swlabr
Gudomlig sporthojare
Vad är nervös? Nån annan kan nog svara bättre. Men i mitt fall: CBR900RR 1996 = nervös. Gammal som gatan och prestanda som tillhör det förgångna, minst sagt. Vad är det nervösa då? Jo, det är ett styvt chassi och en motor som drar starkt från 4000rpm men som helst vill befinna sig sig i 7000-10000rpm området. Och då blir det aktivt. Norges 80-90 vägar körs bäst i 120-140. Då blir CBR:en glad och hemtam. Skarpaste landsvägskurvorna a'la slingerbulten vill den helst göra i 100-120. Då blir den glad. Det är en typ av hoj som fortfarande gör sig bäst för riktigt aktiv körning långt över skyltad hastighet eller bankörning. Detta sagt trots att den är bekväm att sitta på och tydligen bekväm även för passagerare. För en RR-hoj är den ändå rätt bekväm, och är ryktbar för sin bekvämlighet för passageraren. Men som sagt, nervös i sin lusta till höga varv och konstant aktivitet från föraren. Nu gillar ju jag det. Men Hayabusan kändes bredare. Som att den sket i vilket. Lugnt puttrande, helt okej; plötslig lust att accelerera om allt och alla också helt okej. På detta viset står de mer renodlade supersportarna för mig som mer nervösa, och kanske på sitt sätt på de tajtare vägarna som snabbare, medan högfartsmonstrena a'la Hayabusa, ZZR1400 etc som mindre nervösa och snabbare, enklare och bekvämare på de mindre extremt krävande vägarna. Hur som, då 300km/h verkar ha varit exklusivt för just de värsta sporttouringhojarna sen milleniumskiftet, så har ju rr-literklubborna kommit ikapp de senaste fem åren i alla fall.Alltså, jag vet inte riktigt. Vad är nervöst i sammanhanget? För jag upplevde inte provkörningen med R6an som särskilt nervös, inte heller CBRen jag kör nu.
Kan ärligt säga att jag inte trodde literhojar i samma prisklass hade effekt nog att mäta sig med ZX12an, i så fall hade jag nog utgått från en literhoj från början.
Men jag ska inte skjuta ner din idé, än så länge har jag inte provkört varken nervösa literhojar eller bekväma sporttouringhojar.
Bra sammanfattning. Sådär kvalitet är inte kul, man vill ju köra mer än man står i garaget.
Men jag har fortfarande intrycket av att det är det smidiga super-sport-touring-loket du är nyfiken på. Den med vansinnesaccelerationen, hästkrafterna och bra lättsvängdheten du är nyfiken på. Alltså gammel-busa alt ZX12R alt ZZR1400 alt KS1300 etc.