Elbil eller inte?

Michael Moore har presenterat dokumentären Planet of the Humans, skapad av Jeff Gibbs. En tankeställare som kan ge bränsle åt grön energis bedrövliga miljövänlighet och ineffektiva resurs som energikälla.
Den där dokumentären har blivit rejält kritiserad. Tydligen en salig blandning av gamla "sanningar", spekulationer och rent hittepå.
 
Nu flummar du. Jag kan diskutera ämnet vidare efter att du läst Vittorios artiklar.

Jag försökte hitta något på din länk men hittade bara Scania dieslar och Catepiller motorer, jag googlade men hittade inget annat heller.

Men hittar du någon källa på dina 1-2% så läser jag den med glädje
 
Vadå? Folk köper ju MILJONER av dessa bilar med kort räckvidd...


Det du menar med "folk" är några få stackare uppe vid polcirkeln i ett land de flesta aldrig ens hört talas om. Den stora bilmarknaden är INTE Sverige, om du nu trodde det.

Hur många % av världens motorfordon är elfordon?

Några få % miljömuppar som vi inte behöver bry oss om?
 
En sak är klar, resurserna på jorden och dagens konsumtion är en ohållbar ekvation. Det som krävs är att vi ändrar vår livsstil radikalt när det gäller transportmedel som flyg, personbilar, lastbilar och båttrafik.

Tiden för nöjestrafik är historia, så i framtiden blir det som på 1800-talet eller NordKorea, bärstolar, trampcyklar, havremopeder och apostlahästar som gäller för allmänheten.
 
En sak är klar, resurserna på jorden och dagens konsumtion är en ohållbar ekvation. Det som krävs är att vi ändrar vår livsstil radikalt när det gäller transportmedel som flyg, personbilar, lastbilar och båttrafik.

Tiden för nöjestrafik är historia, så i framtiden blir det som på 1800-talet eller NordKorea, bärstolar, trampcyklar, havremopeder och apostlahästar som gäller för allmänheten.

Jag är något mindre pessimistisk, om vi bygger ut kärnkraften kan vi alla köra elbil, värma husen med co2 neutral ren el, få en renare industri, driva järnvägar och kanske till och med kan unna oss att bränna några liter bensin i en motorcykel
 
Jag försökte hitta något på din länk men hittade bara Scania dieslar och Catepiller motorer, jag googlade men hittade inget annat heller.

Men hittar du någon källa på dina 1-2% så läser jag den med glädje

Scania är hans senare publikationer, jag skrev dom tidiga publikationerna. Jag tror att all forskning han publicerat 2006-2007 är gjort på småmotorer. Sök där.

EDIT:
Alla dessa finns ju under länken jag gav dig tidigare.

https://www.researchgate.net/public...rmances_of_a_Mini_High_Speed_Glow_Plug_Engine

https://www.researchgate.net/public...g_Ignition_Engine_by_Chemiluminescence_Images

https://www.researchgate.net/public...Emission_Characteristics_and_Optical_Analysis

https://www.researchgate.net/public..._a_Mini_HCCI_Engine_Fueled_with_Diethyl_Ether

https://www.researchgate.net/public...ass_Flow_Controller_for_Liquid_Fuel_Injection

https://www.researchgate.net/public..._a_Mini_HCCI_Engine_Fueled_with_Diethyl_Ether

EDIT 2: Citat från ett av hans abstract.
If the energy source is an organic fuel which has an energy density of around 29 MJ/kg with a minimum overall efficiency of only 3.5%, this device would surpass the batteries.

Den industriella samarbetspartnern var alltså ett företag som ville bygga en slags elverk av miniformat och det krävdes alltså att dom skulle få upp verkningsgraden över 3.5%. Jag vill minnas att han fick upp verkningsgraden med 1 procentenhet, vilket blir en ganska avsevärd förbättring. Osäkert dock hur livslängden på den motorn skulle ha blivit med betydligt varmare cylinderväggar.
 
Last edited:
Navigation har de flesta löst med en HUD. Ja, förutom Tesla då.

