Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Angående kilometerskatt så förekommer båda varianter

Ett förslag från "Energimyndigheten" förordar kilometerskatt på elbilar, men inte bensin och diesel i första rundan men eventuellt i andra runda... https://www.fplus.se/nytt-forslag-om-kilometerskatt-drapslag-mot-elbilar/a/VbB2bp

Medan annat förslag från "IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers" tyckte att det skulle drabba alla bilar, och att elbilar skulle få viss rabatt.

https://www.mymoney.se/vi-tipsar/miljo/kilometerskatt
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20191114/nya-forslaget-om-kilometerskatt-dyrt-i-storstaderna-nolltaxa-pa-landbygden/
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/bensinupproret-om-nya-skatten-dromscenario/


Ska jag killgissa så tror jag kilometerskatt kommer att komma och då för alla fordon. Det gillas bland allmänhet att gulla med elbilar och trycka åt fosilbilar, ser det väldigt orealistiskt att man skulle föra på elbilar något som fosilbilar slipper. Är man naivt lagd kan man som fosilbilsägare hoppas att bränsleskatten sänks motsvarande eller åtminstone delvis, men det tror jag inte sker då samtliga förslag gäller variabel kilometerskatt beroende på var man kör, och då skulle vissa fosilbilsägare "på landet" (exempelvis jag) få sänkt skatt mot idag.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som erfaren mediekonsument så har man ju noterat att det dras rejäla växlar på det mesta, och då särskilt negativa vinklingar om Tesla... Det är en tolkning av vad Elon Musk skall ha sagt i en intervju, inte ett beslut av Teslas styrelse.

Ford F150 är tex lika stor och lika dålig på krockregler, säljs för fullt i EU... Sammalika gäller för alla påståenden om att den inte skulle gå att köra på B-kort osv osv osv. Bara att kolla på konkurrenterna i samma storlek.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Som erfaren mediekonsument så har man ju noterat att det dras rejäla växlar på det mesta, och då särskilt negativa vinklingar om Tesla... Det är en tolkning av vad Elon Musk skall ha sagt i en intervju, inte ett beslut av Teslas styrelse.

Ford F150 är tex lika stor och lika dålig på krockregler, säljs för fullt i EU... Sammalika gäller för alla påståenden om att den inte skulle gå att köra på B-kort osv osv osv. Bara att kolla på konkurrenterna i samma storlek.

Jag tror inte att Ford F-150 säljs av Ford någonstans i Europa, alla är gråimport.
Sen kommer mest troligt Cybertrucken komma att registreras som tung lastbil (eller personbil 2) då den väger för mycket för att gå som lätt lastbil. Tittar man runt lite så pratas det om ungefär 3000kg och då är det bara 500kg kvar till tung lastbil. Cheva och Fords 3/4t modeller har gått att regga för B-kort tidigare men dom senaste åren så verkar dom kryphålen vara igensatta.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sett massor av spekulationer men oavsett detta så finns ju inga fakta på bordet ännu vad gäller vikt. Så alla påståenden om laglighet eller förbud är ju gripna ur luften och strider rätt hårt mot hur det hittills fungerat. Samtliga Teslas modeller har tex varit säkrast i sin klass, med god marginal.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har sett massor av spekulationer men oavsett detta så finns ju inga fakta på bordet ännu vad gäller vikt. Så alla påståenden om laglighet eller förbud är ju gripna ur luften och strider rätt hårt mot hur det hittills fungerat. Samtliga Teslas modeller har tex varit säkrast i sin klass, med god marginal.

Lika mycket fakta på bordet som att F-150 säljs i EU? :gnissla :7peta

Skillnaden är att en gråimporterad F-150 med ytterst små modifieringar faktiskt går att använda i EU. En dito tesla skulle bli väldans mycket krångligare. Jäkla skit att bensin standardiserats men inte el..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen verkar gå helt förbi så jag förtydligar:

Det finns ingenting i det man hittills vet om vikt, krocksäkerhet eller storlek som hindrar att CT skulle vara laglig att använda i EU.

Däremot är det som vanligt hur mycket som helst med påståenden om hur dåligt allt är med Tesla.

Hur går det för blankarna?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Poängen verkar gå helt förbi så jag förtydligar:

Det finns ingenting i det man hittills vet om vikt, krocksäkerhet eller storlek som hindrar att CT skulle vara laglig att använda i EU.

Däremot är det som vanligt hur mycket som helst med påståenden om hur dåligt allt är med Tesla.

Hur går det för blankarna?

Det finns ganska mycket som talar för att bilen blir ansenlig. Du kan börja med plåten sedan gå på batterierna. En model S väger ju en ansenlig del. Med de angivna dragvikterna (som i sak är klar skillnad mot i EU sett till regelverket) så blir även det något mer än bara gissningar...


