Eject

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Hoj
XR1200X
Använde mig av sökfunktionen men hittade ingen information om detta.
Verkar vara en seriös och bra produkt, vad tror ni?

Om detta finns till försäljning just nu är även svenska räddningskåren informerad / involverad i detta trots diverse klistermärken som medföljer om att hjälmen är utrustad med ett "eject" system när en och annan förmodligen redan fått sin öppningsbara hjälm avdragen från huvudet utan att denna öppning ägt rum.

Det bör väl bli ett litet tryck på nacken istället, samma kraft som krävs för att hjälmen ska börja röra på sig. Men visst, är den kraften lägre och mindre farlig än de påstådda 20 kg som blir när man drar för hand är det klart bättre. Det låter vettigt, skulle vara trevligt om det finns någon oberoende utvärdering av det.

Det bör väl bli ett litet tryck på nacken istället, samma kraft som krävs för att hjälmen ska börja röra på sig. Men visst, är den kraften lägre och mindre farlig än de påstådda 20 kg som blir när man drar för hand är det klart bättre. Det låter vettigt, skulle vara trevligt om det finns någon oberoende utvärdering av det.

Nu får du nog tänka en gång till.

frågan är ju då om ambulandpersonal på banor/i trafik, räddningstjänst etc har med sig en cykelpump för att pumpa loss hjälmen?

Så himla smart, det tar väl en tid innan alla berörda är insatta men klart bra grej är det.

Kanske går att koppla till den där andningspumpen som dom har?

Kanske går att koppla till den där andningspumpen som dom har?

Ett vettigt initiativ, men mig veterligen finns ingen information om det (eller pumpar) ute hos räddningstjänsten ännu. Skulle inte rekommendera att koppla ett luftpaket med 300 bars tryck på den slangen... Det kan nog bli intressanta effekter på nacken innan hjälmen landar en halv kilometer längre bort :-(

Ett vettigt initiativ, men mig veterligen finns ingen information om det (eller pumpar) ute hos räddningstjänsten ännu. Skulle inte rekommendera att koppla ett luftpaket med 300 bars tryck på den slangen... Det kan nog bli intressanta effekter på nacken innan hjälmen landar en halv kilometer längre bort :-(

Vilket system är 300bar? Det brukar vanligtvis, ja typ alltid faktiskt vara en regulator av nåt slag. Jag pumpar hjulen på bana med en dykflaska på 300bar och det är inga problem alls, ett andrasteg reducerar ner det till runt 10bar.

Vilket system är 300bar? Det brukar vanligtvis, ja typ alltid faktiskt vara en regulator av nåt slag. Jag pumpar hjulen på bana med en dykflaska på 300bar och det är inga problem alls, ett andrasteg reducerar ner det till runt 10bar.

Regulatorn sitter på masken. Kopplar du in dig på nödluftslangen, tror jag det är fullt tryck hela vägen ut. Den tryckreglerade luften finns inget sätt att enkelt ansluta sig till, utan har du med t.ex. En Revitox, har den sin egen regulator.

Regulatorn sitter på masken. Kopplar du in dig på nödluftslangen, tror jag det är fullt tryck hela vägen ut. Den tryckreglerade luften finns inget sätt att enkelt ansluta sig till, utan har du med t.ex. En Revitox, har den sin egen regulator.

Sitter en regulator på flaskan också minns inte exact vilket tryck dne ger i huvudet men inte så mycket, runt 10 bar som FSN säger eller nåt liknande, sen går dte dubbla slangar från regulatorn, en till masken/andningsluft/extern ansutning och en separat slang till manometern som inte är tryckreducerad, så man vet hur mycket luft man har kvar. Sen finns det utterligare en regulator i masken som reducerar till 0,nåt bar. hade helt klart funkar

Sitter en regulator på flaskan också minns inte exact vilket tryck dne ger i huvudet men inte så mycket, runt 10 bar som FSN säger eller nåt liknande, sen går dte dubbla slangar från regulatorn, en till masken/andningsluft/extern ansutning och en separat slang till manometern som inte är tryckreducerad, så man vet hur mycket luft man har kvar. Sen finns det utterligare en regulator i masken som reducerar till 0,nåt bar. hade helt klart funkar

Är det så? Tack, man lär sig något nytt användbart varje dag :-) Då skulle det ju räcka med att ha med en extra liten slangstump med en enkel ventil, för anslutning på nödluftslangen och som är anpassad för Eject-systemet i andra änden.

Varför inte påpeka var exakt min tankevurpa är så jag lär mig något? Då gör ditt inlägg mer nytta. :tummenupp

Att en luftkudde som trycker ut hjälmen från huvudet skapar extra tryck på nacken är fel.
Om man skulle hålla emot hjälmen när man pumpade upp kudden så skulle trycket däremot fördelas ner mot nacken.

Fungerar typ lika dant som när superfysikern i Armageddon förklarar för presidenten att det inte går att spränga asteroiden genom att bomba den utan att man måste spränga den från insidan.

Att en luftkudde som trycker ut hjälmen från huvudet skapar extra tryck på nacken är fel.
Om man skulle hålla emot hjälmen när man pumpade upp kudden så skulle trycket däremot fördelas ner mot nacken.

Fungerar typ lika dant som när superfysikern i Armageddon förklarar för presidenten att det inte går att spränga asteroiden genom att bomba den utan att man måste spränga den från insidan.

Nej då tror jag ändå jag tänkte rätt. Jag vet inte vad du menar med "extra tryck". Om du drar av hjälmen så är det inget tryck på nacken, det dras bara i nacken. Men för att trycka upp hjälmen från huvudet blir det även ett tryck ned mot huvudet såklart som kommer fortplantas ned i nacken.

Nej då tror jag ändå jag tänkte rätt. Jag vet inte vad du menar med "extra tryck". Om du drar av hjälmen så är det inget tryck på nacken, det dras bara i nacken. Men för att trycka upp hjälmen från huvudet blir det även ett tryck ned mot huvudet såklart som kommer fortplantas ned i nacken.
Skolkat mycket från fysiklektionerna eller? :tummenupp

Förutsatt att hjälmen tillåts röra sej fritt bort från huvudet så uppstår tryckkraft endast mellan huvudsvålen/kraniet och hjälmen när Eject påsen fylls med luft...

Givetvis uppstår motsvarande dragkrafter i kinder och bakhuvud men nackkotorna ska inte påverkas nämnvärt om man gör rätt.

Last edited:
Tillsammans med t.ex. Ariho, Shoei m.fl. system för att "nöd" lossa kindkuddarna borde man kunna få av en hjälm helt utan anträngning på nacke med det där. =)

Problemet är väl ändå vem som håller pumpen dock? Om den är anpassad att passa det ambulansen redan har?

Om du men en kudde lyfter hjälmen uppåt, hur har du tänkt att det på något möjligt vis ska bli en tyngre belastning för nacken än det hjälmen väger? En belastning du redan har på huvudet.

Det är riktigt, man skall aldrig ge sig...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8