Elbil eller inte?

Det finns väl knappast mer behov av knappande i en elbil än en rökbil? Innan jag åker från gården knappar jag in mitt mål i Waze, petar i drive och sen kör jag.
De reglage jag rör är ratt, gaspedal, bromspedal, set speed.+, -, blinkers och reglaget för att byta podcast.
Börjar det regna sveper torkarna som de har lust med och det funkar.

Skulle jag till äventyrs plocka upp en passagerare så gör jag det när bilen står still.
 
Det finns väl knappast mer behov av knappande i en elbil än en rökbil? Innan jag åker från gården knappar jag in mitt mål i Waze, petar i drive och sen kör jag.
De reglage jag rör är ratt, gaspedal, bromspedal, set speed.+, -, blinkers och reglaget för att byta podcast.
Börjar det regna sveper torkarna som de har lust med och det funkar.

Skulle jag till äventyrs plocka upp en passagerare så gör jag det när bilen står still.

Så är det.

Dessutom kan man ju sätta i autopiloten om man behöver göra någon inställning/söka på Spotify… allt annat gör man med rattknapparna.
 
Så är det.

Dessutom kan man ju sätta i autopiloten om man behöver göra någon inställning/söka på Spotify… allt annat gör man med rattknapparna.
Jo, om någon annan kör bilen kan man ju fippla hur mycket som helst.

Men det sitter ju pekskärmar i alla bilar, även dom som inte har "autopilot" (laneassist och adaptiv farthållare)
 
Det finns väl knappast mer behov av knappande i en elbil än en rökbil? Innan jag åker från gården knappar jag in mitt mål i Waze, petar i drive och sen kör jag.
De reglage jag rör är ratt, gaspedal, bromspedal, set speed.+, -, blinkers och reglaget för att byta podcast.
Börjar det regna sveper torkarna som de har lust med och det funkar.

Skulle jag till äventyrs plocka upp en passagerare så gör jag det när bilen står still.
Som sagt. oftast funkar det så.
Men under långresor så händer det att jag vill justera temperaturen för att det kanske just den gången känns lite för svalt med de 19 grader jag alltid kör med.
Och om jag plockar upp någon när det regnar eller själv hoppar in i bilen när det regnar så kan jag dra på lite mer fläkt då men efter ett tag när kläderna torkat så kanske jag inte har lust att ha fläkten gående på högre fart utan vill justera ner den till det läge som automatiken föreslår och att jag då skall behöva ta en avfart och leta reda på någonstans för att justera det när det skulle gå med ett knapptryck känns som lite onödigt.
Likaså för sätesvärmaren. Den vill jag ibland ha på när jag sätter mig i bilen när det är kallt men efter en stund så vill jag stänga av den eftersom det blir lite onödigt varmt och svettigt i arslet och då vill jag inte behöva leta reda på en parkeringsficka för att kunna göra det.

Det är förvisso I-landsproblem men enligt min åsikt så hade det varit bättre om man låtit vissa av inställingarna finnas på separata knappar även om majoriteten av inställningarna i stort sett aldrig rörs under färd.
Men det är ju som sagt min åsikt. Våra åsikter går isär och som med allt annat så måste man inte alltid vara överens om alla detaljer.
 
Men det är ju som sagt min åsikt. Våra åsikter går isär och som med allt annat så måste man inte alltid vara överens om alla detaljer.

Nej, men man måste blint höja allt Elon Musk har gjort till skyarna, även om det inte fungerar.
För det kanske ska uppgraderas att fungera sen...
 
Nej, men man måste blint höja allt Elon Musk har gjort till skyarna, även om det inte fungerar.
För det kanske ska uppgraderas att fungera sen...
Det ska man absolut inte göra anser jag. Sen ska man kanske inte heller säga att allt är skit om det på det hela taget är ganska bra. Bäst är ju att försöka vara så objektiv man kan.
Det Elon Musk har gjort med Tesla är ju trots allt ganska bra. Dom har varit ganska pådrivande i att göra elbilar till något som de flesta inser faktiskt funkar och som är ganska bra. Sen finns det en del problemställningar såklart. Framför allt vad gäller en del hanteringar av garantier gentemot kunder med de problem med elektroniken där flashminnet i centralenheten ballade ur och att dom har varit oerhört stora motståndare till att tillåta oberoende verkstäder att reparera bilarna. Och dom har haft en del kvalitetsproblem i form av exempelvis att färgen under en period var så tunn att plåten lyste igenom vilket kan leda till problem om man kör den i Svenskt saltbemängt väglag.
Vad gäller det där med att slänga allt i en pekskärm så är förvisso Tesla en av dom som driver på den utvecklingen som jag inte anser är enbart av godo men tyvärr så är dom ju inte ensamma i det eftersom flera tillverkare inser att ju fler knappar och reglage man kan flytta till pekskärm desto mer pengar kan man spara på att slippa sätta in separata knappar och reglage.
 
Jag har provat att använda röststyrningen av funktioner i min MB. Egentligen ville jag inte ändra något men när jag sa "höj temperaturen" svarade bilen "temperatur minimum" och slog igång max kyla.

"Navigera till Pizzeria Infra Park" gav en rad förslag på adresser i Marks kommun.
 
Som jag sa tidigare. Jag uppskattar att det mesta verkade ha en knapp eller en spak i eqc. Rätt ofta som jag behöver flytta bilen 50meter, givetvis med handskar smutsiga av jord/löv eller annan dynga. En sak som jag inte gillade med eqc var att backspeglarna var rätt små. Jag backar med släp ganska många gånger på en arbetsdag. Jag hade köpt en elpickis imorgon om det fanns något vettigt.
 
Jag har provat att använda röststyrningen av funktioner i min MB. Egentligen ville jag inte ändra något men när jag sa "höj temperaturen" svarade bilen "temperatur minimum" och slog igång max kyla.

"Navigera till Pizzeria Infra Park" gav en rad förslag på adresser i Marks kommun.

Har använt röststyrningen en gång i min Kia, skulle sätta Ängelholm som destination och den uppfattade "motor oil" och ville skicka mig till närmsta mack...
 
Röststyrningen i Tesla och Polestar/Volvo är i det närmaste perfekt. Tar Max någon sekund så har den kollat back end och gör en rimlig tolkning.

”Höj temperaturen en grad” eller ”temperatur 20 grader” funkar alltid. ”Vindrutetorkare hastighet två” inte heller något problem. ”Skicka meddelande till NN” osv
Fantasin sätter gränserna.

Nu använder jag det sällan skall sägas. Mest svara på SMS eller styra resmål i navigationen.
 
Markfrigången kommer bli ett problem. Men det finns hjul som rymmer mycket luft att köpa ?
EQC ser rå ut i offroad specialversionen. Hjul med mycket luft ser ut att kräva att man höjer bilen. Vet du om det är lätt att få godkänt höjning eller kan man höja någon cm utan att riskera problem med besiktningen?
 
EQC ser rå ut i offroad specialversionen. Hjul med mycket luft ser ut att kräva att man höjer bilen. Vet du om det är lätt att få godkänt höjning eller kan man höja någon cm utan att riskera problem med besiktningen?
Vet inte ens om det går. Har besiktat min nuvarande navara med höjning, Inga problem. Den är från 2017 så den får man egentligen inte ens byta fälgar på.
 
EQC ser rå ut i offroad specialversionen. Hjul med mycket luft ser ut att kräva att man höjer bilen. Vet du om det är lätt att få godkänt höjning eller kan man höja någon cm utan att riskera problem med besiktningen?

Specialversionen hade väl portalväxlar ute vid hjulen?

Kan du höja bilen diskret en tum så tror jag inte bilprovningen bråkar, men frågan hur lätt det är att höja den
 
Polarn ringde och var glad över att E-Niron går snålare i värmen. :)
Motorväg från Brändåsen och en bit förbi Örebro.
Screenshot_20220601-193211_Messages.jpg
Blir väl typ 85km/h i snitt med 15kWh/100km och det är ju inte fel.
 
Polarn ringde och var glad över att E-Niron går snålare i värmen. :)
Motorväg från Brändåsen och en bit förbi Örebro.
View attachment 472487
Blir väl typ 85km/h i snitt med 15kWh/100km och det är ju inte fel.
Säg åt honom att ge f*n i att ligga uppe i röven på framförvarande.
 
29 grader, 21 i bilen. Lätt motvind.
136km/h snitt över 177 körda.

134km motorväg 130-243km/h.

Resten (43km)landsväg 55-115km/h

203Wh/km snitt.


Ger ändå en praktisk räckvidd på ca 40mil i detta tempo/körprofil.
 
Är det någon här som har erfarenhet av e-tron och eller eqc?.
 
Är det någon här som har erfarenhet av e-tron och eller eqc?.

En kompis har EQC, en annan har etron.

Mycket trevliga bilar, tysta och bekväma. Etron 55 har ganska bra laddprestanda dessutom och går att åka långt med. EQC är bekväm men trång och har ofta problem med fjädringen. Kass räckvidd.

Jag skulle välja etron 55 av dessa. Mer mogen bil. Bra dragare dessutom.
 
En kompis har EQC, en annan har etron.

Mycket trevliga bilar, tysta och bekväma. Etron 55 har ganska bra laddprestanda dessutom och går att åka långt med. EQC är bekväm men trång och har ofta problem med fjädringen. Kass räckvidd.

Jag skulle välja etron 55 av dessa. Mer mogen bil. Bra dragare dessutom.
Etron 55 blir för dyr för mig. En 50 ryms i budget. Kanske. Det som är mest viktigt är att jag kan köra 10 mil stad med släp och sen tillbaka hem på en laddning. Jag nollade tripmätaren på min bil igår 85 mil på 8 dagar. Körde 16 mil bara igår. Det mesta med släp.
 
Etron 55 blir för dyr för mig. En 50 ryms i budget. Kanske. Det som är mest viktigt är att jag kan köra 10 mil stad med släp och sen tillbaka hem på en laddning. Jag nollade tripmätaren på min bil igår 85 mil på 8 dagar. Körde 16 mil bara igår. Det mesta med släp.
Ford f 150 e då?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top