Efter kärlek,ingen vänskap ?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Detta eminenta ordspråk myntade en kompis mamma och menade att om ett förhållande varit tillräckligt fyllt med känslor och passion,så kan man helt enkelt inte vara kompisar efteråt.
Kan man det så har passionen inte varit på riktigt.
Hur förhåller det sig egentligen?

Kan väl stämma till en viss del.

Hur definierar du vänskap? Vänskap som att umgås på tu man hand och titta på film, eller vänskap som att fungera utan krusiduller i ett sällskap, en kväll?

Kan väl stämma till en viss del.

Hur definierar du vänskap? Vänskap som att umgås på tu man hand och titta på film, eller vänskap som att fungera utan krusiduller i ett sällskap, en kväll?

Vänskap som i att göra bara roliga saker tillsammans och låtsas som om man aldrig haft ett passionerat förhållande som inte funkade.
Lite som att spela teater,typ.

Vänskap som i att göra bara roliga saker tillsammans och låtsas som om man aldrig haft ett passionerat förhållande som inte funkade.

Neej, det tror jag inte funkar. Har det en gång varit så, och inte längre är det, är det ju oftast bara ena partens vilja som gått igenom, så att säga.

Klart det finns undantag, men hade jag gjort slut med en kille hade jag inte kunnat umgås så efteråt, man gör ju slut av en anledning.

Och på andra hållet, hade jag blivit dumpad så nej. Man känner sig ju aningen tillplattad efter en sån händelse. Svårt att leva upp igen då, i de personens sällskap.

Tror till en början (några år?) att det kan vara svårt att ha en sådan vänskap. Men det är väl ändå inte så att man helt glömmer bort en partner man levt ett passionerat förhållande med? Klart att jag har kvar minnen av det jag upplevde med vissa brewdar jag var ihop med. Några har jag fortfarande kontakt med, andra inte.

Neej, det tror jag inte funkar. Har det en gång varit så, och inte längre är det, är det ju oftast bara ena partens vilja som gått igenom, så att säga.

Klart det finns undantag, men hade jag gjort slut med en kille hade jag inte kunnat umgås så efteråt, man gör ju slut av en anledning.

Och på andra hållet, hade jag blivit dumpad så nej. Man känner sig ju aningen tillplattad efter en sån händelse. Svårt att leva upp igen då, i de personens sällskap.

Då har jag fattat rätt,har nämligen inget endaste ex som kompis.

Din kompis mamma verkar vara en klok kvinna. Jag tycker att hon har rätt.

0 bekantskap med mina ex.

på tal om ordspråk så kläckte en jobbarkompis detta i vecka när vi pratade motorintresse och otåliga flickvänner:

"fetta finns på löpmeter, garaget går i första hand."

Då har jag fattat rätt,har nämligen inget endaste ex som kompis.

Samma här faktist!

Men jag tror att man kan bli kompisar efter ett tag men varför skulle man börja snacka med sitt ex?
Man har väl bättre saker för sig, så NEJ jag tror inte att man kan bli kompis med sitt ex..

"fetta finns på löpmeter, garaget går i första hand."

Haha kunde inte sagt det bättre själv! :tummenupp

Last edited:
Stämmer om man menar vänskap som värsta bästisarna som gör allt tillsammans. Att kunna umgås vuxet med sina ex är inget konstigt dock tycker jag, kan man inte det var nog förhållandet inte så friskt.

Stämmer om man menar vänskap som värsta bästisarna som gör allt tillsammans. Att kunna umgås vuxet med sina ex är inget konstigt dock tycker jag, kan man inte det var nog förhållandet inte så friskt.

Men ibland tar det ju slut just p.g.a. upptäckten av att det inte var så friskt?

Som 42 årig evighetssingel kan jag bara påminna mig om att jag upplevt ordstävet från andra hållet.

Jag har helt enkelt blivit kompis med de jag åtrått och uppvaktat. Sedan blir detta offrets förklaring till att det inget vart. "Jamen vi är ju kompisar, det skulle kännas fel"

Så sensmoralen är att man inte ska vara ett öppenhjärtligt hygglo med ngn man åtrår, man ska vara fullbokad, spefull och svår att nå. Då får man ligga.

"Efter vänskap ingen kärlek" blir således den variant jag kan referera till :D

Last edited:

Varför skulle man låtsas det!?

Visst, jag är inte bästa kompis med mitt senaste ex... mestadels för att vi inte bor i samma stad längre, men finns ju ingen visst att låtsas om att vi aldrig varit ihop, men inte heller någon vits att vara fiender. Vi har en gång i tiden älskat varandra, inget elakt skedde, utan det tog slut, då går man inte från att älska varandra till att hata varandra.

önskar henne all lycka i världen (varför inte?)!

(t.o.m. min första tjej som var så smidig att hon var otrogen med både en ny kille i två månader samt sitt ex har jag numdera förlåtit och önskar henne ett lyckligt liv, men visst fan har det tagit ett gäng år för den milda inställningen hehe)

*edit*

en insikt på sista parantesen är ju att även om det hon gjorde inte var rätt eller snällt så måste man (i efterhand) låta egot gå och dränka sig ett tag och inse att man själv bidrog till det, hade ens förhållande varit guld så hade det aldrig skett - sen visst hade hon problem att kommunicera och yada yada yada (hehe). Det är bara att försöka lära sig av skiten och gå vidare.

Last edited:
Oftast slutar väl ett förhållande av den anledningen att det bara tillräckligt med kännslor från ett håll. Således tycker väl en av de att det funkar utmärkt att va kompisar, medans den andra hoppas på förhållande igen. M ao funkar det inte i längden :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT