är besvärligt för de som inte äger sin egen parkeringsplats och när ägaren av dessa parkeringsplatser är elbilshatare eller vägrar sätta upp några av <fyll i valfri anledningen här>. Kommer, men långsamt dessvärre..
 
Idag ja. Det som behövs i sak är laddstolpe för nattladdning när bilen ändå står parkerad, vilket är besvärligt för de som inte äger sin egen parkeringsplats och när ägaren av dessa parkeringsplatser är elbilshatare eller vägrar sätta upp några av <fyll i valfri anledningen här>. Kommer, men långsamt dessvärre..

När jag en gång i tiden bodde i lägenhet hade jag uttag för m-värmaren i garaget. Gott så. Men det låg på 6A... Gällde att inte brassa på med kupévärmare samtidigt där. Sen var den rackarn tidsinställd med och anpassade gångtid efter utetemperatur :gnissla
 
När jag en gång i tiden bodde i lägenhet hade jag uttag för m-värmaren i garaget. Gott så. Men det låg på 6A... Gällde att inte brassa på med kupévärmare samtidigt där. Sen var den rackarn tidsinställd med och anpassade gångtid efter utetemperatur :gnissla
Det är ju i princip vad som behövs tekniskt. Ett marginellt mer intelligent motorvärmaruttag. Lite lastbalansering och et voila..
Det som står i vägen är byråkrati och pappersvänderi. Och motsträviga personer. Har t.ex otaliga historier om folk som bor i bostadsrätt som kämpat förgäves mot styrelsen. Och om de mot förmodan lyckas få den ombord så faller det platt på gammaldags regler om servitut eller nåt annat pappersproblem.
Tekniken som sådan är i det närmaste helt trivial i dagens samhälle. Det handlar om att dra lite kabel och sätta upp en dosa som innehåller lite elektronik, inte raket-kirurgi direkt. Nödvändig infrastruktur och effekt är i de allra flesta fall redan förberedd för det, trots vad det står i allehanda click-bait artikel.
Har man möjlighet att snigel-ladda över natten kan man i de allra flesta fall fylla på vad man gjort av med under dagen, och då behöver man heller inte "köra och tanka". Det behövs bara på långresa, utanför bilens räckvidd.
 
Det börjar bli vilda västern på prissättning vid laddställen. Just nu toppar Ionity (samarbete mellan en massa traditionella biltillverkare) ligan av de som tar ockerpriser, med ca 8 spänn/kWh.

Fast det är väl i Sverige, på kontinenten kan du hamna över 10 spänn kilowatten om du inte har separatavtal. Och många märken som skryter med att dom har avtal har det inte enskilt utan ett generellt där det läggs på ytterligare någon krona. Teckna separat avtal med just den firman som kanske bara finns i ett land du passerar i en resa mellan två andra.

Ja, Tesla lär tjäna på det här ockret och den frustation det innebär. Är väl 2.50 - 2.75 kr/kW max i hela EU? Inte för att det egentligen spelar någon roll då man gör en handfull dylika resor under en bils livslängd, men ingen gillar känslan av att bli rövknXllad.
 
ID3 kommer ju i dagarna. Det kommer förhoppningsvis att innebär att många nu går över till elbil nästa gång de köper bil. Leasingflottorna likaså - VAG är en storspelare. Skodas Enyaq går tydligen att konfigurera, lansering ännu oklar, liksom ID4. Verkar mycket lovande och gör Audi e-tron obsolet (de reas tydligen ut redan då den är dyr, har kort räckvidd och är relativt trång). Vem som köper Jaguars elbilar är oklart.

Någonstans läste jag att efterfrågan på ID3 redan har slagit ut beställningarna av VW-s fossilbilar. Även om det säkert inte stämmer helt så är det en indikation på att övergången kommer att gå fort när proppen väl är ur. Som många påpekat så måste det till enkla laddmöjligheter för boende i flerfamiljshus. Motorvärmare (enfas 10A) räcker ju rent kapacitetsmässigt, 3-fas 16A är optimalt och inte alls så resurskrävande.

För långresor: Vilda västern kommer säkert att råda på laddnätverkssidan ett tag till men det kommer nog att styras upp med lite lagstiftning, riktade stöd och frivilliga samarbeten. Samt den inneboende konkurrensen - alla tillverkare vill nog kunna erbjuda ett så komplett laddnätverk som möjligt.

Det blir intressanta månader-år nu närmast framöver när extremt mycket kommer att hända!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top