Effektförlust slipon

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Häng mig inte för att jag frågar nu, är mest bara nyfiken:)
Hur skulle effekten bli om jag monterade slipon utan att mappa den?
Skulle jag förlora markant effekt på mellanregister/top, eller skulle det vara en så liten skillnad att det inte märktes?

Självklart kommer det att bli power commander och kn-filter samt mappning inom sinom tid. Dock kostar det ju en hel del att köpa allt direkt. Så hur skulle hojen må att köras utan mappning en säsong?

Du kommer inte märka någon skillnad, har du tur går den bätter om den gått lite fett från fabrik. Ett slip on är inga problem utan bänkning om du däriemot byter till ett racing helsystem blir det värre.

En annan sak: vänta med att köpa öppnare luftfilter, kör hojen som den är o byt bara slip on. Byt till öppnare filer inför mappning.

Har ägt en del hojar och krånglat o haft mig med både avgas, filter o sånt. Detta är vad jag skulle gjort i alla fall.

Du kommer inte märka någon skillnad, har du tur går den bätter om den gått lite fett från fabrik. Ett slip on är inga problem utan bänkning om du däriemot byter till ett racing helsystem blir det värre.

En annan sak: vänta med att köpa öppnare luftfilter, kör hojen som den är o byt bara slip on. Byt till öppnare filer inför mappning.

Har ägt en del hojar och krånglat o haft mig med både avgas, filter o sånt. Detta är vad jag skulle gjort i alla fall.

Får tacka så jätte mycket. Det var precis det svaret jag ville höra :)

Röda kurvor = original
Blå = BOS slipon
Grön = a/f 13,2 som man försöker få med PC

Hojen en R1-03 hade gått ca 800mil vid bänkningen

Som du ser finns det inget att vinna med pc om du inte monterar helsystem utan exup. Är KN etc billigare än original visst men du lär inte få någon som helst mätbar effekthöjning jämfört med ett originalfilter, tyvärr.

Bifogat

• af.gif
    af.gif
    25.1 KB · Visningar: 192
Röda kurvor = original
Blå = BOS slipon
Grön = a/f 13,2 som man försöker få med PC

Hojen en R1-03 hade gått ca 800mil vid bänkningen

Som du ser finns det inget att vinna med pc om du inte monterar helsystem utan exup. Är KN etc billigare än original visst men du lär inte få någon som helst mätbar effekthöjning jämfört med ett originalfilter, tyvärr.

Låter jätte bra! Har varit lite fundersam över detta och velat fram och tillbaka.

Om man har en förgasar hoj då,måste man byta munstycken å hålla på å fixa då????

Ja!
För att kolla det hela så kör en repa i bänk före utbyte av avgassystem & luftfilter.
Och en repa efter man monsterat ett slip-on eller helsystem plus K&N-filterinsats, UTAN att justera föggarna så kommer man att se att de sker förändringar till det sämre.
Justera in sedan och kör igen så ser man den lilla förbättring jmf med org.

En annan sak att tänka på är om du skall ha db-killer eller ej. Jag upplever att jag har lite bättre mellanregister men sämre topp med db-killern i jämfört med att inte ha den. Föredrar att ha den i då jag oftast inte åker runt 12 000 rpm ;-)

GSX-R 750 -96, Micron burk, Yoshimura db-killer (den passade så jag köpte den, inte för att det var Yoshimura).

Men det är sååå skön sång utan, fast man skäms ögonen ur sig om man kommer hem mitt i natten mellan husen och det är släckt överallt... :näsblod

Last edited:
Om man öppnar upp systemet med endast Slipon så brukar man inte behöva göra så mycket, +/- 2-3hk brukar man väl säga beroende på vad det är för slipon och vilken hoj det är..

En helt orginal hoj med slipon och db-killer går nog bättre, då du får nästan det motstånd man får med orginal.
Motsåndet hjäper till att flytta vridmomentet upp eller ner i registret, lite motstånd= högt upp, typ 11-14k som det är på min hoj..
har du butterflyventil/exup/avgasventil i din hoj så ändrar hojen själv motrycket i systemet och du kan byta burk utan att tänka så mycket på förluster, den låter lite goare=)
Så fort du stoppar in ett K&Nfilter så bör du börja tänka på att bestycka om, och det gör man i en bänk eller med bredbandslamda, gissningar blir sällan bra.

Om du köper ett helsystem, öppet luftfilter och en PC så SKA du ta bort avgasreningen!!!
Om man tar PAIR som sitter på Suzuki, så fungerar det på följande sätt..
Vevhusgaser går in i luftburen så dessa går in i motorna för att "förbrännas", det är väl fint men du får sämmre luft till motorn.
Sen på andra sidan när avgaserna är på väg ut så har dom gjort så att man har tar luft och trycker ut det i avgassystemet så dom späder ut avgaserna, och det ser ut som du har renarare avgaser.
Men, när du ska trimma hojen så får du lite missvisande A/F värden, för när du har A/F 13,4 (har för mig att det är vad man vill ha), bara för det kommer friskluft från pulseair systemet så får du en magrare blandning i avgassystemet, men i förbränningen så är den lite för fet.

Hoppas ni fattar vad jag menar, är väl inte välrdsbäst på att förklara på "papper"=)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka