Effektförlust

Jag förmodar ett det är denna som diskuteras

Som vanligt så beror det på när referenssiffrorna från dynojetbänkarna är tagna

Jag jobbade ju själv på Hondacity då vi fick nya kalibreringsfilen till
bänken ( äldre dynojet)

8-10 hk mindre effekt på en modern 1000cc

Gissa om sånt ställer till problem:huvet

Angående ovanstående bike så lades ganska mycket jobb på mapningen
och A/F ligger riktigt snyggt över hela registret

Ställer mig dock lite skeptisk till Awas redovisning

Även jag fick lära mig lite Presentationsfuffens så som att köra en vända innan mods och gärna med kall maskin så man fick en riktigt dålig graf

Som man sedan lägger upp på den bästa man får och med nysmord kedja å pumpat däck

Många styrsystem ställer inte ens på riktig tändning innan rätt motortemp har uppnåts

Då kan man få liknande effekt som nedan

Bifogat

• ER6a-06.JPG
    ER6a-06.JPG
    136.7 KB · Visningar: 200
  • AWA er6.jpg
    AWA er6.jpg
    36.2 KB · Visningar: 149
Last edited:
Görs det några körningar för att få en bra kurva före man gör mappningen och sen några efter mappningen och då visar det på 10% el 20% el vad-det-nu-kan-vara i ökning så har fordonet ökat med med det värdet.

Sen om själva värdet är fel, det är en helt annan sak.
Och eftersom nästan alla hoj-bänkar är av rull-typ(en rulle som däcken ska snurra) så går det inte säga om den bänken stämmer eller jämföra effekten mot andra hojar.
Detta pga förmycket okända faktorer tillkommer, så som däcktyp, slip mot rullen, lufttryck, luftfköde kring bänken & hojen etc etc

Ska man ha ett värde som är mer "sannt" än andra krävs det nått i stil med roto-test bänk där man kopplar in bänken mot axeln/drivlinan på hojen o därmed eliminerar de värsta felkällorna (däcktyp o slip mot rullen)

Men som sagt ... ska man bara "mappa" upp hojen spelar ju bänktyp ingen roll... man mappar ju oftast i samma bänk under samma förutsättningar så ökningen stämmer.

Just my 2 cents anyway

När jag var och bänkade min hoj på MC Xpress så skiljde det nästan 10 hästar mellan bästa och sämsta repan, och det var med väl varmkörd motor.

Jag skulle inte stirra mig blind på siffror.

Dom hade ju slip-on test i nån av dom nyare BIKE vill jag minnas. Bästa burken tror jag gav typ 5% mer effekt med ny mapp.

Ett bra tips är att kolla på Akrapovics hemsida. De redovisar precis bara vad en viss pipa/system ger utan nånting annat.

Efter att ha sett TS diagram så var min tanke att det måste vara ett väldigt täppt system på ER6. Kollar man på Akras hemsida så ser man att ER6 har en ganska bra pipa som inte stryper alltför mycket.
Akrapipan ger 2,9 hästar på topp och drygt 3 i mellanregistret, precis vad jag förväntar mig av ett slip-on.

Får du ut så mycket som AVA säger så är det bara att köpa en lott och vara oerhört nöjd, jag tvivlar dock mycket starkt på att det var en rättvisande kurva...

http://www.akrapovic.com/motorcycle-exhaust/products/kawasaki/model/er-6-nf-2006/slip-on-2/

Det intressanta är bara om dom mappat den före och efter justeringar!
På ex RG Enginering i Falkenberg visar min Fireblade -08 Med helsystem och HRC kabelhärva 150 hk... Vet en utav toppförarna som gjort både det ena och det andra med motorn och den har 156 hk i samma bänk. Denna bänken byttes i våras hade visat drygt 170-175 på min hoj.
På en annan bänk med gatdäck ist för slicks och nysmord kedja kan det stå 185 hk...
Det intressanta hade varit om du bänkat den innan du bytte allt på hojen.

Ovanligt lite ökning med tanke på vad du gjort, vet att RG´s bänk är tuff.
Min -08 kördes ju för ett år sen och gav efter varvtalshöjning 190 på hjulet, det högsta han mätt utan turbo.

Ovanligt lite ökning med tanke på vad du gjort, vet att RG´s bänk är tuff.
Min -08 kördes ju för ett år sen och gav efter varvtalshöjning 190 på hjulet, det högsta han mätt utan turbo.

