Ej E-märkta prylar på helfordonsgodkänd hoj?

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Hoj
En dekaltrimmad en..
Kollar på ett avgassystem från USA som då inte är e-godkänt, kan man få det godkänt om man regbesiktar den? Eller hur funkar det? Eller är det bara leta vidare?

Nej.

Antingen letar du vidare eller så besiktar du med originalsystemet.

Man gör som alla andra som monterar prylar på hojar som är helfordonsgodkännda. Man köper det man vill ha och monterar av det inför besiktningen.

Lite enkelt förklarat så får du inte byta ut något på en helfordonsgodkänd motorcykel. Enda undantaget är väl ifall tillbehöret kommer från tillverkaren och de garanterar att denna fungerar på din motorcykel (och eventuellt typar om den).

Sen kan man alltid slinka igenom besiktningen med olika saker. Men det är därför att besiktningsmännen inte orkar bry sig eller inte vet bättre. Men råkar du ut för någon nitisk så är det kört.

Precis, vid en kontrollbesiktning har du goda chanser att hamna under radarn om inte hojen t ex skulle råka låta för mycket eller vara uppseendeväckande på något sätt. Ska ganska mycket till för att dom ska ta tid på sig att börja gräva i komponentgodkännanden och annat och du är inte skyldig att medföra sådana dokument heller.

Vid registreringsbesiktning är det dock det omvända förhållandet, där ska du uppvisa alla intyg som styrker att din motorcykel uppfyller alla krav. I det fallet är du rökt om du eftermonterat en komponent som inte är typgodkänd av fordonstillverkaren.

Tack för svaren, just vid den vanliga besiktningen är det ju bara att byta till original, men vid flygande kontroll är det ju svårare att komma undan.. Då blir man väl ålagd att regbesikta om det inte är emärkt...Eller är det bara betala böterna och köra vidare med samma system, tills man blir stoppad igen? Vad händer då?
Det kanske är lite väl hypotetiska frågor, men jag har ingen lust att köra omkring med nåt som potentiellt kan orsaka problem, det räcker med att hålla koll på laserpolisen..

Enda gången det är ett problem är när du skall registreringsbesiktiga. På kontrollbesiktningen bryr sig ingen sålänge det ser ok ut. Vid flygande kontroll i vägkanten bryr sig ingen, blir du ålagd att besiktiga så är det kontrollbesiktning och inte regbesiktning förutsatt att papperna inte säger yamaha r1 -98 och det är en harleychopper du kör.

Risken att råka ut för en flygande besiktning måste ju vara omkring en på miljonen. Det är nog en större chans att få sitta i TV4as morgonsoffa och skrapa fram 4 mille på trissen.

Risken att råka ut för en flygande besiktning måste ju vara omkring en på miljonen. Det är nog en större chans att få sitta i TV4as morgonsoffa och skrapa fram 4 mille på trissen.

säg inte det du. en på jobbet fastnade i två st flygande på mindre än 6 månader.

Inte ens vid regbesiktning är det något problem med delar som inte är e-märkta.
Alla hojar jag reggat från UK har lampor jag köpt från USA tillsammans med slipon (dock rätt ljudnivå)

Inte ens vid regbesiktning är det något problem med delar som inte är e-märkta.
Alla hojar jag reggat från UK har lampor jag köpt från USA tillsammans med slipon (dock rätt ljudnivå)

Bara för att jämna ut så nagelfor inspektören min hoj från UK på precis vartenda punkt. Fick bygga om massor för att uppfylla alla krav på E-märkningar.

Högdalen var stationen.

Får väl jinxa mig själv å det grövsta, men jag har haft körkort i typ 15 år, kört bil, mc, jobbat i budbil och taxi, flängt omkring som resesäljare i bil för att nämna något. Blivit många mil under åren, och inte har jag hållt till på landet heller. Flygande besiktningar? Aldrig en sett en längs vägen än mindre blivit stoppad i en. Jag tror flygande besiktningen är en myt. :D

Där ser man..gäller att hamna rätt då verkar det som

Bara för att jämna ut så nagelfor inspektören min hoj från UK på precis vartenda punkt. Fick bygga om massor för att uppfylla alla krav på E-märkningar.

Högdalen var stationen.

Har åkt på en ca 5-10 st flygande under knappt 30 års tid.
Senast för två år sen i form av bullerböter.
Med flygande menar jag inspektion av polisman som har lett till ombesiktning

Vid flygande kontroll i vägkanten bryr sig ingen, blir du ålagd att besiktiga så är det kontrollbesiktning och inte regbesiktning förutsatt att papperna inte säger yamaha r1 -98 och det är en harleychopper du kör.
:va avgasrör ger direkt regbesiktning, ja jag talar om egen erfarenhet X2
Edit : på bilar, kanske skilldnad på hojar. Sen så ser dom ju ofta mellan fingrarna på detta. Med svart på vitt i laglig mening är det regbes.

Last edited:
Blev stoppad av polis i somras, har helfordonsgodkänd hoj, och helsystem (inte E märkt) + multipla andra ändringar... Fick en varning typ "du fixar det här när du kommer hem va?" "Absolut" :gnissla
De sade att det egentligen skulle leda till ombesiktning, och böter.
De poängterade inte att avgasröret inte var E-märkt, bara att det var mer högljutt än vad det borde.

Att köra runt med grejer som saknar E-märkning är inga som helst problem om de nu inte drar till sig uppmärksamhet så som blinkar för snabbt, svagt, fel färg, låter för högt, vibrerar extremt mycket, är på tok för små m.m.

Det enda bekymret som egentligen kan uppstå på besiktningen är om framlampan saknar E-märkning och ger ett felaktigt ljussken.

Besiktigade min XT med LoeVince X3 monterat. Inga som helst problem eller kommentarer om det...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park