Elbil eller inte?

Kul att du är nöjd med nyförvärvet MartinB.

Vi har också en. Senaste generationen med största batteriet och trevligare inredning. Privatleasing, så liten koll på kringkostnader och Renaults snåriga(?) system med batterihyra och grejer.

Kört ungefär 600 mil sedan införskaffandet i höstas och snittar 18.6kWh/100km.

Det enda jag har att anmärka på är att knappen till laddluckan ibland är för jäkla sen på att reagera. I övrigt prima. Supernöjda hittills faktiskt.
Leasar du batteri eller har du köpt?
 
Ahh, batterileasing... Charmigt, vill du betala 1000:- i månaden i resten av ditt liv, eller 25 tusen nu och hoppas att batteriet håller i två år så det går jämt ut....

Är det någonsin någon som fått ett leasat batteri utbytt?
Snarare runt 65.000 är det.
Jag vet bara en men det var första generationen på 21kWh och efter många tusen mil. Egentligen är det en no-brainer men mina fonder står inte bra så det får bli leasing ett tag till medan jag funderar hur jag ska lägga upp det hela. Jag tömde alla reserver vid köpet.
 
Snarare runt 65.000 är det.
Jag vet bara en men det var första generationen på 21kWh och efter många tusen mil. Egentligen är det en no-brainer men mina fonder står inte bra så det får bli leasing ett tag till medan jag funderar hur jag ska lägga upp det hela. Jag tömde alla reserver vid köpet.
En bekant köpte en Kangoo med batterileasing, han betalade mer i batterileasing än jag tankade för varje månad, och han kör mindre än mig.

Men batteiet är jävligt trött i den, och han hoppas att det ska totaldö så att han får ett nytt, men det verkar inte inträffa så ofta (jag antar att det är 21kWh han har också, fast med 17 användbara kWh kvar...)
 
En bekant köpte en Kangoo med batterileasing, han betalade mer i batterileasing än jag tankade för varje månad, och han kör mindre än mig.

Men batteiet är jävligt trött i den, och han hoppas att det ska totaldö så att han får ett nytt, men det verkar inte inträffa så ofta (jag antar att det är 21kWh han har också, fast med 17 användbara kWh kvar...)
När man är under en procentsats på ursprungskapacitet är det. 70 eller 75% vill jag minnas.

köp-priset med leasing är lägre så man får väl välja lite hur man vill lura sig själv här men i mitt fall så hoppas jag att snubben i öst taggar ner och att Marknaden tar igen så jag kan dynga av lite fonder och känna mig lite mer fri men jag kör minst tio mil en pendlardag så är billigare än bensin oavsett. Vad gäller bilaffärer så vet man ju inte hur det gick förrän efteråt när man jobbar som jag gör. Privatleasing tilltalar mig inte riktigt så allt blir ju en chansning.
 
Last edited:
När man är under en procentsats på ursprungskapacitet är det. 70 eller 75% vill jag minnas
Jo, han har kollat upp det, och han ligger givetvis precis över det, det verkar alla göra, batteridegraderingen verkar stanna av där.

Och nu innan någon säger något, det är en gammal Kangoo, och batterierna har blivit bättre.
 
Batterileasing är en affärsmodell som Renault tjänat stora pengar på genom att å ena sidan veta att batterierna håller mycket bättre än vad folk tror och å andra sidan spela upp misstron och säga att man tar hand om problemet mot en extra kostnad så att folk skall ”känna sig säkra”.

Och folk går ju på det, trots att omfattande data funnits sedan 2016 eller så.
 
Jo, han har kollat upp det, och han ligger givetvis precis över det, det verkar alla göra, batteridegraderingen verkar stanna av där.

Och nu innan någon säger något, det är en gammal Kangoo, och batterierna har blivit bättre.
Jag redigerade mitt inlägg efter ditt svar så där finns mer att slåss om nu ifall man vill.

men någonstans känns det som att det snart borde dyka upp firmor som specialiserar sig på saker runt batterier i dessa maskiner för nu känns det som att första riktiga generationsskiftet håller på att hända. Ren gissning givetvis.
 
Batterileasing är en affärsmodell som Renault tjänat stora pengar på genom att å ena sidan veta att batterierna håller mycket bättre än vad folk tror och å andra sidan spela upp misstron och säga att man tar hand om problemet mot en extra kostnad så att folk skall ”känna sig säkra”.

Och folk går ju på det, trots att omfattande data funnits sedan 2016 eller så.
För att vara ärlig så skulle ju ingen ha köpt en Renault elbil efter deras katastrof med dom tidiga SAFT batterierna om inte Renault på något sätt garanterade batterilivslängden.

Andra tillverkare lämnar 8-10 års batterigaranti, renault får dig att hyra batteriet för många gånger dess värde, och byter ut dom enstaka batterier som dör totalt.

Dom har ju tydligen gett sig själv en rätt generös gräns för hur mycket batteriet får degraderas så att dom inte behöver byta så många dessutom..

En bil med 21kWh batteri som drar 1.8kWh milen i normal sommar temperatur ger 11 mil räckvidd, fast när batteriet är nere på 80% har du 9 mils räckvidd, och det anses fortfarande bra, lägg till det att du behöver köra den inneffektiva brödrost-värmen och du är nere på en räckvidd så det är lika bra att cykla. (Shimano anger upp till 12 mil på en laddning på sina elcyklar)
 
Jag redigerade mitt inlägg efter ditt svar så där finns mer att slåss om nu ifall man vill.

men någonstans känns det som att det snart borde dyka upp firmor som specialiserar sig på saker runt batterier i dessa maskiner för nu känns det som att första riktiga generationsskiftet håller på att hända. Ren gissning givetvis.

