Elallergi - vilken bluff! Eller?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Äh, skitsnack! Det finns ett antal historiska exempel på elallergi.

De första elallergikerna dök upp då stålpennan infördes. Ja, alltså inte som elallergiker men med i princip samma symptom.

Nästa gång elallergi dök upp så var elektricitet faktiskt inblandad. Det var när telegrafen infördes, telegrafnycklarna gav en del anställda i kommunikationsbranschen stora problem när de fick gå över från postsortering.

Sedan dök det upp igen då datorerna gjorde sitt intåg.

Elallergi? Njae... teknikstress kanske vore ett bättre namn på åkomman? Och det kanske är dags att vi tar det för vad det är. Människor mår faktiskt dåligt, så det kanske vore bra att behandla dem för vad de lider av istället för att låta dem självmedicinera mot det de tror att de lider av?

Sedan finns det ju det samhällsekonomiska perspektivet också...

Oja, visst kan man känna av elektricitet och dom fält dom skapar!

Det vet alla som har gått igenom transformatorhallen i ett kraftverk som är i drift, vart enda hårstrå på kroppen stod rakt ut.

Tjejerna i klassen såg ut som maskrosbollar.

Vi besökte ett kraftverk i tredjeklass....

Ja, det kanske var ett extrem exempel. Jag tänkte närmare på att tex gå under en högspänningsledning ute i skogen typ, men saken är ju densamma, bara mer tydlig i ett kraftverk :)

Var det korvgubbe eller Halogen som sade det där med gift i hjärnan, erkänn! :D

kan ju vara nåt i deras hjärna oså.. den styr man inte alltid över har jag märkt..
har haft problem med ångest och annat skit förr och kan känna av det ibland men kan hantera det. jag vet när jag får ett "anfall" vet att de är på "låtsas" men ändå kommer de.. nuför tiden säger jag i princip åt min hjärna att sluta.. fy faen va wierd jag lät där :rolleyes:
jag får nog skriva in mig på psyket iaf. :huvet

Vanligare än man tror. Många har någon gång i livet problem med ångest och depressioner. Då menar jag inte bara 'tjejen gjorde slut med mej' depressioner.

sorry mannen, jag har jobbat i den branschen och fler än en kollega som använde den många timmar per dag med luren mot örat sa samma sak, man märker av den efter ett tag.

Jag jobbar i dn branschen också och utvecklar mobiltelefonantenner :). Vi sysslar bland annat med SAR-mätningar för många av de antenner vi utvecklar.
Jag uttryckte mig otydligt. Att sitta och prata i en mobiltelefon under en längre tid kan absolut ge effekter. En klassiker är varmt öra tex.

Jag mende att man inte kan känna av ifall en mobiltelefon är påslagen eller inte på flera meters håll som tjejen i inslagen påstod sig göra. Den strålningsdod som är märkbar på några centimeters håll från hjärnan är ofantligt mycket mindre om man har telefonen ett par meter längre bort.

Last edited:
Jag mende att man inte kan känna av ifall en mobiltelefon är påslagen eller inte på flera meters håll som tjejen i inslagen påstod sig göra. Den strålningsdod som är märkbar på några centimeters håll från hjärnan är ofantligt mycket mindre om man har telefonen ett par meter längre bort.

Ja, det verkar extremt, har inte sett programmet.

Bakgrundsstrålning från rymden ca 0,3 mSv/år
Bakgrundsstrålning från marken ca 0,5 mSv/år
Bakgrundsstrålning inifrån din egen kropp ca 0,2 mSv/år

för att man inte skall kunna relatera detta till mobiltelefoner, tv, radio elkablar och liknande mäts dessas strålning på ett annat sätt :huvet

Lite mer info

1 mSv – Dosen från en genomsnittlig röntgenundersökning.
4 mSv – Normal årsdos från naturlig bakgrundsstrålning i Sverige
50 mSv – Högsta tillåtna dos för personer som arbetar med strålning.
100 mSv – Stor risk för fosterskador, "Abortindikationsgräns".
1 Sv – Förändringar i blodbanan.
3 - 4 Sv – 50% chans att överleva, procenten varierar beroende på bl.a. ålder och hälsa.
10 Sv – 100% risk att dö.

Last edited:
HAHA! :D Jag missade faktiskt min egna lilla Freudian där...

Tack för upplysningen! :krama

Här ute i hillbillyhåla har Inter-Njet stått still, så jag tröck väl F5 lite för många gånger... :hihi

Jag tar bort.

Jaså, det funkar dåligt där i husvagnen? :)

Jag jobbar i dn branschen också och utvecklar mobiltelefonantenner :). Vi sysslar bland annat med SAR-mätningar för många av de antenner vi utvecklar.

Kan du skala om storleken på dom, jag har licens på 1kw på 1296MHz, då jävlar ska jag fritera svålen på elallergikerna :)

Vanligare än man tror. Många har någon gång i livet problem med ångest och depressioner. Då menar jag inte bara 'tjejen gjorde slut med mej' depressioner.

Haha. Ja ena tjejen i programmet hade sovit dåligt en vecka.
Jahaja. Jag har fan sovit dåligt sen 22 november. Inte fan skyller jag det på elallergi.....

Alla sjukdomar grundar sig inte på fysiska moment, detta är ju en klar psykisk sjukdom. Precis som mycket annat så finns det givetvis folk som drar nytta av det hela men jag tror att det är ett fåtal av "elallergikerna" som bara fejkar det hela för uppmärksamhet. Men jag tycker inte heller att elallergi är ett problem, jag tror det är mer bluffande med alla som "går in i väggen" och är stressade. Kom igen, ingen blir stressad av ett 9-17 jobb och lite ekonomiska skulder.
Där har vi en psykisk sjukdom. Som ger fysiska symptom. Jag åkte dit på skiten, fick utslag över hela kroppen, svettningar och frossa om vartannat och extrem huvudvärk och trasig mage.
Jag trodde jag hade en elak åkomma men fick reda på att jag bara var extremt utmattad/stressad. Då skämdes jag faktiskt på riktigt, trodde att alla fejkade detta tillstånd. Nu vet jag att en del inte fejkar men säkerligen flertalet av dem :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti