Elbil eller inte?

Ingen laddplats hemma eller på jobbet, som majoriteten av befolkningen alltså.
Väntar fortfarande på laddrevolutionen för alla som bor i flerfamiljshus...

Vanligt motorvärmaruttag (motsvarande kapacitet) ger dig 16 h*2kW (10A) = 32 kWh per dygn vilket du pendlar 10 mil enkel väg för.

Lidl osv har gratisladdare.

I glesbygden väntar man fortfarande på bensin/dieselrevolutionen, det kan ju vara 10 mil till macken om man bor i en by i inlandet. Men el finns.
 
Tror ni Fords batteri pickis kommer till Sverige?. Kommer bli en bra bil för oss bakåtsträvande, om cirka 15-20år

Den är ju större än Cybertruck- som tydligen var för stor för Europa…

Nog kommer dessa bilar att importeras på sidan av, precis som nu. Så om 15 år kan du sannolikt köpa en begagnad.
 
Frågan är ju om det kommer gå att ladda en importerad bil här. Hemma lär det gå men när man är ute efter vägen.
 
Vanligt motorvärmaruttag (motsvarande kapacitet) ger dig 16 h*2kW (10A) = 32 kWh per dygn vilket du pendlar 10 mil enkel väg för.

Lidl osv har gratisladdare.

I glesbygden väntar man fortfarande på bensin/dieselrevolutionen, det kan ju vara 10 mil till macken om man bor i en by i inlandet. Men el finns.
Som jag sa för typ. 200 sidor sen...kan inte du berätta det här till att hyregästföretag och bostadsrättföreningar som förbjuder laddning från motorvärmaruttag.

Och jo jag vet att det teoretiskt skulle gå ifall alla lastbalanserade sina timers och port 1 gick ut 23:59 och vred på sina 3h för att port 2 gör samma sak vid 02:59, osv.
Men det är inte verkligeheten.

Om du laddar hela dygnet, när skall du pendla?
 
8 timmar på jobbet, 8 timmar hemma… tex. Men givetvis ser det inte lika ut för alla. Men oftast är det nog så att om man bor så man inte kan ha motorvärmare och jobbar så man inte kan ha motorvärmare - ja då har man troligen hyfsad tillgång på kollektivtrafik…
 
troligen hyfsad tillgång på kollektivtrafik…
40 km, pendlingstid buss 3-1/2 timme istället för 1 timme t/r. Gävle har blivit en skitstad senaste 20 åren då man svällt i periferierna men inte anpassat vägnät och publik transport i motsvarande grad. En löningsvecka tar det lika lång tid för mig att köra 3 km från jobbet (tvärs över södra stan) till första 80-skylten som att köra resterande 37 km på 509'an. Det är en snarlik situation för de som jobbar i Uppsala och bor i t.ex. Östervåla/Tärnsjö. Möjligen extremfall, men jag bor ju ivfsh i elområde SE03 men ute i busken där lo, björn, vildsvin och varg strövar.

Senaste två åren har dock varit bäst hittills. Slipper pendla 1 timme, spar 3,000 i månaden. Slipper störande kontorsmiljö. Jobbar tyvärr lite mer ibland då man lyckas gräva ner sig mer i det man pysslar med. Saknar kollegor? Inte speciellt, de flesta är lika socialt handikappade som en själv. Blir lätt så när screeningen går ut på få in de 2% som presterar mest på "anlagstesterna".
 
8 timmar på jobbet, 8 timmar hemma… tex. Men givetvis ser det inte lika ut för alla. Men oftast är det nog så att om man bor så man inte kan ha motorvärmare och jobbar så man inte kan ha motorvärmare - ja då har man troligen hyfsad tillgång på kollektivtrafik…
Aha, du kör den gamla Miljöpartidängan att "Ta tunnelbanan" för de som inte kan ladda hemma eller på jobbet ?
?
 
Aha, du kör den gamla Miljöpartidängan att "Ta tunnelbanan" för de som inte kan ladda hemma eller på jobbet

Fan, jag blev avslöjad som miljöpartist!

Närå det ÄR ju ett problem som sagt. Men ibland kanske man gör det större än vad det är också.
 
Som jag sa för typ. 200 sidor sen...kan inte du berätta det här till att hyregästföretag och bostadsrättföreningar som förbjuder laddning från motorvärmaruttag.

Och jo jag vet att det teoretiskt skulle gå ifall alla lastbalanserade sina timers och port 1 gick ut 23:59 och vred på sina 3h för att port 2 gör samma sak vid 02:59, osv.
Men det är inte verkligeheten.

Om du laddar hela dygnet, när skall du pendla?

Fast du behöver nog i de allra flesta fall inte balansera mellan uttagen. Det är ju inte så att du gör det med kupé/motorvärmarna?
De flesta sådana installationer jag tittat på är säkrade för avsevärt mer än användande av enskilda uttag. Att ägarna/förvaltarna har hål i huvudet är ett mer svårlöst problem.
 
Har en enkel lösning på om man inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobb. Kör bensin eller dieselbil tills förutsättningarna har ändrats.
 
