Ej buskörd

Sporthojar är ju gjorda för att köras hårt på bana, .

Absolut. Och servas, servas, servas, byta koppling, vxltrumma, vxlförare osv osv.

En cross är också gjord för att köras på bana, men det betyder inte att den inte slits av det.

En kille som köper en ny R1, plågar den på banan några månader på två år, byter tillbaka till orginalplast och säljer....ganska vanligt scenario.

Jämfört med en poser som byter lite eloxerade prylar och gasar ur den på trean en gång i Maj och två ggr i Augusti. Också vanligt scenario.

Nä, jag har kört och hört tillräckligt många banhojar för att ha full insikt i att de slits mest av allt och alla.

Men denna diskussion kommer ju upp då & då, och det är lika kul varje gång alla skriver exakt samma sak.

Jag tror mig ju veta att du Hostic kör/kört bana, så det är oförklarligt att du inte håller med. OBS, jag snackar inte om avrostningskurs på Tuvängens Gocartbana nu.

• Gilla
Reaktioner: H4
Inte motorn, men kopplingen. :tummenupp

Annars är det väl en uppfattning bland vissa att lådor med rakskurna drev inte mår illa av att "crossväxslas". Så är det säkert, och i det fallet håller ju kopplingen längre då den används mindre, men i de fall jag kör lugnt väljer jag att kopplingsväxla för att det blir lugnare/mjukare. När jag vill leka Rossi crossväxlar jag, och har inte märkt något slitage på lådan. Men vem vet, billigare att byta koppling än låda. För de som vill köra safe med ungefär samma motivering som för folk som inte har mobilen i byxfickan för att de är rädda för eventuell strålning; better safe than sorry.

Jag kör i tron om att lådor med rakskurna drev kan crossväxslas utan större problem, men som sagt, vem vet.

Dreven ligger alltid "i" - det enda rakskurna drev är bättre på är hur mycket stryk de tål, det är ingreppet i drevet som tar smällen när man klappar i växeln. :)

Naturligtvis så är racegrejer med rakskurna drev förmodligen dimensionerade ordentligt även på ingreppen, men kanterna brukar naggas om man fegar...vilket leder till att växlar hoppar ur vid belastning.

/renoverat en och annan Imprezalåda, byggde rakskuren dogbox till min egen.

Dreven ligger alltid "i" - det enda rakskurna drev är bättre på är hur mycket stryk de tål, det är ingreppet i drevet som tar smällen när man klappar i växeln. :)

Naturligtvis så är racegrejer med rakskurna drev förmodligen dimensionerade ordentligt även på ingreppen, men kanterna brukar naggas om man fegar...vilket leder till att växlar hoppar ur vid belastning.

/renoverat en och annan Imprezalåda, byggde rakskuren dogbox till min egen.

Ok ok. Det man kan fundera på är om de rakskurna lådorna är så väl dimensionerade att de i de flesta fall klarar en livslängd av crossväxlande utan att lida av allt för slitna drev? Crossväxlande utan fegeri då. I så fall borde det vara mer ekonomiskt att enbart crossväxla då man inte riskerar att få byta lameller (vilket jag i och för sig aldrig behövt göra på varken bil eller motorcykel). Å andra sidan är det mycket möjligt så att "vanligt folk" inte vet hur de ska crossväxla på rätt sätt, och därför sliter ut lådan. Kanske inget under att R1:an länge var känd för att andra och tredje växeln gärna hoppade ur på vissa objekt. Okänsligt crossväxlande och en svag länk konstruktionsmässigt är antagligen svaret?

Absolut. Och servas, servas, servas, byta koppling, vxltrumma, vxlförare osv osv.

En cross är också gjord för att köras på bana, men det betyder inte att den inte slits av det.

En kille som köper en ny R1, plågar den på banan några månader på två år, byter tillbaka till orginalplast och säljer....ganska vanligt scenario.

Jämfört med en poser som byter lite eloxerade prylar och gasar ur den på trean en gång i Maj och två ggr i Augusti. Också vanligt scenario.

Nä, jag har kört och hört tillräckligt många banhojar för att ha full insikt i att de slits mest av allt och alla.

Men denna diskussion kommer ju upp då & då, och det är lika kul varje gång alla skriver exakt samma sak.

Jag tror mig ju veta att du Hostic kör/kört bana, så det är oförklarligt att du inte håller med. OBS, jag snackar inte om avrostningskurs på Tuvängens Gocartbana nu.
Hoztic :mad:

Fast jag tror lådor slits mycket hårdare av fulväxlingar på slangen och uppkopplingar än att växla på bana, av nån som kan. Klantarschlen kan köra sönder allt oavsett :fakta För att inte tala om långa slangningar, när toppen går snustorr, gärna runt varvstoppsområdet. Eller landningar som får gaffelbenen att glida uppåt i kronorna :näsblod

Vid bankörning har man ju i princip en värmecykel på en hel dag, och kör rätt lugnt tills allt har fått upp temp. Och jag är fullkomligt övertygad om att ingenting i motorn slits hårdare av 10k varv och fullgas på bana jämfört med 10k varv och fullgas på allmän väg!

Visst, jag kör så mycket bana jag kan, så lite partisk är jag, men jag skulle vilja påstå att banhojar pysslas om mycket mer än hojar som det slangas å leks med på allmän väg.

Inte motorn, men kopplingen. :tummenupp

Annars är det väl en uppfattning bland vissa att lådor med rakskurna drev inte mår illa av att "crossväxslas". Så är det säkert, och i det fallet håller ju kopplingen längre då den används mindre, men i de fall jag kör lugnt väljer jag att kopplingsväxla för att det blir lugnare/mjukare. När jag vill leka Rossi crossväxlar jag, och har inte märkt något slitage på lådan. Men vem vet, billigare att byta koppling än låda. För de som vill köra safe med ungefär samma motivering som för folk som inte har mobilen i byxfickan för att de är rädda för eventuell strålning; better safe than sorry.