Jag tycker inte det verkar finnas mycket att bråka om, du verkar ha en nykter syn på hur det fungerar.

Ja, en batteribytarkedja som slänger i ett nytt batteri för 20 tusen, och ett nytt större för 40 skulle ju kunna rädda många första generationens elbilar, men dit är det nog en bit kvar.
Men det är ju fullt tillåtet att göra så... På dom flesta märkena...
 
Jag tycker inte det verkar finnas mycket att bråka om, du verkar ha en nykter syn på hur det fungerar.

Ja, en batteribytarkedja som slänger i ett nytt batteri för 20 tusen, och ett nytt större för 40 skulle ju kunna rädda många första generationens elbilar, men dit är det nog en bit kvar.
Men det är ju fullt tillåtet att göra så... På dom flesta märkena...

Jag har nog sett någonstans där man kan uppgradera batterierna på Nissan Leaf till en rätt hygglig kostnad. Dvs man får dubbelt så stort - och nytt - batteri för en mellanskillnad på typ 40 lax. Begagnat hälften.

Leaf verkar i övrigt vara en felfri bil och får man då 30 mils räckvidd istället för 15 är det ju en perfekt andrabil till bra pris.
 
Jag har nog sett någonstans där man kan uppgradera batterierna på Nissan Leaf till en rätt hygglig kostnad. Dvs man får dubbelt så stort - och nytt - batteri för en mellanskillnad på typ 40 lax. Begagnat hälften.

Leaf verkar i övrigt vara en felfri bil och får man då 30 mils räckvidd istället för 15 är det ju en perfekt andrabil till bra pris.
Jo, Leaf är väl en ganska typisk Japan, felfri men lite tråkig.
En begagnad leaf med nytt batteri och 30 mils räckvidd vore nog en utmärkt bil för många.
 
Jag förstår att sannolikheten att denna postats flera gånger är relativt hög.
ef5a1ea4627d85c423459fc605949d9e.jpg
 
Jag förstår att sannolikheten att denna postats flera gånger är relativt hög.
ef5a1ea4627d85c423459fc605949d9e.jpg
Det finns en filmsnutt som är ännu bättre, en Tesla Supercharger med en GROV kabel ringlandes runt hörnet på en byggnad där det står en containerstor dieselgenerator och fullvarvar en lastbilsdiesel.

Det var filmat vid något event i USA där Tesla hade smällt upp en Supercharger för att visa att det minsann fanns superchargers överallt, men USA's elnät har inte riktigt hunnit med.
 
Jag kan inte låta bli att titta på personerna som kör MG bilarna nu när de börjar bli vanligare ute på vägarna.
Är gemene man medveten om att man har köpt en 100% kinesiskt bil tillverkad av ett företag som ägs av kinesiska staten?

Är det samma människor som shoppade loss på wish när det var som populärast?
 
Jag kan inte låta bli att titta på personerna som kör MG bilarna nu när de börjar bli vanligare ute på vägarna.
Är gemene man medveten om att man har köpt en 100% kinesiskt bil tillverkad av ett företag som ägs av kinesiska staten?

Är det samma människor som shoppade loss på wish när det var som populärast?
Skulle det vara något fel med det menar du?

Din iPhone är kinesisk, dina Nike's är kinesiska och din Volvo är kinesisk.
Tesla har fabrik i Kina, folk sätter solceller på sina hus från Kina, Kina äger svensk vindkraft.

Kina går inte att bortse ifrån
 
Skulle det vara något fel med det menar du?

Din iPhone är kinesisk, dina Nike's är kinesiska och din Volvo är kinesisk.
Tesla har fabrik i Kina, folk sätter solceller på sina hus från Kina, Kina äger svensk vindkraft.

Kina går inte att bortse ifrån
Man kan ju försöka
 
Om man som jag inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, vad ska man sikta på då?

Behovet är en bil i storlek av en v70 och resor i klass med 30 mil företas ofta på sommaren och ca 10 mil på vintern. Dragkrok är ett måste då släpet med en totalvikt på ett ton rullar några gånger i månaden under sommarhalvåret.

Är ingen taliban på varesig ren elbil, hybrid eller diesel/bensin. Men totalkostnaden på 7-8 år är intressant och då inbillar jag mig att för mellanskillnaden kan jag få ganska många liter drivmedel för.

Leasing? Kan det verkligen bli en bra affär på tid om nästan 10 år?
 
Skulle det vara något fel med det menar du?

Din iPhone är kinesisk, dina Nike's är kinesiska och din Volvo är kinesisk.
Tesla har fabrik i Kina, folk sätter solceller på sina hus från Kina, Kina äger svensk vindkraft.

Kina går inte att bortse ifrån
Ja.

Bara för att mycket är gjort i Kina så behöver man väl inte ge upp totalt?
Det är fördelaktigt om allt man köper vore tillverkat i väst men det är svårt.

Ett bolag från väst med fabrik i Kina är betydligt bättre än ett ett helägt kinesiskt.
Bolaget från väst står för ansvaret och kontroll av tillverkad komponent/produkt.

Du har alltså inga problem med huawei öht?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top