Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
-38 i flera dygn. Dieselbrist i nästan hela norra Sverige pga havererade lastbilar i kylan samt svårigheter att lossa dieseln. Kö till bärgarföretagen för starthjälp, upprop på Facebook om hjälp att få igång dieselbilen. Hemtjänsten får inte igång hälften av sina bilar, man får hyra bensinbilar. Osv.

Då känns det skönt att sätta sig i en varm och fulladdad elbil och susa iväg. Oberörd av kylan.

faa42d0ae6e3da10e9a0cbcb30ae02d7.jpg


Jäkligt fint ljus när det är riktigt kallt. Drog 255 Wh/km under 22 mils körning, som ”varmast” -35 grader ute. 20 grader i bilen.


Jag tror att många nu också får sig en tankeställare om vad som verkligen fungerar när det skorpar till sig. Även om man kanske bara kommer 30 mil så kommer man ju 30 mil…
Hur är laddhastigheten på Teslan i kyla?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som vanligt, den värmer batteriet inför snabbladdning. Har laddat med som mest 251kW när det var -25 ungefär.
Sjukt bra!
Hade jag vetat hur viktigt det var då jag köpte hade jag nog valt en annan bil.
Även om Niro'n verkligen är en vinterbil över förväntan ? förutom då laddhastighet.
Iaf i de -25 jag testat...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sjukt bra!
Hade jag vetat hur viktigt det var då jag köpte hade jag nog valt en annan bil.
Även om Niro'n verkligen är en vinterbil över förväntan förutom då laddhastighet.
Iaf i de -25 jag testat...

Ja vi övervägde faktiskt systerbilen Kona först när vi kikade på elbil, men eftersom långresor är det vi gör så vägde laddhastighet tungt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
-38 i flera dygn. Dieselbrist i nästan hela norra Sverige pga havererade lastbilar i kylan samt svårigheter att lossa dieseln. Kö till bärgarföretagen för starthjälp, upprop på Facebook om hjälp att få igång dieselbilen. Hemtjänsten får inte igång hälften av sina bilar, man får hyra bensinbilar. Osv.

Då känns det skönt att sätta sig i en varm och fulladdad elbil och susa iväg. Oberörd av kylan.

faa42d0ae6e3da10e9a0cbcb30ae02d7.jpg


Jäkligt fint ljus när det är riktigt kallt. Drog 255 Wh/km under 22 mils körning, som ”varmast” -35 grader ute. 20 grader i bilen.


Jag tror att många nu också får sig en tankeställare om vad som verkligen fungerar när det skorpar till sig. Även om man kanske bara kommer 30 mil så kommer man ju 30 mil…

Även Teslor ringer bärgaren när det blir kallt:

 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Svågerns värmepaket packade ihop på hans Y.
Hans resa från Linköping till Södertälje tog 4h med värmepauser.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En bekant som är elbilsvän körde sin El-Niro i -10 och sedan samma väg i -34 och elförbrukningen ökade 70%
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ptja, en 1200W kupevärmare får jobba hårt för att HÅLLA värmen i en bil när det är kallt, nu har väl alla vettiga elbilar värmepump, men den drar nog en hel del den med.
Ju kallare det är ju sämre verkningsgrad på värmepumpen.

Det är liksom enkel matematik.

Jag såg någon Tesla-ägare som vid måttliga vintertemperaturer (han bodde söderut någonstans) loggade 2,55kw/mil och dom har ju värmepump
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vintertältat en del och man måste ha 2.5-5kw i ett fyrmannatält för och hålla dräglig temp när man spelar kort o dricker glögg i -30 och det stämmer väl med en bil i värmeisoleringsförmåga plus rejäl frånluft som i bil

2-3 gaslyktor på nära fullgas
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och min elbil förbrukar runt 10% under 8 timmar för att hålla mig varm. Om allt är på. Nöjer man sig med värmestolarna så är det avsevärt mindre. Med en kvarts laddning står man alltså i 20timmar med full värme och betydligt längre utan att frysa… snark..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Och min elbil förbrukar runt 10% under 8 timmar för att hålla mig varm. Om allt är på. Nöjer man sig med värmestolarna så är det avsevärt mindre. Med en kvarts laddning står man alltså i 20timmar med full värme och betydligt längre utan att frysa… snark..

Helt riktigt, skulle inte vara orolig över en sådan situation förutsatt att jag har gott om ström i bilen.

Om jag däremot skulle lyckas fastna i något jävla kaos när jag har lite batteri så hade jag nog blivit rätt skitnödig efter ett tag, men det hade jag blivit i samma situation i en dåligt tankad bensinbil också..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Skillnaden i bränslebilen är att när hemvärnet kommer i bandvagnen så kan du få en skvätt bränsle av dem, eller från bilen bakom osv.
Så vitt jag vet kan inte elbilar ladda varandra ännu, det vore ju toppen i trängda lägen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skillnaden i bränslebilen är att när hemvärnet kommer i bandvagnen så kan du få en skvätt bränsle av dem, eller från bilen bakom osv.
Så vitt jag vet kan inte elbilar ladda varandra ännu, det vore ju toppen i trängda lägen.
Min kan visserligen ladda andra bilar (eller köra div hushållsapparater) OM man står tillräckligt nära varann vilket man nog normalt inte gör...
Tror annars eluttag på EV är ganska vanligt nu.

Edit: Antagligen bättre att packa ihop sig i elbilen med mest kWh kvar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min kan visserligen ladda andra bilar (eller köra div hushållsapparater) OM man står tillräckligt nära varann vilket man nog normalt inte gör...
Tror annars eluttag på EV är ganska vanligt nu.

Edit: Antagligen bättre att packa ihop sig i elbilen med mest kWh kvar.

Ja, eluttag för att driva en laptop har många bilar (oavsett drivlina) idag, men det är inget man laddar en elbil ifrån,

Som jag har förstått det är det väldigt få som har "bil till bil" laddning eller "vehicle to grid" som tillåter stora effektuttag, så din idé om att packa ihop sig i en bil är bättre, det gäller för övrigt i fossilbilarna också, ju mer folk i bilen ju mindre luft blir det att värma upp.

Då packar man ju förstås ihop sig i en bil som har Diesel/Bensinvärmare eller en husbil om det finns någon i kön, då kan man få kaffe och låna bajamajan också...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tror han blev permbannad. Unbegreiflich.
Oerhört trist. Han var kul att få på käften av.
Fan då för, minns honom inte som så stökig.

Om inte ens jag blivit det så borde inte han, sist jag fick en rejäl utfrysning var i samband med något käbbel med han från Nacka med en otrogen fru. Undrar hur det gick för honom. Minns ärligt inte vad han kallade sig, men salt var han minns jag.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top