Eftersnack - Uppdrag Granskning

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Hur motiverar du annars ditt köp av en sporthoj?

Den är sjukt obekväm att sitta på..

Den enda gången den faktiskt går jämt och fint, är när du faktiskt spikar på den..

Behöver jag ens ta upp försäkrings / driftkostnaden?

Är du så pass mkt av en "italienare" så att du bryr dig så mkt om looksen får du inte mitt parti...

Ja du... vart ska jag börja?
Jag älskar ljudet av en Twin, älskar utseendet och dessutom gillar jag känslan av att endast ha en handledstwist ifrån mycket hästkrafter.
Betyder inte att jag utnyttjar dem hela tiden, överallt. Att min Twin blev en Suzuki beror på flera variablar varav priset är en av dem, kostnaden för en ny Ducce har jag juh inte råd med, min försäkring = 2500 / år (helf.)

Det är sant att den bara går jämt vid acceleration, can't argue with that! Men faktum är att jag helst av allt vill utnyttja min motorcykels kapacitet på bana och inte på vägarna. Sedan vet jag juh att jag är en lillspigge som inte har många mil i ryggen och har dessutom inte haft körkortet så länge. Min utmaning ligger i att förbättra min egen kapacitet på min Motorcykel eftersom mina begränsningar kommer långt före min motorcykels.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Är helt klart inne på att sanda vägen för nollorna inom sporthoj, i laglig fart är det ok man ser och hinner agera, man klara sig, men den icke mentaliserande skaran... poff, hej då ett brutet ben eller två m.m.

Lite knepigt resonemang där va... eller inte!? Vi vänder på det.

Jag kör som fan, jag är bäst, poff in i en bil, mc, moppe, cykel, gångar, etc.

Lägger inte ner mig mer i det, vart helt klart förbannad, man garvar, vilka jävla sopor, gör inte mig så mkt om ni hamnar vid sidan av vägen. Om du kör förbi mig och sen ligger i diket stannar jag och försöker hålla dig vid liv, så du får fortsätta "leva".

Tror du får väldigt lite förståelse min "vän" om du reggar dig idag och spyr ut denna orelevanta sanning, vad vet du egentligen... Kör samma "sanning" om nått år så kanske man kan ta dina åsikter på alvar (eller inte)!

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..låt oss starta en tråd som heter "Vad hände med Bogan issue" på höstkanten för att följa upp det. Inte ett skit kommer att hända och det här är nog glömt hos 80-90% av de som såg programmet redan nu. .

Va bra - då har vi en deal om när det händer nått efter denna media storm;
-att DU får montera reg-skylterna fram på mina hojer, du pröjser för mitt ägareansvar, du tar min förhöjda försäkringpremie, du får även ta kostnaden för mina transponders, och div. extra avgifter som jag har för mina sporthojer.. sen kan du även sitta i i kachotten om jag nu ska råka få lite för mycket fart!

Åt andra sidan ska jag nog själv ta kostnaden för prisfall på min Vaxholms kåk.

- Sen är det min åsikt att UG var en helt i överensstämmelse med verkligheten. Fast jag skräms över en del citat av sporthojsfolk!
Interview´en med mig var ganska långt, och jag pointerade bl. a att man måste skillna mellan inlägg på ett kaxigt forum och det som folk verkligen står för..

Om tiden kommer tillåta det - ska jag se om SMC kan ha en kommentar om sitsen under morgondagen!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Menar du att om vägverket lägger ut oljegrus och sätter upp skyltar som varnar för att det är grus på vägbanan så klarar du inte av att anpassa hastigheten? Då borde du faktiskt byta hobby. För det var det som diskuterades om du läser några inlägg tidigare i tråden.
Det är en billig lösning och den får effektivt bort racingbanan därifrån.

Jo, om det är skyltat så håller jag med dig. Då hinner man men sands inlägg baserades nog inte riktigt på den disskutionen, right? ;)

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
Triumph Daytona 675
Okej vi har tappat tråden ingen ..........suck börja läs från början är ni snälla !
diskunionen var vadå ???????
va hette reporten nu igen ??