Ja men han bytte i våras.
En kille som balanserat veven och blueprintat hade 178 eller om det var 180 i hans förra bänk. 190 lät sjukt bra, då har du pillat en del i motorn.
Skulle vara intressant om du testade igen.
(Jag körde min på slicks också)
Såg att du hade lite andra fälgar också... Gör en hel del i bänken.

Last edited:
Jag förmodar ett det är denna som diskuteras

Som vanligt så beror det på när referenssiffrorna från dynojetbänkarna är tagna

Jag jobbade ju själv på Hondacity då vi fick nya kalibreringsfilen till
bänken ( äldre dynojet)

8-10 hk mindre effekt på en modern 1000cc

Gissa om sånt ställer till problem:huvet

Angående ovanstående bike så lades ganska mycket jobb på mapningen
och A/F ligger riktigt snyggt över hela registret

Ställer mig dock lite skeptisk till Awas redovisning

Även jag fick lära mig lite Presentationsfuffens så som att köra en vända innan mods och gärna med kall maskin så man fick en riktigt dålig graf

Som man sedan lägger upp på den bästa man får och med nysmord kedja å pumpat däck

Många styrsystem ställer inte ens på riktig tändning innan rätt motortemp har uppnåts

Då kan man få liknande effekt som nedan

Perfekt, då slapp jag scanna in min lapp.
Du gjorde ett grymt jobb, trisst att jag inte kunnat provköra den ännu :(

BTW, jag ska slå dig en pling så ska jag kolla vad jag ska ta ut för central till dig, så ska jag nog kunna hinna med det i mellandagarna eller strax efter nyår, om du är hemma.

Visst är det spännande med hästkrafterna, men när det är så osäkra mätresultat, måste väl det viktigaste vara att hojen går med en optimal bränsleblandning?

Jag blev lite besviken på min senaste bänkning, "bara" 126 hk på bakhjulet efter att ha satt i öppet filter (för att matcha utblåset) och renoverat toppen. Men gången på motorn blev avsevärt bättre och den drar bra på alla varvtal.

Dessutom kunde man läsa ut av kurvan att troligtvis rör o nålar var slitna i förgasarna. (Ska bytas i vinter)

Ja men han bytte i våras.
En kille som balanserat veven och blueprintat hade 178 eller om det var 180 i hans förra bänk. 190 lät sjukt bra, då har du pillat en del i motorn.
Skulle vara intressant om du testade igen.
(Jag körde min på slicks också)
Såg att du hade lite andra fälgar också... Gör en hel del i bänken.

Vi fick hänga bak två man annars spann den på rullen:tungan
Han visade flera av våra kända prosuperbike killars dynos, de låg alla kring 170-175.. Min stod 6tim i bänken, trodde han skulle knäcka motorn:D Men förbaskat duktig kille, med erkänt tuff bänk, många åker besviket därifrån och han är ju sura på dessa människor, tycker att då kan de lika gärna göra en kurva i photoshop om de vill det ska se ut som mycket hästar. Men han lyfter mellanregistret jäkligt bra och det är ju där man ligger och kör.
Märks tydligt mot min BMW, där hondan lätt drar ifrån på växlarna i mitten vid 4-6000 varv.

Drar Hondan BMWn?
Åh fan då har du fått till den bra!

Anderssons Turbo har lagt upp min kurva

Den ser ju jättebra ut jämfört med ytan på originalkurvan. Du borde kunna vara riktigt nöjd och bör uppleva en betydande förbättring. Perfekt A/F-kurva också för max effekt över hela RPM-området.

Last edited:
Perfekt A/F-kurva också för max effekt över hela RPM-området.

Kan inget om A/F för sugisar/insprutning (aka icke turbo) men jag hade för mig att den optimala A/F:n var 14.7
Ev med fetning till 14.0 på högre varval ....

Fast det kanske bara gäller för de varvtal bilar går på (ca 1 500-7000) ???

Kan inget om A/F för sugisar/insprutning (aka icke turbo) men jag hade för mig att den optimala A/F:n var 14.7

Ja det kan vara motorskadligt magert i en pigg hoj, AFR12,5-13,5 brukar vara målvärdet hos de som mappar hojar för maxeffekt.

Tomgång kan dock ligga magrare.

14,7 (eller lambdavärdet 1.0) är det värde som ger effektivast förbränning av bensin så att så lite skadliga restprodukter som möjligt bildas. Det är därför SBP kollar att lambdavärdet ligger nära 1.0. För att få max effekt ur maskinen och för att skapa säkerhet mot spikning och överhettning eftersträvas ett lägre värde på AFR, i trakten 12.5 till 1 eller lite högre för moderna maskiner men aldrig så högt som över 14.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard