Elbil eller inte?

Precis. Men jag insåg att de beskrev det hela väldigt listigt. Genom att inte slå igång länken så _ökar_ ju inte risken för effektbrist tekniskt sett. Vi har redan effektbrist (tågen går t.ex med reducerad acceleration under rusningstrafik) så tekniskt sett är det _minskningen_ av effektbristen som uteblir med denna förseningen.

Det är väl billigare importera el från Danmark, Tyskland och Polen ?

För billigt ?
När Danmark har för lågt elpris pga mycket vindkraft, ja då stängs förbindelsen Sverige-Danmark för service.
Tror jag sett det sker "med hänsyn till kärnkraftverken i Sverige".
 
480037_1920.jpg


Volkswagen ID.3

480042_1280.jpg


480034_1280.jpg


Pause och Play-ikoner på pedalerna :)

https://youtu.be/iTMFamylaDQ

ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h.

https://feber.se/bil/nu-ar-den-har---volkswagen-id3/401819/
 
Drivning sker på bakhjulen you say? :D

Kaaaaaaanske kan byta in min golf R kombi då... kanske! DSG-farts är beroendeframkallande
 
Drivning sker på bakhjulen you say? :D

Kaaaaaaanske kan byta in min golf R kombi då... kanske! DSG-farts är beroendeframkallande

S- och 3-Teslorna finns bakhjulsdrivna om man nu absolut vill ha det... Men då är de inte lika snabba. Snabbare än de allra flesta andra bilar är de ju ändå.
 
Säga vad man vill om elbilar, men kan de döda styggelsen som är framhjulsdrift så är ju bara det värt övergången :fakta
 
S- och 3-Teslorna finns bakhjulsdrivna om man nu absolut vill ha det... Men då är de inte lika snabba. Snabbare än de allra flesta andra bilar är de ju ändå.

Teslorna är långt högre i prisklass än denna kära VW påstås vara :)
Så vi får se. Jag är inte så brydd. Kan ha en dino-brännare för nöjesturer ett bra tag till :)

Men är min bruksbil skoj är det inget negativt. Elbilen har två problem:
Tristess och priset. Båda verkar ju sakta men säkert lösa sig.

Sen får vi km-skatt och allt är tillbaka på ruta 0 ;)
 
Teslorna är långt högre i prisklass än denna kära VW påstås vara :)
Så vi får se. Jag är inte så brydd. Kan ha en dino-brännare för nöjesturer ett bra tag till :)

Men är min bruksbil skoj är det inget negativt. Elbilen har två problem:
Tristess och priset. Båda verkar ju sakta men säkert lösa sig.

Sen får vi km-skatt och allt är tillbaka på ruta 0 ;)

Den billigaste bakhjulsdrivna Tesla 3 ligger i stort sett samma prisklass. Priset i form av TCO är idag lägre än en ny fossildriven bil om man ser det på fem-sex år framåt.

"Rolighet"? Prova så får du se. Ingen jag känner som provat tittar tillbaka...
 
Säga vad man vill om elbilar, men kan de döda styggelsen som är framhjulsdrift så är ju bara det värt övergången :fakta

Det blir sannolikt mer och mer fyrhjulsdrift, tvåhjulsdrivna (särskilt bakhjuls-) blir förbehållet små stadsbilar och jämförbara med Forshaga-choppers...
 
Den billigaste bakhjulsdrivna Tesla 3 ligger i stort sett samma prisklass. Priset i form av TCO är idag lägre än en ny fossildriven bil om man ser det på fem-sex år framåt.

"Rolighet"? Prova så får du se. Ingen jag känner som provat tittar tillbaka...

Har kört en model 3. För dyr, och byggkvaliten är medioker som bäst på hela teslas sortiment.
Svetsar som jag kunde gjort med ett bilbatteri och två teskedar och massa plastig plast :(

Och det är just "startkostnaden" på inköpet som suger ju. Det och att en tesla 3 är svinigt billig i usa, nästan dubbelt så dyr här även efter man fått bidrag för den :(
 
Man får mycket bensin för 700tusen om man kan leva med att äga en bil som kostar typ 20 tusen i inköp. Men folk idag verkar ju tycka att det är en bra idé att vara skyldig banken en 15-20årslöner. Så man aldrig har råd att vara ledig ??
 
