Eftersnack MotoGP 2006

Klamster skrev:
2578519 vad blire för förändringar inför säsongen 07? ngn som har koll?
- Motorerna minskas till max 800 cc
- Tvåtakt förbjuds
- De team som kör på däck från en däckstillverkare som vunnit minst 2 race sedan starten på säsongen 2005 får endast använda sig av 31 däck per hoj och helg, 17 bak och 14 fram.
Mao kommer alla team som kör Michelin eller Bridgeston att drabbas av detta.
De team som eventuellt kör Dunlop får använda hur många däck de vill (tills de vunnit 2 st race).

sandstream skrev:
2578563 - Motorerna minskas till max 800 cc
- Tvåtakt förbjuds
- De team som kör på däck från en däckstillverkare som vunnit minst 2 race sedan starten på säsongen 2005 får endast använda sig av 31 däck per hoj och helg, 17 bak och 14 fram.
Mao kommer alla team som kör Michelin eller Bridgeston att drabbas av detta.
De team som eventuellt kör Dunlop får använda hur många däck de vill (tills de vunnit 2 st race).

31däck!? :skrämd

Nyteknik skrev:
2580211 Det finns ingen begriplig anledning till ändringen från 990 cc till 800.
Det är ett mellansteg på vägen till perfektion, dvs 750 cc :rock

Många killar vill se 1000 cc, men frågar du en tjej, dottern i grannhuset, snyggingen i kassan på ICA, den kvinnliga neurokirurg som just skall lobotomera dig eller vilken som, så svarar de som en man att coola killar på 750:is, det är vad de vill se :cool:

Jag kommer att minnas att en inavlad, självgod, totalt omanlig lipsill vann mästerskapen pga att den enda människan jag fullkomligt litade på i universum gjorde precis det jag var 100% säker på att han inte skulle göra. Mitt liv är slut. Jag överlever endast på att Peddo är precis så grym som jag lovat att han skulle vara (och ja, ramma the Kentucky Chicken är ALLTID rätt).

Macho Woman skrev:
2580406 Jag kommer att minnas att en inavlad, självgod, totalt omanlig lipsill vann mästerskapen pga att den enda människan jag fullkomligt litade på i universum gjorde precis det jag var 100% säker på att han inte skulle göra. Mitt liv är slut. Jag överlever endast på att Peddo är precis så grym som jag lovat att han skulle vara (och ja, ramma the Kentucky Chicken är ALLTID rätt).
:tummenupp

Bingo skrev:
2580376 Det är ett mellansteg på vägen till perfektion, dvs 750 cc :rock

Många killar vill se 1000 cc, men frågar du en tjej, dottern i grannhuset, snyggingen i kassan på ICA, den kvinnliga neurokirurg som just skall lobotomera dig eller vilken som, så svarar de som en man att coola killar på 750:is, det är vad de vill se :cool:
Sanning! :tummenupp :D

Annars det jag kommer ihag som bäst pa den här säsongen var det otroliga racet pa Sachsenring där det var som värsta 125-racet med platsbyten och en malgang jag inte sett sa manga ganger tidigare.:tuttar

Macho Woman skrev:
2580406 Jag kommer att minnas att en inavlad, självgod, totalt omanlig lipsill vann mästerskapen pga att den enda människan jag fullkomligt litade på i universum gjorde precis det jag var 100% säker på att han inte skulle göra. Mitt liv är slut. Jag överlever endast på att Peddo är precis så grym som jag lovat att han skulle vara (och ja, ramma the Kentucky Chicken är ALLTID rätt).
Du var minsann arg och bitter:tungan

Last edited:
Nyteknik skrev:
2580211 Det finns ingen begriplig anledning till ändringen från 990 cc till 800.

Om inte jag är helt felunderrättad så har det med avgasutsläpp å göra samt att hojarna i sig blir jämnare vilket sätter större press på förarna, och naturligtvis så blir det ju svårare att slå nya hastighetsrekord på320 km/h+, Vet faktiskt inte så noga den största anledningen men jag vet att det till stor del handlar om avgasutsläpp och att 250 kör tvåtakt på lånad tid de kommer på sikt att ersättas av fyrtakt just för avgas emmissionernas skull.

Warlock skrev:
2580430 Om inte jag är helt felunderrättad så har det med avgasutsläpp å göra samt att hojarna i sig blir jämnare vilket sätter större press på förarna, och naturligtvis så blir det ju svårare att slå nya hastighetsrekord på320 km/h+, Vet faktiskt inte så noga den största anledningen men jag vet att det till stor del handlar om avgasutsläpp och att 250 kör tvåtakt på lånad tid de kommer på sikt att ersättas av fyrtakt just för avgas emmissionernas skull.
Utan att veta så tycker jag att båda skälen verkar ytterst underliga. En 750 kommer att varva högre och ha en toppigare effekt - knappast mer lättkörd. Skillnaden i avgasutsläpp måste vara helt obetydlig. En 750 går inte renare än en 1000. Ställer mig spontan-skeptisk...

Warlock skrev:
2580430 Om inte jag är helt felunderrättad så har det med avgasutsläpp å göra samt att hojarna i sig blir jämnare vilket sätter större press på förarna, och naturligtvis så blir det ju svårare att slå nya hastighetsrekord på320 km/h+, Vet faktiskt inte så noga den största anledningen men jag vet att det till stor del handlar om avgasutsläpp och att 250 kör tvåtakt på lånad tid de kommer på sikt att ersättas av fyrtakt just för avgas emmissionernas skull.
Jag tror inte att det har ett dugg med avgasutsläpp att göra. En 800 som varvar ett par tusen varv mer än en 990 borde inte minska avgaserna till en nivå som kan vara en anledning.
Faktum är väl att Honda ville ha 800cc och då vart det så.
På de banor där tex Ducati har kört både 990 och 800 var de jämna upptill ca 300 km/h där 990 drog ifrån pga av mera kraft.
Många förare (och jag) tror att 800 kommer att vara nere på samma varvtider som 990 redan nästa år.

Macho Woman skrev:
Jag överlever endast på att Peddo är precis så grym som jag lovat att han skulle vara
Ja, det är ju en riktig karl :rolleyes:

Last edited:
Macho Woman skrev:
2580406 (och ja, ramma the Kentucky Chicken är ALLTID rätt).
...och inte hade HRC the guts att göra det enda rätta och sparka honom heller som Frank Williams gjorde med Damon Hill efter att han vann F1-titeln. Då hade han blivit Kentucky Fired Chicken. :D

Last edited:
Det man gjort i reglementet till nästa år, som kan tolkas som att man tänker på avgaser kanske, är att man minskar maximala tillåtna volymen bränsle från 24L till 22L. Största anledningen är nog att det är ett sätt att få lägre effekt på dom hojarna. Samma anledning som att man även drar ner på cylindervolymen.

Macho Woman skrev:
Tänk om jag bara kunde hitta "Vem vill du ligga med?"-tråden. I den lät det annorlunda, om jag säger så.

Macho Woman skrev:
Du och dina inlägg behövs mer än någonsin. Racingforumet har blivit oändligt mycket tråkigare sedan du, Chris Ash, oFFkeFF och Goodstuff mer eller mindre försvann och lämnade mig med visst understöd av Neutral att sabla ner Valmers, Sandstream och övrigt ogräs. Hjälp!

Nyteknik skrev:
2580909 Du och dina inlägg behövs mer än någonsin. Racingforumet har blivit oändligt mycket tråkigare sedan du, Chris Ash, oFFkeFF och Goodstuff mer eller mindre försvann och lämnade mig med visst understöd av Neutral att sabla ner Valmers, Sandstream och övrigt ogräs. Hjälp!
Förövrigt vill jag påminna om att världsmästaren i MotoGP 2006 heter Nicky Hayden. Världsmästare är det där som Skägget aldrig blev, du vet.

Nyteknik skrev:
2580909 Du och dina inlägg behövs mer än någonsin. Racingforumet har blivit oändligt mycket tråkigare sedan du, Chris Ash, oFFkeFF och Goodstuff mer eller mindre försvann och lämnade mig med visst understöd av Neutral att sabla ner Valmers, Sandstream och övrigt ogräs. Hjälp!
Det ska väl till en tjej för att få fason på era argument :D

Att det har blivit tråkigare kanske beror på att vi diskuterar nutid och inte forntid? Fråga Swedie om han inte kan öppna ett nytt "underforum" där blåröken kan ligga tät och där de sanna entusiasterna kan diskutera säsongen 87, hur mycket bättre förarna var förr, hur mycket grymmare hojarna var osv. För att bli medlem måste man självklart ha kört tvåtakt minst en säsong, hur ska man annars kunna förstå :tummenupp

@Neutral: Som du ser är det fler än mig som buntar ihop dig med talibanerna :hihi

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti