Efterfrågepåslag?

Många klagar på att allt har blivit mycket dyrare, men de glömmer också att jobbskatteavdraget ger rejält mycket mer i plånboken varje månad. Mitt avdrag för skatt beräknad har sjunkit från 8.537:- år 2006 till 7.141:- per månad under 2008. Det ger en nettoeffekt på ca 1.396:-... Lägg dessutom till att min flickvän sparat ungefär lika mycket per månad. Helt plötsligt var det kanske inte så farligt med lite skatt på trafikförsäkring och ej avdragsgill fackavgift.....

Äntligen en som fattat! Funderar på om det bara är du & jag som är vinnare? Beträffande efterfrågepåslaget är jag för dåligt insatt i vad det blir för faktiska konsekvenser av det. Vad kommunistpropagandan E24 skriver bryr jag mig inte så mycket om, de för ju knappast en objektiv journalistik precis .

Innan ni skriker er hesa över hur usel regeringen är bör ni också ta en funderare på vem som är källa till artikeln. E24:s artikel bygger på en debattartikel skriven av Hyresgästföreningens ordförande. Det är alltså åsikter från en part i frågan, inte någon oberoende forskarrapport eller något liknande.....

Innan ni skriker er hesa över hur usel regeringen är bör ni också ta en funderare på vem som är källa till artikeln. E24:s artikel bygger på en debattartikel skriven av Hyresgästföreningens ordförande. Det är alltså åsikter från en part i frågan, inte någon oberoende forskarrapport eller något liknande.....

Jag visste inte att vi behövde en forskarrapport utskriven innan vi dödliga fick lov att ta till oss vad regeringen föreslår.

Det ni fullständigt glömmer att ta med i era beräkningar är att alla byter inte bostad som de byter kalsonger. Det finns de som bor i, och har bott i väldigt länge, en hyresrätt med en hyra som ligger på en ok nivå för vad de har råd med. Måste ju kännas jävligt kul för dom att helt plötsligt få en hyresökning på, oavsett om det är 5 eller 300% utan någon tillsynes anledning alls.
Boendekostnade är ju den största av utgifter som många har och jag tror den sittande regeringen skjuter sig rätt rejält i foten om de börjar bråka med den.

Problemet är att när byggbolaget säljer bostadsrätterna kan de göra det till marknadspris, men det kan inte ta ut en marknadshyra. En fastighets värde står i direkt relation till dess hyresinkomster.

Det har du rätt i, det köper jag .

Valet står alltså inte mellan dyra eller billiga hyreslägenheter, utan mellan dyra eller inga alls...

Ja, tyvärr har det blivit så.

Det är ingen skillnad i beskattning mellan hyresrätter eller bostadsrättsföreningar vad gäller fastighetsskatt. Snackar vi inkomstbeskattning är det dock vissa skillnader, men det finns inget fog för att bristen på billiga hyresrätter beror på olikheter i beskattning.

Hade för mig att jag har läst/sett på TV att det kostar olika för byggbolagen beroende på om de de bygger bostads- eller hyresrätt. Kan inte komma på just nu vad skillnaden var.

Intressant

Många likställer marknadshyror med en skattehöjning.

Då kan man fråga sig vilka dessa människor tror idag betalar mellanskillnaden mellan vad exempelvis Sthlms Stads skattebetalare kan få ut för sina lägenheter i hyra och vad Staden faktiskt tar ut i hyra av hyresrättsinnehavarna?

Hushåll som vill bo på dyra adresser skall betala vad det kostar enligt min åsikt. Passar det inte kan man bosätta sig någonstans där marknadshyran ligger nära dagens hyra. En del av dessa idag ratade områden lär dessutom få ett socialt uppsving när folk inser att det finns en stor fördel med att betala 5.000:- mindre per månad i hyra.

Många likställer marknadshyror med en skattehöjning.

Då kan man fråga sig vilka dessa människor tror idag betalar mellanskillnaden mellan vad exempelvis Sthlms Stads skattebetalare kan få ut för sina lägenheter i hyra och vad Staden faktiskt tar ut i hyra av hyresrättsinnehavarna?

Hushåll som vill bo på dyra adresser skall betala vad det kostar enligt min åsikt. Passar det inte kan man bosätta sig någonstans där marknadshyran ligger nära dagens hyra. En del av dessa idag ratade områden lär dessutom få ett socialt uppsving när folk inser att det finns en stor fördel med att betala 5.000:- mindre per månad i hyra.

I princip så håller jag med, MEN det fula är att göra det i lägenheter där folk redan bor och kanske har bott i eoner.
Ok att de höjer hyran med 300% för näste hyregäst för den aktuella lägenheten, men att tvinga ut folk ur sitt hem med ockerhyror, ja då blir det ju att dra fram den gröna kepsen och pilbågen.

I princip så håller jag med, MEN det fula är att göra det i lägenheter där folk redan bor och kanske har bott i eoner.
Ok att de höjer hyran med 300% för näste hyregäst för den aktuella lägenheten, men att tvinga ut folk ur sitt hem med ockerhyror, ja då blir det ju att dra fram den gröna kepsen och pilbågen.

Tyvärr är det en smäll som folk får ta tycker jag. Jag vill inte betala en massa skatt för att nån fattiglapp har lust att bo i innerstan. Har man inte råd får man bosätta sig i en sunkig förortslägenhet, som jag...

Hade för mig att jag har läst/sett på TV att det kostar olika för byggbolagen beroende på om de de bygger bostads- eller hyresrätt. Kan inte komma på just nu vad skillnaden var.

Tidigare fanns det ett statligt bidrag ifall man byggde hyresrätter, men det är bortplockat.

Förslaget är att hyran i attraktiva områden ska höjas med 5% årligen tills dess att de nått en jämnvikt med marknaden. Det är inte frågan om någon chockhöjning. Det innebär att marknadshyror kommer att fasas in över ett antal år. Folk kommer att ha goda möjligheter att hitta något som passar deras ekonomi bättre.

Läs mer här direkt från källan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=761883

Så här skriver man på ledarsidan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=761891

Följande stycke citerat från DNs ledarsida på länken ovan beskriver situationen perfekt tycker jag:

"Problemen i Stockholm med långa köer, svarta kontrakt, korruption och låg nyutveckling är en direkt följd av hyresregleringen. När hyrorna avviker kraftigt från de boendes efterfrågan så läggs en död hand över marknaden.

Det är detta som inträffat i Stockholm, vilket drivit på den stora omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter. Andelen hyresrätter krymper, och de som finns kvar är sällan tillgängliga för människor som flyttar till Stockholm. De som lyckas komma över ett kontrakt har antingen pengar eller goda kontakter.

Systemet har väldigt lite med rättvisa att göra. De som missgynnas är alldeles uppenbart samhällets outsiders och de som har växt upp utanför Stockholm. På Familjebostäders hemsida kan man se att en tvåa i förorten Rinkeby kostar 5.589 kronor i månaden, medan en lika stor tvåa i eftersökta Vasastan kostar 5.537 kronor. "

Förslaget är att hyran i attraktiva områden ska höjas med 5% årligen tills dess att de nått en jämnvikt med marknaden.

Det låter som ett vettigt alternativ. Marknadshyror i någon form behövs.

"Problemen i Stockholm med långa köer, svarta kontrakt, korruption och låg nyutveckling är en direkt följd av hyresregleringen. När hyrorna avviker kraftigt från de boendes efterfrågan så läggs en död hand över marknaden.

Och som vanligt är det Stockholms problem som skapar nya regler. Tror snart att det är dags att låta de tre största städerna i Sverige få bilda ett eget land med sina egna lagar och regler.

Last edited:

Man kan ju resonera så att hyresgästen fått en osannolik förmån under lång tid, det är ju positivt i sig. Ockerhyror finns inte i en hyresmarknad, då får man inte hyra ut något eftersom det finns alternativ för hyresgästerna.

Fan vad det stinker...

Innan ni sossar slänger ur Er massa skit, granska årsredovisningen som utkom den 16 april,

Man kan ju resonera så att hyresgästen fått en osannolik förmån under lång tid, det är ju positivt i sig. Ockerhyror finns inte i en hyresmarknad, då får man inte hyra ut något eftersom det finns alternativ för hyresgästerna.

Jo men så resonerar ju HA när de bedriver indrivningsverksamhet oxå. Alla har ju ett alternativ: betala eller dö. I det här fallet är alternativet "dra åt helvete om det inte passar".

Jag undrar om ni som tycker förslaget är bra skulle tycka det var lika kul om bolånsräntorna höjdes med 300%. Ja vadå, passar det inte så kan ni ju dra åt helvete.
För jag antar att ni inte bor i en hyresrätt ;)

Jag är inte sosse, och jag tycker det är helt ok med marknadsekonomi, det är inte det som är problemet. Problemet enligt mig är själva övergången. Ja menar det är folks hem vi snackar om här. Man inser ju hur jävla liten och meningslös man är om staten kan fösa runt hur som helst med folk.

Vi kan ta ett annat exempel. Tänk dig att du åker till OK Q8 och hyr en släpvagn en dag för 1000:-. När du kommer tillbaka med vagnen så får du reda på att du är skyldig 3000:- för Macken höjde hyran medans du var borta. Är det ok tycker ni? Nej.
Ok nu säger ni att så kan man ju inte jämföra! Men vadå, det är ett kontrakt upprättat som skyddar mig från att inte hyresvärden ska kunna våldta mig ekonomiskt, eller som i hyreslägenhetens fall från att bli vräkt godtyckligt. Detta kontrakt kan dock staten skita fullständigt i.
Det känns ju bra...och så... :rolleyes:

Ockerhyror finns inte i en hyresmarknad.

Jag är ledsen men ockerhyror finns i allra högsta grad. Som ett exempel så hade vi en liten närbutik i huset där jag bor. Nu är det så att hyresvärden vill bygga om och bedriva en restaurang i den lokalen. Helt plötsligt så höjdes hyran för lokalen med just 300% och där rök det en närbutik.

Nästa problem för värden är att för att bedriva restaurangverksamhet (med uteservering) så behöver de tillstånd. Tillståndet skulle sitta jävligt löst om någon boende i huset skulle börja klaga på buller eller annat som har med restaurangen att göra, så hyresvärden håller just nu med näbbar och klor på att försöka bli av med alla hyresgäster så att han kan ta in nya. Detta görs genom att utföra restaureringar av lägenheterna, av högst tvivelaktig kvalitét, och sedan se till att få till en rejäl hyreshöjning så att folk blir tvingade att flytta ut.
Dessa nya är i huvudsak invandrare som inte har så stor koll på vilka rättigheter de har som hyresgäster och jag skulle tippa på att deras kontrakt har en hel del suspekta klausuler inpetade.

Är det såhär vi vill att det ska fungera?

Last edited:
Om hyran nu är 5k/månad och högsta höjningen blir 5% så rör det sig alltså om en höjning på max 3000/år. Knappast någon chockhöjning...

Om hyran nu är 5k/månad och högsta höjningen blir 5% så rör det sig alltså om en höjning på max 3000/år. Knappast någon chockhöjning...

Nä handlar det om 5% så är det väl inte mycket att hetsa upp sig över...men handlar det om 300% så kan man ju börja bli lite svettig. :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT