Effektstark hoj - ZX12R, Hayabusa eller literklubba?

Alltså, jag vet inte riktigt. Vad är nervöst i sammanhanget? För jag upplevde inte provkörningen med R6an som särskilt nervös, inte heller CBRen jag kör nu.
Kan ärligt säga att jag inte trodde literhojar i samma prisklass hade effekt nog att mäta sig med ZX12an, i så fall hade jag nog utgått från en literhoj från början.

Men jag ska inte skjuta ner din idé, än så länge har jag inte provkört varken nervösa literhojar eller bekväma sporttouringhojar.

Bra sammanfattning. Sådär kvalitet är inte kul, man vill ju köra mer än man står i garaget.
Vad är nervös? Nån annan kan nog svara bättre. Men i mitt fall: CBR900RR 1996 = nervös. Gammal som gatan och prestanda som tillhör det förgångna, minst sagt. Vad är det nervösa då? Jo, det är ett styvt chassi och en motor som drar starkt från 4000rpm men som helst vill befinna sig sig i 7000-10000rpm området. Och då blir det aktivt. Norges 80-90 vägar körs bäst i 120-140. Då blir CBR:en glad och hemtam. Skarpaste landsvägskurvorna a'la slingerbulten vill den helst göra i 100-120. Då blir den glad. Det är en typ av hoj som fortfarande gör sig bäst för riktigt aktiv körning långt över skyltad hastighet eller bankörning. Detta sagt trots att den är bekväm att sitta på och tydligen bekväm även för passagerare. För en RR-hoj är den ändå rätt bekväm, och är ryktbar för sin bekvämlighet för passageraren. Men som sagt, nervös i sin lusta till höga varv och konstant aktivitet från föraren. Nu gillar ju jag det. Men Hayabusan kändes bredare. Som att den sket i vilket. Lugnt puttrande, helt okej; plötslig lust att accelerera om allt och alla också helt okej. På detta viset står de mer renodlade supersportarna för mig som mer nervösa, och kanske på sitt sätt på de tajtare vägarna som snabbare, medan högfartsmonstrena a'la Hayabusa, ZZR1400 etc som mindre nervösa och snabbare, enklare och bekvämare på de mindre extremt krävande vägarna. Hur som, då 300km/h verkar ha varit exklusivt för just de värsta sporttouringhojarna sen milleniumskiftet, så har ju rr-literklubborna kommit ikapp de senaste fem åren i alla fall.

Men jag har fortfarande intrycket av att det är det smidiga super-sport-touring-loket du är nyfiken på. Den med vansinnesaccelerationen, hästkrafterna och bra lättsvängdheten du är nyfiken på. Alltså gammel-busa alt ZX12R alt ZZR1400 alt KS1300 etc.

Även VFR1200 är en riktigt potent touring-hoj med massa effekt, dock ligger de en aning över budget men det gör ju k1300 med ;) för 50 får du nöja dig med k1200 i så fall

En Cbr 900rr är väl långt ifrån nervös (min 954 var ett lamm mot suzukin).. Honda är lugna och snälla. ZX10R 2004-05 den är nervös/hysterisk;)

Tack för alla bra svar!

När du skriver "börjar svänga" menar du landsväg eller bana?

Jag vågar inte pressa så hårt i kurvorna på de flesta landsvägar. Vill ha lite marginaler är det inte obefintlig sikt, så är det risken för rullgrus, snabblagningar, potthål och bilister på fel sida av vägen som häckar. Men det är klart, en svårsvängd hoj kanske inte gör situationen bättre?

Menade du främst på bana kanske det är en okej kompromiss för mig. Jag kör inte så många bandagar på ett år och det är nog jag som är den begränsande faktorn

Både och. Jag gillar kurviga småvägar och banåkning, det är därför jag kör sporthoj. Min Busa -08 var iofs mer lättsvängd än den såg ut men jag fick jobba en hel del mer för att den skulle gå dit jag ville i jämförelse med den gsxr 1000 -06 jag hade innan. Efter en halv säsong tröttnade jag och bytte tillbaka till "literklubba".

Att veta sina begränsningar och ta det lugnt på gata låter klokt men varför är då 300 knyck en viktig faktor?

Last edited:
ZX9R gick bort först, jag kunde inte hitta någon i fint skick och gav fel intryck när jag provkörde. Förgasare ville jag egentligen inte ha heller.

Alltså, jag vet inte riktigt. Vad är nervöst i sammanhanget? För jag upplevde inte provkörningen med R6an som särskilt nervös, inte heller CBRen jag kör nu.

Synd på ZX9:an, det är annars en underskattad hoj tycker jag, har haft några st. Framförallt den sista generationen (med dubbla framljus)är jättefina.

En nervös motorcykel kan upplevas svårkörd, obehaglig och opålitlig för många när det börjar gå fort, för andra kan den vara skitrolig, underbar och belöna föraren med fantastiska egenskaper bara man vet att utnyttja det.

ZX10 -04-05 har nämnts i tråden, den kräver sin man till exempel. Kort hjulbas, branta vinklar, aggressiv motor. Hur kul som helst för några, obehaglig och svårkörd för andra.

Eller varför inte R1-98, styrdämpare ansågs då, och är väl fortfarande att anse som en billig livförsäkring.

De två ovannämnda kan jag lova dig, kommer att belöna dig med några rejäla styrslag om du kommer in i en kurva på full broms och träffar ett normalsvenskt tjälskott eller liknande.

Last edited:
Håller inte med alls, bytte från en 2005 636 till en k1200 av samma årsmodell och slänger runt k1200'an lika lätt som kawwan. Den är naturligtvis tyngre att knuffa runt, väger ju mycket mer. Men när man kör så är den minst lika smidig som 600'an. Mycket spelar ju in som däck och annat men jag åker bekvämt, kör på många vägar dubbelt så fort som jag kunde med 600'an med fjädringen i comfort-läge, och en knapptryckning på styret till sport så styvas allt upp rejälv om man nu skulle hitta nån väg som inte har en tvättbräda till yta eller tar sig till en bana.

Testat k1200'an på bana en gång och den körde om de flesta supersporthojar ;) känns spontant som jag kan kapa en sekund varvtid med den jämfört med 600'an tack vare mycket mer kraft ut ur böjarna.

Vissa gillar ju inte duolever-"gaffeln" men jag älskar det, tvärsläpp gasen mitt i en kurva och den håller precis samma spår som innan, fantastiskt :tummenupp

obs, en k12 är inte lika snabb som en busa eller zx12, nog inte ens lika snabb som en modern literklubba så säger inte det är ultimata hojen för TS, men jag gillar min enormt mycket och känner mig korkad som harvade runt på sporthojar i så många år innan man visste bättre

It a free country....:hej

Förstår absolut att du gillar bumsen men vilka banor har du kört snabbare med den än med 636an???

Testade k1200R (?) i samband med ett BMW event för ett antal år sedan. Gillade/gillar designen skarpt och hade väldigt höga förväntningar. Men nej det klickade inte...för upprätt körställning (har av någon anledning enormt svårt att slappna av trots att jag kör rätt mycket cross) tyckte den var låååååång och trög, "unflickable" i jämförelse med min gixxer 1000 k6.

Btw den BMW-modell jag gillade bäst då var r1100r....en riktig sleeper:tummenupp:tummenupp

Så...har lite svårt att svälja ett en k1200r har något att sätta emot en supersport 1000 på bana -om alla andra förutsättningar är lika.

Men det där med att slå av på gasen mitt i en kurva låter kul:tummenupp:tummenupp

Har du valt bort fabriksfajtrarna (FZ-1, Z1000, SuperDukarna, Triple-trajorna m.fl)?

Bra kompromisser tycker jag, i synnerhet verkar Triumph och eventuellt Honda tänkt rätt som inte fläskat upp dem 20kg med snikna materialval jämfört med ursprungs-sportisen. MT-09 verkar på pappret också fin men jag har aldrig kört någon.
KTM fuskar inte heller direkt på kompononentsidan.

De flesta är fina skjutsmaskiner som inte alls skäms för sig på bana men de saknar för det mesta vindskydd vilket iofs aldrig har stört mig.
Går du från en 600F lär det bli en herrejösses-upplevelse på dessa också.

Last edited:
It a free country....:hej

Förstår absolut att du gillar bumsen men vilka banor har du kört snabbare med den än med 636an???

Testade k1200R (?) i samband med ett BMW event för ett antal år sedan. Gillade/gillar designen skarpt och hade väldigt höga förväntningar. Men nej det klickade inte...för upprätt körställning (har av någon anledning enormt svårt att slappna av trots att jag kör rätt mycket cross) tyckte den var låååååång och trög, "unflickable" i jämförelse med min gixxer 1000 k6.

Btw den BMW-modell jag gillade bäst då var r1100r....en riktig sleeper:tummenupp:tummenupp

Så...har lite svårt att svälja ett en k1200r har något att sätta emot en supersport 1000 på bana -om alla andra förutsättningar är lika.

Men det där med att slå av på gasen mitt i en kurva låter kul:tummenupp:tummenupp

Kör inte bana längre utan testade bara bumsen på en kvällskörning, och då i långsam/medel-grupp (för att medvetet bli tvungen att sakta ner för trafik och inte smälta pilot road 2'an monterad bak) och körde då utan transponder, dessutom hade jag R10 sulor på ninjan och kunde/vågade gå in i kurvor hårdare och med "trail-brake" vilket jag inte gör med en 250kg hoj med touringdäck så ingen direkt vetenskaplig jämförelse är gjord. Men bumsen som jag köpte för att åka touring med skötte uppgiften över förväntan och den subjektiva känslan var att jag kunde köra fortare med den än ninjan, om jag haft r10'orna på. Min "mid-corner" fart var antagligen samma och ut ur böj drar den iväg ordentligt. Menade såklart inte att det är en bättre banhoj än en 600rr speciellt inte på svenska tight'a banor, men den var bättre än jag förväntade mig och jag som ändå inte utnyttjar nån av hojarna maximalt nära gränsen kan antagligen köra minst lika fort med storbumsen som med min gamla 636.

Att den du testade upplevdes som trög kan ju bero på mycket, kanske har vi olika körstil (jag kör alltid med aktiv motstyrning i varenda liten böj) eller så var det helt enkelt touring-plattor på däcken på dne du provade, vilket påverkar mycket. När jag bytte hoj så var jag förvånad över hur "flickable" bumsen var och hur mycket den reagerade på små styr-justeringar, mer än vad kawwan gjorde i.a.f i lite högre farter då man ofta fick ta i ordentligt med den lilla 600'an. Med det sagt var det också en enorm skillnad på kawwan beroende på om jag hade sportsmart-sulorna på (gatkörning) eller R10'orna, satt även Z8 på bumsen när jag köpte dne och fick byta till ett PR2 då en skruv i däcket försökte sabotera mc-semestern vilket gjorde den en aning trögare.

Känns som det börjar bli ett TLDR inlägg ;) men är en k1200s jag har inte r, och kanske inte platsar i rookie1000 direkt (har ändå för stor motor så får ju inte) men med rätt förare går de köra riktigt fort även med en sån, och den protesterar inte det minsta om man försöker pressa den. Se gärna videoklippet jag post'ade där Marcus Barth från motorrad testade den innan release ;) inte fan hade jag hängt på han om jag så hade en motoGP hoj

De två ovannämnda kan jag lova dig, kommer att belöna dig med några rejäla styrslag om du kommer in i en kurva på full broms och träffar ett normalsvenskt tjälskott eller liknande.
Jag bör köpa en styrdämpare i fall jag stegar upp till ett mer nervöst fordon som ovan nämnda literklubbor?

Att veta sina begränsningar och ta det lugnt på gata låter klokt men varför är då 300 knyck en viktig faktor?
Kalla det OCD, dumheter eller en fix idé, men det känns bra. Min första hoj gjorde ~200, nuvarande ~250 och 300 är en så fin siffra. Vem vill inte någon gång passera 300 på autobahn?

Har du valt bort fabriksfajtrarna (FZ-1, Z1000, SuperDukarna, Triple-trajorna m.fl)?

Bra kompromisser tycker jag, i synnerhet verkar Triumph och eventuellt Honda tänkt rätt som inte fläskat upp dem 20kg med snikna materialval jämfört med ursprungs-sportisen. MT-09 verkar på pappret också fin men jag har aldrig kört någon.
KTM fuskar inte heller direkt på kompononentsidan.

De flesta är fina skjutsmaskiner som inte alls skäms för sig på bana men de saknar för det mesta vindskydd vilket iofs aldrig har stört mig.
Går du från en 600F lär det bli en herrejösses-upplevelse på dessa också.
Tyvärr är jag så mycket av en posör att jag vill ha mina fina kåpor tillsammans med det sportiga utseendet. Jag vill ha en skrevraket i plast helt enkelt. Fast skulle jag börja fundera på två hojar hade en KTM inte varit fel alls.

Last edited:
En Cbr 900rr är väl långt ifrån nervös (min 954 var ett lamm mot suzukin).. Honda är lugna och snälla. ZX10R 2004-05 den är nervös/hysterisk;)
Det finns ju grader i helvetet... :)

Fast sen brukar det ju heta om CBR:en att den blev snällare med tiden trots ökande kubik och effekt. En '92:a har jag inte provat, men den ska tydligen upplevas som vildare än en '98 tex. Sen kom ju 929:an och sen 954:an, som Baba själv tydligen favoriserade. Sen drog han sig ju tillbaka och 1000-modellen kom.

Min poäng om "nervös" var iaf ett slags karaktärsdrag, oavsett föråldrad prestanda etc.

Last edited:
Jag bör köpa en styrdämpare i fall jag stegar upp till ett mer nervöst fordon som ovan nämnda literklubbor?

Kalla det OCD, dumheter eller en fix idé, men det känns bra. Min första hoj gjorde ~200, nuvarande ~250 och 300 är en så fin siffra. Vem vill inte någon gång passera 300 på autobahn?
.
Inte för att vara partypooper men att din Honda gör 250 är tyvärr ganska tveksamt då mätaren diffar grovt i dom hastigheterna (ca 20-30km/h).

Styrdämpare finns på k6 och r1 men inte zx10(hondas är bäst) och duger till gatåkning.

Inte för att vara partypooper men att din Honda gör 250 är tyvärr ganska tveksamt då mätaren diffar grovt i dom hastigheterna (ca 20-30km/h
Det är okej, jag pratar inte mätarfart.
250 är vad jag hittat som gps-fart på hondan, mätarfart när den toppar är runt 270.

Hade gärna använt mig av speedohealer om det inte hade gjort trippmätaren felaktig på köpet.

Last edited:
jag har en cbr900 -92 med turbo en kanon hoj tycker jag gör lätt mätaren ut :yoparty skruva på turbo på 600 istället är mitt råd :banana

jag har en cbr900 -92 med turbo en kanon hoj tycker jag gör lätt mätaren ut :yoparty skruva på turbo på 600 istället är mitt råd :banana
Idén har slagit mig mer än en gång, jag har inte tummen mitt i handen, men jag är inte överdrivet sugen på att bygga massa delar själv.

Jag har ärligt talat ingen aning om en ungefärlig kostnad eller tidsåtgång för att turbokitta en hoj. Har du lust att dela med dig?

Sen är jag fundersam över hur körbar man kan få en hemmabyggd turbohoj. Visst jag har power commander så man skulle kunna anpassa laddtryck och bränsleblandning i någon form, men det känns som att det är svårt att få bra gaskontroll på ett sånt projekt?

Last edited:
har inte byggt själv sitter ett marklund kit på med ett lite större snurra än från början.på min tok moppe sitter det förgasare lite lättare för en gammal gubbe som jag å grejja med än massa elektronik du vill väl inte ha en hoj med förgasare om jag för stod dig rätt tidigare men det är väl så att sprut är å föredra när man ska köra med turbo finns ju rätt många här på sporthoj som byggt med sprut som vet bättre än mig vad dom gör med det annars vad som är gjort med min motor är lite sänkt komp/avsvarvade kolvar och hårdare kopplingsfjädrar är vad som är gjort med underdelen.vad det gäller körbarheten så är det väl så att man får ha lite koll på varv räknaren när man slår på gas ut ur kurvor å så annars funkar det precis som vilken hoj som helst fast BETYDLIGT roligare:lol när man gasar å frun gillar att åka bak på :tummenuppmed:tummenupp

Menar du allvar??

Styrdämpare eller inte, styrslag får man ändå om man beter sig dumt, kör på gränsen, slår ner lite snett eller vad som nu kan inträffa. Skillnaden med styrdämpare är att det oftast räcker att torka sig i arslet och byta kallingar istället för att åka ambulans.

Upplysningsvis sitter styrdämpare standardmonterade på tusenkubikarna sen typ tio år, en del bra, andra mindre bra.

Jag skulle nog säga att K1200S inte är speciellt svårsvängd men den är kanske inte något underverk att svänga med heller, den är trots allt ganska lång. Kanske är Hayabusan och ZX12r av samma kalliber?
BMW:s filsofi är ju vara att hålla tyngdpunkten låg så man skall heller inte stirra sig blind på vikten.
Vill man fortfarande välja BMW men tycker k-modellen är för lång så skulle jag rekomendera R1200S, dock två cylindrar färre, 40hk färre men bra bottendrag, framgaffel som har samma egenskaper som på k-modellen och riktigt kul att köra.

Menar du allvar??
Ja? Är det en superkorkad fråga?

Anledningen att jag frågar är för att jag kört mina två hojar utan styrdämpare och inte fått några rejäla styrslag som slutat i ambulans. Jag har också sett inlägg kring styrdämpare hånas för poserande här på sporthoj.

De äldre kraftigare fordon jag tittat på har mig veterligen saknat styrdämpare, så ja, det är en helt genuin fråga.

Styrdämpare eller inte, styrslag får man ändå om man beter sig dumt, kör på gränsen, slår ner lite snett eller vad som nu kan inträffa.
Ja, det förstår jag med.

Upplysningsvis sitter styrdämpare standardmonterade på tusenkubikarna sen typ tio år, en del bra, andra mindre bra.
Okej, så med andra ord är det inte självklart att det sitter styrdämpare på en tusenkubikare inom min prisklass.

Last edited:
När vi ändå nämnt lite gammelhojar. GSXR750 1985 och framåt = styrdämpare. Minns just nu inte om det var fabriks- eller eftermonterat. CBR900RR 1992-1998 = icke styrdämpare, och aldrig sett nån monterad. Så förr var det åtminstone lite fram och tillbaks med det där. Bara för att nämna.

Okej, så med andra ord är det inte självklart att det sitter styrdämpare på en tusenkubikare inom min prisklass.

Jo det är självklart på alla 04-07 utom kawan som behöver den absolut mest. Både hondans och gixxerns gör jobbet utan problem, har dock inte testat R1 ordentligt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka