Ej godkänd ombesikning, dagar efter?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nån som vet säkert vad som gäller om bilen ej går igenom ombesiking? får man körförbud, eller 7 dagar, 10dagar, 14 dagar, 30 dagar för en ny ombesikning? Googlat runt men alla verkar ha olika svar:confused:

Inte gjort ombesikning än, därför undrar. Ska in nu imorgon som senanste dag och har en 2á kvar som jag ej hunnit åtgärda "tidsoptimist";)

Första gången du besiktigar och får säg 2 stycken 2:or så får du en månad på dig.

Kommer du sen in och lagat en av dem så får du en månad till.

Har du ändå inte fixat det vid nästa gång så får du en vecka.

Last edited:
Nikel och Mästerkatten har rätt.

Man har en månad på sej (sen blir det fullständigt körförbud OCH full avgift för nästa besiktning) men bilen får inte användas i onödan. Man får ju trots allt nerslag eftersom den anses trafikfarlig.

Full avgift träder väl in efter två månader, dvs ytterligare en månad? Så var det åtminstone förra året.

nja nu vet jag inte (har klarat mej utan anm några år) men sist jag åkte dit var det halv avgift om man besiktade inom den månaden tills körförbudet inträdde och därefter var det full som gällde.

Men sen körde jag obesiktat tills polisen stoppade mej och bilen skrotades så du kan ha rätt ändå.

Fordonsförordning (2009:211)

17 § Om ett fordon vid en kontrollbesiktning har sådana brister att det inte kan godkännas, men körförbud inte meddelas, ska fordonsägaren avhjälpa bristerna. Besiktningsorganet ska förelägga ägaren att inom en viss tid antingen låta fordonet genomgå en ny kontrollbesiktning eller låta reparera och prova fordonet vid en verkstad som ackrediterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 och lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll eller av en verkstad som ackrediterats i motsvarande ordning i något annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Något föreläggande ska dock inte utfärdas om bristerna endast är enkla och inte förekom vid den senaste kontrollbesiktningen eller flygande inspektionen.
Om fordonet inte har genomgått en kontrollbesiktning eller godkänts efter provning inom föreskriven tid, inträder körförbud för det.
Den som ställer in ett fordon till reparation och provning vid en ackrediterad verkstad enligt denna bestämmelse ska visa upp föreläggandet.
Om fordonet uppfyller kraven vid provningen får verkstaden utfärda ett intyg om att föreläggandet har följts.
Ackreditering enligt första stycket meddelas på grundval av regler för sådana verkstäder i denna förordning och i Transportstyrelsens föreskrifter som meddelats i anslutning till förordningen. Förordning (2011:812).

Jag brukar alltid vara ute i sista minuten och har titt som tätt fått något nedslag på någon av mina skitbilar och givetvis ombesiktigas de aldrig förrän det nästan är för sent.
Det skulle iofs kunna vara så att jag blandar ihop det, att man har två månader på sig innan en ny besiktning krävs men att det är billigare den första månaden :va
Men det känns inte som det...

Man kan göra som min jobbarkompis som nästan fick igenom sin risiga Golf, med undantag för ett bromsrör som var dåligt.

Han väntade lite över en månad med att lämmna in och fixa felet, så det blev en helt ny besiktning.

Bromsröret var helt OK, men nu dömde dom ut bilen för att den var för rostig i golv och balkar istället :rofl

Man kan göra som min jobbarkompis som nästan fick igenom sin risiga Golf, med undantag för ett bromsrör som var dåligt.

Han väntade lite över en månad med att lämmna in och fixa felet, så det blev en helt ny besiktning.

Bromsröret var helt OK, men nu dömde dom ut bilen för att den var för rostig i golv och balkar istället :rofl

Jag gjorde en variant på det. Fick ombesiktning på att bromsen bak tog lite dåligt. Bytte bromsok men när jag var inne för att visa upp det så gav de mig en ytterligare ombesiktning, nu på handbromsen. :gråta

Trodde inte de fick kolla något annat än det som blivit underkänt tidigare eftersom det var en ombesiktning inom 30 dagar och inte en helt ny besiktning men besiktningsmannen mumlade nåt om trafiksäkerhet jadajada.:gnissla

Last edited:

Ja, varför besiktar man Golfar egentligen? Vore enklare att isåfall kolla den enstaka del som händelsevis är riktig...för tillfället.

Ja, varför besiktar man Golfar egentligen? Vore enklare att isåfall kolla den enstaka del som händelsevis är riktig...för tillfället.

Precis, dom kunde ju skicka ett färdigt protokoll med slumpis utvalda tvåor istället.

Fast rost i framvagnsbalk måste alltid vara med :hihi

Du min Golf funkade alldeles utmärkt!!

Förutom styrservon som slutade hjälpa till när det regnade.
Och motorn sög i sej oljan trots att toppen var renoverad.
Och bromsarna frös fast så inihelvete varje vinter.
Och takluckan läckte. Sen fastnade den helt öppen.

Då såldes biljäveln.

Du min Golf funkade alldeles utmärkt!!

Förutom styrservon som slutade hjälpa till när det regnade.
Och motorn sög i sej oljan trots att toppen var renoverad.
Och bromsarna frös fast så inihelvete varje vinter.
Och takluckan läckte. Sen fastnade den helt öppen.

Då såldes biljäveln.

Låter som en bra bil :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back