Effektstark hoj - ZX12R, Hayabusa eller literklubba?

Ja? Är det en superkorkad fråga?

Anledningen att jag frågar är för att jag kört mina två hojar utan styrdämpare och inte fått några rejäla styrslag som slutat i ambulans. Jag har också sett inlägg kring styrdämpare hånas för poserande här på sporthoj.

De äldre kraftigare fordon jag tittat på har mig veterligen saknat styrdämpare, så ja, det är en helt genuin fråga.

Ja, det förstår jag med.

Okej, så med andra ord är det inte självklart att det sitter styrdämpare på en tusenkubikare inom min prisklass.

Superkorkad och superkorkad inte vet jag, men det är inte så att en tusen biter dig i fingrarna eller hoppar upp och slår dig i ansiktet så fort du kör den. Dom är dock väldigt lätta att köra sig in i situationer med, som kan vara svåra att reda ut.

Främsta orsaken är fartresurser och orutin, av din frågeställning får jag för mig att du är just det, lite orutinerad.

Personligen har jag blivit avkastad framlänges från en lånad vilt wobblande Ducati monster, kombinationen övermod, dålig väg, dålig fjädring och för hög fart var rätt usel. Detta trots mycket rutin. Det är alltså lätt att göra bort sig.

Men, vill du ha en tusen, köp en tusen! Man köper motorcyklar med hjärtat, inte hjärnan! Det är kul som fan, men ta det lite vackert.

Tack. Självklart ska jag försöka ta det vackert.

Ta mig inte fel, är styrdämpare rätt sak att ha, då kommer jag köpa en hoj som har, eller köpa till en.
Förr eller senare gör alla misstag, naivt att tro något annat om sig själv.

Jag räknas nog fortfarande som orutinerad, har hunnit ~1500 mil och kanske 6 smc-dagar sen jag tog kortet i slutet av 2013.

Tack. Självklart ska jag försöka ta det vackert.

Ta mig inte fel, är styrdämpare rätt sak att ha, då kommer jag köpa en hoj som har, eller köpa till en.
Förr eller senare gör alla misstag, naivt att tro något annat om sig själv.

Jag räknas nog fortfarande som orutinerad, har hunnit ~1500 mil och kanske 6 smc-dagar sen jag tog kortet i slutet av 2013.

Mina steg i hojar 600FS, 954RR och nu GSX-R 1000. Tycker att de är sunda steg, från en 600FS till GSX-R är det ett rätt stort steg. Har man självbehärskning är de säkert ingen fara... Jag har haft tur, så mycket tur och kraschade med en GSX-R 750 2011 just 2011. Det är ren tur att ja kan prata, gå osv. Så tänk på att dessa hojarna du vill ha har betydligt mer ingångshastighet om du råkar gasa lite för mycket..

Mina steg i hojar 600FS, 954RR och nu GSX-R 1000. Tycker att de är sunda steg, från en 600FS till GSX-R är det ett rätt stort steg. Har man självbehärskning är de säkert ingen fara... Jag har haft tur, så mycket tur och kraschade med en GSX-R 750 2011 just 2011. Det är ren tur att ja kan prata, gå osv. Så tänk på att dessa hojarna du vill ha har betydligt mer ingångshastighet om du råkar gasa lite för mycket..
Spontant känns det "onödigt" för det kostar pengar och tar tid, men kanske är det helt rätt sak att göra. Det sista man vill göra är att skada sig för man är dumsnål.

Lätt för mig att sitta här på forumet och vara styv i korken, säga att man har perfekt självbehärskning och minsann aldrig kommer bli överraskad av hur mycket mer effekt en ny hoj har. O andra sidan kändes det smärtfritt att gå från Er6f ~70hp till 600FS ~110hp vilket ändå är en del skillnad.

Alternativet skulle väl vara att skaffa sig t ex GSX-R 750 eller någon större twin, t ex någon Aprilia som hamnar över 600FS men under en GSX-R 1000(?)

Bäst är kanske om ni som själva kör literhojar kommer med era erfarenheter? :)

Last edited:
Om du vill ha ett "lättare steg upp"och samtidigt skapligt billigt, så prova en CBR 929, ca 150Hk men väldigt mjuka och lättkörda, typisk Honda känsla, många som provade min gamla tyckte den var "slö" jämfört med andra lika starka hojar. Kraften kommer väldigt mjukt för att vara en så stor hoj.