Ja det är rätt att ljudet ligger bakom med tänd EBK men om ljudet är rakt bakom flyget (i linje med dig) så är jämförelsen rätt bra ändå. (Jag har läst flygtekniskt så jag är inte ute och spårar).
Tiden det tar för dig att uppfatta ljudet (inte ljudets tid att nå dig) är inte tillräckligt snabbt för att du ska hinna lokalisera riktningen från det innan en ev olycka är ett faktum om hojen blåser förbi dig i 200. :krama

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lägg ner, tror du jag är här för att säga vad folk vill höra?
FUCK that jag säger det jag tror och många tror jag håller med mig!

Jag skiter väl fan i PR såhär ligger det till, många kör som dårar och kommer inte sluta med det trotts det här ruttna avsnittet och påtryck av polisen!!!

Jag tror tyvärr också att du har rätt i det.
Men det kommer inte att sluta någon annanstans än att man till slut kommer på något som löser problemet.

Går det inte på något annat sätt så kommer det sluta med totalförbud av hojar över viss effekt/vikt förhållande och över en viss topphastighet.
Alternativt inför dom rutinen att använda spikmatta och verkanseld om någon försöker smita från polisen men det hoppas jag att vi slipper.
För jag tror inte att man i längden kommer att acceptera att någon kan dra ifrån polisen utan efterverkningar.

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki SV1000S
Jo men sen då? Du har kört SAMMA jävla bana i 2 säsonger, Sen då? Bygga en ny bana? Landskapet kommer va FULLT med banor för att tillfredställa alla hungriga MC åkare...

Spänningen med att åka Bogan eller Bulten är ju att det först o främst är olagligt, sen att det är olika från gång till gång med möte och olika ingångar i kurvor osv... en bana, där har du ETT spår och väljer du fel spår så blir du omkörd eller vurpar...

Tänk såhär, Du har säkert spelat TV spel med nån slags bilracing eller ännu bättre MOTOGP... Sjukt kul, River ut skivan från fodralet, sätter dig ner och spelar nån timme, hittar en favoritbana och börjar öva... i timmar!!! Sen då? Man tröttnar, Vart är det roliga i att köra samma bana om o om o OM igen!

Jag säger det igen, Fristad åt Bulten!

Precis vad jag menade, tror inte det kommer lösa problemet med några banor, möjligtvis dämpa det lite.

Min poäng var mer att det säkert finns ett intresse för det. Inte att det skulle lösa suget efter att pressa vanlig väg, vi vet väl alla att vad som roligast att göra, är det man inte får göra....

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Lägg ner, tror du jag är här för att säga vad folk vill höra?
FUCK that jag säger det jag tror och många tror jag håller med mig!

Jag skiter väl fan i PR såhär ligger det till, många kör som dårar och kommer inte sluta med det trotts det här ruttna avsnittet och påtryck av polisen!!!
Lägg lite is i kallingarna och ta det lugnt för i helvete, vafan reagerar du för?
Jag är väl för satan inte heller här för att säga det alla vill höra!!

Men man behöver ju inte vara otrevlig och svära :krama

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Grusvägar brukar jag inte ha problem med, det jävliga brukar börja när gruset ligger ovanpå asfalt.

Nu vet jag inte vad oljegrus är men jag skulle bli sur om jag välta pga grus någon slängt ut mot motorcyklar. Skulle köpa en volvo 740 och sladda i det där jävla gruset tills UG gör ett hata volvo 740 program.

Oljegrus är krossade stenar ca 5-10 m.m. stora som tillsammans med nån form av asfaltstjära läggs ut som en mätta längs vägen. Sen får trafiken fungera som en ångfält och trycka gruset på plats. Det tar ofta månader innan vägen blir helt "lösgrusfri". Ingen får då under denna tid för sig att köra roadracing på det vägavsnittet, jag lovar! Det är dock ingen fara att köra lagligt. Vägverket sätter ut varningsskyltar när de lagt ut detta på ett vägavsnitt.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nog tror jag att dom visste det innan också men det blir ett annat fokus på företeelsen när det går ut ett inslag i rikstäckande television. Det måste till och med du insé. Och det var inte någon direkt smickrande bild som blev av oss heller och det var väl som väntat.

