El till racebuss/van

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fråga: finns det inte ett grenuttag med 3fas-inkoppling mot elcentralen och sedan med "vanliga/normala" anslutningar för till exempel mikro/kabelvinda/vattenkokare?

https://www.conrad.se/p/pce-cee-uttagsfoerdelare-9430412-400-v-16-a-779252
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/adapter-3-fas-till-3-st-1-fas-2000021321
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/byggcentral-2000033123

Eller så handlar du en begagnad byggcentral på blocket.
 
Last edited:

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Varför 3fas till 1fas? Har du möjlighet, tid och orka att tipsa om var och vilka sladdar man ska köpa?

Ingen fara, alla börjar ju någonstans :tummenupp
Absolut kan jag det, anledningen till 3fas till 1fas har många här redan svarat väl på. Jag använder https://www.swedol.se/vergng-3-fas-till-schukoel-13208.html denna som jag kopplar direkt i elcentralen, OM där inte finns 3fas lediga (händer på racehelger där alla vill stå relativt nära utsläppet för att timea när man kör ut på utvarvet) så har jag två 1fas husvagnskablar också utifall.

Från den adaptern jag länka har jag sedan en skarvsladd (10-20m 199-399 på Jula) till släpet, där sedan jag har elen dragen permanent och jag helt enkelt kopplar på skarvsladden, och vips så har släpet nog med el för driva micron, belysning, värmefläkt, mindre kylskåp, mobilladdare etc... Sedan drar jag en skarvsladd och en kabelvinda från adaptern in i tältet, där jag har däckvärmarna på vindan, och kompressor, tältbelysning osv på den andra skarvsladden. Hoppas du hängde med :tummenupp
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Ingen fara, alla börjar ju någonstans :tummenupp
Absolut kan jag det, anledningen till 3fas till 1fas har många här redan svarat väl på. Jag använder https://www.swedol.se/vergng-3-fas-till-schukoel-13208.html denna som jag kopplar direkt i elcentralen, OM där inte finns 3fas lediga (händer på racehelger där alla vill stå relativt nära utsläppet för att timea när man kör ut på utvarvet) så har jag två 1fas husvagnskablar också utifall.

Från den adaptern jag länka har jag sedan en skarvsladd (10-20m 199-399 på Jula) till släpet, där sedan jag har elen dragen permanent och jag helt enkelt kopplar på skarvsladden, och vips så har släpet nog med el för driva micron, belysning, värmefläkt, mindre kylskåp, mobilladdare etc... Sedan drar jag en skarvsladd och en kabelvinda från adaptern in i tältet, där jag har däckvärmarna på vindan, och kompressor, tältbelysning osv på den andra skarvsladden. Hoppas du hängde med :tummenupp

Tack för att du tar dig tiden! Har du släpbelysning eller uttag i släpet eller varför kopplar du på ditt släp? Jag har ett Debon C500-släp (endast en liten lampa uppe i taket).

För att summera:

1. Adaptern som du länkade, 1 meter, kopplar du direkt till elcentralen.
2. På den (länkade) adaptern kopplar du på en skarvsladd som går till släpet där du kopplar på släpet för att få el, för mikro, element, kylskåp. Har du uttag i släpet eller en grendosa som du kopplar in i släpet?
3. Från släpet (oklart om du kopplar in direkt i uttag i släpet eller i en grendosa som är kopplat på släpet) drar du en skarvsladd och kabelvinda till tältet (för kompressor, värmare etc.)?

Där du tappar mig, tror jag, är varför du kopplar in ditt släp med hjälp av en skarvsladd - antigen kopplar du in för att du har belysning och/eller uttag i släpet alternativt en grendosa som du kopplar i ett uttag i släpet?

Kan du rita? :huvet :3freak :(

EDIT:

Jag behöver således inhandla följande:
1 styck adapter, den du länkade som kopplas in på elcentralen
2 stycken skarvsladdar, förslagsvis: https://www.swedol.se/skarvsladd-ip44pg-1001153.html
Där den ena går direkt in till släpet via dörren på sidan och den andra in i tältet
2 stycken kabelvindor, en till respektive skarvsladd https://www.swedol.se/kabelvinda-230-v-10-mel-13202.html
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack för att du tar dig tiden! Har du släpbelysning eller uttag i släpet eller varför kopplar du på ditt släp? Jag har ett Debon C500-släp (endast en liten lampa uppe i taket).

För att summera:

1. Adaptern som du länkade, 1 meter, kopplar du direkt till elcentralen.
2. På den (länkade) adaptern kopplar du på en skarvsladd som går till släpet där du kopplar på släpet för att få el, för mikro, element, kylskåp. Har du uttag i släpet eller en grendosa som du kopplar in i släpet?
3. Från släpet (oklart om du kopplar in direkt i uttag i släpet eller i en grendosa som är kopplat på släpet) drar du en skarvsladd och kabelvinda till tältet (för kompressor, värmare etc.)?

Där du tappar mig, tror jag, är varför du kopplar in ditt släp med hjälp av en skarvsladd - antigen kopplar du in för att du har belysning och/eller uttag i släpet alternativt en grendosa som du kopplar i ett uttag i släpet?

Kan du rita? :huvet :3freak :(

EDIT:

Jag behöver således inhandla följande:
1 styck adapter, den du länkade som kopplas in på elcentralen
2 stycken skarvsladdar, förslagsvis: https://www.swedol.se/skarvsladd-ip44pg-1001153.html
Där den ena går direkt in till släpet via dörren på sidan och den andra in i tältet
2 stycken kabelvindor, en till respektive skarvsladd https://www.swedol.se/kabelvinda-230-v-10-mel-13202.html

Den "Adapter" du frågar efter finns i olika utföranden. Det kallas normalt för "bygglåda 16A" eller "byggcentral". Då är dessutom jordfelsbrytare och automatsäkringar integrerade, vilket minskar risken för skador eller uppeldad elektronik vid kortslutning.

https://www.byggmax.se/byggcentral-...nNQnIDADt2HEwnteoNXqeYpXkknLc-2hoCzLgQAvD_BwE
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fan vad ni krånglar till det, ska man ha lite ström så klämmer man en skarvsladd i dörren, det finns ingen rejsbuss med sådana toleranser att kabeln tar skada av det.

Vill man verkligen inte göra det så drar man ur blockvärmaren ur Y kontakten under huven och matar in ström i bilen via motorvärmarintaget.

Extrabatteri monterar man antingen med manuell brytare och kommer ihåg att koppla om, en batteriseparator från biltema, eller allra helst med en laddregulator för solceller som har ingång för laddning under färd.
(man kan koppla själv med reläer)
Fördelen med en laddregulator för husbilar är att den steppar upp/ner den spänning den får in och ger korrekt laddspänning till batteriet, exvis solcellerna (om man har såna) ligger på runt 21V ut olastade, det hackas upp och omvandlas till vad batteriet vill ha, men på samma vis tar den 12.5V från kabeln från bilbatteriet (jag räknar med lite förluster här) hackar upp och transformerar UPP till den spänning som behövs för att ladda batteriet.

Men jag hade nog kört med en Cteck, helt separerade batterier, och klämt en kabel i förardörren (för den dörren behöver ju sällan öppnas när man står parkerad) för att användas enbart på helgerna
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top