Elbil eller inte?

Märkligt att Tesla så ofta fuckar upp de formella vikterna;i min 3P 2019 (med dragkrok) får jag lasta drygt 380 kilo.

En slöare och betydligt trängre BMW M3 2019 får lasta 303 kilo. Och bara 3 passagerare. Ingen dragkrok.


Det är nog inte själva eldriften det sitter i.
Logiskt att en trängre bil lastar mindre, eller hur tänkte du nu? En Fiat 500 har inte mycket den heller. Men vad är poängen med rymd och inte vikt menar du? Har du vägt din M3 och tagit reda på vad den verkligen väger? Nu menar jag inte vad pappret säger..
 
Om FSD och att ta sig till månen med en stege.

 
Britterna är väl sällsynt glada i husvagnssemester tror jag.
Oklart varför dock, det var ju längesedan människan i vår del av världen övergav nomadlivet till förmån för ett fast boende och samhällsform.

Det var väldigt många som var ifrågasättande varför jag valde bort dragkrok när jag kvitterade ut ny bil för några år sen. Men facit i hand har jag sparat fruktansvärt mycket pengar på att bara hyra en bil med krok de 2 gånger jag verkligen behövt fara runt med ett släp..

Men folk gillar ju att vara på den säkra sidan. Man måste ha en stor 4wd-suvkombi som tar sig minst 100mil på en tankning, för 1 gång i året är det ju fjällsemester..
 
Det var väldigt många som var ifrågasättande varför jag valde bort dragkrok när jag kvitterade ut ny bil för några år sen. Men facit i hand har jag sparat fruktansvärt mycket pengar på att bara hyra en bil med krok de 2 gånger jag verkligen behövt fara runt med ett släp..

Men folk gillar ju att vara på den säkra sidan. Man måste ha en stor 4wd-suvkombi som tar sig minst 100mil på en tankning, för 1 gång i året är det ju fjällsemester..

Resonerade liknande nyligen och monterade krok på frugans bil istället. Den kommer förmodat vara kvar i hushållet längre än min tjänstebil. Den får inte dra något tungt men hanterar min obromsade kärra till och från tippen och hämtar brädor på Byggmax med bravur.
När båteländet skall flyttas hyr jag en bil över dagen eller helgen. Sist betalade jag 600:- plus soppa.
 
All heder till OKQ8 som på bred front lanserar 150kW snabbladdning, med enkel kortbetalning! Riktigt bra.

Tyvärr är svenska elpriser inte en god resurs, så priset vid stationen är ca 6kr/kWh.

Sneglar på dieselbilen som drar 0,5lit/mil och tankas för 10kr/mil..

Miljörörelsen har blivit sin egen antagonist.
 
All heder till OKQ8 som på bred front lanserar 150kW snabbladdning, med enkel kortbetalning! Riktigt bra.

Tyvärr är svenska elpriser inte en god resurs, så priset vid stationen är ca 6kr/kWh.

Sneglar på dieselbilen som drar 0,5lit/mil och tankas för 10kr/mil..

Miljörörelsen har blivit sin egen antagonist.

Ja, för dagen gäller laddning nattetid på hemmaplan.
Intressant taktik av Bolund & co. Eller är det möjligen så att analysen inte nådde hit?
Den här gången också...
 
Logiskt att en trängre bil lastar mindre, eller hur tänkte du nu? En Fiat 500 har inte mycket den heller. Men vad är poängen med rymd och inte vikt menar du? Har du vägt din M3 och tagit reda på vad den verkligen väger? Nu menar jag inte vad pappret säger..
Vad tänkte du angående vikten?

Det är väl ingen KTM heller...
 
För de jag sett som varit importerade och därmed vägda och inte registrerade på CoC-intyg har det diffat…

Prova! Brukar vara gratis längs motorvägen

Den hjälpsamme norrmannen på Youtube vägde en M3 LR till 1940 inkluderat packning och "one small asian"
 
All heder till OKQ8 som på bred front lanserar 150kW snabbladdning, med enkel kortbetalning! Riktigt bra.

