Eftersnack - Uppdrag Granskning

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Förhoppningsvis har iaf några av dessa rekordsuktande juniorpiloter nu sett hur det funkar i en demokrati: att kollektiva bestraffningar är inte alls ovanliga.

Tyvärr tror jag inte det, tyvärr!

Jag tror att man måste anstränga sig att köra lite ridderligt. Dvs gasa där det inte märks och backa av på farten vid tex bebyggelse, möten eller omkörningar.

Tycker jag är nått man alltid måste efterfölja, även en omkörning görs säkrast i en förhöjd hastighet

/J[/QUOTE]

I övrigt har jag inte fått svar på min fråga varför man vill ha 200 häst i 10000 varv när man inte kan använda dem mer än på bana. En sportknarr är ju underlägsen tex min lilla knarr som har 100 häst vid 3000 varv och har således ett enormt vrid i alla växlar, men jag kanske börjar bli gammal, inte vet jag.
På bana är jag med på iden!!!
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Det jag tycker var den stora behållningan av programmet är att det nu, praktiskt taget över en natt, helt plötsligt är helt accepterat även bland de mest ettriga squidsen här på SH, att det egna förarbeteendet inte är ens personliga ensak.
Precis, tänka på kollektivet är viktigare än vad många tror om vi ska kunna fortätta att köra hoj, och det behöver nog sägas oftare än vad det görs att det är det som oftast är det som är/blir bäst för individen med.


På SH brukar ju alltid de som motsätter sig hyllandet av YT-bombarrepor bli kallade moralkärringar och bli åthutade med att "ingen annan hojåkare har att göra med hur jag kör". Förhoppningsvis har iaf några av dessa rekordsuktande juniorpiloter nu sett hur det funkar i en demokrati: att kollektiva bestraffningar är inte alls ovanliga.
Jo, det är väl hög tid att vi hjälps åt att avdramatisera alla dessa själv utmålade superpiloter.

Dansken gjorde en bra insats tycker jag. SMC har ju satsat enormt på den här lilla problematiska gruppen av upproriska sporthojare vad gäller banåkningar, sporthojskurser etc. Det måste vara sjukt otacksamt att efter alla dessa kampanjer och satsninger ändå få klä skott i media för samma minoritet.
Han var strålande!

Det var skönt att ingen politiker var intervjuad och pressad att säga ngt i programmet. Ingen politiker eller myndighetsperson avkrävdes av UG några löften på hojnummerskylt fram och ägaransvar mm. Det var skönt. Snabba beslut och löften inför TV-kameror är ju sällan bra.
Det var väl det som var farhågan, och det blir som som sagt aldrig bra. Hoppas bara att tillräckligt många tar det här på så pass stort allvar att det inte blir en följetong av det, för vi kommer vi nog inte lika billigt undan en gång till.

Kör ridderligt som Jörgen uttryckte det, det vinner vi massor på!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
"Jag tycker ändå"...


Du tycker rätt mycket, men en hel del av det du tycker önskar jag att du uttryckte någon annanstans då inlägg som det ovan inte tillför något, och den enda funktionen är att tynga ned vårt bojsänke ytterliggare.

För det första så måste inte ett barn framstå som varken begåvat eller moget i teve för att få sympatier, det är inte poängen. Sedan förstår givetvis inte ett barn hur det framställs, men det där var i alla fall varken mer omoget eller så pass dumt att vi måste driva med det om vi jämför med hur moget vissa som deltar i debatten framstår här.

"Frun borde få silvermedalj"?
Så bara för att dom materiella skadorna inte uppgick till en för dig självklar nivå så kan vi göra hennes ambulanstransport till ett skämt?

Det inte vara en kroppsskada för att vara allvarligt, det finns många som aldrig lär sig att hantera synen av själva olyckan och som pga det får men för livet. Men inte du förstås, för du är ju så tuff att du har gett dig själv rätten att dela ut fegismedaljer till dom som inte är som du...

Säger som farfar sa när man hade gjort något rikigt korkat:
Skämmes ta mig f-n...


Jag TYCKER - du VET, eller är det så att också DU tycker ? Alla här TYCKER..alla har en åsikt om något som inte nödväntvis är rätt eller fel. Det är väldigt viktigt att säga just "jag tycker" för att understryka att det är just ens uppfattning och inte en jävla sanning.

Grabben sa något som i mitt tycke var rätt lustigt och i mitt tycke det enda som gjorde hela skitprogrammet som var gjort utmed minsta motståndets väg och utan några som helst ambitioner åtm lite tittbart. Jag väntade mig väldigt kass nivå på själva programmet och blev inte besviken. Alla har inte så sofistikerat sinne för humor som du, jag drar på smilbanden även åt enkla saker.