Hur går det för laddarna?
https://insideevs.com/news/437810/tesla-limiting-supercharging-120-kw-europe/
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror det går rätt bra med tanke på konkurrensen... V3 är på väg ut nu, 250 kW. Finns i Danmark och Norge och kommer i Sverige strax. Och det byggs fler och fler anläggningar.

Men jag såg det där med att många upplevt lägre maxeffekt vid laddarna. Det spekuleras i att det beror på att elleverantörerna dragit ned på levererad effekt. Själv har jag inte märkt något av det men Norrland har ju inga problem med överföringen heller.

De viktangivelser jag sett på CT har hamnat kring 2,6 ton och det är ju inte orimligt på något sätt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror det går rätt bra med tanke på konkurrensen... V3 är på väg ut nu, 250 kW. Finns i Danmark och Norge och kommer i Sverige strax. Och det byggs fler och fler anläggningar.

Men jag såg det där med att många upplevt lägre maxeffekt vid laddarna. Det spekuleras i att det beror på att elleverantörerna dragit ned på levererad effekt. Själv har jag inte märkt något av det men Norrland har ju inga problem med överföringen heller.

De viktangivelser jag sett på CT har hamnat kring 2,6 ton och det är ju inte orimligt på något sätt.

Tror du på 2600 själv? Tänk nu. Den är bredare, längre, högre, större batteri, större hjul, tjockare fönster (obvious), kan med lätthet släpa en F-150 med låsta hjul uppför en backe.
Denna tingest skulle då väga blott 400kg mer än en MS? Kom igen nu fanboi, släpp sargen..
Den är fortfarande stål, inte Unobtanium eller Adamantium den är byggd av... Kostnaden kan hållas nere på en truck då man inte behöver tänka så mycket på vikt, därmed slipper använda massa dyr vävd komposit.





Mig veterligen finns det 8st V3 i Sverige nu, men det kvittrar när det inte levereras..

Har du måhända en M3 utan fri supercharger?

Så elleverantör drar ner på effekten? Det var en intressant teori. Varför kan inte elleverantörerna ”effektreglera” mot kunder i övrigt då istället för att ransonera genom nedsläckning? Så några ynka superchargers i Sverige/Europa och vi får problem ed överföringen. Ja det bådar ju gott för elektrifieringen när man inte ens kan bygga ut ett bageri i Malmö. (Eh nej, den teorin är ingen framgång)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, mig spelar det som sagt ingen roll... lägger ingen prestige i det alls och har ingen aning om vad som ligger i det heller - eller om det ens är sant. Men hittills tycker jag att Tesla levererat, trots de minst sagt ivriga belackarna.

Men var och en får ha sin åsikt - underbyggd eller inte - om Tesla. Intressant är i vart fall att de tillverkare som INTE har en elbil inom något år är döda. Hybrider är döda och de kommer att vara iskalla när skattegynnandet är över eftersom det är en föråldrad teknik.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som rutin levererar du ett antal påståenden, får motfråga och sedan växlar fokus. Belackare var det ja, vid fråga som kan uppfattas som minsta kritik. Carry on now.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som rutin levererar du ett antal påståenden, får motfråga och sedan växlar fokus. Belackare var det ja, vid fråga som kan uppfattas som minsta kritik. Carry on now.

Påståendet är att ingen vet än vilka exakta specifikationer Cybertruck kommer att ha. Därför är spekulationer just spekulationer och inte fakta (exempelvis att den inte kommer att vara laglig i EU etc etc). Eller har du en annan uppfattning?

Kritik mot elbilar är inget ovanligt, särskilt inte mot Tesla. :krama
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Påståendet är att ingen vet än vilka exakta specifikationer Cybertruck kommer att ha. Därför är spekulationer just spekulationer och inte fakta (exempelvis att den inte kommer att vara laglig i EU etc etc). Eller har du en annan uppfattning?

Kritik mot elbilar är inget ovanligt, särskilt inte mot Tesla. :krama


Så bara för att Elon sa att den inte kommer till EU då är det bullcrap, men när Elon säger att det ska komma något annat, så är det sanning. Är det du eller jag som hör dåligt?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200805/elon-musk-ngen-cybertruck-till-europa/

"Vi har tagit beslutet att inte bygga Cybertruck för alla marknader. Som den ser ut nu klarar den väldigt få av EU:s regler", säger Elon Musk samtidigt som han ger oss européer en liten strimma hopp.

"Men det är lugnt, vi kan alltid bygga en lite mindre version av Cybertruck i framtiden, som förhoppningsvis kan klara EU:s reglemente".
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top