Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kör inte elbil genom att ladda till 100%, sedan köra till 0 och sedan ladda igen. Man kanske åker med 85%, stannar efter 21 mil, dricker kaffe och laddar 15 min och kör sedan vidare till nästa SuC osv.

Så då har en Tesla bara 20-30 mil praktisk räckvidd då?

Anger dom det i reklamen också?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så då har en Tesla bara 20-30 mil praktisk räckvidd då?

Anger dom det i reklamen också?

Praktisk räckvidd = oändlig...

Vad gäller hur det fungerar så har det skrivits så många gånger i tråden av flera olika personer som faktiskt har egen erfarenhet av elbil så har du inte förstått då VILL du inte förstå och då är det ingen mening att fortsätta diskutera.

Är elbil ett rött skynke för dig = skit i dem då, det är väl enklast?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är ju bara 40mil till Sälen, varför laddar dom efter 21 mil?
Har dom kört värmen?

Hade jag vetat att du var så intresserad hade jag kanske stannat och frågat.
Men om du åker dit imorgon så finns det definitivt nya ägare du kan fråga själv. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Praktisk räckvidd = oändlig...

Vad gäller hur det fungerar så har det skrivits så många gånger i tråden av flera olika personer som faktiskt har egen erfarenhet av elbil så har du inte förstått då VILL du inte förstå och då är det ingen mening att fortsätta diskutera.

Är elbil ett rött skynke för dig = skit i dem då, det är väl enklast?

Tesla-Björn i Norge (och alla andra elbilsbloggare) rekommenderar att man alltid laddar till 100% innan långresa, och just Teslas fantastiska räckvidd har ju alltid varit argumentet för att man ska betala dubbelt så mycket för dom motför andra elbilar som har kortare räckvidd.

Jag tycker det är lite festligt då att det blir kö till superchargern efter bara 20 mil, jag har aldrig behövt stå i kö för att tanka diesel efter 60 mil
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kört hyfsat många gånger genom Europa där det är tät trafik. Trots att jag kört både diesel och bensin har det ibland hänt att man får stå i kö till pumpen när det är mycket trafik.

Om man nu tar 10-15 min paus varannan timme, när blev det ett stort oöverstigligt problem?

Längsta sträckkörningen jag själv gjort med elbil; 87 mil, gjorde jag med tre korta stopp. 12+12+33 min och då startade jag med kanske 60% laddning. Hade kunnat skippa ena kortstoppet om jag hade haft fullt.
Det tar ungefär samma tid i praktiken att köra med dieselbil. Äta måste man.


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Dieselbilar har blöjor som tillbehör så man inte behöver stanna förrän efter 150 mil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dieselbilar har blöjor som tillbehör så man inte behöver stanna förrän efter 150 mil.

Nu är inte jag så inkontinent att jag inte klarar att köra 40 mil utan blöja, men du kanske är det?

Jag har kört Borås-Umeå utan pisspaus, dock tankade jag medan sambon pissade, det tog 5 minuter, för jag behövde inte köa för att tanka...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu är inte jag så inkontinent att jag inte klarar att köra 40 mil utan blöja, men du kanske är det?

Jag har kört Borås-Umeå utan pisspaus, dock tankade jag medan sambon pissade, det tog 5 minuter, för jag behövde inte köa för att tanka...

Nädå, jag brukar klara de sträckor jag behöver utan problem.
Det är bara så tråkigt att se samma idiotiska argument återkomma hela tiden av folk som uppenbarligen inte läst det andra skriver.

Har man minsta känsla för tekniska sammanhang inser man att ett stopp för att fylla ett batteri från 20 till 60% går mycket snabbare än ett från 60 till 100. När man åker hemifrån kan man ha fullt för då kan man sova eller göra något annat under tiden man laddar, men när man är ute på resan laddar man så länge det går fort eller så det passar till nästa stopp. Mer än tre timmar bakom ratten utan att resa sig och sträcka på benen är oftast bara korkat. Man utsätter sig själv och andra för en onödig risk.

Med det sagt så händer det att jag själv kör längre än så, men jag tror inte jag hade mått sämre av ett stopp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om Tesla har bäst räckvidd och man måste ladda den efter 20 mil, vad betyder det för konkurrenterna?

10 mil mellan laddningar?

Man "måste" inte ladda efter 20 mil. Att ett gäng Stockholmare "väljer" att göra det är väl inte konstigare än att de kanske inte är vana att köra längre resor än 5-6 mil... Mina fd kollegor i Skåne sov ju över om de tjänstgjorde 16 mil bort. Jag åkte Luleå-Kiruna och tillbaka över dagen utan att ens fundera. Och gör det med elbil också. På vintern.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man måste inte. Däremot kanske det passar bra eftersom man ändå är kaffesugen, då kan det hända att detta sker så tidigt som 20 mil in i resan.


Med tre kvinnliga familjemedlemmar så vänjer man sig vid att första toabesöket blir ungefär två timmar bort. Och då tar man en kaffe också. Som två timmar senare skall ut. Osv...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om Tesla har bäst räckvidd och man måste ladda den efter 20 mil, vad betyder det för konkurrenterna?

10 mil mellan laddningar?

Som nyttjare av vägar med hastighet över 120 så blir det lätt både 40 och 60 mil mellan stoppen. Men då går det ju 150-220. Jävla dieselbilar till att ha bråttom :D men med en batteridroska blir det kanske 10-15 som det räcker till.

Än så länge är elbil för landsvägar, charge my mind.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hur blir räckvidden om de är kallt ute då? Kompisen som åkte tesla till jobbet när de va -15 grader ute skicka en snap till mig när dom stanna o ladda, för den hade dragit ström för 25 mils körning när dom bara kört 10 mil :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur blir räckvidden om de är kallt ute då? Kompisen som åkte tesla till jobbet när de va -15 grader ute skicka en snap till mig när dom stanna o ladda, för den hade dragit ström för 25 mils körning när dom bara kört 10 mil :hihi

Du har uppenbarligen inte läst tråden.


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"It’s not just that Tesla is making good, energy-dense batteries. They are also maximizing efficiency through aerodynamics, reducing weight, and refining equipment."

Tesla Model S Longrange: 2108kg tjänstevikt

Kia E-niro: 1864kg tjänstevikt
Kia E-Suol: 1807kg tjänstevikt
Kona Electric: 1685kg tjänstevikt

“They’re able to get more miles out of each kilowatt-hour,” he says. “They have shown the way for EVs. They’ve demonstrated that if you do this right, there are people who will want to buy it.”

Tesla Model S Longrange: 1.63kW/mil

Kia E-niro: 1.40kW/mil
Kia E-Soul: 1.41kW/mil
Kona Electric: 1.42kW/mil

Allt enligt WLTP
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi lägger väl till hur långt dom kommer i verkligheten också:

Rangetest.png

Då ser man att Teslan har dragit 2.3kW/mil
och Kia E-Niro har dragit 1.58kW/mil
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur blir räckvidden om de är kallt ute då? Kompisen som åkte tesla till jobbet när de va -15 grader ute skicka en snap till mig när dom stanna o ladda, för den hade dragit ström för 25 mils körning när dom bara kört 10 mil :hihi
Kompisen i fråga har inte förvärmt bilen, då kan den dra så mycket. Precis på samma sätt som en traditionell bil där man inte använt motorvärmare drar nån liter milen innan motorblocket blivit varmt.
Det är den initiala uppvärmningen av kupén som drar skitmycket kräm, underhållet av värme drar mycket mindre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kompisen i fråga har inte förvärmt bilen, då kan den dra så mycket. Precis på samma sätt som en traditionell bil där man inte använt motorvärmare drar nån liter milen innan motorblocket blivit varmt.
Det är den initiala uppvärmningen av kupén som drar skitmycket kräm, underhållet av värme drar mycket mindre.

Tesla har dessutom dålig verkningsgrad på HVAC systemet jämfört med Kia:

https://www.youtube.com/watch?v=eVQELZBjznA
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top