Elbil eller inte?

Näru Roffe, nu ljuger du allt. Elbilar funkar då INTE på vintern…
Ingen har väl påstått att elbil inte fungerar på vintern... Däremot så diskuteras det väldigt mycket om äpplen och päron ...
Exempel, glad och nöjd elbilsägare är superstolt över sin fina elbil! (Med all rätt, kärran e ju fin)
Elbilsägaren presenterar alltid "de bästa" resultaten i stil med, "jag kör alltid med värmen på 22 c i -20 på 15kWh/100km" men tar aldrig i beaktande att bilen förvärms / parkeras på destinationen, värms upp igen ... Osv.

Sedan kommer pessimisten, exempelvis jag, som alltid utgår från ett medeltal över tid/sträcka och inser att de där med 15kWh/100km inte kan stämma ... Givet är ju att båda kan ha rätt i sak, det är ju fast i tidsspannet man mäter i, men i det verkliga livet kan man ta den presenterade siffran med en nypa salt.
För att ännu tillägga så har en elbilsägare tidigare i tråden berättat att hans totala förbrukning ligger på ~20kWh/100km, då bör väl det i något sammanhang presenteras en siffra som är högre än det för att kompensera för dessa "rekordresultat" som hela tiden presenteras på löpande band.
 
För att ännu tillägga så har en elbilsägare tidigare i tråden berättat att hans totala förbrukning ligger på ~20kWh/100km, då bör väl det i något sammanhang presenteras en siffra som är högre än det för att kompensera för dessa "rekordresultat" som hela tiden presenteras på löpande band.
Ptjaa, jag antar att det inte är jag som avses - inte med de siffrorna ? Men jag vet att två av mina bröder som kör Kia Eniro kör dem snålare än mig, betydligt snålare. Skulle jag gissa ligger de i snitt över säsongen på kanske 2.0 - 2.2 kWh/mil baserat på de gånger jag kört eller åkt och kollat på deras data. Frågar Du mig ligger mitt snitt troligen någonstans mellan 2.6-2.8 kWh/mil över året och därmed signifikant högre. Det är säkert en kombination av effekt, vikt, drivning - och förare.

Förvärmningen är en lite knepig puck för en norrbottning, vi kör ju motor- och kupévärmare även med våra ICE-bilar och också betydligt längre tid. Jag har i alla fall läst av all laddning från boxarna här hemma och adderat den uppskattade effekt jag tror mig ha snabbladdat och då bör ju förluster och förvärmning vara inkluderat. Då hamnar jag i det ovan angivna spannet.

Slutligen är nästan all vår vardagskörning på motorväg, i stadstrafik och längs mindre vägar är elbilen mer effektiv. Så det är nog inte helt orimligt att någon kan köra en elbil nedåt 2 kWh/mil. Men denna någon är alltså inte jag.
 
Ingen har väl påstått att elbil inte fungerar på vintern... Däremot så diskuteras det väldigt mycket om äpplen och päron ...
Exempel, glad och nöjd elbilsägare är superstolt över sin fina elbil! (Med all rätt, kärran e ju fin)
Elbilsägaren presenterar alltid "de bästa" resultaten i stil med, "jag kör alltid med värmen på 22 c i -20 på 15kWh/100km" men tar aldrig i beaktande att bilen förvärms / parkeras på destinationen, värms upp igen ... Osv.

Sedan kommer pessimisten, exempelvis jag, som alltid utgår från ett medeltal över tid/sträcka och inser att de där med 15kWh/100km inte kan stämma ... Givet är ju att båda kan ha rätt i sak, det är ju fast i tidsspannet man mäter i, men i det verkliga livet kan man ta den presenterade siffran med en nypa salt.
För att ännu tillägga så har en elbilsägare tidigare i tråden berättat att hans totala förbrukning ligger på ~20kWh/100km, då bör väl det i något sammanhang presenteras en siffra som är högre än det för att kompensera för dessa "rekordresultat" som hela tiden presenteras på löpande band.

Det är faktiskt 184 Wh/km genomsnitt idag mätt på drygt 10.200 mil. Mätt i bilen och inte utanför så man får såklart lägga på ”förlusterna” men de är ju irrelevanta för tex räckvidd osv.

Nu är dessa siffror inbegripna långkörning i -35 grader, turer med släpvagn till Dalarna osv och de flesta milen är landsvägskörning i Norrbotten och till Uppsala tor så om man bara finåker kan man såklart komma med en rejäl bit från dessa siffror.

Men de avspeglar ju faktiskt verkligheten och kan jämföras med andra bilar under liknande förhållanden.

För att ytterligare strö salt i såren hos elbilsskeptikerna så säljer jag bilen nu och har fått ett rätt bra pris från en av de stora firmorna som köper och säljer bilar. Allt sammantaget inklusive värdeminskning, försäkring, drift och service så har bilen kostat mig 19,05 kr per mil inklusive allt.

Jag förstår verkligen att det måste provocera något alldeles oerhört. Det KAN ju bara inte vara sant.

Men jag vill tacka bl.a. denna tråd för att ha fått mig att överväga elbil trots att jag var skeptisk från början.

Tesla Y coming in.
 
Jodå, dom funkar på vintern, men med halverad räckvidd mot WLTP

Om man inst ska sitta med toppluva och vantar och skrapa insidan på rutan medan man kör

Där har du fel , jag körde Umeå-Åre idag , 48mil , startade just efter kl 12 och kom fram 18.20
Ingen i familjen hade mössa på i bilen , det var mellan 6-8 minusgrader hela vägen ute och jag hade 20 grader i kupén
Åkte hemifrån Umeå med 90% laddning, hade runt 70% kvar i Örnsköldsvik dit jag hade 11mil , så jag toppade upp till 90% igen där
Från Örnsköldsvik till Krokom där nästa supercharger finns är det 28mil, så jag hade trott att jag skulle behöva ladda upp 10-15 minuter i Krokom för dom sista 10milen till Åre, men jag hade 31% kvar när jag kom till Krokom och färddatorn visade på 160km räckvidd kvar , så jag sket i att ladda där och körde hela vägen till Åre , hade 14% batteri kvar när jag kom fram.
Så på dom ca 36milen från Örnsköldsvik till Åre så använde jag upp 76% batteri i skyltat hastighet plus 5kmh med 4 personer i bilen .

WLTP på min bil är 59mil på sommaren men jag har i vinter flera gånger kommit över 40mil, så vart du får dina siffror om halverad räckvidd om vet jag inte ?
 
36/0,76 = 47,37 mil. I dagens före med 4 pers i bilen. Det är 21% mindre räckvidd vintertid än WLTP, dessutom med full bil.

Värmepumpen gör skillnad.
 
Det är faktiskt 184 Wh/km genomsnitt idag mätt på drygt 10.200 mil. Mätt i bilen och inte utanför så man får såklart lägga på ”förlusterna” men de är ju irrelevanta för tex räckvidd osv.

Nu är dessa siffror inbegripna långkörning i -35 grader, turer med släpvagn till Dalarna osv och de flesta milen är landsvägskörning i Norrbotten och till Uppsala tor så om man bara finåker kan man såklart komma med en rejäl bit från dessa siffror.

Men de avspeglar ju faktiskt verkligheten och kan jämföras med andra bilar under liknande förhållanden.

För att ytterligare strö salt i såren hos elbilsskeptikerna så säljer jag bilen nu och har fått ett rätt bra pris från en av de stora firmorna som köper och säljer bilar. Allt sammantaget inklusive värdeminskning, försäkring, drift och service så har bilen kostat mig 19,05 kr per mil inklusive allt.

Jag förstår verkligen att det måste provocera något alldeles oerhört. Det KAN ju bara inte vara sant.

Men jag vill tacka bl.a. denna tråd för att ha fått mig att överväga elbil trots att jag var skeptisk från början.

Tesla Y coming in.
Kan du dela med dig av kalkylen? Dina uträkningar har historiskt sett varit… diffusa.
 
Det är faktiskt 184 Wh/km genomsnitt idag mätt på drygt 10.200 mil. Mätt i bilen och inte utanför så man får såklart lägga på ”förlusterna” men de är ju irrelevanta för tex räckvidd osv.

Nu är dessa siffror inbegripna långkörning i -35 grader, turer med släpvagn till Dalarna osv och de flesta milen är landsvägskörning i Norrbotten och till Uppsala tor så om man bara finåker kan man såklart komma med en rejäl bit från dessa siffror.

Men de avspeglar ju faktiskt verkligheten och kan jämföras med andra bilar under liknande förhållanden.

För att ytterligare strö salt i såren hos elbilsskeptikerna så säljer jag bilen nu och har fått ett rätt bra pris från en av de stora firmorna som köper och säljer bilar. Allt sammantaget inklusive värdeminskning, försäkring, drift och service så har bilen kostat mig 19,05 kr per mil inklusive allt.

Jag förstår verkligen att det måste provocera något alldeles oerhört. Det KAN ju bara inte vara sant.

Men jag vill tacka bl.a. denna tråd för att ha fått mig att överväga elbil trots att jag var skeptisk från början.

Tesla Y coming in.
Hygglig milkostnad för att byta en såpass ny.

Vill inte strö salt på gräddtårtan, men du kommer sakna din 3a och ifrågasätta om du verkligen behövde det där extra utrymmet. (Eller så köper du 4st Öhlinare..) ?
 
Hygglig milkostnad för att byta en såpass ny.

Vill inte strö salt på gräddtårtan, men du kommer sakna din 3a och ifrågasätta om du verkligen behövde det där extra utrymmet. (Eller så köper du 4st Öhlinare..)

Jo jag vet det. I mitt fall är det den extra markfrigången och dragvikten som är behövlig, inte utrymmet.

Fick 140.000 mindre än vad jag gav, helt ok för 10.000 mil. 508 kr i service, 17.000 i försäkring på 2,5 år. Resten el, drygt 3kr per mil i genomsnitt.

Hade jag sålt bilen privat hade jag kanske kunnat få 20-30..000 till för den men en köpare för en bil i prisklassen strax under halvmiljonen vill nog ofta ha kredit och garanti.

Med facit i hand borde jag ha bytt varje år istället och fått ungefär samma ekonomiska utfall.

Återstår att se hur Y levererar.
 
blogg-20150226-hjelperdeg_800.jpg
Noterar med förtjusning att "min" tandsköterska gjort ett bra val med Renault Zoe.
Dom gjorde av med 3000kWh under december, har solcellspaneler på villan i Kinna byggd med direkt elvärme 1977, fast vinterpris på elen, flytande elpris på sommaren och får elbidrag av oss som gör av med lite el om jag fattat det rätt.
 
De har enligt uppgift förändrat fjädringen på Y nu. Vi får väl se om sådär tre veckor...
 
Tyvärr en låst artikel, jag skulle gärna läsa om en sån enorm framgång.
Jag har den bara på papper. Ska se om jag kan lösa det.

Filter är för övrigt en tidning jag tror många här inne uppskattar eller borde uppskatta, oavsett var vi befinner oss på SD/inte SD skalan.
 
Jag har den bara på papper. Ska se om jag kan lösa det.

Filter är för övrigt en tidning jag tror många här inne uppskattar eller borde uppskatta, oavsett var vi befinner oss på SD/inte SD skalan.

Ähh, skit i det, jag får väl gå till min lokale Uniti handlare och be om ett särtryck från tidningen, eller läsa den där i kaffehörnan i väntan på en provkörning
 
8ef72220f7332b8a0fb51a9c471795ae.jpg


Jag skulle inte lita på Filter i detta ämne heller, lika lite som på deras politiska omdöme.
 
Well, Uniti är och har alltid varit ett scam-företag IMHO. Vi hade en del exjobbsförfrågningar därifrån i begynnelsen för några år sedan när de fortfarande höll till i Lund, och det var uppenbart att de inte hade den blekaste jävla aning om hur man konstruerar en bil. Än mindre en säljbar sådan.
 
Well, Uniti är och har alltid varit ett scam-företag IMHO. Vi hade en del exjobbsförfrågningar därifrån i begynnelsen för några år sedan när de fortfarande höll till i Lund, och det var uppenbart att de inte hade den blekaste jävla aning om hur man konstruerar en bil. Än mindre en säljbar sådan.
9 av 10 startups är ju bara varmluft och fina ord.

Jag vet inte om det har någon korrelation till generationen som fick lära sig att "du kan bli vad du vill och göra vad du vill när du blir stor" och "huvudsaken är att du gör så gott du kan"

Generationen som skulle bli "reklamare" eller "influencers" och sitta på flådiga innerstadskontor i öppna kontorslandskap med pingisbord och klättervägg och dricka latte och krysta fram nya loggor till företag och skapa "koncept" och ha "visioner"

Såna som ska spela paddel på arbetstid och kallar det att nätverka.

Speciellt elbilar har lockat många... låt os kalla dom "visionärer"
Allt man gör hyllas ju per automatik om man gör det "för miljöns skull" och folk öser pengar över dig utan att du behöver presentera något konkret.
När det börjar växa mossa på projekten så vänder man det till en feture "inbyggd syre-generator" för alla vet ju att växter producerar syre.
Eller solceller på backspeglarna för att tina av dom på vintern, innovativt!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top