Elbil eller inte?

Körde faktiskt min första rena elbil för några veckor sen.
Jobbar i hamnen som tar emot alla nya VGS bilar. Flyttar bilar från kajen eller uppställningsplats till utlämningsplats eller liknande.

Detta är hyfsat jävla jobbigt vintertid när man ska flytta 60-70 bilar på en dag och ALLA vindrutor är frusna. Vad vi då gör för att underlätta är att vi startar helt enkelt nästa bil på listan, sätter värmen och fläkten på full blås och hoppas isen iaf släppt lite innan vi hinner tillbaka från att ha lämnat förra bilen.

Döm av min förvåning när jag gjorde samma sak på en e-up! utan att tänka och kom tillbaka och fann den fullständigt isfri på alla rutor och jävligt varm och go.

Så för min del får gärna alla bilar bli eldrivna omgående. Underlättar mitt jobb som fan på vintern (för att inte tala om att jag slipper köra förbi tankstationen inne på området bara för att skvätta i 10 liter).
 
Jag kuskar som sagt själv 8mil om dagen.. så jag är nästan i samma sits som dig Irish. Fördelarna har inte avtagit. Var och kollade in i3 nyss. Men nähej vad de envisas med att fucka upp en bil bara för el..
Vad är dåligt med den?
(förutom att den är ful som stryk)
 
Jag kuskar som sagt själv 8mil om dagen.. så jag är nästan i samma sits som dig Irish. Fördelarna har inte avtagit. Var och kollade in i3 nyss. Men nähej vad de envisas med att fucka upp en bil bara för el..
Har du klämt på en ionic än? På pappret verkar den lovande, och om man tar en diskret färgkombo kan man kanske gå förbi den utan att få upp lite av gårdagens frukost i svalget..
 
Körde faktiskt min första rena elbil för några veckor sen.
Jobbar i hamnen som tar emot alla nya VGS bilar. Flyttar bilar från kajen eller uppställningsplats till utlämningsplats eller liknande.

Detta är hyfsat jävla jobbigt vintertid när man ska flytta 60-70 bilar på en dag och ALLA vindrutor är frusna. Vad vi då gör för att underlätta är att vi startar helt enkelt nästa bil på listan, sätter värmen och fläkten på full blås och hoppas isen iaf släppt lite innan vi hinner tillbaka från att ha lämnat förra bilen.

Döm av min förvåning när jag gjorde samma sak på en e-up! utan att tänka och kom tillbaka och fann den fullständigt isfri på alla rutor och jävligt varm och go.

Så för min del får gärna alla bilar bli eldrivna omgående. Underlättar mitt jobb som fan på vintern (för att inte tala om att jag slipper köra förbi tankstationen inne på området bara för att skvätta i 10 liter).
Stöd YipYip, köp en elbil! ;)
Du kommer att kunna köra samma sak fast tvärtom i sommar. Gassande sol som steker bilen, bara åt kliva in i en svalkande elbil när det blir för svettigt. :yoparty:
 
Last edited:
Vad är dåligt med den?
(förutom att den är ful som stryk)
Tror det är just det. Ser ut som en överblingad sportsko.
Jag avpolletterade den bland annat p.g.a lastutrymmet. Behöver kunna lasta två barnstolar och medelstor hundbur utan problem. Därav mitt val av "lövet". Förvånansvärt mycket plats i den faktiskt, för att vara så liten.

Fördelen är att det är den enda bil som jag vet man kan köpa idag som är en riktig hybrid enligt min standard. Elektrisk drivlina med huvudkälla via batteri, sen en pytteliten bensinmotor (de kallar den REX) som agerar generator om batteriet håller på att ta slut.
Tänk om de bara hade tillverkat en motsvarande M3 med de egenskaperna, orderböckerna hade varit fulla direkt.
 
Vad är dåligt med den?
(förutom att den är ful som stryk)

Alltså, jag kan leva med om en bil är ful som stryk på utsidan, stör mig inte. Lite som Honda Fitta, ful att se på, skön att åka i...

Men i BMWns fall har de ju förmått att få interiören att efterlikna en åkstaplare från BT-truckar.
Skuret ur ett stycke tetra-pak. Totalt okomfortabel och otidsenlig.
 
Stöd YipYip, köp en elbil! ;)
Du kommer att kunna köra samma sak fast tvärtom i sommar. Gassande sol som steker bilen, bara åt kliva in i en svalkande elbil när det blir för svettigt. :yoparty:

Haha ja precis!
Mja sommaren är inte så farlig. Vi sitter aldrig mer än några minuter som mest ändå och oftast skickar man ner rutan då. Tar för lång tid bara att ställa in AC:n :D
Hade nog gärna haft en elbil själv också men utan el hemma eller på nåt av mina jobb/skola så blir det inte så smidigt så det får vänta. Elhoj däremot skulle kunna funka om räckvidden ökar lite, även om jag oftast använder min hoj till kortare pendling.
 
Körde i3. Fartresurser och sådant, inga konstigheter. Det är interöra komforten som är i paritet med en Vaz.



Körde faktiskt min första rena elbil för några veckor sen.
Jobbar i hamnen som tar emot alla nya VGS bilar. Flyttar bilar från kajen eller uppställningsplats till utlämningsplats eller liknande.

Ser ert fält med bilar från kontoret. Står på ett gräsfält? Kommer bli intressant när det regnat längre tid..
 
Ser ert fält med bilar från kontoret. Står på ett gräsfält? Kommer bli intressant när det regnat längre tid..

Vi har väldigt många fält med bilar (tror vi har närmare 10 000 platser) men gräset är det minsta problemet om det börjar snöa. Det sitter nämligen alltid sommardäck på alla bilar och eftersom de inte ens kommit till återförsäljarna än så grusas inte asfaltsytorna vi har heller. Wiiiiiiii :näsblod

Men ja gräsplanen kommer nog bli ett problem. Tror inte cheferna hade så många val dock. Inte lätt att hitta några tusen tomma p-platser på asfalt :tungan

Får se om jag får köra några fler roliga elbilar framöver. Isåfall lovar jag att uppdatera tråden här med mina intryck :) tyvärr kan jag bara testa 0-30 km/h :gnissla
 
Med större fordon har man iofs större mängd material att absorbera kollisioner med också, så att man har större massa behöver nödvändigtvis inte innebära sämre säkerhet.
Om vi nu struntar den aktiva säkerheten som ju sänks med ökad massa - så är det helt klart att DU gynnas av att sitta i en stor&tung (o ditt fall hög) bil = tyngre o större än andra fordon. Med det så länge inte alla andra också kör likadana fordon.

För ALLA är det dock säkrare om alla kör lättare bilar så krockvåldet hålls nere.
 
Alltså, jag kan leva med om en bil är ful som stryk på utsidan, stör mig inte. Lite som Honda Fitta, ful att se på, skön att åka i...

Men i BMWns fall har de ju förmått att få interiören att efterlikna en åkstaplare från BT-truckar.
Skuret ur ett stycke tetra-pak. Totalt okomfortabel och otidsenlig.
Aj då är det så illa. Ska kolla själv vid tillfälle
 
Får se om jag får köra några fler roliga elbilar framöver. Isåfall lovar jag att uppdatera tråden här med mina intryck :) tyvärr kan jag bara testa 0-30 km/h :gnissla
Hmmm.
Blött gräs...du kan i varjefall testa antisladdfunktionen och bilens balans på gränsen.
Det kanske tom finns plats för en portabel konbana hehe (några plastkoner så är det löst)
 
Om vi nu struntar den aktiva säkerheten som ju sänks med ökad massa - så är det helt klart att DU gynnas av att sitta i en stor&tung (o ditt fall hög) bil = tyngre o större än andra fordon. Med det så länge inte alla andra också kör likadana fordon.

För ALLA är det dock säkrare om alla kör lättare bilar så krockvåldet hålls nere.

Inte nödvändigtvis om det ger inverkan på energiupptagningen. En toyota corolla från 80-talet är skitlätt, men i den är man mer utsatt för krockvåld än på en MC.
Och med tanke på att SUVarna är larvigt vanliga här i landet är det ju bättre för majoriteten inblandade om alla kör dylika med bra deformationszoner, mer yta ger ganska automagiskt bättre säkerhet. Mer yta ger också mer vikt. En SMaRT klarar av en krock utan att cockpit blir mos, men krockvåldet överförs ganska garanterat rakt över till de som sitter i cockpiten eftersom att det inte finns något material att absorbera energin i medelst deformation.
Aktiv säkerhet är ju utsatt för minskande retur på investering. Har man tillräckligt mycket aktiv säkerhet så ger det inte någon mer faktiskt säkerhet att öka den, och stora feta suvar på 2 ton klarar faktiskt av att svänga i lagliga hastigheter. Den andra halvan av aktiv säkerhet är dessutom rent mental (och den största säkerhetsfaktorn), och den blir varesig bättre eller sämre med fordonsvikt.
 
Med tanke på vikt-diskussionen. Vi har redan bevisat att en Tesla med största batteri packet väger jämförbart med en motsvarande typ Audi.

I mitt fall har jag en direkt jämförbar bil: Nissan Quashqai.

Kerb weight på Leaf: 1474-1535 beroende på utrustning och batteri storlek. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/leaf/kerb-weight/
Kerb weight på Qashqai: 1318-1518 kg beroende på utrustning och motorval. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/qashqai/kerb-weight/

Tycker det är ganska jämförbart där också eller vad säger ni?
 
Synd att renault envisas med batterihyra för jag gillar Zoe lite grand.
Vaffan, måste man hyra nuförtiden? Det suger ju lite smått. Gissar att det är för att göra den mer jämförbar med en ICE..
För ett år sen när jag övervägde den kunde man välja.
 
Last edited:
Det är interöra komforten som är i paritet med en Vaz..

Med tanke på vikt-diskussionen. Vi har redan bevisat att en Tesla med största batteri packet väger jämförbart med en motsvarande typ Audi.

I mitt fall har jag en direkt jämförbar bil: Nissan Quashqai.

Kerb weight på Leaf: 1474-1535 beroende på utrustning och batteri storlek. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/leaf/kerb-weight/
Kerb weight på Qashqai: 1318-1518 kg beroende på utrustning och motorval. Se https://www.carleasingmadesimple.com/data/nissan/qashqai/kerb-weight/

Tycker det är ganska jämförbart där också eller vad säger ni?

Har aldrig kört Quashqai, Är Nissan så illa byggd som en gammal Vaz?
 
Har aldrig kört Quashqai, Är Nissan så illa byggd som en gammal Vaz?
Quashqai är ICE-motsvarigheten till Leaf i storlek, komfort, utrustningsval, etc. Alltså perfekt att jämföra viktmässigt då det i stort sett är samma bil med endast drivlinan som skillnad. Kerb-weight är den vikt som bör användas, då den representerar fullt körduglig bil (alla vätskor och sånt ihällda) utan extra passagerare/last osv. Och som synes så väger inte min bil ett halvt ton mer än exakta motsvarande ICE-bil. Det skiljer vikten av en passagerare, om ens det.

Fettsnok syftade på att BMW i3 är som en VAZ. Jag kan inte uttala mig då jag aldrig suttit i en sån. Den föll nämligen bort redan på pappret då jag inte kan lasta det jag behöver i den (småungar i barnstolar + hund i bur).
Kan absolut inte klaga på interiören i min Leaf. Har dock den max-utrustade, vet inte hur kvalitetskänslan är i de billigare varianterna.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top