De flesta är väl en överdrift. Ska du ha HUD så är det i så fall en rätt ny bil och av premiummodell märke. Valfri småbil har för det mesta inte HUD. Dessutom är ju HUD beroende av att du använder den inbyggda navigatorn i bilen och i väldigt många fall så är dom avsevärt mycket sämre än valfri app i telefonen eftersom dom kostar pengar att uppdatera kartorna i och gränssnittet verkar vara något som ingen bryr sig om nämnvärt.

Jag själv kör inte runt i så nya bilar att det automatiskt är HUD. Men röstinstruktioner för navigering kan du ju få ut i högtalarna på varenda bil som har blåtand. Det är så jag kör.
 
De flesta är väl en överdrift. Ska du ha HUD så är det i så fall en rätt ny bil och av premiummodell märke. Valfri småbil har för det mesta inte HUD. Dessutom är ju HUD beroende av att du använder den inbyggda navigatorn i bilen och i väldigt många fall så är dom avsevärt mycket sämre än valfri app i telefonen eftersom dom kostar pengar att uppdatera kartorna i och gränssnittet verkar vara något som ingen bryr sig om nämnvärt.

Jag själv kör inte runt i så nya bilar att det automatiskt är HUD. Men röstinstruktioner för navigering kan du ju få ut i högtalarna på varenda bil som har blåtand. Det är så jag kör.

Visst är det så. Men i det segmentet Tesla har prissatt sina bilar så har väl ändå de flesta HUD som tillval?

Har man dessutom positionerat sig som teknikledande är det förvånande att man inte byggt in funktionen. Elon kunde sålt det som extrautrustning och stängt av funktionen mellan varje ägare...
 
Teslas affärsidé är inte HUD, Teslan kör dig ju själv dit du vill. :va

Det är ju en variant på en föråldrad lösning bara.
 
Kan tänka mig att Elon fått den frågan och svarat:
-"Vad vill du mer ha? En havre-hållare där fram!??"
Obs: Menat som skämt.
Nu har de gått ut med att kostnaden FSD tillvalet ökar med $1000 fr.o.m Juli. De bokstavstroende Tesla-fanatikerna tar detta som tecken på att FSD närmar sig självkörning med stormsteg. Tesla-hatarna ser det som ett tecken på att de håller på att få slut på pengar och försöker mjölka ut så mycket de kan från personer med mer pengar än vett.
 
Gör den verkligen det?

Den håller bilen i rätt fil med avstånd till framförvarande, så länge den ser linjerna på vägen och framförvarande bil, men du måste hela tiden sitt med händerna på ratten och vara beredd att ta över om den tappar bort sig, ungefär lika avslappnande som att åka bil med någon som ser film på mobilen samtidigt som dom kör.
(Lane assist och adaptiv farthållare)

Om inte Tesla får för sig att avaktivera funktionen helt och hållet vill säga.

"Tesla can't push full Autopilot features and will not be able to offer Full Self Driving to cars in Europe due to regulations. Tesla already pushed an updated Autopilot in Europe that scales back on a couple of functions to comply with new regulations"

https://www.change.org/p/european-p...-autonomous-driving-in-the-european-transport

Så länge jag inte kan ligga i baksätet och sova är inte bilen självkörande, och då kör jag hellre själv.
 
Den håller bilen i rätt fil med avstånd till framförvarande, så länge den ser linjerna på vägen och framförvarande bil, men du måste hela tiden sitt med händerna på ratten och vara beredd att ta över om den tappar bort sig, ungefär lika avslappnande som att åka bil med någon som ser film på mobilen samtidigt som dom kör.
(Lane assist och adaptiv farthållare)

Om inte Tesla får för sig att avaktivera funktionen helt och hållet vill säga.

"Tesla can't push full Autopilot features and will not be able to offer Full Self Driving to cars in Europe due to regulations. Tesla already pushed an updated Autopilot in Europe that scales back on a couple of functions to comply with new regulations"

https://www.change.org/p/european-p...-autonomous-driving-in-the-european-transport

Så länge jag inte kan ligga i baksätet och sova är inte bilen självkörande, och då kör jag hellre själv.

Det är snarare EU som avaktiverar funktionerna... I USA är den att betrakta som självkörande.

Klarar den därför alla situationer 100%? Inte en chans, och det gör inte du eller jag heller. Men HUD är något som hörde dåtiden till...
 