En ambulanstransport för en sprucken bilspoiler ? Japp med de jävla skatterna vi pungslås på har vi ju råd med det...annat är det när en pensionär behöver hjälp med att vändas någon gång per dygn, då finns det inga ambulanser. Skulle jag vara mer realist (eller cyniker om du så vill) så skulle jag påstå att frun tillkallade ambulansen för att det senare skulle kunna vara mer dramatiskt när man skulle klämma åt MC snubben. Nu är jag inte fullt så cynisk, så jag påstår inte det. Olycka ? Fender-bender är mer träffande TYCKER JAG.

Vem i helvet har fått en jävla feghetsmedalj ??? De enda medaljerna var för underhållningsvärdet i hela tabloid skiten. Kulorna fick guld, ambulanstransport fick silver...för det luktar drama lång väg.
 
Last edited:

Fullfräs

Ride on
Gick med
4 Oct 2007
Ort
på landet
Hoj
2008, Bayern Motor Werken, Boxer 12 deciliter Gelände/Straße
Inget av detta spelar någon roll för i stort sett alla, utom några få, kollade på Champions League :tummenupp och det ska mc-sverige glädjas åt för de flimerna som visades och är old news för de flesta hojåkare kan nog få både en och annan svensson att ta fram spade och en skottkärra med grus.

Det som störde mig i reportaget var att de visade röstningen om fartkameror med dom oerhört puckade alternativen man hade att välja på. Då skämdes jag, för hur fan kan man formulera frågorna så om man inte är förespråkare för regskylt fram och ägaransvar. :va


Saxat från www.svd.se, detta är fan humor:

"Motorcyklister använder skogsväg som racingbana
Den idylliska Bogesundsvägen i Vaxholm har förvandlats till en racingbana där mc-förare kör uppemot 150 kilometer i timmen. "
Inte en siffra rätt :rofl
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Grabben sa något som i mitt tycke var rätt lustigt och i mitt tycke det enda som gjorde hela skitprogrammet som var gjort utmed minsta motståndets väg och utan några som helst ambitioner åtm lite tittbart. Jag väntade mig väldigt kass nivå på själva programmet och blev inte besviken. Alla har inte så sofistikerat sinne för humor som du, jag drar på smilbanden även åt enkla saker.
Skönt att du har sinne för humor och tycker att det här var kul, vilket det kanske hade varit om det hade varit påhittad "stand up", inte verklighetsbaserat och självupplevt. Överdrivet och delvis vinklat? Jo till viss del, men den kon hade dom kunnat mjölka länge, så där var dom snälla.

Du har inga egna barn va? Jag har, och vi har uppenbarligen inte samma syn på vad som är kul och vad som inte är det...

En ambulanstransport för en sprucken bilspoiler ? Japp med de jävla skatterna vi pungslås på har vi ju råd med det...annat är det när en pensionär behöver hjälp med att vändas någon gång per dygn, då finns det inga ambulanser. Skulle jag vara mer realist (eller cyniker om du så vill) så skulle jag påstå att frun tillkallade ambulansen för att det senare skulle kunna vara mer dramatiskt när man skulle klämma åt MC snubben. Nu är jag inte fullt så cynisk, så jag påstår inte det.
Skönt att du inte är cynisk, men jag tror inte att det spelar någon roll i sammanhanget för det var nog ingen som skickade ambulanshelikoptern pga av spoilern, dom brukar i bästa fall lagas på verkstad och inte via sjukvården. Jag tror inte heller att du vet eller kan bedöma varför man skickade ambulanshelikoptern, men om hon var gravid kan det ju i värsta fall ha räckt med den kraftiga inbromsningen som han gjorde i panik för att det ska vara farligt ur hälsosynpunkt.

Tycker dessutom att man borde vara allmänt glad att han faktiskt gjorde det, panikbromsade, för annars hade hade kanske killen på hojen fått åka likvagn därifrån. Men visst, då hade vi ju kanske besparat dig bekymren om ambulanshelikoptern....
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nu finns avsnittet på SVTplay:

http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning

Från 33 minuter och frammåt

Man kan väl säga att det överlag händer förvånansvärt få olyckor med tanke på hur många MC som kör, kanske lite överdrivet med barnfamiljen som hade krockat med en MC(hur många dödliga bilolyckor sker det inte per dag/vecka) när det överlag verkar vara fler bilar som orsakar olyckor med MC(ifall jag inte läst fel), samma med gubben när han undra varför mc-förarna inte tänker på att någon ska ta hand om saker efteråt, hur många bilförare har inte dött på ex. väg 73(Dödens väg -mer än 7 personer dödas eller skadas svårt varje år på denna sträcka), inte slutade dom köra på väg 73 trots olyckorna

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_119811.svd
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
S.

Du har inga egna barn va? Jag har, och vi har uppenbarligen inte samma syn på vad som är kul och vad som inte är det...


