Effektstark hoj - ZX12R, Hayabusa eller literklubba?

Man gör så här. Blocket. Kategori motorcyklar. Område hela Sverige. Sökord Ducati. Typ: sport. Pris till: 50000kr. 73 resultat. Bland de första:
View attachment 423479

Och lite senare, till och med i Göteborg och med skjutsdyna.
View attachment 423481

Självklart förstår jag att man kan göra så. Men utan en susning om vilka modeller/årsmodeller man ska fullständigt undvika, huruvida försäkringspriser är på samma planet eller vad servicekostnader är, känner jag mig väldigt vilsen.

edit: hittade en tråd om servicekostnader:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?276362-Servicekostnad-Ducati
De verkar högre, men inte extremt mycket högre.

Om jag skulle vilja köra en twin, varför skulle jag välja Ducati över Aprilia t ex?
Det finns säkert massa goda anledningar, men jag vet inte en enda. Och det är sällan man hittar svaren i tabeller fyllda med siffror :/

Jag kan så klart använda blocket för att se att en Ducati 999 Biposto kostar 47k, men är den jämförbar med motsvarande riskokare för 47k? Är servicekostnaderna jämförbara, har hört en del ducatiskräckisar. Är försäkringarna lika? På riskokarna verkar det ändå jämförbart mellan märkena för det jag kollat på hittils.

Rent effektmässigt är ju inte 996 eller 998 nära det jag sökte. Med ~120hp känns det spontant närmre det jag kör nu än de andra literhojarna som nämnts här. Men visst #vrid #vrid och mer #vrid, så jag kanske slipper växla lika mycket?

Samma sak med hojarna jag stolpat upp innan, jag kan surfa wikipedia och se vilken effekt de har eller att något bytts från år X till år Y. Men det är svårt att få den där handfasta kunskapen som andras erfarenhet kan ge. Som att jag bör undvika just den årsmodellen för de korta serviceintervallen eller att bromspumpen på just den modellen brukar ge sig, se till att den är bytt. osv.

Hur som helst, jag skriver med Ducatimodellerna som blocket gett mig :)

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...