Man får mycket bensin för 700tusen om man kan leva med att äga en bil som kostar typ 20 tusen i inköp. Men folk idag verkar ju tycka att det är en bra idé att vara skyldig banken en 15-20årslöner. Så man aldrig har råd att vara ledig ????
 
Man får mycket bensin för 700tusen om man kan leva med att äga en bil som kostar typ 20 tusen i inköp. Men folk idag verkar ju tycka att det är en bra idé att vara skyldig banken en 15-20årslöner. Så man aldrig har råd att vara ledig ??

Nu är det ju inte riktigt så det funkar.

Beroende på hur mycket man kör och vad alternativbilen är så har du ju en totalkostnad över x antal år.

En milkostnad på 2 kr istället för 22 kr innebär att elbilen vid 3000 årliga mil är 60.000 billigare per år. På fem år 300.000 - om den gamla bilen var gratis och inte kräver en spänn i rep under de närmaste 15.000 milen.

Det går fort att räkna hem en elbil om man kör på norrlandsvis. Själv ligger jag på >4000 privatmil varje år och efter att ha räknat lite totalkostnad så framstår det som en nobrainer.

Om två år kommer det att ha kommit ut en mängd nya moderna elbilar med bra prestanda till rimligare priser. Yrkesfordonen kommer att bytas först, de rullar oftast på tre år och sällan superlånga sträckor varje dag - även om det idag finns lösningar även där.
 
Förhoppningsvis blir bensin billigare igen. När fler kör elbil. Så kan vi som är bakåtsträvare få köra gammalt skrot ett tag till.

Jag kör mindre än 1000mil per år med bil.
 
Kör man bara 1000 mil per år med bil är det väl billigare att åka taxi än att envisas med att ha en egen bil?
Jag har räknat på att byta ut laddhybriden mot en diesel, men det blir alldeles för många tusenlappar per månad i skillnad. Förmånsvärdet är en liten del av vad hela kalaset skulle kosta.
 
Nu är det ju inte riktigt så det funkar.

Beroende på hur mycket man kör och vad alternativbilen är så har du ju en totalkostnad över x antal år.

En milkostnad på 2 kr istället för 22 kr innebär att elbilen vid 3000 årliga mil är 60.000 billigare per år. På fem år 300.000 - om den gamla bilen var gratis och inte kräver en spänn i rep under de närmaste 15.000 milen.

Det går fort att räkna hem en elbil om man kör på norrlandsvis. Själv ligger jag på >4000 privatmil varje år och efter att ha räknat lite totalkostnad så framstår det som en nobrainer.

Om två år kommer det att ha kommit ut en mängd nya moderna elbilar med bra prestanda till rimligare priser. Yrkesfordonen kommer att bytas först, de rullar oftast på tre år och sällan superlånga sträckor varje dag - även om det idag finns lösningar även där.

Nu kör du ingen elbil för två kronor milen. Även den har däck, exempelvis..
 
Kör man bara 1000 mil per år med bil är det väl billigare att åka taxi än att envisas med att ha en egen bil?
Jag har räknat på att byta ut laddhybriden mot en diesel, men det blir alldeles för många tusenlappar per månad i skillnad. Förmånsvärdet är en liten del av vad hela kalaset skulle kosta.

LOL. Jag har min bil till att transportera brädor och annat bråte. Du vet jag bor i vad som anses vara glesbygden
 
Brädgårdar brukar ha hemkörning även i obygden.
Jag bor inte heller centralt och har 8 km till närmsta butik.

Jag kan garantera dig att min gamla cheva truck kommer stå kvar på min gård oavsett vilka argument du hittar på. Varför? För att jag vill!
 
Jojo, jag har själv en Chevrolet C1500 utanför garaget och inte är det av speciellt rationella skäl. Det är inte ens praktiskt att frakta motorcyklar på den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top