Det försiggår redan debatter om sporthojars framfart i trafikutskottet pga fortkörning på bakhjulet eller pekandes finger förbi fartkamerorna så det här är bara en del i det stora och den bidrar till att vi riskerar att få restriktioner på möjligheterna att hålla på med hojåkning. Det snackas om ägaransvar specifikt för motorcykel och nummerplåt fram bland annat.

När du sitter där med en nummerplåt framtill på hojen och det är ägaransvar för fortkörning på motorcykel så ska jag påminna mig om att du hävdade att det inte skulle bli några följder.

Men alla som har med ett finger i beslut kring begränsningar, skyltar fram och allt vad det nu heter VET allt som sades i UG ikväll. Det VET sedan innan om Bogan och annat skit. INGET nytt framkom just ikväll och vad fokus beträffar...den där grejen är GLÖMD av allmänheten så fort Wanja Wedins gubbe erkänner att han köpt en Toblerone med LO´s kreditkort nästa vecka.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Men då frågar jag dig:
1. Har du barn?
- Svar Ja
2. Går de ofta på E6:an?
- Svar Nej, mitt ansvar som förälder är att hålla de långt från vägen

Jag gillar också den sången som du (gärna tillsammans med en Whiskey)
- Visst är det härligt ? :)
men skulle nog reagera som hemsöborna (oj, menade Bogesundsborna) om mina barn vistades på vägen!
jo, man hade inte gillat det, så klart. Å andra sidan så hade jag sånt i åtanke när jag köpte mitt hus. Det fick inte ligga precis vid en väg, det skulle ligga lite skyddat. hemsöborna kan bilda en intresseorganisation som lobbar hos vägverket för förändringar på bogesundsvägen.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Äh... Tycker på allvar att man kan ge speciella "MC vägar" typ "fristad"
Det finns redan och kallas motorbanor.

Så du menar att FB, polisen mydigheter osv inte visste ALLT som sades i programmet och mycket mer därtill och att NU är de upplysta och tar i med hårdhanskarna ??? Jag vet inte riktigt vad det var för sensationella nyheter som presenterades i kvällens program som får en FB chef att sätta groggen ihalsen ikväll och sätta igång med åtgärder imorgon bitti...
Det är klart att dom visste det förut! Men det är en milsvid skillnad på att försöka driva igenom förändringar när man hela tiden måste förklara varför vid minsta mothugg, dessutom med risken att bli anklagad för att vara partisk och bara se till egna syften, mot att få en i deras tycke opartisk presentation som present som knappast ens behöver understödjas av fakta med tanke på hur sakligt den framtod.

Sakligheten i programmet kan desssutom bli en stor del av problemet för oss, för det hade varit så mycket lättare att försvara oss mot en grupp som hade framstått som osakliga, upprörda och med dåligt underbyggda argument istället för som nu blev fallet. Det finns nog inte en person utanför mc-kollektivet som inte la sin röst och sympatier på dom boende där nu. Vilket var det som gjorde att jag gav en eloge till Jespers för hans framträdande, för att ge sig in denna var nästan självmord, och jag tyckte definitivt att han kom ur den sitsen med hedern i behåll.

Ska vi nu ha en chans att slippa billigt undan den här gången så vill det nog till att det framgår att den stora massan inom kollektivet, och även här på SH, tar problemen på allvar och debatterar dom sakligt. Annars har vi snart matat dom med mer stoff från omogna förare till en del två...

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Kan tycka mycket om detta. Programmet var som väntat, hornen petar ut ur huvudet när man sätter sig på hojen. Men att utsätta andra för fara (speciellt barn) är aldrig acceptabelt. Därför gasar man aldrig i bostadsområden och utanför alla sorts skolor eller dagis!!!