I Europa, där ni är, är bilen alltså inte självkörande. Det innebär att man måste ta blicken av vägen för att se navigation, hastighet, osv.

Snacka om något som hör dåtiden till.
 
En gammal kollega fick en I3s av frugan på sin födelsedag, han är motorhead men inte särskilt insatt i kWeffektkapacitetsvolten. När vi stod o dividera min fruktbuss blev det inte helt osnurrigt, inte minst för att jag själv kan kanske nära noll om Bmw's elprogram.

-Ok men hur lång räckvidd har raketen?
-Typ 30 mil står det tror jag, har inte vågat köra under 3 mils laddning kvar sen har jag laddat igen.
-Fegis! Jag var nere på 7km, bokstavligen allt blinkade o skällde på mig.
-Hur stort batteripack är det i den där btw, 60kWh?
-Nja..det står 120, typ.
-!? Tesla har väl 100 som mest, låter märkligt.
-Ja.. alltså I3 hade väl 62 först, sen 80, 90 o nu 120.. *svammel*

Jag tog inte upp det faktum att om det skulle varit 120kWh och en räckvidd på 30 mil så.. förvirringen var total ändå. Han trodde att Bmw kanske skrev ut ett annat värde, det enda jag kunde tänka som skulle kunna vara rimligt nära var om den hade en effekt på 120kW men i övrigt så.. Att den då skulle haft 62kW från början verka dock inte helt troligt.

Sen såg jag vad han mena, men varför i helvete skriver dom ut det annat än för att finta någon?

20200520-013227.jpg


Lika informativt som att skriva typ; Bmw 335D 200Ah

..specen säger brutto/netto kWh 42,2/37,9.
 
Kort svar: BMW är dumma i huvudet.
Långt svar: Att mäta batterier i Ah är en gammal kvarleva från typ bilbatterier där det alltid är 12V. Då 'funkar' det att ha ett hittepåvärde, för med större batteri så blir talet större och i proportion.
Med elbilar kan man kategoriskt inte göra så, eftersom storleken på batteriet bestäms av systemspänningen, som (i dagsläget) kan vara 350, 400 eller 800. Det är ren idioti att använda någon annan märkning än kWh.
 
Svårt att välja en standard och inte blir det lättare att förstå, så det gäller att ha koll på läget.

Transportstyrelsen har helt olika effektuppgifter för tekniskt identiska Teslabilar, visar vår senaste granskning. Vissa bilar kan på papperet ha 89 hästkrafter, andra 772. Det kan bland annat innebära betydligt högre försäkringspremie för den som väljer "fel" bil.

Det här är ett känt ämne i Teslakretsar som diskuterats i flera år på olika forum. Två tekniskt identiska bilar kan ha antingen 89 eller 772 hästkrafter. Recharge har inte kunnat hitta någon röd tråd i vilka modeller som har låg respektive hög effekt, förutom att problemet inte verkar gälla nyare modeller.

Det finns flera olika sätt att räkna ut effekt för elbilar. Antingen används elmotorns maxeffekt eller så används effekten som bilen kan leverera under 30 minuter. Om elbilen har flera motorer adderas de effektsiffrorna för alla elmotorer.

Steg för steg, så går det till.
1. Transportstyrelsen hämtar effektsiffrorna från de så kallade CoC-dokumenten. De skickas in av biltillverkarna själva. Siffrorna för exempelvis effekt skrivs in i Bilregistret. I Sverige sköts detta oftast automatiskt, men i undantagsfall krävs manuell inmatning och då görs det av en fysisk person.

2. Biltillverkare som vill registrera in en ny bil i EU kan välja att vända sig till transportmyndigheten i vilket EU-land som helst. Sedan förs uppgifterna in i det gemensamma bilregistret, och då får inte myndigheterna i de andra EU-länderna ifrågasätta uppgifterna om de inte är uppenbart felaktiga.

3. I våras(2019) meddelade Transportstyrelsen att myndigheten ska anpassa sig till ett EU-direktiv som innebär att den effekt som anges är den effekt bilen kan leverera under 30 minuter (detta kallas punkt 27.4). Den uppgiften kommer också bli tillgänglig för alla försäkringsbolag. När punkt 27.4 införs gäller den dock bara för nyregistrerade bilar – för bilar som redan är registrerade görs ingenting.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top