Eftersnack - Uppdrag Granskning

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Ja. Exakt vilken hoj det var vet jag inte men jag vet att det var en custom av något slag. Oavsett vad det var för hoj så faller den händelsen tyvärr in under kategorin motorcykelförare som kör över sin förmåga och vägens beskaffenhet vilket gör att det passar in i sammanhanget.
Att det sedan är sporthojar som står för dom mest flagranta uppvisningarna i att köra olämpligt fort är ju inte direkt någon nyhet.

Men den var inte särskillt representativ för inslaget, dem går ju inte så fort och det räcker med ytterst lite för att välta speciellt på den vägen.. Han var säkert på väg att gena i en sväng för att han var orolig för att piporna skulle bli skavda i kurvan.
Det bevisar ju egentligen bara att alla typer av knarrar har problem på bogan. Varför inte stänga bogan för genomfart. Det finns ju en bättre väg till Vaxholm så är problemet löst..
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag ger mitt erkännande till Uppdrag granskning. Som sagts här på SH inför programmet (vilket citerades i programmet); de hade öppet mål. Ändå var det ett hyfsat tillbakahållet reportage de gjorde. Jag kan ha invändingar mot enstaka grejer men på det hela tycker jag att det var juste.

De grannar som intervjuas ger intryck av att vara fina och balanserade människor. En man som frontat med en mc och vars lille son och gravida hustru fick flygas till sjukhus fick frågan vad han tyckte om att mc-föraren fick behålla körkortet: "Jag hoppas att han lärde sig något". Sällan man hör så förlåtande tongångar här på SH. Även mannen i kurvan som försökt hjälpa och trösta flera svårt skadade till och med döende motorcyklister utanför sin dörr framstod som en riktig människovän.

Jag tycker att det var ett bra program. Däremot håller jag med om att programmet inte gav några svar på vad som ska göras åt att många väljer att köra fort på vägen. En punktinsats från polisen är ju ingen lösning på problemet.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag blir arg när jag läser chatten med hennes svar. Märks ju tydligt att hon drar precis alla sporthojsåkare över en kam.

"Lasse: Bra program!! Oväntat objektivt med vettiga inlägg från båda sidor.Det tror jag merparten på sporthoj.com tycker också.

Kristina Hedberg: Tror du?! Jag har så klart inte hunnit logga in där (och gissar att många andra kollar på CL-finalen istället just nu) men det är en av de gapigare sajter jag nånsin besökt... (Hon har tydligen reggat sig?)


Fredrikbra: Vad vill du att man ska göra åt allt detta ?

Kristina Hedberg: Jag tycker man ska sluta köra så att man utsätter andra för livsfara."


För övrigt kan jag bara beklaga att situationen har uppstått. Det har ju inte varit helt oväntat med tanke på alla Bogesundstrådar med bilder man läst genom åren.

Sedan ska man också komma ihåg att man behöver inte alltid köra för fort för att folk ska reta sig på en. Det räcker med att man kör på en lägre växel & har lite varv på motorn så det låter lite mer än normalt för att folk ska störa sig.

Den höga frekvensen av motorcyklister är ju såklart problemet med omnämnda vägsträcka. Sedan att många sköter sig är skitsamma när det finns några varje dag som sticker ut.

På min ort har vi en motsvarande väg som är allmänt uttalad som en skön hojväg där många periodvis kör. En del som tokar, en del helt lagligt.

Ibland får man avstå att köra vägen på ett tag för att "skona" de boende längs vägen då omsättningen varit för hög & folk har kört stolle.

Då spelar det ingen roll om man kör lagligt eftersom en del boende redan är uppretade och således hytter med näven eller går rakt ut över vägen för att visa sitt missnöje.

Medicinen för Bogan är att:

1. Hojåkare håller sig borta från den ett bra tag. (Tom söndagsåkarna).
2. Alla tar sig i kragen & kör lagligt. (Kan vi nog glömma).
3. Upprättande av farthinder eller andra fartsänkande åtgärder.
4. Frekvent översyn av Polis.

