El-fel, blinkers! Yamha R1 2007

Mavvan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
2007 Yamaha R1
Hejsan!

Det är som så att jag har fått lite problem med mina blinkers på min R1:a, årsmodell 2007.
Jag har nyligen installerat nya LED blinkers bak (satt LED fram vid köp) för att snygga till den en aning.
Lätt som en plätt, funka hur bra som helst och inga problem.
Några dagar senare tänkte jag skölja av hojen lite, från all pollen som är överallt just nu, vilket jag gjorde med högtryck.
Gjorde detta så försiktigt jag kunde, MEN nu helt plötsligt fungerar inte mina blinkers som dom ska.
Tänkte ju då förstås att jag måste ha fått in vatten på något olämpligt ställe.
Vill tillägga att det är Ca 2 veckor sedan tvätten, så det borde inte vara någon fukt kvar.
Påbörjade felsökningen idag.
När jag drar på mina blinkers händer följande: Det blinkar till snabbt och svagt i instrument panelen, och i blinkers fram, en gång sen händer ingenting mer (båda sidor).
När jag kopplar ur blinkerserna bak och drar på så blinkar det till en gång sen lyser blinkersen fast (men svagt) och indikeringen i panelen lyser även fast (samma fenomen på båda sidor).
Har testat att mäta vad jag får för spänning när jag drar på mina blinkers och jag får bara 7 volt.
Något orsakar ett stort spänningsfall...
Batteriet är det inget fel på och inte heller blinkerserna, för jag har testat alla för sig direkt mot batteriet och då lyser dom starkt och bra!
Har även plockat isär handtaget där blikers knappen sitter och det verkar va bra kontakt, dock har jag även där bara 7 volt på kontakterna som går ut men + som kommer in har jag 12 volt på.
Anledningen till att jag inte tror att det är blinkers knappen är att jag har testat med en kabel snutt att bara bygla över inkomande + till båda utgående trådar.
Då uppstår samma fenomen som tidigare. (snabbat blink sen inget och med bara fram inkopplat, ett blink sen fast svagt ljus)
Har även kollat kontaker till blink relä, dom verkar ha bra kontakt och ser frächa ut.
Har 12 volt på relät på båda kontaker men bara 7 volt på den ena när det belastas...
Verkar som ett roligt Jordfel!
Men vet inte hur jag ska felsöka längre, är jätte tacksam för hjälp!
Tack på förhand MvH: Viktor

Last edited:
Som du själv skriver så är det nästan garanterat jordfel. Det är nog bara att börja leta upp alla jordpunkter och göra rent och testa igen.

Jao det måste ju ha blivit det i samband med fukt.
Och samtidigt blir man orolig att något har gått sönder... men det är väl inget annat än att plocka isär allt, synd att det ska va så himla mkt man måste ta bort för att komma åt.
Lite nyare hojar är ju som gjorde för att man inte ska göra någonting själv.
Och vart ska man fortsätta kolla liksom :P
Känns som att felet kan sitta var som helst.
Finns det något deffenivtivt sätt att kontstatera ett jordfel (bortsätt från dessa fenomen)?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...