MEN hur många skador/dödsfall sker på någon annan part än mc-föraren per år egentligen? Och hur många av dessa olyckor är mc-förarens fel? DEN statistiken hade jag velat se. Vad jag vet så är väldigt många mc-olyckor singelolyckor och ännu fler orsakade av någon annan än mc-föraren, eller? :va

(Bry er inte om citaten nedan. De är bara där för skojs skull och inte mina egna citat :))

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Undras hur många i tråden som ens testat att köra bana...?

Jag har det rätt många ggr. Varje år 3 SMC kurser och en hel del på Gotland ring där jag är ofta på sem. Det har enligt mig inte samma tjusning som gatkörnig och kan vara ett komplement och teknisk träning inför gata, men aldrig ersätta det.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Nej, vi kom billigt undan, helt klart. Men jag tror inte att vi ska sopa det här under mattan och tro att det är över nu, för det här kommer att få mer eller mindre nödvändiga efterverkningar som drabbar oss alla, något som man hade hoppats att slippa men som tyvärr säkert var ofrånkomligt då en del individer struntar i både allmänheten och mc-kollektivet. Myndigheter, poliser och försäkringsbolagen har precis fått en massa goda skäl till försämra för oss alldeles gratis, serverade av oss själva, och det lär dom inte vara sena att använda.+ mer text
Bra skrivet!:tummenupp
Nu är det bara att vänta på att någon/några politiker ska agera & göra livet riktigt surt för oss som kör dödsmaskiner..
Vi har ju oss själva att skylla på, vet ju själv hur det är, när man startar hojen så växer ju hornen ut, ingen kan väl säga att man har köpt en sporthoj för att köra lugnt med?? fast även om man gasar ur så kan man ju göra det på "säkra" ställen, inte i blinda kurvor m,m
Dock så måste jag säga att hela reportaget var "billigt",ska man kalla sig reporter (eller vad hon skrev i chatten) så kan man ju förvänta sig lite bättre.
Snyfthistorier från en liten pojke som pumpar däcket på sin cykel! suck...

Edit:Oj oj oj, såg nu att stolpskotten på Aftonbladet hakar på...:huvet

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Okej vi har tappat tråden ingen ..........suck börja läs från början är ni snälla !
diskunionen var vadå ???????
va hette reporten nu igen ??

Tappat?
Disskutionen rör sig om bombrepor på Bogan, hojar med framåtlutad sitställning kör fortare än andra, farligt höga hastigheter i bebyggelse....? :krama
Reportern heter Kristina Hedberg ;)

Det talades om att "Loud pipes saves lives" (vilket bör vara rätt rejält i linje med hojåkning och framfarten på Bogan) och att högt ljud ur "dämparen" :rolleyes: inte hörs förrän det är försent. Läs om själv? :krama Typ starta från inlägg 1?

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Ja det är rätt att ljudet ligger bakom med tänd EBK men om ljudet är rakt bakom flyget (i linje med dig) så är jämförelsen rätt bra ändå. (Jag har läst flygtekniskt så jag är inte ute och spårar).
Tiden det tar för dig att uppfatta ljudet (inte ljudets tid att nå dig) är inte tillräckligt snabbt för att du ska hinna lokalisera riktningen från det innan en ev olycka är ett faktum om hojen blåser förbi dig i 200. :krama

Nä i den farten så är det nog svårt att uppfatta nått om jag ska vara helt ärlig. Uppskattar att du är påläst så jag bara kan njuta av din kunskap, det är därför det finns experter som du.. Här måste jag självklart erkänna min begränsning. Men ändå så i praktiken tex när jag är på väg in i myllret av trafik på vägen till jobbet så hör jag och blir varnad när någon mc med avskuret avgasrör är på väg in för omkörning, bilar hör jag lika lite som min egen knarr, så viss effekt har det..

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Som om bilisterna är bättre då, de värsta grejerna jag sett är med bilar inblandade men det kanske har att göra med att antalet bilar är så många fler = större antal mindre bra förare.....

Sorry.
Programmet handlade om oss och inte bilar ikväll. Så de som bor där ser tyvärr oss som det stora problemet.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...