Har haft en del hojjar genom åren men motorkaraktären på ZX12R är oslagbar. Där har literklubborna inte mycket att jämföra med.
Dessutom så klassas en ZX12R som sporttouring och vips så sjunker försäkringen till halva priset.:hihi

Mvh
Tony

Har haft en del hojjar genom åren men motorkaraktären på ZX12R är oslagbar. Där har literklubborna inte mycket att jämföra med.
Dessutom så klassas en ZX12R som sporttouring och vips så sjunker försäkringen till halva priset.:hihi

Mvh
Tony

Dock är ju allt sämre på just den är en 1000RR när de kommer till att svänga! (ZX12R är/va min dröm hoj och ja tjata såpass mycket att min far köpte en, så ja jag gillar den) Men likt förbannat är de en buss i jämförelse.

Jag kan starkt rekommendera CBR954RR, PÅLITLIG, trygg, harmonisk, snäll, snabb med lätta medel, åkte ifrån bra mycket dyrare/nyare hojar med den första gången i snabbgrupp (väldigt inte sägande) men den är lätt att åka tillräckligt fort med, hondor är snälla :) Snälla=passar mig väldigt bra!

Man kanske kan formulera om din ursprungliga fråga lite.
Du har konstaterat att du är nyfiken på en starkare motor.
Men vilken typ av hoj vill du ha?
Jag tycker jämförelsen blir lite skev om man ställer en Hayabusa mot en GSXR1000, som exempel.
Det är ju två helt olika typer av motorcyklar. Bägge har prestandan du verkar nyfiken på.
Det är allt annat som är annorlunda.
Så om du glömmer effekt hit och dit för ögonblicket och förklarar vad du vill ha i övrigt?
Ska den väga så lite som möjligt, vara extremt lättsvängd och ett riktigt kurvmonster och högvarvig som satan?
Eller ska den vara skön att sitta på även på längre turer, inte extremt sportig sittställning, hyfsad komfort även för passageraren?
Vad har du för idéer när det gäller sånt?

Man kanske kan formulera om din ursprungliga fråga lite.
Du har konstaterat att du är nyfiken på en starkare motor.
Men vilken typ av hoj vill du ha?
Jag sökte ett monster och trodde inte att literhojarna bjöd på ungefär samma effekt som exempelvis ZX12R, men det var en miss av mig.

Jag tycker jämförelsen blir lite skev om man ställer en Hayabusa mot en GSXR1000, som exempel. Det är ju två helt olika typer av motorcyklar. Bägge har prestandan du verkar nyfiken på.
Ja, alltså jag sökte hojar som gjorde ~300, inte kostade astronomiska summor och samtidigt inte såg ut som GoldWing, då dök upp ZX12R och Hayabusan upp i mitt huvud.
Nu ser det ut som att literhojarna både hade mer effekt och lägre pris än jag hade fått för mig. Egentligen söker jag väl något som liknar det jag kör nu fast större. Då känns inte Hayabusan som rätt fordon, möjligtvis ZX12R utseendemässigt, men något mer slimmat tilltalar mer.

Så om du glömmer effekt hit och dit för ögonblicket och förklarar vad du vill ha i övrigt?
Spontant tror jag att en liten lättsvängd hoj är roligare, mer aktivt. Ju mer motorn skriker i glada högvarv desto gladare blir blir jag. Och snygg förstås :kär Viktigt med posörfaktorn.
Det var därför jag valde min nuvarande hoj, den skriker gott, känns sportig (i mitt huvud iaf) och jag tycker den är snygg.

Ska den väga så lite som möjligt, vara extremt lättsvängd och ett riktigt kurvmonster och högvarvig som satan?
Högvarvig som satan är "viktigt" och det ska inte kännas som man kör buss i trafiken när man tar sig förbi förvirrade bilister. Men om jag måste ha en litermaskin för att det inte kännas som man kör buss, ptja, det vet jag inte. Har inte hunnit pröva massa fordon än. :)

Eller ska den vara skön att sitta på även på längre turer, inte extremt sportig sittställning, hyfsad komfort även för passageraren? Vad har du för idéer när det gäller sånt?
Båda jag och passageraren är helt okej med komforten på CBR600FS som jag kör nu (Delad och tunn sadel). Det räcker, men jag vet inte hur många resor sämre jag hade velat ha det. Som det är nu har jag inga problem att köra göteborg - stockholm exempelvis. Det är inget krav så klart, men trist om man inte orkar ha kul ett par timmar när man kör med sina polare.

