El Fel!

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Honda 900 F Superbike
Jag har ett jobbigt el fel på min aprilia, den drar nämligen slut på batteriet!
Normalt ska väl batteriet laddas upp under körning?
Hur som hällst så gör inte min det och det leder till att jag får ladda det hela tiden! :(

Jag undrar om det möjligen är ngn som känner igen problemet eller vet vad det kan vara. Vore mycket tacksam
 
Jimmy_N skrev:
Jag har ett jobbigt el fel på min aprilia, den drar nämligen slut på batteriet!
Normalt ska väl batteriet laddas upp under körning?
Hur som hällst så gör inte min det och det leder till att jag får ladda det hela tiden! :(

Jag undrar om det möjligen är ngn som känner igen problemet eller vet vad det kan vara. Vore mycket tacksam

Köp nytt batteri, fixxar inte det, köp ny laddningsregulator.
 
Innan du handlar ett nytt batt så kan du ju hänga på en voltmeter å starta....om inte spänningen stiger trots att du tokvarvar så har du fel i laddningssytemet..
 
heliac skrev:
Innan du handlar ett nytt batt så kan du ju hänga på en voltmeter å starta....om inte spänningen stiger trots att du tokvarvar så har du fel i laddningssytemet..


Om du har laddspänning som exemplet ovan beskriver så häng på en tångamperemeter och se så att du inte har krypströmmar eller något elfel som drar ur batteriet.
 
Går även med en multimeter, men pass på så inte säkringen i instrumentet pangar. Alltså mät i serie med batteriet med tändningen av, ligger det uppåt 10 mA eller mer så bör du kolla va de e som drar ström.
 
heliac skrev:
Innan du handlar ett nytt batt så kan du ju hänga på en voltmeter å starta....om inte spänningen stiger trots att du tokvarvar så har du fel i laddningssytemet..

Omvänt, kolla också hur mycket spänningen sjunker under startögonblicket. Sjunker det till några volt är troligen batteriet förbrukat :död
 
heliac skrev:
Går även med en multimeter, men pass på så inte säkringen i instrumentet pangar. Alltså mät i serie med batteriet med tändningen av, ligger det uppåt 10 mA eller mer så bör du kolla va de e som drar ström.


Problemet med denna metod är att en multimeter endat tål 200 mA i vanliga fall. En förbrukare typ relä som har hängt sig kan då skjuta instrumentet om det inte är avsäkrat. Försök därför att låna en tångamperemeter (finns sånna som man kopplar in på en multimeter som inte förstör instrumentet), man kan då felsöka under längre tid om strömmen är så hög att seriekopplat instrument kroknar + att man får fram det verkliga A värdet och man kan se om det är krypströmmar eller kortis.
 
Batteriet är nytt så det är väl antagligen laddningsregulatorn då.
Tack så mycket med hjälpen!
 
Jimmy_N skrev:
Batteriet är nytt så det är väl antagligen laddningsregulatorn då.
Tack så mycket med hjälpen!


Hepp, nu skall vi ta det lite lungt med uteslutningarna ! Senast jag var och skaffade ett batteri ( i sommras ) så skulle försäljaren testa batteriet åt mig innan han lämnade ut det (pga att jag bytte på garanti), trot eller ej men det som dom själva hade fylltpå och fixat med var kass! Så uteslut inte batteriet på engång, provbelasta det gärna med en känd last eller en "batteriprovare" så ser du om det är dåligt eller inte.
 
Kawwa skrev:
Hepp, nu skall vi ta det lite lungt med uteslutningarna ! Senast jag var och skaffade ett batteri ( i sommras ) så skulle försäljaren testa batteriet åt mig innan han lämnade ut det (pga att jag bytte på garanti), trot eller ej men det som dom själva hade fylltpå och fixat med var kass! Så uteslut inte batteriet på engång, provbelasta det gärna med en känd last eller en "batteriprovare" så ser du om det är dåligt eller inte.


Det ska jag testa
Tack!
 
Om det e ett Yuasa-batteri kan du nog va lugn..men man kan aldrig va säker
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top