Effektsvacka på CBR600-99 vid 5500rpm...?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjenare!

Jag har en Honda CBR 600 F -99, med öppna luftfilter, vad jag vet är den orginal i övrigt.

Har en jobbig effektsvack vid 5500 rpm... Mellan 5000-6000 segar det, just vid det varvtalet ligger mna i 110 på sexan med så det är ju lite störande...

Tänker höra om någon har en idé om vad det kan bero på? Antar att det inte bara ska va så, eller?

NSR_Martin skrev:
2433875 Tjenare!

Jag har en Honda CBR 600 F -99, med öppna luftfilter, vad jag vet är den orginal i övrigt.

Har en jobbig effektsvack vid 5500 rpm... Mellan 5000-6000 segar det, just vid det varvtalet ligger mna i 110 på sexan med så det är ju lite störande...

Tänker höra om någon har en idé om vad det kan bero på? Antar att det inte bara ska va så, eller?

kn filter? det har även jag, inte för effektens skul+ helsystem, dock har jag inte några svackor i registret..

Prova med orginalfilter. KN filter är inget som behövs & kan strula till det bra på vakumfuggar

Har tyvärr inte orginalfilter...
Kan det vara att den är felbestyckad...? ISF känns det som det blir jobbigt om man vill bli av med problemet, surt att jag inte fick med orginal.

"Med öppna luftfilter" säger du. Menar du då att du inte har någon luftbox alls utan har filtersockar direkt på varje förgasare? I så fall har du förklaringen där. Resonansen i luftboxen hjälper till att ladda förgasarna och ger normalt mer vrid i mellanregistret.

Annars så kan du ha läckage mellan motorblock och grenrör. Om du har ett 4-2-1-system (vilket nog sitter där i orginal) så genererar detta en boost runt dessa varvtal, dock inte om avgaserna kan pysa iväg någonstans innan kollektorn. (Med ett 4-1-system får man boosten istället runt de sista 2K-3K varven).

NSR_Martin skrev:
2433875 Tjenare!

Tillåt mig skratta lite.. :D

Skämt å sido... effektsvacka vid 5500 på¨en honda cbr600F, ??? Jag har en själv på gata... det finns ingen effekt överhuvudtaget under 9000 på den så jag vet ärligt talat inte vad du pratar om... haha...
Köp en 1000 iställlet... så har du löst problemet utan problem:tummenupp

tmp skrev:
2434469 "Med öppna luftfilter" säger du. Menar du då att du inte har någon luftbox alls utan har filtersockar direkt på varje förgasare? I så fall har du förklaringen där. Resonansen i luftboxen hjälper till att ladda förgasarna och ger normalt mer vrid i mellanregistret.

Annars så kan du ha läckage mellan motorblock och grenrör. Om du har ett 4-2-1-system (vilket nog sitter där i orginal) så genererar detta en boost runt dessa varvtal, dock inte om avgaserna kan pysa iväg någonstans innan kollektorn. (Med ett 4-1-system får man boosten istället runt de sista 2K-3K varven).
Tackar för mycket bra info! Ska kolla upp det!

fezt skrev:
2434502 Tillåt mig skratta lite.. :D

Skämt å sido... effektsvacka vid 5500 på¨en honda cbr600F, ??? Jag har en själv på gata... det finns ingen effekt överhuvudtaget under 9000 på den så jag vet ärligt talat inte vad du pratar om... haha...
Köp en 1000 iställlet... så har du löst problemet utan problem:tummenupp
Till att börja med vill jag bara säga, shit va cool du är!

Jag tycker hojen går riktigt bra och är kanonnöjd, att bottendraget inte direkt är extremt är jag medveten om, men jag kan inte säga att jag tycker den är död på låga varv... Men eftersom den går bättre runt 4000-5000 rpm än vid 5000-6000 rpm så kallar iaf jag det för en effektsvacka, vet inte vad du kallar det...? Du borde köra en NSR så förstår du innebörden med att inte ha något bottendrag överhuvud taget är :hihi

1000cc får vänta två år, då jag är 18, tycker förövrigt hojen går riktigt gött...!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...