Last edited:
När du sätter dig på en "literhoj" så kommer komforten nästan garanterat vara lite sämre än din 600 men du kommer inte ha några problem att köra flera timmar när du kör aktivt.
Dundra RV40 förbi Borås och Jönköping till Stockholm är väl inte det roligaste man kan göra men det funkar med, roligare när det svänger, då kör du utan problem till Stockholm på en sporthoj.

Jag sökte ett monster och trodde inte att literhojarna bjöd på ungefär samma effekt som exempelvis ZX12R, men det var en miss av mig.

Ja, alltså jag sökte hojar som gjorde ~300, inte kostade astronomiska summor och samtidigt inte såg ut som GoldWing, då dök upp ZX12R och Hayabusan upp i mitt huvud.
Nu ser det ut som att literhojarna både hade mer effekt och lägre pris än jag hade fått för mig. Egentligen söker jag väl något som liknar det jag kör nu fast större. Då känns inte Hayabusan som rätt fordon, möjligtvis ZX12R utseendemässigt, men något mer slimmat tilltalar mer.

Spontant tror jag att en liten lättsvängd hoj är roligare, mer aktivt. Ju mer motorn skriker i glada högvarv desto gladare blir blir jag. Och snygg förstås :kär Viktigt med posörfaktorn.
Det var därför jag valde min nuvarande hoj, den skriker gott, känns sportig (i mitt huvud iaf) och jag tycker den är snygg.

Högvarvig som satan är "viktigt" och det ska inte kännas som man kör buss i trafiken när man tar sig förbi förvirrade bilister. Men om jag måste ha en litermaskin för att det inte kännas som man kör buss, ptja, det vet jag inte. Har inte hunnit pröva massa fordon än. :)

Båda jag och passageraren är helt okej med komforten på CBR600FS som jag kör nu (Delad och tunn sadel). Det räcker, men jag vet inte hur många resor sämre jag hade velat ha det. Som det är nu har jag inga problem att köra göteborg - stockholm exempelvis. Det är inget krav så klart, men trist om man inte orkar ha kul ett par timmar när man kör med sina polare.

Låter som du söker en Yamaha FZ1.

Saxat ur ditt svar:

-jag sökte hojar som gjorde ~300,
-Egentligen söker jag väl något som liknar det jag kör nu fast större.
-något mer slimmat tilltalar mer.
-Spontant tror jag att en liten lättsvängd hoj är roligare, mer aktivt.
-Ju mer motorn skriker i glada högvarv desto gladare blir blir jag.
-Och snygg förstås :kär
-Viktigt med posörfaktorn.
-Högvarvig som satan är "viktigt"
-Båda jag och passageraren är helt okej med komforten på CBR600FS som jag kör nu (Delad och tunn sadel). Det räcker, men jag vet inte hur många resor sämre jag hade velat ha det.

Det skriker ju supersport om det, utom kanske sista punkten. Och vi pratar fortfarande modellår ca 2002, som du skrev i början?

Så min slutsats blir att skippa alla Hayabusor, ZX12R etc och fokusera på det tidiga milleniets RR. Alltså R1, GSXR1000, CBR929-954RR etc. Kan ju bredda dig till kubik från 750 och uppåt kanske.

Last edited:
Det skriker ju supersport om det, utom kanske sista punkten. Och vi pratar fortfarande modellår ca 2002, som du skrev i början?

Så min slutsats blir att skippa alla Hayabusor, ZX12R etc och fokusera på det tidiga milleniets RR. Alltså R1, GSXR1000, CBR929-954RR etc. Kan ju bredda dig till kubik från 750 och uppåt kanske.
Modellår är egentligen ganska ointressant. Jag utgick därifrån för att jag kollade ZX12R och kollade en budget på 40-50k.

Är väl mer rätt att modellår kommer utifrån budget kanske. Om jag säger att vi siktar på ett pris omkring 50k istället, så kanske ni som har koll vet vilken årsmodell man får? :)

Jamendåså. Begränsa ditt urval till supersport RR-hojar ca 2000-2010.
Förutom att jag vill ha modeller som är moderna nog att ha insprut exempelvis. Då försvinner väl både ZX9R, tidiga R1 och lite andra.

Då jag har rätt dålig koll på RR-hojar i literstorlek tänkte jag stolpa upp dem, så ser man kanske snabbt vad som ska sållas bort helt. Alla tips på vad som ska undvikas att köpa är väldigt välkommet :D Ju snabbare jag kan minska listan, desto bättre.

Nu står bara effekt nämnt (det gick snabbt att fylla i), självklart är det inte bara där fokus ligger. Ska fylla på och ta bort allt eftersom jag hittar mer.

En viktig fråga i sammanhanget är så klart om något av dessa fordon har mycket trevligare försäkring än de andra.

Aprilia
RSV Mille 1998-2003 ~140hp
RSV 1000R 2004-2010 ~140hp

Ducati
996 1999-2002 ~122hp
999 2002-2004 ~123hp

Honda
CBR929 2000-2001 150hp
VFRippe: "väldigt mjuka och lättkörda"

CBR954 2002-2003 154hp

CBR1000RR 2004 - 2007 170hp
"Hondan(04-07)är liten och klen samt skjutssadeln kan jämföras med svartmålad plywood."

CBR1000RR 2008 - 2011 170hp
Bättre säte och mindre klen? Troligtvis över budget.

Kawasaki
ZX10R 2004 - 148hp
Aryey (~05?) "Kawan är nervös, bråkig och jätteskoj men inte bästa kvalitén."
Zinik: "ZX10R 2004-05 den är nervös/hysterisk"

Mv Agusta
Ingen aning om pris eller modeller?

Suzuki
GSX-R 750 2000 - 120-145hp
GSX-R 1000 2001 - ~160hp

Yamaha
R1 2002-2003 150hp
R1 2004 - ~170hp

Last edited:
Jag tycker du kan modifiera genom att ta bort:
En Cbr 900rr är väl långt ifrån nervös
Det blir inte helt rätt om man blandar ihop 900 med 954, och zinik kommenterade hur han upplevde sin egen 954, inte den gamla bladen som jag pratade om.
CBR900RR Fireblade hette den 1992-1999.
Den dominerade 90-talet tills R1 kom 1998.
I och med R1:an så blev 900-modellen en utdaterad 90-tals hoj.
Med 929:an, och sen 954:an försöker Honda göra om och haka på. Naturligtvis är det en fortsättning på den gamla modellen, men från och med nu gällde det att försöka leva upp till nya förväntningar. Fireblade heter den för övrigt fortfarande, sen många år i 1000cc.

Jag tror visst du kan få med Ducati för upp till 50kkr.

Last edited:
Har en hayabusa...
För att en Hayabusa ska vara uthärdlig att äga måste man göra något åt det låga kåpglaset. Min erfarenhet är att det måste höjas rejält!

Bifogat

• Skärmavbild 2015-09-05 kl. 12.19.52.jpg
    Skärmavbild 2015-09-05 kl. 12.19.52.jpg
    42.7 KB · Visningar: 55
Jag tycker du kan modifiera genom att ta bort:
En Cbr 900rr är väl långt ifrån nervös
Det blir inte helt rätt om man blandar ihop 900 med 954, och zinik kommenterade hur han upplevde sin egen 954, inte den gamla bladen som jag pratade om.
CBR900RR Fireblade hette den 1992-1999.
Den dominerade 90-talet tills R1 kom 1998.
I och med R1:an så blev 900-modellen en utdaterad 90-tals hoj.
Med 929:an, och sen 954:an försöker Honda göra om och haka på. Naturligtvis är det en fortsättning på den gamla modellen, men från och med nu gällde det att försöka leva upp till nya förväntningar. Fireblade heter den för övrigt fortfarande, sen många år i 1000cc.

Jag tror visst du kan få med Ducati för upp till 50kkr.
Tack, tog bort det.
Vilken Ducati-modell är det som passar in i sammanhanget här? Så jag kan kolla upp den :)

Man gör så här. Blocket. Kategori motorcyklar. Område hela Sverige. Sökord Ducati. Typ: sport. Pris till: 50000kr. 73 resultat. Bland de första:
Ducati.jpg

Och lite senare, till och med i Göteborg och med skjutsdyna.
Ducati II.jpg

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka