El Fel!

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Jag har ett jobbigt el fel på min aprilia, den drar nämligen slut på batteriet!
Normalt ska väl batteriet laddas upp under körning?
Hur som hällst så gör inte min det och det leder till att jag får ladda det hela tiden! :(

Jag undrar om det möjligen är ngn som känner igen problemet eller vet vad det kan vara. Vore mycket tacksam

Jimmy_N skrev:
Jag har ett jobbigt el fel på min aprilia, den drar nämligen slut på batteriet!
Normalt ska väl batteriet laddas upp under körning?
Hur som hällst så gör inte min det och det leder till att jag får ladda det hela tiden! :(

Jag undrar om det möjligen är ngn som känner igen problemet eller vet vad det kan vara. Vore mycket tacksam

Köp nytt batteri, fixxar inte det, köp ny laddningsregulator.

Innan du handlar ett nytt batt så kan du ju hänga på en voltmeter å starta....om inte spänningen stiger trots att du tokvarvar så har du fel i laddningssytemet..

heliac skrev:
Innan du handlar ett nytt batt så kan du ju hänga på en voltmeter å starta....om inte spänningen stiger trots att du tokvarvar så har du fel i laddningssytemet..

Om du har laddspänning som exemplet ovan beskriver så häng på en tångamperemeter och se så att du inte har krypströmmar eller något elfel som drar ur batteriet.

Går även med en multimeter, men pass på så inte säkringen i instrumentet pangar. Alltså mät i serie med batteriet med tändningen av, ligger det uppåt 10 mA eller mer så bör du kolla va de e som drar ström.

heliac skrev:

Omvänt, kolla också hur mycket spänningen sjunker under startögonblicket. Sjunker det till några volt är troligen batteriet förbrukat :död

heliac skrev:
Går även med en multimeter, men pass på så inte säkringen i instrumentet pangar. Alltså mät i serie med batteriet med tändningen av, ligger det uppåt 10 mA eller mer så bör du kolla va de e som drar ström.

Problemet med denna metod är att en multimeter endat tål 200 mA i vanliga fall. En förbrukare typ relä som har hängt sig kan då skjuta instrumentet om det inte är avsäkrat. Försök därför att låna en tångamperemeter (finns sånna som man kopplar in på en multimeter som inte förstör instrumentet), man kan då felsöka under längre tid om strömmen är så hög att seriekopplat instrument kroknar + att man får fram det verkliga A värdet och man kan se om det är krypströmmar eller kortis.

Batteriet är nytt så det är väl antagligen laddningsregulatorn då.
Tack så mycket med hjälpen!

Jimmy_N skrev:
Batteriet är nytt så det är väl antagligen laddningsregulatorn då.
Tack så mycket med hjälpen!

Hepp, nu skall vi ta det lite lungt med uteslutningarna ! Senast jag var och skaffade ett batteri ( i sommras ) så skulle försäljaren testa batteriet åt mig innan han lämnade ut det (pga att jag bytte på garanti), trot eller ej men det som dom själva hade fylltpå och fixat med var kass! Så uteslut inte batteriet på engång, provbelasta det gärna med en känd last eller en "batteriprovare" så ser du om det är dåligt eller inte.

Kawwa skrev:
Hepp, nu skall vi ta det lite lungt med uteslutningarna ! Senast jag var och skaffade ett batteri ( i sommras ) så skulle försäljaren testa batteriet åt mig innan han lämnade ut det (pga att jag bytte på garanti), trot eller ej men det som dom själva hade fylltpå och fixat med var kass! Så uteslut inte batteriet på engång, provbelasta det gärna med en känd last eller en "batteriprovare" så ser du om det är dåligt eller inte.

Det ska jag testa
Tack!

Om det e ett Yuasa-batteri kan du nog va lugn..men man kan aldrig va säker

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...