Jag kör i tron om att lådor med rakskurna drev kan crossväxslas utan större problem, men som sagt, vem vet.

Nja jag har ju iof kittad låda på banmopeden:banana
Men alltid gasdippat då jag skall iväg fort.
Sedan kan jag upplysa om att kopplingen sitter faktiskt i motorn om man inte kör en glidare då kanske:D
Men visst den kan ju delas upp i delar om man så vill.

Undrar hur många som verkligen plågar sin hoj på bana. :confused:

Här uppe kan man hålla fullgas över långa perioder på en del vägar (raka som fan), och det kan nog tänkas slita mer.

För att inte tala om varvstoppet med iskall motor, folk som inte förstår sig på att serva sina hojar, försöka rycka upp på bakslangen med koppling eller gas etc..:brinnerup

Hur du Magnus hade tänkt köra på Bhjulet utan varken koppling lr gas kan inte ja förstå=/

Jag tror inte motorcyklarna slits nämnvärt mer på bana än på gata så som flertalet använder dem. Visst kan man räkna med ett visst ökat slitage på vissa delar som däck, bromsar och koppling kanske. Men slutkörda motorer och växellådor? Det tror jag knappast. De alla flesta jag stött på har varit rädd om materialet.

Man får nog skilja på riktig bankörning - i princip tävlingskörning där föraren har förmågan att verkligen använda varje uns av motorcykelns kapacitet och glada hobby förare.

Oavsett hobby/proffs/bana/gata eller vad det nu är, summan av kardemumman är att hur än hojen används så beror det på den entusiastiske ägarens omsorg (och plånbok) hur väl servad och efterhållen cykeln är.

Om buskörd återföljs av typ eloxerade skruvar, färgade bromshandag och original sulorna osv. så är det en indikation om en "putsare" som köper en hoj och sen blingar till den och varken kan eller vill köra hårt! Denna ska man köpa!

Om det dock skrivs i samband med effekt/chassiemoddar och det sitter pirelli supercorsa som är blanknött på sidorna....Nej

Om buskörd återföljs av typ eloxerade skruvar, färgade bromshandag och original sulorna osv. så är det en indikation om en "putsare" som köper en hoj och sen blingar till den och varken kan eller vill köra hårt! Denna ska man köpa!

Eaxkt min åsikt, och något jag ordagrant försökt hävda här sedan typ -05, helt utan framgång eftersom "banhojar är såå jäävla välskötta hela tiden, och straffas inte ett dugg av gasbromsgasbromsgasbroms timmar i sträck":mad:

Verkar som tråden redan är på väg åt ett annat håll men mina 5 cent.
Tror att det där med ej buskörd är dagens svar på endast söndagskörd dvs
en tom fras som folk säger för att försöka övertyga om att just deras hoj är
i väldigt bra skick. Samtidigt så vet dom att det finns inget sätt att köparen
kan kolla upp om det verkligen är så (om dom inte råkar hitta hojen på ett
foto någonstans med sönderburnat bakdäck eller liknande).

Har för mig att jag har sett en annons på en husaberg som inte var buskörd och
sedan på fotot i annonsen så glider säljaren förbi på bakhjulet :D

...
Tror att det där med ej buskörd är dagens svar på endast söndagskörd dvs
en tom fras ...

Endast söndagskörd, du ska se söndagskörningarna här nere, det är full pinne för det mesta. Det ska jag skriva nästa gång jag säljer. Mest söndagskörd, resten buskörd, haha :)

Nu verkar tråden separerat de 2 olika hojtyperna; Buskörd, och bankörd.

Det finns faktikts de som är Lugnt körda också.

Ang. "ej buskörd" så skrev jag för en tid sen i annonsen "Aldrig fakkyouburnoutad!".. Vilket stämmer ganska bra 2009 istället..

Här i byn finns ett antal exempel på folk som varvtalsstoppar utan belastning (låter väl heFtiGt när varvtalsregulatorn slår till), rycker och sliter upp hojen på slangen i tid och otid, kör på 1an i stan oavsett fart för att det är kul när det varvar, bränner däck och gör donuts på torget osv..

DET är min definition av "buskörd". Och medveten om hur de hojarna körs och servas, så köper jag MKT hellre en hoj som gått mkt bana. Sen kanske jag inte vill ha en ren racehoj för gata, men då ska det också jämföras med en ren stunthoj som BARA varvtalsstoppas, slangas, gör stoppies och misshandlas till vardags!

Spännande att en del gärna köper hojar som man tar ut maxeffekt ur kontinuerligt på bana hellre än söndagskörda sporthojar. Tror man att en banhoj slits mindre än en hoj som körs på gatan är man ordentligt lurad eller så har man själv en banhoj som man vill sälja på nån stackare.

En hoj är en förbrukningsvara. Lager, bussningar, koppling, vevstakar etc har normalt en livslängd som inte är oändlig. Självklart kan man dimensionera för evig livslängd men det är nog alla överens om att det inte gäller sporthojar i någon mån.

Givetvis kan man hålla liv i en banhoj väldigt länge men då får man också sköta underhållet på den. Detsamma gäller gathojar men där blir intervallet för renoveringar betydligt längre.

Givetvis kan man köra sönder en hoj på gatan med. Men vissa hävdar att huligankörningar bara sker på gatan. Samma huliganer misshandlar garanterat sina hojar på bana med.

Back