Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men inte ens då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På macken kör man fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala för sitt bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… Driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning, 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med god marginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stugan precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns det en slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemåt så är lampan släckt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig, så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är på väg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka till handlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…