Jag har 2, en på 5 och en på 10 år. Saker båda kan kläcka ur sig under olika omständigheter bereder mig (och en hel del andra) mycket glädje och vissa fadäser är dokummenterade som videoclips. När jag var 10 fanns inga videokameror så mina gamla föräldrar får hålla till godo med och skratta sig fördärvade över mina lustigheter bara ur minnet.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
I övrigt har jag inte fått svar på min fråga varför man vill ha 200 häst i 10000 varv när man inte kan använda dem mer än på bana.

För att det är roligt.

Det är också roligt att ha ett snyggt avgassystem som låter mycket.

Den sista punkten växer dock vissa ifrån med tiden :)
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
PippiT och BoSoZoku(hur fan stavas det?)- Numera rikskändisar :tummenupp

Ganska schysst reportage ändå. Tycker dock att man kan ifrågasätta vad de vill få förändrat i och med inslaget. Det enda som jag kan få ut av deras budskap är att de vill införa liknande lagar som Norge har.

SMC-gubben gav ett väldigt bra intryck och svarade lugnt och resonligt.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag har 2, en på 5 och en på 10 år. Saker båda kan kläcka ur sig under olika omständigheter bereder mig (och en hel del andra) mycket glädje och vissa fadäser är dokummenterade som videoclips. När jag var 10 fanns inga videokameror så mina gamla föräldrar får hålla till godo med och skratta sig fördärvade över mina lustigheter bara ur minnet.
Klart att mycket ungarna säger är roligt, men vi har ingen rätt att skratta åt vad dom tycker är otäckt eller obehagligt, oavsett om vi inte förstår det eller tycker det är löjligt.
 

micke6

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR1100 (Stulen)
Vi har ju faktiskt banor att köra hårt på och vi behöver ju inte leka rossi på allmän väg!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det måste vara sjukt otacksamt att efter alla dessa kampanjer och satsninger ändå få klä skott i media för samma minoritet.

Jesper är ju äldre så han vet nog att ta det och ha perspektiv, han var nog på rätt spår vad gäller framtiden med exempel från Norge och fängelse för fortkörning, det fanns en röd tråd från JAS inslaget innan, inte hänger Sverige norrmännen fast de smutskastade JAS offentligt trots att försvarsmaterielköp är politiska.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
De e sant! mer banor runt i Sverige hade nog dragit ner bus körningen drastiskt
En aning kanske, men det hade förmodligen inte gjort någon större skillnad. Dom flesta som berörs är mer intresserade av att ha en hoj av årsmodell -08 och senaste skinnstället som passar vid korvmojjen, än att ha en 3-4 år gammal banhoj och lägga mellanskillnaden på att transportera sig dit. Dom som bara är ute efter hojåkningen och adrenalinkicken, och som inte tycker att delar som grupp och socialt betyder så mycket, nöjer sig ofta med att bara åka just bana. Att köra fort på gata och bana är två skilda saker, och det som lockar med bana kan inte ersätta spänning osv på gatan.

Ja de finns överallt. Särskilt många har man valt att placera runt Sveriges två största städer.
Men då kan man väl följa rådet som har getts till de boende i bogesund, dvs att flytta, och då förslagsvis närmare en bana?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
En aning kanske, men det hade förmodligen inte gjort någon större skillnad. Dom flesta som berörs är mer intresserade av att ha en hoj av årsmodell -08 och senaste skinnstället som passar vid korvmojjen, än att ha en 3-4 år gammal banhoj och lägga mellanskillnaden på att transportera sig dit. Dom som bara är ute efter hojåkningen och adrenalinkicken, och som inte tycker att delar som grupp och socialt betyder så mycket, nöjer sig ofta med att bara åka just bana. Att köra fort på gata och bana är två skilda saker, och det som lockar med bana kan inte ersätta spänning osv på gatan.

Men då kan man väl följa rådet som har getts till de boende i bogesund, dvs att flytta, och då förslagsvis närmare en bana?

Korvmojen är viktigt, det är ju där brudarna finns och inte på någon jävla svettig bana !:D

But seriously...de flesta som kör där ute på tid där ute är nog jävligt duktiga så jag tror inte att ditt resonemang håller helt och hållet. För VÄLDIGT många (åtm i Ducceklubben) är bankörningar starkt förknippade med socialt samvaro, kompisar osv. Det är mer så att de som kör gara stenhårt skiter i sådant bara de får en snabbkick utan en massa logistiskt trams. På gata kan du varva ur dig efter en skitdag på jobbet, eller blåsa skallen rent från bekymmer och det direkt utan att planera i 2 veckor och sedan jäsa i en bil i 3 timmar. Jag tror att det är en av saker som är tilltalande med väg och varför en del väljer att avreagera sig där och inte på bana. Fler banor skulle nog hjälpa om de fanns inom räckhåll från Sthlm, vara gratis (eller billiga) att köra på och inte innebar en mass logistisk trams. Annars..tror jag inte på att det skulle hjälpa.
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top