För övrigt så kanske det skulle vara rakryggat att medlemmarna på SH.com går ut med en gemensam ursäkt till de boende och tar avstånd från idiotkörningarna för att visa att vi är mogna att bry oss och värnar om vårt intresse likväl som att vi respekterar de utsatta.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skrev som svar till "hon den där" att hon visst hade rätt yrke/bransch då han satt inne med mer makt än de flesta i landet då journalister kan skapa elände för beslutsfattare och driva frågan om motorbana nära storstäderna. Detta blev ratat av moderatorn.
Vi har löst ett ev problemen med att vi faktiskt kör mer ljuddämpat än tidigare, nackdel: de är ingen som hör att man kommer.

Nej, Det är ingen som hör att man åker därifrån.
Jag har sommarstuga efter en ganska populär MC-väg i dalarna och man hör inte hojarna när dom kommer. Man hör dom när dom passerat. Orsaken är att avgasrören är riktade bakåt och följdaktligen riktas det mesta av ljudet bakåt.

Man hör fortfarande inte särskilt mycket när dom kommer men det blir ganska störande i längden.

Loud pipes are loud men inte fan räddar dom några liv. Dom irriterar bara fler av dom som inte är motorintresserade.
Jag är själv motorintresserad och jag gillar själv ljudet av en skönsjungande motor men jag kan förstå om det är irriterande när man försöker slappa och det samtidigt försiggår allmän GP-bana intill.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Håller med de flesta i denna tråd att man bör inte köra så fort och oansvarigt vid bebyggelse men jag tror ändå att alla som har en sporthoj har någon gång kört lite för fort. Det är helt enkelt inte roligt att köra lagligt med en sporthoj. Tror också att det är lätt att vara förståndig här bakom tangentbordet, och jag tror verkligen att vi menar vad vi skriver att man skall respektera medtrafikanter. Men när hjälmen tas på verkar vettet inte riktigt få plats.

Det är pinsamt om "spökkommentarerna" är riktiga men jag är övertygad om att UG valt ut kommentarerna med omsorg för att krydda programmet.

PS. Jag har sålt gathojen och kommer inom kort införskaffa en ren banhoj DS.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Överdrivet vinklat.. uppenbart propaganda program.. tror inte gemene man går på en sån uppenbar tv-bluff med "anonyma kommentarer från folk som inte ville visas på tv" osv osv..

Det som va bra var att man fick ju en lite annan syn hur dom som bor där ser på saken.. ljudet va nog inte det som var värst utan att behöva ta hand om nån som drattat av vägen..
skulle inte heller tycka de vore så kul.. då hade ja jobbat på ambulansen.

Jag tror faktiskt att det finns en del sporthojsförare som faktiskt har dom åsikterna som kom från "anonyma källor" Det skulle inte förvåna mig faktiskt.
Med tanke på vilka djäkla stolpskott som lägger inlägg ibland så blir i alla fall inte jag förvånad. Jag tror att det är riktiga människor (läs idioter) som fällt uttalandena men som är för ryggradslösa för att kunna stå upp för sin åsikt
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Till alla som undrar så kan jag berätta att han som körde den gula streetroden som satt fint i fronten på bilen i slutet INTE körde över sin förmåga, han är också en väldigt sansad person med barn, båt, liten stuga som han pysslar med etc. Vilket bevisar att även den lugna, långsamtgående killen kan klota sin hoj och då bli indragen i sånt här skit.
Påståendet att anmälan pappan i BMWn gjorde lades ner pga. bristande bevis är felaktig, faktum är att det fanns bevis.. på att det var en olycka och att MC-föraren INTE brutit mot några lagar!
Han skulle köra om i laglig hastighet och bilen var nere i en sänka på vägen, så han kunde inte se den mötande bilen förrän det var försent, då låste han framdäcket och la ned hojen, som tur var så gled han tillbaks i sin egen körbana medan MCn stannade i mötande. Kan bara tänka mig vad som kunnat hända om han hade fortsatt in i bilen efter hojen.
Nu får vi se om han vågar upp på sadeln igen (på ny hoj dock) eller om han ska skaffa sig en ny båt.
Hoppas detta kan reda ut lite frågor.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har sett ett par sånnahär kommentarer nu dels från MC-åkare dels från andra, detta får mig att häpna :näsblod . Finns det någon som på allvar tror att de oerhört korkade uttalandena som vi kunde höra i programmet om att man inte tänker stanna osv faktiskt kommer från verkliga mc-förare?

Jag menar, bara för att det sägs på TV OCH är utan spårbar källa så behöver det inte vara sanning.

Det finns många kloka människor som tänkt på detta innan, anonyma vittnen används inte i rättegångar t ex. Men Svensson verkar vara för dum och sväljer det som sänds på TV, av just den anledningen, iallafall...

Varför skulle dom hitta på? Dom kunde refererat till denna sajten istället med konkreta bevis!! Istället valde dom att använda yttranden från platsen, med töntar som inte vågade stå för vad dom säger!
 

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Jag njuter av att åka hoj. För mig är det lika härligt att softa i lugnt tempo som att dra på när det är ok utefter omständigheterna. Jag säger aldrig att man ska köra långsamt bara för att, men att man ska köra med omdöme. För mig innebär det inte bara att tänka på ett sätt som gör att jag själv överlever utan även att andra inte ska utsättas för fara eller problem, som tex ett jävla oväsen, som en del tycker. Det låter kanske pretto men det är rätt naturligt för många hojåkare att tänka att det man gör på hojen kastar ljus eller skugga över andra som också gillar att åka hoj.

Reportaget tyckte jag delvis var bra. Det lyfte fram en problematik som för mig är helt uppenbar. Jag håller med om att det finns "grader i helvetet" på samma sätt som det självklart finns grader av överträdelser i alla andra sammanhang. Vi är nog alla då och då över fartgränsen, men olika mycket beroend på vem vi är, vågar jag påstå. Däremot håller jag absolut inte med de inlägg som osar av arrogans mot det faktum att en del, och det är ett fåtal, överträder trafikreglerna så överdrivet (lite - kolla mig jag är värst) och att det självklart innebär att en skugga faller över företeelsen motorcyklism. Jag tar helt klart avstånd från det och dem som håller på med den typen av körning. Jag pratar om det alla kan leta fram på youtube, bland annat Ghostriderfenomenet. Men jag gillar skarpt att köra på bana och kolla på när andra gör det.

Det jag kan tycka är lite synd när det gäller reportaget är att de motorcyklister som trots allt har en mogen syn och skulle kunna uttrycka sig utan att framstå som ett bottenskrap i IQ-ligan inte riktigt får plats i reportaget. Sen tror jag alla vet att hur man klipper i intervjuer har en stor betydelse för hur någon eller något framstår. Sånt manipulerande blir jag totalt less på. I mitt sätt att se det handlar det inte egentligen om motorcyklister i sig, utan om människor som uppvisar total avsaknad av empati eller respekt mot andra, och en del av dessa har motorcykel. Det är inget unikt. Dessa finns i alla kretsar i samhället, även bland politiker, poliser, bussförare, journalister och så vidare. Dessa syns tyvärr i vissa fall så tydligt, och tenderar otroligt nog att bli en betydande influens i generaliserande uttalanden av folk som försöker förstå sig på.

En kommentar till de som hävdar att alla eller den överhängande majoriteten motorcyklister kör som galningar är att jag själv inte alls ser det på det sättet. Majoriteten av alla jag har sett eller kört med kör kontrollerat och lugnt, inte alltid inom ramen för hastighetsbegränsningarna men inom ramen för grundregeln att anpassa sin körstil efter omständigheterna och att visa respekt mot övriga i trafiken och mot omgivningen. Men självklart har jag även sett och kört med folk som leker väl mycket och tänjer på gränserna så att det luktar testosteron lång väg, men ändå gör det på ett säkert sätt.

Mina två cent är att köra med gott omdöme.

/C
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det tror jag!
Med tanke på hur poppis gokartbanedagarna är här i uppsala, folk kommer långväga ifrån för att kuska runt på lillbanan. Dessutom så slipper man oroa sig för körkortet.
Jag menar inte att folk skulle sluta köra för fort på gatan MEN jag tror att de sk. bombreporna skulle minska avsevärt om man fick köra av sig på bana med avåkningzoner!

Jag håller inte med dig. En del av grejen med bombarreporna är just det att det ska gå fort på allmän väg med risk för trafik. Se bara på Ghostrider. Han körde Sthlm-Uppsala skitfort. Sen när intresset började dö så gjorde han om det i rusningstrafik. Och gjorde en grej av att det var just i rusningstrafik.

En mycket liten del av dom som bombar allmän väg skulle välja att köra bana men det är så få att det inte är värt att räkna på.
Varför är dom annars inte med på rörken eller liknande. Eller kör på någon bandag på större bana. Så djävla svårt är det inte att någon gång få till en bandag om man vill. Man anmäler sig i god tid och sen drar men ner på utsatt dag. Ensaka tillfällen på bana har man fan råd med om man har råd att försäkra en klass 7.
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Loud pipes are loud men inte fan räddar dom några liv.

Jo jag tror fan dem gör det faktiskt, min låter knappt nått, man får kolla om varvräknaren visar nått då vet man om den är igång eller inte. Däremot när man kör och det kommer en som kör fortare än jag (rätt många) så hör man dem komma med sina öppna rör minst 50 meter innan dem passerar och man skiter då tex att byta fil eller några andra konstigheter för att undvika skrynkliga motorcycklar.. Så visst har dem en funktion men precis som du säger är dem ju inte särskillt roliga när man sitter och fiskar på landet med en kall i handen och varvar ner efter veckans eviga trängsel i trafiken...
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Jag tror faktiskt att det finns en del sporthojsförare som faktiskt har dom åsikterna som kom från "anonyma källor" Det skulle inte förvåna mig faktiskt.
Med tanke på vilka djäkla stolpskott som lägger inlägg ibland så blir i alla fall inte jag förvånad. Jag tror att det är riktiga människor (läs idioter) som fällt uttalandena men som är för ryggradslösa för att kunna stå upp för sin åsikt

tråkigt att erkänna men du har rätt..
finns människor som inte har rygggrad att stå för det dom tycker och tänker..
sen är det TV och man har svårt att säga om dessa va sanna eller om dom spetsade till det lite med några egna kommentarer som dom vet klingar i tv-rutan..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Till alla som undrar så kan jag berätta att han som körde den gula streetroden som satt fint i fronten på bilen i slutet INTE körde över sin förmåga, han är också en väldigt sansad person med barn, båt, liten stuga som han pysslar med etc. Vilket bevisar att även den lugna, långsamtgående killen kan klota sin hoj och då bli indragen i sånt här skit.
Påståendet att anmälan pappan i BMWn gjorde lades ner pga. bristande bevis är felaktig, faktum är att det fanns bevis.. på att det var en olycka och att MC-föraren INTE brutit mot några lagar!
Han skulle köra om i laglig hastighet och bilen var nere i en sänka på vägen, så han kunde inte se den mötande bilen förrän det var försent, då låste han framdäcket och la ned hojen, som tur var så gled han tillbaks i sin egen körbana medan MCn stannade i mötande. Kan bara tänka mig vad som kunnat hända om han hade fortsatt in i bilen efter hojen.
Nu får vi se om han vågar upp på sadeln igen (på ny hoj dock) eller om han ska skaffa sig en ny båt.
Hoppas detta kan reda ut lite frågor.

Du menar att han körde om med skymd sikt. För det måste ju ha varit det det var om bilen var i en sänka. Han körde om över ett krön och det är faktiskt dåligt omdöme oavsett hur man vänder på det.

Sen kan jag tycka att han kanske inte förtjänar att bli överkörd av en bil om han nu i övrigt är vettig och gjorde en felbedömning. Hoppas han kryar på sig. För han lär väl inte göra om den missen igen misstänker jag.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
... på att det var en olycka och att MC-föraren INTE brutit mot några lagar!
Han skulle köra om i laglig hastighet och bilen var nere i en sänka på vägen, så han kunde inte se den mötande bilen förrän det var försent, då låste han framdäcket och la ned hojen....

olaglig eller ej, varför kör man om när man inte ser vägen framför sig ?
Hur tänker man då ?
Det borde rimligtvis falla under vårdslöshet i trafik.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Whoho! Jag var med på TV (typ).

Mitt vägtips iaf. :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Loud pipes are loud men inte fan räddar dom några liv.

Jo jag tror fan dem gör det faktiskt, min låter knappt nått, man får kolla om varvräknaren visar nått då vet man om den är igång eller inte. Däremot när man kör och det kommer en som kör fortare än jag (rätt många) så hör man dem komma med sina öppna rör minst 50 meter innan dem passerar och man skiter då tex att byta fil eller några andra konstigheter för att undvika skrynkliga motorcycklar.. Så visst har dem en funktion men precis som du säger är dem ju inte särskillt roliga när man sitter och fiskar på landet med en kall i handen och varvar ner efter veckans eviga trängsel i trafiken...

