Eftermarknadskoppling KTM 690?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej. Jag har kört totalthaveri på min koppling. Eller rättare sagt jag har kraschat sönder den. Verkligen allt.

Köpa allt ordinarie ut pris slutar på ca 18 000 och då bler det verkligen intressant om det finns några eftermarknadsalternativ.

Tips?

Vad i kopplingen har rasat?

Yttre/inre korg?
Lameller?
kåpa?

Där finns tyvärr väldigt ont om aftermarketprylar till 690....

Vad i kopplingen har rasat?

Yttre/inre korg?
Lameller?
kåpa?

Där finns tyvärr väldigt ont om aftermarketprylar till 690....

Japp alla korgar, alla lameller, alla stålskivor. En sten träffa illa och hyvla bort det mesta.

Så här ser yttre(eller heter den inre?) korgen ut. I stort sett hel förutom att piggarna för att hålla sista lamellen är borta. Den kostar 7200 i Sverige och 4500 från USA. Går det att hitta en bra svetsare som kan lägga på materialet för en kostnad under 3000?

Det larviga är att jag tror drevet är den stora kostnaden men det är samma artikelnummer så man måste köpa hela. Tråkigt.

Bifogat

• IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    232.8 KB · Visningar: 67
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    236.6 KB · Visningar: 64
  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    236.9 KB · Visningar: 86
Lameller och stålskivor är LC4 så sådana har jag i drivor. Både yttre och inre korgen är 690 special. Dock har jag sett folk som opererat dit LC4 korgar för att slippa allt strul som där är med 690 konstruktionen original....

Hur lätt detta är har jag ingen aning om då jag inte äger en 690 motor men jag kan kolla om jag kan fixa en LC4 koppling du kan låna och försöka montera...

Lameller och stålskivor är LC4 så sådana har jag i drivor. Både yttre och inre korgen är 690 special. Dock har jag sett folk som opererat dit LC4 korgar för att slippa allt strul som där är med 690 konstruktionen original....

Hur lätt detta är har jag ingen aning om då jag inte äger en 690 motor men jag kan kolla om jag kan fixa en LC4 koppling du kan låna och försöka montera...

Lameller och skivor är ju billigt i jämförelse. Var skulle man kunna hitta någon som bytt till äldre korg? Jag har ingen aning om vad som skiljer. Ska kolla lite sprängskisser.

Någon som vet någon om Tyska demonteringar? Verkar inte finnas någon inlöst hoj i Sverige men det borde ju finnas i Europa. Någon borde annars kört totalras så man kan få en korg därifrån.

Lameller och skivor är ju billigt i jämförelse. Var skulle man kunna hitta någon som bytt till äldre korg? Jag har ingen aning om vad som skiljer. Ska kolla lite sprängskisser.

Någon som vet någon om Tyska demonteringar? Verkar inte finnas någon inlöst hoj i Sverige men det borde ju finnas i Europa. Någon borde annars kört totalras så man kan få en korg därifrån.

De jag känner som bytt korg är ökenracingnissar som hade initiala problem när 690 motorn kom.....

Ebay.de is the shit för tyska demonterare

De jag känner som bytt korg är ökenracingnissar som hade initiala problem när 690 motorn kom.....

Ebay.de is the shit för tyska demonterare

Ok. Så man tar alltså en 640 koppling istället? Är den hydralisk också?

Jag hittar inget i Ebay. Söker på kupplung men hittar inget. Kan ju kanske vara så att det inte finns något men det låter konstigt.

Finns det några stora demonteringar man kan ringa?

Ok. Så man tar alltså en 640 koppling istället? Är den hydralisk också?

Jag hittar inget i Ebay. Söker på kupplung men hittar inget. Kan ju kanske vara så att det inte finns något men det låter konstigt.

Finns det några stora demonteringar man kan ringa?

Ja 640 kopplingen har varit hydrualisk sedan -03. Korgarna är inte identiska men skall gå att få att passa....

Ingen aning om tyska demonterare tyvärr....

Ja 640 kopplingen har varit hydrualisk sedan -03. Korgarna är inte identiska men skall gå att få att passa....

Ingen aning om tyska demonterare tyvärr....

Du är bäst. Vet du någon man skulle kunna fråga om vad som krävs? Jag känner en med 640 så jag skulle kunna låna hans koppling men då måste jag veta att det inte krävs ingrepp på hans korg.

Måste nämligen beställa i dagarna om jag ska ha orginal grejer.

Nu har jag pratat med KTM Sverige. De kände inte till några problem med kopplingarna på 690:in och de kunde inte heller fixa fram enbart korg. Adler som gör korgen, kan man få tag på dem? Vilka återfärsäljare finns det mer än Talon?

En kompis har erbjudit sig att svarva och fräsa en ny korg att bulta fast på drevet. Vad bör man i så fall tänka på?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back