Elbil eller inte?

Roder fungerar aerodynamiskt precis som en vinge.
En välvd yta ger bättre effekt.
Droppen som faller mot marken är påverkad av gravitation och massan i droppen samlas i nedre delen. Så principerna för en regndroppe och en vinge är inte de samma.

Du menar att man har olika roder för höger respektive vänstersväng?

Enda skillnaden är hastigheten i övrigt är det bara fysikens lagar som gäller för bägge och inte bondepraktikan.
 
En vinge i genomskärning är väldigt droppformad om än avlångt.
En vinge är oftast också tjockare på ovansidan och kan till och med vara lätt konkav på undersidan för att skapa "lyft".

Det finns en anledning till att SAAB's första bilar såg ut som en vinge i genomskärning och har än i dag oerhört lågt luftmotstånd.

 
Du menar att man har olika roder för höger respektive vänstersväng?

Enda skillnaden är hastigheten i övrigt är det bara fysikens lagar som gäller för bägge och inte bondepraktikan.
Det sa jag väl inte?
 
Nu missar du att luften även har friktion mot långsträckt formade prylar.
Det har ju sina skäl att tex flygplansvingar eller roder är relativt droppformade och inte platta skivor.
Alla former som färdas genom luften har ett motstånd.
Andra har redan förklarat varför vingar inte är platta.
Roder kan inte vara helt platta eftersom de då skulle böjas av de krafter de utsätts för.
 
Ja, det gjorde du indirekt även om du kanske har för begränsade strömningskunskaper för och inse det.
Nej, men jag orkade inte beskriva i detalj hur tryckfördelningen över en roderyta ser ut hur det fungerar. Jag tyckte inte det var relevant.
Synd att du ska vara otrevlig.
 
Alla former som färdas genom luften har ett motstånd.
Andra har redan förklarat varför vingar inte är platta.
Roder kan inte vara helt platta eftersom de då skulle böjas av de krafter de utsätts för.

Andra diletanter menar du.

Men jag lämnar walk over härifrån så blir det väl mystrevligt i tråden igen.
 
Last edited:
En vinge i genomskärning är väldigt droppformad om än avlångt.
En vinge är oftast också tjockare på ovansidan och kan till och med vara lätt konkav på undersidan för att skapa "lyft".

Det finns en anledning till att SAAB's första bilar såg ut som en vinge i genomskärning och har än i dag oerhört lågt luftmotstånd.

Fast det stämmer ju inte, en droppe är en tillplattad sfär, där den platta ytan är riktad mot fartvinden, och baksidan är avrundad, medans en vinge har en avrundad framsida och en spetsig baksida.
Den där formen som man brukar rita droppar, med en rund framsida och tillspetsad baksida är felaktig.
 
En vinge i genomskärning är väldigt droppformad om än avlångt.
En vinge är oftast också tjockare på ovansidan och kan till och med vara lätt konkav på undersidan för att skapa "lyft".

Det finns en anledning till att SAAB's första bilar såg ut som en vinge i genomskärning och har än i dag oerhört lågt luftmotstånd.

Paddan är väl fortfarande svårslagen vad gäller luftmotstånd. Samma tanke. Avvägning mellan form och bagage.
 
Fast det stämmer ju inte, en droppe är en tillplattad sfär, där den platta ytan är riktad mot fartvinden, och baksidan är avrundad, medans en vinge har en avrundad framsida och en spetsig baksida.
Den där formen som man brukar rita droppar, med en rund framsida och tillspetsad baksida är felaktig.
Är vi lurade?
 
Droppar hit och dit, verkar inte som samsyn råder i tråden om den mest aerodynamiska designen.
Dock skulle jag, som ännu inte funnit ekonomi att köpa elbil undra hur det kan komma sig att HVO100 helt plötsligt blivit ett alternativ att överväga för en sådan som mig?
Jag tuffar ju bara en 1500 mil om året med min 10 år gamla Q5:a. Kan faktiskt ta mig råd att tanka något dyrare innan jag går över till el, bara för att vara lite
"Hipster Greta" sådär. Men hur kunde det bli så mycket billigare efter nyår?
Har jag missuppfittat vad den här reduktionsplikten innebar? Eller har de blandat rysk diesel i den efter nyår?
Kanske bäst att bara köpa sig en elbil som man kan fultanka från sina egna solceller som inte är anslutna till nätet!
 
Droppar hit och dit, verkar inte som samsyn råder i tråden om den mest aerodynamiska designen.
Dock skulle jag, som ännu inte funnit ekonomi att köpa elbil undra hur det kan komma sig att HVO100 helt plötsligt blivit ett alternativ att överväga för en sådan som mig?
Jag tuffar ju bara en 1500 mil om året med min 10 år gamla Q5:a. Kan faktiskt ta mig råd att tanka något dyrare innan jag går över till el, bara för att vara lite
"Hipster Greta" sådär. Men hur kunde det bli så mycket billigare efter nyår?
Har jag missuppfittat vad den här reduktionsplikten innebar? Eller har de blandat rysk diesel i den efter nyår?
Kanske bäst att bara köpa sig en elbil som man kan fultanka från sina egna solceller som inte är anslutna till nätet!

Reduktionsplikten gjorde av med en massa HVO100 och drev upp priset på den begränsade mängd som fanns, till förtret för dom som var tvungen att köra på HVO100

Nu helt plötsligt när man har skalat upp produktionen för att all diesel skulle innehålla 25% HVO och den bara behöver innehålla 5% så blir det överskott och då måste man priskriga för att bli av med den

Vill du bara ha chans att få ligga med Greta så sätter du bara ett HVO100 klistermärke på tankluckan och fortsätter att köra på polsk fuldiesel, miljömupparna fattar inte skillnaden
 
Fan, man kan ju bli en riktig miljöhjälte!
 
Fan, man kan ju bli en riktig miljöhjälte!

Förvånad?

Nu ska jag gå på Facebook och läsa kommentarerna från elbilssekten. :rofl
 
Förvånad?

Nu ska jag gå på Facebook och läsa kommentarerna från elbilssekten. :rofl
Nä, sådant här jag efterlyser. Undrar fortfarande hur många fler lastbilar som behövt köras till min ICA-butik med alla skrymmande papperskassa sedan plastpåseskatten! Den där flisen som eldas i våra värmeverk som åker land och rike runt på lastbilar, båtar och flisas med ett dieselverk. Skulle gärna se fler sådana här "avslöjande".
Dock tycker jag absolut att man ska göra något för att minska utsläppen, men vi ska göra RÄTT saker.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top