Jag hör dom inte när jag sitter på min hoj och jag har originalpiporna på. Jag hör dom inte när jag sitter i bilen heller även om jag inte vridit upp stereon. Och dom hörs inte särskilt mycket när dom kommer mellan omväxlande hus och träd heller. Men när dom passerat, då djävlar hörs dom.

Oavsett om du tycker att du hör dom eller inte så måste du väl ändå hålla med om att dom låter fan så mycket mer efter att dom passerat än innan.

Om man ska berättiga sina loud pipes med att dom räddar liv så får man väl för fan rikta dom framåt så dom gör det dom är avsedda för.
Annars kan man lika gärna bara erkänna att man tycker det är häftigt när det låter högt.
Lite som när man hade moppe och skruvade ur insatsen ur ljuddämparen för att den skulle bluddra lite mer.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det tror jag!
Med tanke på hur poppis gokartbanedagarna är här i uppsala, folk kommer långväga ifrån för att kuska runt på lillbanan. Dessutom så slipper man oroa sig för körkortet.
Jag menar inte att folk skulle sluta köra för fort på gatan MEN jag tror att de sk. bombreporna skulle minska avsevärt om man fick köra av sig på bana med avåkningzoner!

Ja, dessa dagar får vara hur poppis som helst. (vilket jag tycker är bra) men den klicken som kommer är ständigt återkommande SAMMA personer.

Jag kan tala för mig själv. Visst är det kul att köra på bana men inte SÅ kul att jag bokar upp varje söndag för att köra samma varv hela tiden under 3 timmar. Jag gillar mer att det är varierande att köra gata med utsikt, upplevelser, dofter och möjligheten att stanna till vid ngt skönt fik.

Håller med. Tyvärr så funkar inte snacket om "vi har ingen lokal". Många många många av mina mc-polare på sporthojar har kört i flera år och är helt ointresserade av ban-dagar. "De är för dyrt" får man höra samtidigt som någon tycker "Original-system är töntigt"...

Hade jag haft kunskapen, pengarna och tiden hade jag velat köra RR. Ban-dagar är ett ypperligt budget-alternativ. Men tyvärr vill inte folk till banan. Dom vill bara skylla på att den inte finns utanför husknuten.

Jag håller inte med dig. En del av grejen med bombarreporna är just det att det ska gå fort på allmän väg med risk för trafik. Se bara på Ghostrider. Han körde Sthlm-Uppsala skitfort. Sen när intresset började dö så gjorde han om det i rusningstrafik. Och gjorde en grej av att det var just i rusningstrafik.

En mycket liten del av dom som bombar allmän väg skulle välja att köra bana men det är så få att det inte är värt att räkna på.
Varför är dom annars inte med på rörken eller liknande. Eller kör på någon bandag på större bana. Så djävla svårt är det inte att någon gång få till en bandag om man vill. Man anmäler sig i god tid och sen drar men ner på utsatt dag. Ensaka tillfällen på bana har man fan råd med om man har råd att försäkra en klass 7.

Jag tror dessa inlägg speglar min tro faktiskt. Kongo, jag vill inte påstå att du har fel inställning för den är mer rätt än många inser men så är verkligheten.
En bana löser inte nog inte problemen (även om jag hade hoppats att den gjort det).
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tycker det var ett bra och sansat "reportage".
Visst, lite faktafel man kan haka upp sig på men vad gör det... i det stora hela så stämmer mycket av det som sades.

Det som skrämmer tycker jag är att de boende inte vågar gå 500m till stallet, men värst är att jag förstår dem faktiskt! Barn har inte uppmärksamheten eller förmågan att hålla sig undan för en sporthojstorped i 200km/h.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
För övrigt så kanske det skulle vara rakryggat att medlemmarna på SH.com går ut med en gemensam ursäkt till de boende och tar avstånd från idiotkörningarna för att visa att vi är mogna att bry oss och värnar om vårt intresse likväl som att vi respekterar de utsatta.

Det är en fin tanke och jag kan tycka det kan vara på sin plats att göra så oxå kanske just för att det just är i detta forum som dessa dårar är reggade hos. jag inställer mig i ledet:tummenupp
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Han såg vägen, eller iallafall trodde han det, vägen lixom flöt ihop och överlappade varann eller hur man nu ska säga. Det såg fritt ut så att säga.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top