El-fel, startar inte när den är varm

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Tjena!

Honda Bol'dor 1980. Hojen har ett helt nytt batteri som mäter 11,9 v när tändningen är av. Startar utan problem när den är kall. Om man sedan slår av hojen när den är varm och försöker starta den så sprakar det bara i start-relät. Om jag byglar det så gnistrar det bara, starten går inte runt. Men jag kan springa igång hojen och köra vidare.

Om jag mäter batteriet så får jag lite lustiga värden.

Tändning av: 11,9 volt stabilt.

Tändning på: 10,9 volt men sjunker med ca 0,1 volt/sekund.

Startknapp intryckt: under 1 volt.

Motor igång: börjar på ca 10 volt men sjunker konstant med ca 0,1 volt/sekund. Men hojen har inte dött för mig än.

Slår man av tändningen så stiger spänningen direkt upp till 11,9 igen.

Och när motorn har svalnat så startar den utan problem...

Det verkar ju uppenbarligen vara kortis någonstans men vad kan orsaka det bara när hojen är varm? Batteriet är nytt och i bra kondition och drar inte ur något med tändning av. Senast jag startade den var för 1 månad sedan och idag hoppade den igång på första försöket.

Någon som vet var jag ska börja leta?

Mvh Carl-Johan
 
Startmotorn kan ha korslutna lindingar. Kopparlindningarna utvidgas av värmen och kortsluts eller att kollektorn som korsluts. Går hojen att springstarta på trean när den är varm?
 
Startmotorn kan ha korslutna lindingar. Kopparlindningarna utvidgas av värmen och kortsluts eller att kollektorn som korsluts. Går hojen att springstarta på trean när den är varm?
Låter som att det skulle kunna vara en rimlig orsak. Svårt att mäta upp bara.

Har bara sprungit igång den på ettan och tvåan. Den är ganska lätt att springa igång. Av ren nyfikenhet, varför undrar du om just treans växel? Kan pröva det nästs gång.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Enklare att få snurr på treans. Men funkar det för dig på ettan och tvåan, jolly good! Byt startmotor låter det mest sannolika alternativet - om nu inte solenoiden eller dess kablar är kortslutna pga av värmepåverkan.
 
Enklare att få snurr på treans. Men funkar det för dig på ettan och tvåan, jolly good! Byt startmotor låter det mest sannolika alternativet - om nu inte solenoiden eller dess kablar är kortslutna pga av värmepåverkan.
Fick ett tips om att prata med Danny på Örby MC som tydligen är en mekgud, och han visste direkt var det var.

I bästa fall så har bultarna som håller startmotorkopplingen skakat loss så att startmotorn rör sig. Detta blir värre när allt är varmt då givetvis.

I värsta fall så har startmotorkopplingen/kransen spruckit och då måste man byta den.

Jag ska börja med att dra åt dom tre M12 som sitter innanför kåpan, hjälper inte det så får jag gå djupare i systemet.
 
Obelastat är 11.9V alldeles för lite, har svårt att tro att det är friskt. Har du kvar kvitto skulle jag begära ett nytt. Obelastat ska man mäta en spänning kring 14V.
 
Det låter som du har problem med laddningen. 11.9 volt är på tok för lite för obelastat batteri.
Har du 10v med motorn igång så är det utan tvekan fel på laddningen, 13-13.5v är ganska normalt att man har när man varvar lite över tomgång.

Som jag ser det: Batteriet klara med nöd och näppe att starta hojen när den stått ett tag, sedan drar tändning och belysning ur batteriet ytterligare medans man kör och den blir varm. När man sedan försöker starta är spänningen för låg.
Skulle du köra en längre sträcka orkar inte batteriet skapa gnista till tändstiften och hojen dör medans du kör.
Felkällor:
1.) Laddningen funkar inte.
2.) Batteriet är kass

Kortsluten eller lös startmotor låter som rena tramset i mina öron.
 
Startar den med startkablar från ett fräscht bilbatteri?
 
Obelastat är 11.9V alldeles för lite, har svårt att tro att det är friskt. Har du kvar kvitto skulle jag begära ett nytt. Obelastat ska man mäta en spänning kring 14V.

Det låter som du har problem med laddningen. 11.9 volt är på tok för lite för obelastat batteri.
Har du 10v med motorn igång så är det utan tvekan fel på laddningen, 13-13.5v är ganska normalt att man har när man varvar lite över tomgång.

Som jag ser det: Batteriet klara med nöd och näppe att starta hojen när den stått ett tag, sedan drar tändning och belysning ur batteriet ytterligare medans man kör och den blir varm. När man sedan försöker starta är spänningen för låg.
Skulle du köra en längre sträcka orkar inte batteriet skapa gnista till tändstiften och hojen dör medans du kör.
Felkällor:
1.) Laddningen funkar inte.
2.) Batteriet är kass

Kortsluten eller lös startmotor låter som rena tramset i mina öron.

Först ska jag säga att min multimeter inte är kalibrerad på 10 år så 11.9 v kan lika väl vara 11.7 eller 12,4... Men, 12 V på ett mc-batteri är ganska exakt vad det ska ligga på obelastat. 13-14 v när den laddar. Och hojen dör inte när jag kör. Jag kan köra upp en tank utan att den dör. Den startar inte när den är varm. Det finns tillräckligt med kräm i batteriet. Jag jobbar som fordons-elektriker fast med bussar (vars motorer för övrigt startar även om spänningen går ner till 20 v när den ska ligga på 24) och vet hur man felsöker laddning. Statorn är redan ohm och voltmätt och så även regulatorn/likriktaren. Men jag har inte skruvat så mycket hoj så istället för att plocka isär först ställde jag en fråga här för att se om någon kunde tipsa lite, ifall det fanns några kända fel-källor. Nåja.

Startar den med startkablar från ett fräscht bilbatteri?

Har inte prövat, den startar (oftast) utmärkt med sitt eget batteri när den är kall.

I alla fall, trots att Pebl tror att det är trams så har jag i alla fall hittat felet. Lossade kåpan och konstaterade att bultarna som håller startmotor-kopplingen är lösa och det förklarar skramlet på nedre vänster sida av motorn. Ska köpa blå locktight och dra fast dom. Såg bra ut i övrigt. Men det förklarar inte el-felet.

Idag startade den inte kall heller. Mätte 12 v på batteriet. Knackade på startmotorn men det gjorde ingen skillnad. Skruvade loss motorn och drevet hade kärvat fast. Efter lite övertalning med handkraft så gick det att snurra men bara ett halvvarv sedan så fastnade den igen. Efter att ha snurrat några varv med övertalning så gick den fritt. Kopplade den löst till ett bilbatteri och den snurrar men har ingen riktig fart. Känns orkeslös. Delade sedan motorn och konstaterade att det var ganska mycket skit i den. Och tungorna på kollektorn är fulla med ärg/skit.

Googlade lite till och hittade en youtube-video på tyska som beskriver symptomen jag har och hur man löser det. Där verkar det även som att dom räddar startmotorn.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=qg2UpJjJVcc

Tar med startmotorn till jobbet imorgon och ska se om jag kan rädda den.

Godnatt.

Edit: Ska tillägga att mätvärdena jag fick med motorn igång är väldigt konstiga och att jag kanske skulle ha skrivit i första inlägget att jag redan hade felsökt stator och likriktare. Och det kan ju givetvis vara fler elfel förutom starten. Jag hittade en kabel under starten som hängde lös med en smälltskarv i ändan. Hittade dock ingen kabel som den kunde varit ansluten till.
 
Last edited:
Behöver inte vara felet i ditt fall men följande gäller för blybatterier (vilospänning). Spelar ingen roll om det är till bil eller MC.

Volt Kapacitet
11,92 0%
12,00 10%
12,08 20%
12,16 30%
12,24 40%
12,32 50%
12,40 60%
12,48 70%
12,56 80%
12,64 90%
12,72 100%
 
Har gjort en grundligare inspektion av startmotorn nu.

Någon tidigare ägare har nog haft isär den tidigare för den är felaktigt ihopsatt. Det finns markeringar som ska vara rätt, på bilden har jag satt ihop den som det ska vara, 1 cm till vänster har jag gjort en markering hur den satt när jag tog isär den.

5a9a8d394a0f866923f4b5761baf5631.jpg


Detta gör att kolen hamnar fel och sitter inte som dom ska då plattan dom sitter i hamnar utanför sina fästpunkter. Och hela rotorn hamnar lite skevt och tar i magneterna.

Dessutom hade en metallflisa, som jag inte kan se var den kommer ifrån, fastnat emellan två banor och tagit i magneterna.

e93a54b01fce7519c62e4c2a06d58adb.jpg


Lagren ser bra ut och axeln glappar inte i sidled. Så lite finslipning, smörjning och korrekt ihopsättning så ska den nog fungera sedan.
 
Behöver inte vara felet i ditt fall men följande gäller för blybatterier (vilospänning). Spelar ingen roll om det är till bil eller MC.

Volt Kapacitet
11,92 0%
12,00 10%
12,08 20%
12,16 30%
12,24 40%
12,32 50%
12,40 60%
12,48 70%
12,56 80%
12,64 90%
12,72 100%

intressant, källa på detta ?
 
Putsat upp och rengjort. Hittade även en lödning som hade släppt och glappade. Det var nog den stora boven i dramat för när den glappar så försvinner ett fält på magneterna. Smörjde och satte ihop den riktigt.

23159f263da6fe21632b5c4d1c2798b7.jpg


Provkörd i bänk med beröm godkänd!

319dd59d07c3bc4e134e9f87ca092a45.jpg
 
De sägs att de går åt 1 hästkraft för att få igång en 4 cylindrig 1000cc.......Jag springer igång en sådan innebär det att jag är lika stark som en häst :hihi
 
Om du mot förmodan inte får ordning på den så tipsar jag om att kika på tyska ebay efter en ny.
Jag behövde en till min gamla FZ 750 (var i stort sett bara koldamm kvar inuti den startmotorn) och priset från en svensk skrot var typ 1500 spänn om jag hämtade den själv. Från tyskland gav jag typ 400 inkl frakt till min dörr på under en vecka.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top