Fast du behöver nog i de allra flesta fall inte balansera mellan uttagen. Det är ju inte så att du gör det med kupé/motorvärmarna?
De flesta sådana installationer jag tittat på är säkrade för avsevärt mer än användande av enskilda uttag. Att ägarna/förvaltarna har hål i huvudet är ett mer svårlöst problem.
Jag hoppas huvudsäkringen är lite kraftigare än själva uttagen har :tungan

Alltså jag tror inte det är ett svårlöst problem med laddning hemma och jag tycker att staten borde trycka på mera när det gäller det för att kunna elektrifiera samhället.
Gör det t.ex. enklare för bostadsrättsföreningar att sälja el ur laddare som de har vid gatan. Ge dem t.ex. moroten att oskattat kunna sälja el till andra än boende på 10 laddstolpar i 10 år om de samtidigt bygger ut laddning till alla parkeringsplatser för boende.
De flesta skulle nappa på det.
Men.... vi är inte där och just nu funkar det ju inte för majoriteten av befolkningen.
 
Jag hoppas huvudsäkringen är lite kraftigare än själva uttagen har :tungan

Alltså jag tror inte det är ett svårlöst problem med laddning hemma och jag tycker att staten borde trycka på mera när det gäller det för att kunna elektrifiera samhället.
Gör det t.ex. enklare för bostadsrättsföreningar att sälja el ur laddare som de har vid gatan. Ge dem t.ex. moroten att oskattat kunna sälja el till andra än boende på 10 laddstolpar i 10 år om de samtidigt bygger ut laddning till alla parkeringsplatser för boende.
De flesta skulle nappa på det.
Men.... vi är inte där och just nu funkar det ju inte för majoriteten av befolkningen.

En hel del sådan förändring tror jag faktiskt är nära. Vi fick för bara en månad sedan ett undantag i krav på nätkoncession i ellagen, som möjliggör delande av t.ex. solproducerad el mellan flera byggnader/fastigheter. Man kan alltså installera solel på ett par hustak som delar uppvärmning, tvättstuga eller andra förbrukare och egenkonsumera el från samtliga hustak, utan att först sälja ut den på nätet och sedan köpa tillbaks den i servisen bredvid.
Ett tydligt tecken på att det faktiskt händer saker i anpassningen, dock är det väl få som blir bländade av tempot på t.ex. Energimyndigheten.
Jag var själv med och drev ett par projekt som påpekade vikten av en förändring för antal år sedan. Då var det under övervägande och ingen från myndighetshåll mm hade egentligen något konkret att invända, bortsett från energibolagen så klart. Ändå tog det mer än fem år till en faktisk förändring.
 
Jag åkte ToR till mina föräldrar över dagen i helgen (40mil) det var smällkallt hela dagen, inga lediga uttag när jag kom fram och mig veterligen finns det ingen elbilsladdare i byn man kan nyttja.

Vi stannade några timmar och vände sedan hem, då var det gött att dra på dieselvärmaren en halvtimme innan, bilen snittade 0.57 (nej vi åkte inte min pickis) tack vare en snörök som höll nere tempot.

MEN nu till det roliga, ungefär mitt på hållet finns det en by med en liten lanthandel, dom har installerat Q-star pumpar för bränsle, byggt rastplats med uppvärmda toaletter och fikabord, och lanthandlaren säljer kaffe och om man vill så värmer dom en färdigrätt åt en.

DOM HAR ANSÖKT OM ATT BYGGA LADDSTATION!

Vilket innebär att med en obligatorisk fikapaus där klarar jag mig även med en Dacia Spring eller en MG ZS (2021), eller någon annan bil med litet batteri, även på vintern (fast då kan man nog få ta en rejäl lunchpaus vid laddaren)

Nu återstår bara att hitta någon uppgift på hur dom värmer kupen, är det glödspiraler går dom bort, är det värmepump kan dom vara aktuella, och ett riktigt vintertest vid -25 eller kallare för att se att den orkar med att hålla anständig kupetemp.

Jag har sett elbilsägare sitta och skrapa insidan på rutan, om det är för att dom inte får ut tillräcklig värme eller för att dom inte kan köra den för att det drar för mycket ström vet inte jag, men så vill jag inte ha det, då hade jag köpt en 60 tals bubbla
 
418adf69443a71e33675c356d72807c8.jpg

-33 igår, körde från Kiruna lite halvdåligt plogade skogsvägar mellan Skaulo och Tärendö via Niilivaara och Granhult till Pajala. Inga problem alls med värme eller väglag.

20 mil vintertid bör du klara med en MGZS av den nya varianten. Blir det 35 minusgrader och du måste dra skotersläpet med två skotrar kan det bli tajt.
 
Saxar in en text som någon skrev på skoj för att visa på hur en inbiten elbilist som aldrig kört förbränningsmotor hade skrivit ett alster i en motortidning för att recensera hur det är att köra bil med förbränningsmotor. Tänk direkta motpolen mot en viss motorjournalist vid namn Colin. Med lite rättade auto(in)correct från original-texten.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men inte ens då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På macken kör man fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala för sitt bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… Driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning, 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med god marginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stugan precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns det en slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemåt så är lampan släckt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig, så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är på väg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka till handlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top