Effektstinn retrohoj

Jörgen Karlsson skrev:
2691628 Jag kan inte så mycket om detta. Men det finns olika klasser. Dels den vanliga stora ovalbanan som går på packat hårt och fast oljegrus där det går fort och är stora låga V-twinhojar. Det är väl det vi känner som flattrack.

Men sedan finns det även shorttrack, där är det stånkor, mer sandigt och går långsammare. Våra europeiska motarder ser ut att ha stulit många drag från dessa hojar som alltså även är mer högbenta.

Nåväl, det jag gillar är den stora ovalbanan och dessa hojar och förare, att kunna sladda på ett underlag som är som asfalt i nära 200 är tufft tycker jag! ;)


/J

Flattrack klargjorde du rätt bra tror jag
Shorttrack likaså även om det var mera okänt för mig
Dirttrack är väl också twinnar, fast på jordbana?
Boardtrack kördes på trä-ovaler ganska lika cykelvelodromer, fast givetvis större, körs inte längre då den näst sista banan brann upp, och den sista lär ligga nerplockad på hemlig ort.

Har dom fler kul grenar som dom kan bli världsmästare i enbart för att dom tävlingarna bara finns i deras värld?
 
Visst hette väl företaget som trimmade XS650 Halco tuning? Vill minnas att den var på över tusen kubik i sitt värsta utförande, fast då för sidvagnsracing.
 
GuW skrev:
2692504 Flattrack klargjorde du rätt bra tror jag
Shorttrack likaså även om det var mera okänt för mig
Dirttrack är väl också twinnar, fast på jordbana?
Boardtrack kördes på trä-ovaler ganska lika cykelvelodromer, fast givetvis större, körs inte längre då den näst sista banan brann upp, och den sista lär ligga nerplockad på hemlig ort.
Har dom fler kul grenar som dom kan bli världsmästare i enbart för att dom tävlingarna bara finns i deras värld?
Som sagt så är jag inte så kunnig i ämnet flattrack. Du blir nog klokare om du googlar lite. Det finns många flattracksidor som avhandlar historia och allt möjligt kring ämnet. Men det korrekta namnet är flattrack när det går på ovalbana. Dirttrack ser jag mer sällan som begrepp på den sporten även om det förekommer. Det beror väl på att man med en dirtbike avser en crosshoj i USA. En flattracker är en hoj som körs på ovalbana. I min värld.

Boardtrack har jag för mig aldrig repade sig efter WW2. Har för mig att det skedde några olyckor med många döda när det började gå väl fort på träbanorna. Det blev en "Hindenburg-effekt" och hela sporten försvann. Iaf för motorcyklar. För trampcyklar är den ju fortfarande igång.

Som sagt, jag är fel kille att fråga om det där.

/J
 
Varför har man i flattrack ingen frambroms? Jag såg nåt projekt där de byggde om en CRF450 till en flattrack, de böt då USD-gaffeln mot en konventionell. Varför?
 
KalleNorton skrev:
2692979 Varför har man i flattrack ingen frambroms? Jag såg nåt projekt där de byggde om en CRF450 till en flattrack, de böt då USD-gaffeln mot en konventionell. Varför?
Man har troligen inget behov av att bromsa med framhjulet, jmf Speedway.
 
stranglefoot skrev:
2692528 Visst hette väl företaget som trimmade XS650 Halco tuning? Vill minnas att den var på över tusen kubik i sitt värsta utförande, fast då för sidvagnsracing.

Jo det är riktigt. Firman finns fortfarande. Men ägaren, Tony Hall, dog nyligen. Så nu är det oro i xs650-kretsarna för att reservdelsförsörjningan skall förämras. Man får hoppas att firman kan drivas vidare. Halco hade helt riktig (förutom andra high.perf-delar till XS650) strokerkit som tillsammans med borr gav runt 1000cc i en xs650. Det finns även flera som byggd riktigt snabba xs"650"-caféräcers för gatan med sådana litermotorer.

Att de även användes i sidvagnsracing visste jag inte! :) Tack!

/J
 
Lajf skrev:
2692329 Det kallas väl för TT, när det finns kurvor åt båda håll och hopp.
TT (Tourist Trophy) var/är den engelska benämningen på de ursprungliga landsvägsloppen. Det fanns inga permanentbanor då utan alla race gick på landsvägar. I Sverige var benämningen på licensen "Hastighet Landsväg" och när du fick den så fick du även köra backtävlingar, rundbana och isracing. På 70-talet bytte man namn till RoadRacing och licensen gällde då bara för just denna gren.
Nu är RR den dominerande benämningen fast vissa tävlingar som går på riktiga landsvägsbanor kallas fortfarande TT-tävlingar.
De första VM-tävlingarna jag körde på Anderstorp vill jag minnas kallades för TT-tävlingen Sveriges Grand Prix. Kanske nån har bättre minne för sådana detaljer än jag har ...
Om det fanns hopp berodde på hur fort din hoj gick :) Man bygger, mig veterligt, inte in hopp på permanentbanor. Däremot finns de ju ofta på landsvägsbanor, t ex Imatra har ett par, dels vid depåutfarten där man flyger lite längs björkallén, dels på baksidan där man i drygt 200 km/h flyger 30-40 m. Kruxet där är att hitta rätt eftersom krönet är mitt i en högerböj, inte så skarp, men det svänger tillräckligt för att du ska landa utanför vägen om du riktar hojen lite fel över krönet.
 
elwe skrev:
2693216 TT (Tourist Trophy) var/är den engelska benämningen på de ursprungliga landsvägsloppen. Det fanns inga permanentbanor då utan alla race gick på landsvägar. I Sverige var benämningen på licensen "Hastighet Landsväg" och när du fick den så fick du även köra backtävlingar, rundbana och isracing. På 70-talet bytte man namn till RoadRacing och licensen gällde då bara för just denna gren.
Nu är RR den dominerande benämningen fast vissa tävlingar som går på riktiga landsvägsbanor kallas fortfarande TT-tävlingar.
De första VM-tävlingarna jag körde på Anderstorp vill jag minnas kallades för TT-tävlingen Sveriges Grand Prix. Kanske nån har bättre minne för sådana detaljer än jag har ...
Om det fanns hopp berodde på hur fort din hoj gick :) Man bygger, mig veterligt, inte in hopp på permanentbanor. Däremot finns de ju ofta på landsvägsbanor, t ex Imatra har ett par, dels vid depåutfarten där man flyger lite längs björkallén, dels på baksidan där man i drygt 200 km/h flyger 30-40 m. Kruxet där är att hitta rätt eftersom krönet är mitt i en högerböj, inte så skarp, men det svänger tillräckligt för att du ska landa utanför vägen om du riktar hojen lite fel över krönet.
Ja, men TT i USA är dirttrack när det svänger åt båda hållen och har ett hopp. Faktiskt !
 
RedBaron skrev:
2693225 Ja, men TT i USA är dirttrack när det svänger åt båda hållen och har ett hopp. Faktiskt !
Vad är det förkortning för? Kanske de bara härmade Europas beteckning. USA är ju ett ungt land och det har ju tagit några århundrade att komma ifatt på olika områden :)

Alla som är intresserade av motorcycling och dirttrack måste se On Any Sunday med Steve McQueen. Alla möjliga grenar visas där. Det är nog den bästa mc-film som någonsin gjorts. Ja, iaf för oss som inte dreglar över "Biker Boyz" och andra kalkonfilmer.
 
elwe skrev:
2693237 Vad är det förkortning för?
Tourist Throphy...

Kanske den gren som liknar ursprunget mest egentligen. Stora maskiner på grusade vägar. Utvecklingen stannade väl av i det stora landet eller så...
 
En undring (orkar inte googla mer), Är det 19" hjul både fram och bak?
 
Lajf skrev:
2692458 Hittade en annan bild på Kenny. Tvåtaktare utan ljuddämpare.
Hehe, fan vad fet bild :tummenupp Foten i backen och framhjulet i luften. Med nerlägg på grus. Men det ser ut som man kan böja det där styret bara genom att titta på det... inte mycket tjockare än en ståltråd.
 
Teddy skrev:
2693244 Verkligen, den är fantastisk!
Som lahi skriver nedan är man inte van att se någon köra med rejält nedlägg, sladd och framhjulet i luften - samtidigt. Därtill med en argsint/oberörd blick. Jag vet att jag börjar låta som en gubbe, men det är svårt att inte gilla förare som inte förstår bättre; som fostrades i en tid då tävlingsmotorcyklar var crap men effektstinna nog att gå i närmare 300 och orsaka oavsiktliga framhjulslyft.
 

Bifogat

  • TZ_750_roberts_1984.jpg
    TZ_750_roberts_1984.jpg
    25.8 KB · Visningar: 112
  • TZ_750_tz700_74.jpg
    TZ_750_tz700_74.jpg
    29.3 KB · Visningar: 117
Gustav O skrev:
2694203 Du menar att han ljuger?
Ja, inte fan gick hojen upp på bakhjulet på sexan i 200+. Fast det är klart, det gick ju fortare på den tiden, trots grusbana.
 
valmers skrev:
2694326 Ja, inte fan gick hojen upp på bakhjulet på sexan i 200+. Fast det är klart, det gick ju fortare på den tiden, trots grusbana.
Säg inte det. TZ750 är känd som en riktig wheeliehoj pga det halvrisigab chassiet. Dessutom var det nog ingen twelve o´clock som åsyftades.
 
Back
Top