Tjena!
Honda Bol'dor 1980. Hojen har ett helt nytt batteri som mäter 11,9 v när tändningen är av. Startar utan problem när den är kall. Om man sedan slår av hojen när den är varm och försöker starta den så sprakar det bara i start-relät. Om jag byglar det så gnistrar det bara, starten går inte runt. Men jag kan springa igång hojen och köra vidare.
Om jag mäter batteriet så får jag lite lustiga värden.
Tändning av: 11,9 volt stabilt.
Tändning på: 10,9 volt men sjunker med ca 0,1 volt/sekund.
Startknapp intryckt: under 1 volt.
Motor igång: börjar på ca 10 volt men sjunker konstant med ca 0,1 volt/sekund. Men hojen har inte dött för mig än.
Slår man av tändningen så stiger spänningen direkt upp till 11,9 igen.
Och när motorn har svalnat så startar den utan problem...
Det verkar ju uppenbarligen vara kortis någonstans men vad kan orsaka det bara när hojen är varm? Batteriet är nytt och i bra kondition och drar inte ur något med tändning av. Senast jag startade den var för 1 månad sedan och idag hoppade den igång på första försöket.
Någon som vet var jag ska börja leta?
Mvh Carl-Johan
Honda Bol'dor 1980. Hojen har ett helt nytt batteri som mäter 11,9 v när tändningen är av. Startar utan problem när den är kall. Om man sedan slår av hojen när den är varm och försöker starta den så sprakar det bara i start-relät. Om jag byglar det så gnistrar det bara, starten går inte runt. Men jag kan springa igång hojen och köra vidare.
Om jag mäter batteriet så får jag lite lustiga värden.
Tändning av: 11,9 volt stabilt.
Tändning på: 10,9 volt men sjunker med ca 0,1 volt/sekund.
Startknapp intryckt: under 1 volt.
Motor igång: börjar på ca 10 volt men sjunker konstant med ca 0,1 volt/sekund. Men hojen har inte dött för mig än.
Slår man av tändningen så stiger spänningen direkt upp till 11,9 igen.
Och när motorn har svalnat så startar den utan problem...
Det verkar ju uppenbarligen vara kortis någonstans men vad kan orsaka det bara när hojen är varm? Batteriet är nytt och i bra kondition och drar inte ur något med tändning av. Senast jag startade den var för 1 månad sedan och idag hoppade den igång på första försöket.
Någon som vet var jag ska börja leta?
Mvh Carl-Johan