Tyvärr är svenska elpriser inte en god resurs, så priset vid stationen är ca 6kr/kWh.

Sneglar på dieselbilen som drar 0,5lit/mil och tankas för 10kr/mil..

Miljörörelsen har blivit sin egen antagonist.
Tack vare miljöpartiet så kostar det 6kr/kWh hemma nattetid också.

En Golf Diesel av tidig generation börjar vara ett bra alternativ nu
 
Tack vare miljöpartiet så kostar det 6kr/kWh hemma nattetid också.

En Golf Diesel av tidig generation börjar vara ett bra alternativ nu

Det kostar i skrivande stund 36 öre/kWh i natt om du bor i område 1 eller 2, i 3 och 4 får man hosta upp strax över kronan. I morgon blir det billigare.

Då skall vi komma ihåg att vi har nedåt -30 nu i de norra delarna av landet.
 
Det kostar i skrivande stund 36 öre/kWh i natt om du bor i område 1 eller 2, i 3 och 4 får man hosta upp strax över kronan. I morgon blir det billigare.

Då skall vi komma ihåg att vi har nedåt -30 nu i de norra delarna av landet.
Nja, i elområde 3 har det kostat omkring 2,50-3 kr/ kWh nattetid senaste dygnen, inklusive elskatt och moms, men exklusive elnätsavgift. Börjar sjunka en aning först natten mot julafton.

IMG_1307.jpeg
 
Snittpriset för december kommer vara episkt högt för majoriteten av befolkningen, som inte har bundet.

Men oaktat att det kostar 12kr/mil i snitt för en mellanklass elbil om man laddar på OKQ8, så är det bra att det nu kommer alternativ på mackarna. De måste överleva och när man ofta kan ladda hemma får det kosta på resan. Det är ok, i min mening. Bara DC laddaren och fasta nätavgifterna för en (1) 150kW laddare är inte som ens fjolligs 20A huvudsäkring i villan. Att beakta alltså. Det är inte planekonomi.

Med det sagt tror jag gott man kan investera (helt fel ord för en bil) i en vardags-kortsträcke-elhink) och en dieselbrännare för långresan, tippen-trips och bygghandelbonanza. Såklart kommer det finnas purister som gärna laddar sig fram uti ödemarken, men för tvåbils-familjen är två olika än två lika min fasta övertygelse den lämpliga modellen för överskådlig framtid.
 
Snittpriset för december kommer vara episkt högt för majoriteten av befolkningen, som inte har bundet.

Men oaktat att det kostar 12kr/mil i snitt för en mellanklass elbil om man laddar på OKQ8, så är det bra att det nu kommer alternativ på mackarna. De måste överleva och när man ofta kan ladda hemma får det kosta på resan. Det är ok, i min mening. Bara DC laddaren och fasta nätavgifterna för en (1) 150kW laddare är inte som ens fjolligs 20A huvudsäkring i villan. Att beakta alltså. Det är inte planekonomi.

Med det sagt tror jag gott man kan investera (helt fel ord för en bil) i en vardags-kortsträcke-elhink) och en dieselbrännare för långresan, tippen-trips och bygghandelbonanza. Såklart kommer det finnas purister som gärna laddar sig fram uti ödemarken, men för tvåbils-familjen är två olika än två lika min fasta övertygelse den lämpliga modellen för överskådlig framtid.

Jag håller helt med dig, mackarna måste ha laddare, och det får kosta mer att ladda på mack än att ladda hemma.

MEN man skulle ju kunna subventionera (ännu mera) på el-leveranssidan för att skynda på infrastrukturbygget och hålla nere mack-priset på laddning.

Att subventionera bilarna leder ju bara till att bilhandeln höjer priserna precis lika mycket som subventionen och gör absolut ingenting för utbyggnaden av infrastrukturen.
 
Alla publika laddare i Mellerud kostar 3 kr kwa och i alla laddare kan man betala med kort precis som på macken.

BMW ix4 får tydligen dra 2500 kg är dock ej billig..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top