Elbil eller inte?

1,37kW så får man köra jävligt snålt.
Den typen av körning orkar endast människor med märkliga diagnoser hålla på med en längre tid.
Jag snålkörde min VW GTE ca 6 mil nyligen med värme och ljus osv på som vanligt med Eco-mode valt samt dubbdäck.
Då kom jag ner i 1,6kW i snitt över den korta sträckan, men det var fruktansvärt tråkigt och medtrafikanterna var nog inte glada då jag körde på farthållaren som läser skyltar och den ger konsekvent 4-5 km/h lägre verklig fart än indikerat.
Skulle tro att jag i sommar kan komma ner i 1,5kW / mil om jag anstränger mig, men jag tror jag nöjer mig med strax under 2kW och kör som vanligt.
 
Fiat 500 är ju en väldigt liten bil så den lär ju inte behöva samma energimängd som större bilar. Dessutom är den inte lika övermotoriserad som tex Tesla och mjuka accelerationer med en lättare bil gör ju också sitt.

Därmed inte sagt att man kommer så långt som Fiat säger, bara att man ska tänka på vad man jämför.
 
Min gamla e-up gick att köra på under 1,1 kWh/mil om man inte skulle passa en tid eller behövde gå på muggen. Snittet enligt färddatorn låg runt 1,4-1,5 nånstans. Orkade inte mäta hur mycket som verkligen gick in i bilen, speciellt inte på jobbet där det var "gratis".
 
Du har inte sett den framifrån, förstår jag...:3freak
-----
Biltillverkarna lägger alldeles för mycket tid och energi på att berätta vad de har tänkt göra senare. Tänk vilka mängder av elbilar någon skulle kunna sälja om de verkligen klarade att leverera annat än presentationer.

Jag har inte sett den alls
Men, de bilder som finns för tydligt att den blir ett starkt kliv uppåt jämfört med tesla

Ca 1.3 kW/mil är inte heller illa. 80kWh med 600km räckvidd WLTP.


Getingstucken toyota:

780211c4ef448415e852a346a7fe62b7.jpg


Tyskt kvalitetskärra:
d55fd4b0fcf522d702957b6fbab471dc.jpg
fe071111249979cc49e43c93ef96da3d.jpg
 
Jag har inte sett den alls
Men, de bilder som finns för tydligt att den blir ett starkt kliv uppåt jämfört med tesla

Ca 1.3 kW/mil är inte heller illa. 80kWh med 600km räckvidd WLTP.


Getingstucken toyota:

780211c4ef448415e852a346a7fe62b7.jpg


Tyskt kvalitetskärra:
d55fd4b0fcf522d702957b6fbab471dc.jpg
fe071111249979cc49e43c93ef96da3d.jpg


Skulle valt tysken 8 dagar av 7 än träskpaddan överst. :D

Nah, jag väntar helst av allt på Mercedes EQE.
 
37500 EUR är väl inte med svensk moms, möjligtvis någon låg skatt i annat land.
:va
Torde i sådana fall hamna mer kring 400K med skatt och efter avdrag. Tror det finns både mer prisvärda och praktiska vagnar för lägre summa.

” En fullsmetad lanseringsversion kallad "la Prima" går att beställa från och med den 16 mars. Priset man får betala för en "la Prima" är 409.900 kronor före bonus. Men då ingår cabriolet och en Wallbox för hemmaladdning”

Så en normal hamnar nog inte alls långt ifrån vad jag hävdade. Tjo!
 
1,37kW så får man köra jävligt snålt.
Den typen av körning orkar endast människor med märkliga diagnoser hålla på med en längre tid.
Jag snålkörde min VW GTE ca 6 mil nyligen med värme och ljus osv på som vanligt med Eco-mode valt samt dubbdäck.
Då kom jag ner i 1,6kW i snitt över den korta sträckan, men det var fruktansvärt tråkigt och medtrafikanterna var nog inte glada då jag körde på farthållaren som läser skyltar och den ger konsekvent 4-5 km/h lägre verklig fart än indikerat.
Skulle tro att jag i sommar kan komma ner i 1,5kW / mil om jag anstränger mig, men jag tror jag nöjer mig med strax under 2kW och kör som vanligt.

Om hastighetsmätaren visar 4-5km/h fel lär vägmätaren också göra det, vilket får ner förbrukningen.

Jag bytte upp mig till större hjul på pickisen, nu stämmer hastighetsmätaren och allting har blivit lite närmare...
 
Det där med glädjemätare var tyvärr en medveten strategi hos åtminstone en biltillverkare.
Man tillåter en mycket stor däcksdimmension jämfört med vad bilen normalt levereras med för att kunna motivera stor missvisning.
Kunden får då intrycket att bilen är snabb och drar lite bränsle, men det innebär även att serviceintervallen blir tätare (större inkomster och ökad driftsäkerhet) samt att garantierna upphör snabbare.
 
Det där med glädjemätare var tyvärr en medveten strategi hos åtminstone en biltillverkare.
Man tillåter en mycket stor däcksdimmension jämfört med vad bilen normalt levereras med för att kunna motivera stor missvisning.
Kunden får då intrycket att bilen är snabb och drar lite bränsle, men det innebär även att serviceintervallen blir tätare (större inkomster och ökad driftsäkerhet) samt att garantierna upphör snabbare.

Det där har du nog missuppfattat.
Räknar du på dom däckdimensioner som är tillåtna på fordon så ligger samtliga inom ett rätt smalt spann vad gäller rullomkrets. Dvs dom dimensioner på hjul som man tillåter ska inte ge några större skillnader i vad hastighetsmätare och vägmätare visar. Typiskt sett inom 2%.

Däremot så visar alla vägmätare lite för mycket beroende på att lagen och EU-reglementet säger att det ska vara så.
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Däremot får den visa för mycket. Felvisningen uppåt ska max vara 5 km/h + 5%. Dvs vid verklig hastighet 50 km/h så får den visa mellan 50-57,5. I 100 så får den visa 100-110.
Eftersom det inte finns någon mätare som är totalt exakt så väljer man därför att lägga sig någonstans nära mitten på det tillåtna intervallet.
Det leder till att typiskt sett så brukar dom flesta hastighetsmätare visa kring 5 km/h för mycket vid lagliga hastigheter.

Men det beror på lagkrav på hastighetsmätaren och inte på att man skulle göra det för att kunna tillåta större hjul.
 
Det där har du nog missuppfattat.
Räknar du på dom däckdimensioner som är tillåtna på fordon så ligger samtliga inom ett rätt smalt spann vad gäller rullomkrets. Dvs dom dimensioner på hjul som man tillåter ska inte ge några större skillnader i vad hastighetsmätare och vägmätare visar. Typiskt sett inom 2%.

Däremot så visar alla vägmätare lite för mycket beroende på att lagen och EU-reglementet säger att det ska vara så.
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Däremot får den visa för mycket. Felvisningen uppåt ska max vara 5 km/h + 5%. Dvs vid verklig hastighet 50 km/h så får den visa mellan 50-57,5. I 100 så får den visa 100-110.
Eftersom det inte finns någon mätare som är totalt exakt så väljer man därför att lägga sig någonstans nära mitten på det tillåtna intervallet.
Det leder till att typiskt sett så brukar dom flesta hastighetsmätare visa kring 5 km/h för mycket vid lagliga hastigheter.

Men det beror på lagkrav på hastighetsmätaren och inte på att man skulle göra det för att kunna tillåta större hjul.

Mycket möjligt att du har rät i sak men i min personliga erfarenhet har det varit tvärt om.
Dvs alla bilar jag mätt upp mot GPS har visat några km/h lägre än GPS'en.
För 10-15 år sedan låg det oftast, lite progressivt, runt 5-7 km/h för lite och nu på slutet ligger det mellan 2-5 km/h för lågt.
Min 800 tiger visade 8-10 för lågt och min nuvarande KTM visar ca 2-3 för lågt.
 
Priset motsvarar inte produkten. Väljer EQC före fyra nollor

Har inte kört EQC ännu, men tycker den verkar lite snabbt ihopplockad... nästa generation från Benz blir nog bättre.

Sen är det i4an från BMW...

Svårt nu
 
Intressant i kråksången: Den förhatliga jänkar-tillverkaren visar kirurgiskt korrekt. :fakta

Det verkar vara något amerikanskt att visa rätt. Min amerikatillverkade (och Kanadasålda)Honda visar också spot on rätt enligt GPS med originalfälgar och däck.
 
Mycket möjligt att du har rät i sak men i min personliga erfarenhet har det varit tvärt om.
Dvs alla bilar jag mätt upp mot GPS har visat några km/h lägre än GPS'en.
För 10-15 år sedan låg det oftast, lite progressivt, runt 5-7 km/h för lite och nu på slutet ligger det mellan 2-5 km/h för lågt.
Min 800 tiger visade 8-10 för lågt och min nuvarande KTM visar ca 2-3 för lågt.

Då har vi precis motsatta upplevelser. Alla bilar jag kollat mot GPS har visat lite högre hastighet på hastighetsmätaren än vad GPS:en visar. I samtliga fall så har dom visat ca 105 km/h i verklig hastighet 100 med variation på någon enstaka km/h.
 
Då har vi precis motsatta upplevelser. Alla bilar jag kollat mot GPS har visat lite högre hastighet på hastighetsmätaren än vad GPS:en visar. I samtliga fall så har dom visat ca 105 km/h i verklig hastighet 100 med variation på någon enstaka km/h.

Har precis samma erfarenhet som dig. Aldrig haft något fordon som visat för lite utan samtliga har visat för mycket. Kratoz måste gjort en tankevurpa/skrivit fel?:va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top