Effektsystem till DR 800 och XZ 550?

Diztinct

Easy rider
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda XR400R -98, Yamaha XZ 550 -82
Tjena! Jag har en DR 800 med det otroligt tråkiga orginalsystemet på. Hojen låter praktiskt taget ingenting och känns dessutom rätt strypt. Min hoj är tyskimporterad och ser ut att ha fått påsvetsat extra tunna utblåsrör där bak, dessutom (av någon anledning).

Nåväl, jag måste förstås byta till ett trevligare avgassystem på hojen :)
Jag har sett att många kör med Laser Pro Duro. Är detta system att rekommendera? Min kusin tycker att de är onödigt dyra och tunga. Finns här någon DR 800-ägare som kör med någon annan ljuddämpare som kan rekommenderas?

När vi ändå är inne på det här ämnet kan jag passa på att fråga om någon har tips för lämpligt avgassystem för min gamla Yamaha XZ 550 som jag funderar på att fixa till lite och sätta i rullning :)

Tack på förhand!

Tjena! Jag har en DR 800 med det otroligt tråkiga orginalsystemet på. Hojen låter praktiskt taget ingenting och känns dessutom rätt strypt. Min hoj är tyskimporterad och ser ut att ha fått påsvetsat extra tunna utblåsrör där bak, dessutom (av någon anledning).

Jag har sett att många kör med Laser Pro Duro. Är detta system att rekommendera? Min kusin tycker att de är onödigt dyra och tunga. Finns här någon DR 800-ägare som kör med någon annan ljuddämpare som kan rekommenderas?

När vi ändå är inne på det här ämnet kan jag passa på att fråga om någon har tips för lämpligt avgassystem för min gamla Yamaha XZ 550 som jag funderar på att fixa till lite och sätta i rullning :)

Tack på förhand!

ta vilken dämpare som helst som är runt 2 tum invändigt o modda till så de passar :tummenupp
korta om den är för lång..
köpte senast en r6 dämpare o kapade till.. skulle funkat kalas säkert om man kan svetsa lite.
annars kör de flesta med lasern.

sen om du öppnar upp "kröken" finns där inne en liten svetsskarv som stoppar flödet ganska fint.. många som slipar ner den lite med en dremel.. ta inte för mycket bara.
tror dom bruka säga 142,5 ska man byta högfarten till.
jag kör med 142 o har höjt nålarna ett hack.

är du ute efter mycket ljud på yamman så kika på touring.se har nåra universal där o minizommen e fräck men låter mycket. bara 500 spänn dock.. börja med o öppna upp den o packa om för all ull flyger ut efter ett tag annars :tummenupp

Tack på förhand!

gör som ozeo föreslog bygg ett eget kollat mc-skrotarna så här blev min xt med v-h dämpare till en gsxr 750 från 80-talet , kanske inte de vackraste systemet men de kostade inget mer än arbete heller

Bifogat

• Bild 098.jpg
    Bild 098.jpg
    132.4 KB · Visningar: 126
Tack för tipsen, allihop! Det låter som man borde modda till något eget då. Som tur är har jag ju en pappa som är fordonstekniklärare, så bara jag kan motivera honom borde han kunna hjälpa till med svetsen :)

Jag postar nog här när jag tycker mig ha hittat något lämpligt objekt :)

Tack igen!

Tack för tipsen, allihop! Det låter som man borde modda till något eget då. Som tur är har jag ju en pappa som är fordonstekniklärare, så bara jag kan motivera honom borde han kunna hjälpa till med svetsen :)

Jag postar nog här när jag tycker mig ha hittat något lämpligt objekt :)

Tack igen!

har du tur behöver du nog inte svetsa heller kan passa med stegmuffar till bilavgas om böjarna på mellanröret stämmer skapligt använde en sån själv (den aluminiumfärgade delen som syns mitt på)sen var de bara att bulta fast dämparn

Tack igen för tipsen och hjälpen!

Det är såhär att jag har möjlighet att köpa ett nytt, omonterat Laser Pro Duro med monteringsdelar för KLX 650 och KLX 650 R. Jag skulle gärna köpa det av honom om jag visste att det gick att få tag på själva monteringen (röret mellan kröken och dämparen) antingen som ny reservdel till vettigt pris eller om någon säljer begagnat.

Är det någon som vet om det går att få tag på en sådan någonstans? Jag pratade med Touringbutiken som säljer Laser Pro Duro till bland annat DR800, men de kunde åtminstone inte fixa fram någon sådan reservdel under sommaren.

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta. Kanske vore bäst att starta en ny tråd för det?

Jag pratade med farsan om att modda till något eget med en lämplig ljuddämpare, men han verkade inte så sugen på det. Om jag ska ge mig på nåt sånt skulle jag nog helst få det svetsat och det klarar jag inte utan honom, tyvärr. Så ett Laser Pro Duro vore ju smidigt...

Tack på förhand!

går inte o använda orginalets rör o kapa av o sätta dit en dämpare?
vet inte hur de ser ut på din då jag har äldre modellen.
du bor på fel ställe :D skulle säkert kunna modda ihop nåt på 30 min

om de blir moddning så ett bra tips om du har biltema el likn i närheten..
volvo 240 mellanrör. 98 kr o har alla möjliga böjar som behövs för o krångla ihop ett bygge. köper alltid den o de funkar alltid efter lite kapning o svetsning.

vet av erfarenhet att coolfiberdämpare som e kapat ger ett sjukt gott ljud :näsblod
http://www.blocket.se/vi/12360600.htm?ca=4_s

Last edited:
Verkar som att jag kommer få tag på en beggad men fin orginaldämp ifrån en RF 900 att montera på DR'en. Det borde väl bli bra, eller? Jag är inte ute efter superhög ljudnivå, utan framför allt en mullig karaktär på ljudet och friare andning.

RF900-dämpen är nog mycket mer öppen än mina orginalpipor på DR'en, och dessutom kommer det ju inte vara någon fördämp på då heller.

Jag köper antagligen en Masserini kolfiberdämp till XZ'an också. När jag har sökt på Masserini så har jag hittat info på flera ställen att deras system är kolfiber och handgjorda, och den här ljuddämparen ser helt klart ut att vara i kolfiber. Säljaren säger dock att det inte är äkta kolfiber. Har han fel, eller?

Verkar som att jag kommer få tag på en beggad men fin orginaldämp ifrån en RF 900 att montera på DR'en. Det borde väl bli bra, eller? Jag är inte ute efter superhög ljudnivå, utan framför allt en mullig karaktär på ljudet och friare andning.

RF900-dämpen är nog mycket mer öppen än mina orginalpipor på DR'en, och dessutom kommer det ju inte vara någon fördämp på då heller.

Jag köper antagligen en Masserini kolfiberdämp till XZ'an också. När jag har sökt på Masserini så har jag hittat info på flera ställen att deras system är kolfiber och handgjorda, och den här ljuddämparen ser helt klart ut att vara i kolfiber. Säljaren säger dock att det inte är äkta kolfiber. Har han fel, eller?

den orginaldämparn kanske inte hjälper nåt...
beror på hur den är utformad... kanske går o öppna.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra